Shimano Nexave 4000 FA gyorsteszt

Shimano Nexave 4000 FA gyorsteszt

A pergetéssel foglalkozó fórumokon időről időre felbukkan az alábbihoz hasonló kérdés: „Kezdő pergető vagyok, orsót keresek 10000 Ft alatt, mit ajánlotok?”. Erre a kérdésre rendszerint kétféle tipikus válasz érkezik: (1) ha igazán jó orsót akarsz, akkor gyűjtögess még egy kicsit a pénzedhez, vagy (2) pergess azzal, amit ennyiért kapsz. Az új Nexave és Exage orsók megjelenése azok számára jó hír, akik az utóbbi alternatíva mellett döntenek.

Méretsor:
1000, 2500, 4000
Súly:
350 g
Áttétel:
5,2:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes
Fékrendszer:
elsőfék
Csapágyak:
3+1
Zsinórkapacitás:
260 m / 0,25 mm
1 hajtókarfordulattal feltekert zsinór:
81 cm
Ház anyaga:
műanyag (XT-7)
Dob anyaga:
alumínium
Tartozék:
1 db fém pótdob
Ár:
8.990 Ft
A gyártó honlapja:

A jó minőségű műanyagból készült ház és talp a Shimanókra jellemzően masszív, ellenálló. Az orsókhoz járó két fém dob sem állít kompromisszumok elé a vásárláskor. A Nexave hajtókarja az Exage-nél egyszerűbb kivitelű, de szinte ez az egyetlen említésre méltó eltérés a két széria között. Úgy vélem, ha már valaki olcsó pergetőorsót keres, valószínűleg nem a hajtókaron éli ki a luxus iránti vágyát, márpedig az alacsonyabb ár mindenképp a puritán verzió felé billenti a mérleg nyelvét.

A tesztelt Nexave 4000 FA futásával semmi gond, 15-20 fordulatot vígan elpörög üresjáratban. A hajtómű könnyű járásához egy enyhe sustorgó hang is párosul, de ez csak gyors fordulatnál, és a szoba csendjében tekergetve nyugtalaníthatja a vájt fülűeket. Meggyőződésem, hogy bejáratással ez a surrogás el fog múlni, jóllehet normál sebesség mellett és szabadban használva (ami ugye egy orsónál eléggé tipikus eset :-)) a legkevésbé sem feltűnő.

A ház mindkét felébe golyóscsapágyat tettek

Elismerésre méltó, hogy a szerkezet terhelésnek kitett pontjaira, vagyis a hajtókar tengelyének két oldalára, és a csigához is zárt golyóscsapágyak kerültek (jusson csak eszünkbe a sokat sztárolt Stradic jobb oldali műanyag perselye!).

A rotor illesztése teljesen korrekt. A hajtókarnál ugyan lehetne kicsit precízebb a csapágyak illeszkedése, de így sem zavaró mértékű a kotyogás.

A hajtóműben joggal várjuk el a bronz csigát egy olyan orsótól, amit pergetésre szántak

A Shimano P3 sorozata két felső tagjának, a Nexave és az Exage típusoknak a hajtóműve már bronz csigával készült, ami - a közepes áttétellel együttvéve - a jó terhelhetőséget, és tartósságot szolgálja.

A nagy átmérőjű, perselyezett görgő és a csavarrugós átváltású felkapókar egyaránt alkalmassá teszi a Nexavét a pergető horgászatra
Unalmas, ha mindig egyformát kell írni, de erről a fékről ismét csak jót lehet

A fék egy vakteszten akár a Stellával is felvehetné a versenyt, annyira simán és precízen működik. A 4,5 fordulat szabályozási tartomány a 15-ös monofiltól a 20-25-ös fonott zsinórig mindent lefed, tekintve, hogy a legnagyobb fékerő 5 kg felett van. A maximális terhelés alatt már az orsó talpa is szenved egy kicsit, de állja a sarat.

A Shimano holtjátékmentes, görgős visszaforgásgátlóját már nem kell bemutatni a rendszeres tesztolvasó közönségnek

A visszaforgásgátlóról ugyanazt lehet elmondani, mint a fékről. Ma már a Shimano gyártmányok teljes skálája ugyanezzel a korszerű technikával van felszerelve, tehát a „teszkó-gazdaságos” modelleket használók sem érezhetik magukat hátrányban a csúcsgépeket hajtókkal szemben.

A négyszögletű és ovális fogaskerekekkel megoldott dobemelő szerkezet nagyrészt kiküszöböli a korábbi, hasonló elvű rendszerek zsinórrakási fogyatékosságait

Az újszerű dobemelő mechanika fejlődéstörténetét és működési elvét az Alivio tesztje alkalmával kimerítően tárgyaltuk, ezért erre itt csak utalást teszek.

0,28-as monofil zsinórral egészen elfogadható zsinórprofilt sikerült elérni
A dobtengelyen lévő alátétek tág teret adnak a zsinórprofillal való „szobrászkodáshoz”

Ha nem lennénk megelégedve az orsó feltöltési képével - túl magasra, esetleg alacsonyra kerül az orsón a damil - akkor a dob alatt elhelyezkedő, különféle vastagságú alátétekkel egyszerűen befolyásolhatjuk a zsinórkontúrt.

Egy alátét eltávolítása után előre enyhén szélesedő profilt érhetünk el

Az előre szélesedő, enyhén kúpos profil látszólag hibának tűnhet ugyan, azonban megvan a maga létjogosultsága. Mindenki látott, vagy dobott már „madárfészket” az orsójával. Ez a jelenség rendszerint akkor lép fel, ha lazán, egyenetlenül feltekert, esetleg erőltetés miatt a tekercsbe bevágódott zsinórral próbálunk nagyot dobni. Ilyenkor a lepergő zsinór idő előtt magával sodorhatja azokat a meneteket is, amelyeknek a papírforma szerint csak később kellene elhagyniuk a dobot, és máris kész a hajmeresztő gubanc. Az ilyen balesetek ellen véd valamelyest a fenti képen látható zsinórprofil, ugyanis a magukat önállósító, laza menetek jó eséllyel megállapodnak a szélesedő részen, még mielőtt kavarodást csinálnának.

Erre a viselkedésre főleg a lágyabb, fonott zsinórok hajlamosak, és ezzel el is érkeztünk a nagy vízválasztóhoz. Egy korszerű pergetőorsó ugyanis arról ismerszik meg, hogy zavartalanul használhatunk rajta fonott zsinórt.

A teszthez egy 15-ös körüli, közepesen nyűttes, Power Pro-szerű zsineget vettem elő. Azért bizonytalankodom a fogalmazással, mert egy hozzám került orsó gazdája testálta rám a dobon lévő, még bőven használható zsinórt, aminek ő sem tudta bizonyosan a márkáját. Akármi volt is, végigpergettem vele a tavalyi őszt, és a teszt idején éppen lecseréltem az orsómról, így ez volt éppen a kezem ügyében.

A vékony fonott valamivel jobban kihozza a zsinórkontúr hullámait

A feltöltési kép a várt eredményt hozta. Az excenteres dobemelés jellegzetességét - a dob két szélén kis púp, középen némi horpadás - a mégoly tökéletes, kompenzációs szerkezet ellenére is könyörtelenül kihozza a vékony fonott zsinór. A monofil ilyen tekintetben sokkal elnézőbben viselkedik, ugyanis a merev, vastagabb szál jobban eligazodik a dobon, és elfedi a szépséghibákat.

Az igazsághoz tartozik, hogy elsőre kicsit túltöltöttem a dobot, ezért egy második menetre is rászántam magam, ami lényegesen kedvezőbb eredményt hozott.

Kevesebb alátétzsinórral már lényegesen jobb az összkép

Bár a gyorstesztek keretében rendszerint nem kerülnek víz közelébe a megvizsgált orsók, ezúttal nem tekinthettem el az éles próbától sem, hiszen a gyakorlatban dől el igazán, hogy működik a masina a fonott zsineggel.

Először kis wobblereket próbáltam egyenetlenül, össze-vissza tempóban, be-belazuló zsinórral huzigálni. Mindent elkövettem, hogy provokáljam a gubancot, de nem jött a bog, bárhogy erőltettem. Ezután áttértem könnyű támolygókra, hisztis, rángatós csalivezetéssel, de így sem sikerült egy icipici gubancig se eljutnom. Egy bő órát szántam a vizes tesztre. Ennyi idő alatt már bármilyen orsóval bejöhet egy masni, ki merem hát mondani, hogy a Nexave kiállta a gyakorlat próbáját

Az éles teszt során is megállta a helyét a Nexave

A bíztató kezdet mellett azonban javaslom, hogy aki igazán jót akar, szánjon rá néhány percet a zsinórprofil kozmetikázására, hiszen csak egyszer kell jól megcsinálni. Az alátétzsinór feltekerését követően a fonott zsinór elejét kézzel spulnizzuk fel a dobra, kiegyenesítve - vagy akár kicsit túl is korrigálva - a mélyedéseket, a maradék 80-90 métert pedig ismét rendesen orsózzuk fel. Így a használatban lévő zsinórszakasz az ideálishoz közeli állapotnak megfelelően tölti ki a dobot, ezáltal minimumra csökken a gubancveszély. Magától értetődik, hogy kerülni kell a dob túltöltését is.

A teszt során természetesen nem alkalmaztam semmiféle alátöltéses korrekciót, tehát a dob aljától kezdve az orsóval csévéltem fel a zsinórt, hiszen csak így alkothattunk a teljesítményéről valós képet.


Összegzés

A Nexave mérsékelt árához képest meglepő teljességgel sorakoztatja fel egy jó pergetőorsó erényeit úgy, hogy csak minimális kompromisszumokra készteti a vásárlóját. Jó választás alkalmi pergetőknek, kispénzű kezdőknek, diákoknak, akik meg akarják ízlelni a műcsalis horgászat örömeit, de nem engedhetik meg maguknak, hogy a Nexave árának többszörösét költsék egy profi orsóra.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.