Shimano Stradic 3000SGTM RC gyorsteszt

Shimano Stradic 3000SGTM RC gyorsteszt

A hátsó fékes Stradic modellek nagy áttételüknél és más adottságaiknál fogva elsősorban a matchbotos horgászok körében szereztek népszerűséget. Az új SGTM-RC bevezetésével sem tér el a cég ettől a vonaltól. A bevált szerkezethez lényegében nem nyúltak hozzá, helyette inkább a „felhasználói felület” finomításával, polírozásával igyekeznek újabb vásárlókat toborozni a tekintélyes hagyományokkal rendelkező márkának.

Méret:3000
Méretsor1500, 2500, 3000, 4000
Tömeg:345 g
Áttétel:1 : 6,0
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:hátsó fék + harcifék
Csapágyak:4 + 1
Dobperem átmérője:49 mm
Dob magassága18 mm
Zsinórkapacitás:140 m / 0,25 mm
Zsinórbehúzás sebessége:92 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafit/műanyag kompozit (XT-7)
Dobok anyaga:1 alumínium, 1 XT-7
Tartozék:pótdob, textil tasak, olaj
Ár:31.990 Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

Stradic - a Shimano egyik régi húzóneve

Hézagosan meglévő Shimano katalógusaimat fellapozva és még hézagosabb emlékeimet felidézve tettem egy kis visszapillantást a Stradic körül. A 98-as prospektusban a Stradic GTM volt a hátsó fékes szériák legteteje, ami főbb vonásai tekintetében - gyöngyházfehér szín, dupla hajtókar, nagy áttételű hajtómű, harcifék, azonnali visszaforgásgátló - lényegében nem változott azóta.

A GTM-mel kezdődött a hátsó fékes Stradic-ok karrierje

Az újabb évjáratok apró lépésekben való fejlesztése a szögletes formák lekerekítését, alacsonyabb és nagyobb átmérőjű dobot, a felkapókarnak és átváltó rendszerének finomítását eredményezte, de a Stradic alapvetően ugyanaz maradt, ami azelőtt: az igényes finomszerelékes horgászok orsója. De egy valami mégis alaposan megváltozott körülötte az eltelt bő évtizedben: míg az ezredforduló előtt csak elvétve lehetett GTM-et látni néhány „menő” horgásznál, manapság annál elterjedtebb és népszerűbb.

A dupla hajtókar tökéletessé teszi a kiegyensúlyozottság érzetét. A viszonylag rövid erőkar a nagy, 1 : 6-os áttétellel párosulva jól jön a pörgős versenyek alkalmával, amikor a szerelék kitekerésén megspórolt másodpercek is számíthatnak
Azt szinte nem is kell említenem, hogy a zsinórprofil hibátlan, amit nem csak hogy megszoktunk, de el is várunk a Shimanótól

A C szériák egyik jellegzetessége az ékperemes dob, amelynek következtében dobáskor kisebb kitéréssel fut le a zsinór, kevésbé verődik a bothoz, ezáltal messzebbre és pontosabban dobhatunk - legalábbis a katalógus ismertető szövege szerint. Hihetően hangzik a szlogen, de érdekes lenne egyszer meggyőződni róla gyakorlatban, hogy vajon mennyit jelenthet ez méterekben.

A két dob kapacitása egyforma és nem is kicsi, inkább átlagosnak mondható. Nemcsak 15-ös damillal match-elni való tehát, hanem akár pergetéshez is megfelel
A fő dob fémből, a pótdob plasztikból készült

Ha ilyen szépen rakja a zsinórt az orsónk, mint ez a Stradic, akkor nyilván vétek lenne hozzányúlni, de adódhat olyan eset, hogy mégis szükséges. Hogy ne legyen olyan egyhangú a teszt, a következő néhány kép során ahhoz adok tanácsot, hogy miképpen lehet befolyásolni a zsinórprofilt egy hátsó fékes Shimano esetében.

Induljunk ki abból, hogy ha a felső perem közelébe halmoz több zsinórt az orsónk, akkor egy kicsit feljebb kell emelni a dobot a tengelyen, ellenkező esetben pedig lejjebb kell engedni. Az első fékes orsóknál ez mindössze annyiból áll, hogy beteszünk a dob alá vagy kiveszünk onnan egy-két - erre a célra szolgáló - tartalék alátétet. A hátsó fékes orsóknál nem ennyire egyszerű a megoldás, de amint látni fogjuk, nem is lehetetlen. A Shimano orsók esetében legalábbis aránylag könnyen megy, ha ismerjük a dolog nyitját.

A tengely végén lévő kis horonyba akad be a dob rögzítését szolgáló rugó, az átmenő csap pedig azt biztosítja, hogy a dob ne foroghasson körbe a tengelyen (tehát nem ezen támaszkodik a dob!)

A rögzítő rugó dobon belül elfoglalt helyének változtatásával befolyásolni tudjuk a dob pozícióját a tengelyen, tehát végső soron ugyanazt érjük el, mint az elsőfékes verziónál az alátétek kiszedésével, illetve berakásával. Ehhez viszont szét kell szednünk a dobot, ami nem nagy ördöngösség.

A csőrös fogó a legkézenfekvőbb eszköz a dob kupakjának lecsavarására, de vigyázzunk, meg ne sértsük vele a festést!

Aki nagyon precízen akarja megoldani a dob szétszedését, az készíthet egy egyszerű kis szerszámot erre a célra. Annyi az egész, hogy be kell verni egy ujjnyi lécdarabba két darab fej nélküli szöget a dobon lévő lyukaknak megfelelő távolságban. A szögek kb. 1 cm-rel álljanak ki a fából. Ha egy kis műanyag csődarabbal vagy szigetelő szalaggal is bevonjuk a szögeket, akkor biztosan nem karcolódhat meg a festés.

A kupak lecsavarása után már hozzáférünk a belső részekhez
Nagyon egyszerű szerkezetről van szó - az „euró jel” alakú rugó két szára pattan be a tengely végén lévő horonyba, ez tartja a helyén a dobot. A gomb belső, ék alakú része feszíti szét a rugó szárait, amikor a dob levételéhez benyomjuk a gombot

A rugó alatt alaphelyzetben egy darab alátét van, felette kettő. Az alátétek, és a rugó sorrendjének átrendezésével lehet befolyásolni a dob és a zsinórvezető egymáshoz viszonyított helyzetét, ezáltal végső soron a zsinórprofilt. Tehát ha több alátétet teszünk a rugó alá, akkor lejjebb kerül a dob, melynek eredményeképpen a felső perem felőli részre fog több zsinórt tölteni az orsó, ha pedig felülre csoportosítjuk az alátéteket, akkor értelemszerűen fordított eredményre jutunk.

Ha már benne vagyunk a tuningolásban, akkor még egy fogást elárulok a harcifékes Shimanókat hajtó pecásoknak. A harcifék idővel veszíthet az erejéből, illetve az is lehetséges, hogy valaki keményebbre szeretné venni, mint a gyári beállítás. Van rá lehetőség, hogy viszonylag mérsékelt bontás révén utána állítsunk a harciféknek. „Csak” a trükkös kupakot kell hátulról levenni, és máris szabad a pálya.

Feszesebb alapállásra szabályozhatjuk a harciféket, ha egy lépcsőfokkal eltolva tesszük vissza a kallantyút a bordázott szorító anyára
A tányérkerék mindkét oldalán ott a golyóscsapágy - a nosztalgiával emlegetett GTM-ben jobbról még műanyag persely volt
A rotort csak a hajtómű szétbontása és a tengely kihúzása után lehet véglegesen levenni, mert addig nem engedi a keresztben álló pöcök
A jellegzetes Shimi visszaforgásgátló. Ugye nem kell szétszednem, mindenki ismeri? ;-)
A bronz csiga meneteinek állásszöge is árulkodik a nagy áttételről. A lassú hajtóművekben „fogaskerékszerűbben” néz ki ez az alkatrész (kisebb szöget zárnak be a fogak a tengellyel), a nagy áttételűeknél „csavarszerűbb”, meredekebb a fogak állása
Nincs új a nap alatt - dobemelés terén is a régóta kitaposott utat folytatja a Shimano
Balról a harci- jobbról a normál fék belsőségei láthatók

A lamellák hasonló száma, és mérete alapján könnyen kikövetkeztethetjük, hogy a harci- és az alap fék nagyjából egyenlő mértékben vesz részt a munkában. Mindkettő kb. 1-1-kg-mal járul hozzá a teljes fékerőhöz, ami a 15-25-ös damil tartományban bőven elegendő. A fék erősségéből az is nyilvánvaló, hogy a Stradic SGTM-et elsősorban finomszerelékes horgászatra szánták.

A test fődarabjai a kemény, szívós XT-7 jelű műanyagból készültek
Golyóscsapágyas zsinórvezető görgő a megszokott körítéssel. Az RB-hez képest valamivel áramvonalasabb lett a felkapókar (szinte fogadni mernék rá, hogy az RD-re - ha lesz ilyen - már egy darabból „faragott” felkapót tesznek)

A fedél alatti rugó és az átváltó szerkezet is ugyanolyan, mint már vagy 8-10 éve bármelyik Shimano orsóban. Erről már nincs fotó, de aki kíváncsi rá, az a filmen belenézhet.

Összegzés

A Shimano match orsóinak nagy hagyománya és széles felhasználói tábora van. Számukra inkább a folyamatosságot, mint valamiféle gyökeres újítást jelent az új széria. Az SGTM-RC egy fokkal szexibb kinézetű ugyan az elődjénél, de összességében nem hozott különösebb meglepetést, inkább őrzi megszerzett pozícióját és kis léptekben haladva építgeti tovább a Shimano orsók imázsát.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.