Shimano Stradic 3000SGTM RC gyorsteszt

Shimano Stradic 3000SGTM RC gyorsteszt

A hátsó fékes Stradic modellek nagy áttételüknél és más adottságaiknál fogva elsősorban a matchbotos horgászok körében szereztek népszerűséget. Az új SGTM-RC bevezetésével sem tér el a cég ettől a vonaltól. A bevált szerkezethez lényegében nem nyúltak hozzá, helyette inkább a „felhasználói felület” finomításával, polírozásával igyekeznek újabb vásárlókat toborozni a tekintélyes hagyományokkal rendelkező márkának.

Méret:3000
Méretsor1500, 2500, 3000, 4000
Tömeg:345 g
Áttétel:1 : 6,0
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:hátsó fék + harcifék
Csapágyak:4 + 1
Dobperem átmérője:49 mm
Dob magassága18 mm
Zsinórkapacitás:140 m / 0,25 mm
Zsinórbehúzás sebessége:92 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafit/műanyag kompozit (XT-7)
Dobok anyaga:1 alumínium, 1 XT-7
Tartozék:pótdob, textil tasak, olaj
Ár:31.990 Ft
A gyártó honlapja:https://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

Stradic - a Shimano egyik régi húzóneve

Hézagosan meglévő Shimano katalógusaimat fellapozva és még hézagosabb emlékeimet felidézve tettem egy kis visszapillantást a Stradic körül. A 98-as prospektusban a Stradic GTM volt a hátsó fékes szériák legteteje, ami főbb vonásai tekintetében - gyöngyházfehér szín, dupla hajtókar, nagy áttételű hajtómű, harcifék, azonnali visszaforgásgátló - lényegében nem változott azóta.

A GTM-mel kezdődött a hátsó fékes Stradic-ok karrierje

Az újabb évjáratok apró lépésekben való fejlesztése a szögletes formák lekerekítését, alacsonyabb és nagyobb átmérőjű dobot, a felkapókarnak és átváltó rendszerének finomítását eredményezte, de a Stradic alapvetően ugyanaz maradt, ami azelőtt: az igényes finomszerelékes horgászok orsója. De egy valami mégis alaposan megváltozott körülötte az eltelt bő évtizedben: míg az ezredforduló előtt csak elvétve lehetett GTM-et látni néhány „menő” horgásznál, manapság annál elterjedtebb és népszerűbb.

A dupla hajtókar tökéletessé teszi a kiegyensúlyozottság érzetét. A viszonylag rövid erőkar a nagy, 1 : 6-os áttétellel párosulva jól jön a pörgős versenyek alkalmával, amikor a szerelék kitekerésén megspórolt másodpercek is számíthatnak
Azt szinte nem is kell említenem, hogy a zsinórprofil hibátlan, amit nem csak hogy megszoktunk, de el is várunk a Shimanótól

A C szériák egyik jellegzetessége az ékperemes dob, amelynek következtében dobáskor kisebb kitéréssel fut le a zsinór, kevésbé verődik a bothoz, ezáltal messzebbre és pontosabban dobhatunk - legalábbis a katalógus ismertető szövege szerint. Hihetően hangzik a szlogen, de érdekes lenne egyszer meggyőződni róla gyakorlatban, hogy vajon mennyit jelenthet ez méterekben.

A két dob kapacitása egyforma és nem is kicsi, inkább átlagosnak mondható. Nemcsak 15-ös damillal match-elni való tehát, hanem akár pergetéshez is megfelel
A fő dob fémből, a pótdob plasztikból készült

Ha ilyen szépen rakja a zsinórt az orsónk, mint ez a Stradic, akkor nyilván vétek lenne hozzányúlni, de adódhat olyan eset, hogy mégis szükséges. Hogy ne legyen olyan egyhangú a teszt, a következő néhány kép során ahhoz adok tanácsot, hogy miképpen lehet befolyásolni a zsinórprofilt egy hátsó fékes Shimano esetében.

Induljunk ki abból, hogy ha a felső perem közelébe halmoz több zsinórt az orsónk, akkor egy kicsit feljebb kell emelni a dobot a tengelyen, ellenkező esetben pedig lejjebb kell engedni. Az első fékes orsóknál ez mindössze annyiból áll, hogy beteszünk a dob alá vagy kiveszünk onnan egy-két - erre a célra szolgáló - tartalék alátétet. A hátsó fékes orsóknál nem ennyire egyszerű a megoldás, de amint látni fogjuk, nem is lehetetlen. A Shimano orsók esetében legalábbis aránylag könnyen megy, ha ismerjük a dolog nyitját.

A tengely végén lévő kis horonyba akad be a dob rögzítését szolgáló rugó, az átmenő csap pedig azt biztosítja, hogy a dob ne foroghasson körbe a tengelyen (tehát nem ezen támaszkodik a dob!)

A rögzítő rugó dobon belül elfoglalt helyének változtatásával befolyásolni tudjuk a dob pozícióját a tengelyen, tehát végső soron ugyanazt érjük el, mint az elsőfékes verziónál az alátétek kiszedésével, illetve berakásával. Ehhez viszont szét kell szednünk a dobot, ami nem nagy ördöngösség.

A csőrös fogó a legkézenfekvőbb eszköz a dob kupakjának lecsavarására, de vigyázzunk, meg ne sértsük vele a festést!

Aki nagyon precízen akarja megoldani a dob szétszedését, az készíthet egy egyszerű kis szerszámot erre a célra. Annyi az egész, hogy be kell verni egy ujjnyi lécdarabba két darab fej nélküli szöget a dobon lévő lyukaknak megfelelő távolságban. A szögek kb. 1 cm-rel álljanak ki a fából. Ha egy kis műanyag csődarabbal vagy szigetelő szalaggal is bevonjuk a szögeket, akkor biztosan nem karcolódhat meg a festés.

A kupak lecsavarása után már hozzáférünk a belső részekhez
Nagyon egyszerű szerkezetről van szó - az „euró jel” alakú rugó két szára pattan be a tengely végén lévő horonyba, ez tartja a helyén a dobot. A gomb belső, ék alakú része feszíti szét a rugó szárait, amikor a dob levételéhez benyomjuk a gombot

A rugó alatt alaphelyzetben egy darab alátét van, felette kettő. Az alátétek, és a rugó sorrendjének átrendezésével lehet befolyásolni a dob és a zsinórvezető egymáshoz viszonyított helyzetét, ezáltal végső soron a zsinórprofilt. Tehát ha több alátétet teszünk a rugó alá, akkor lejjebb kerül a dob, melynek eredményeképpen a felső perem felőli részre fog több zsinórt tölteni az orsó, ha pedig felülre csoportosítjuk az alátéteket, akkor értelemszerűen fordított eredményre jutunk.

Ha már benne vagyunk a tuningolásban, akkor még egy fogást elárulok a harcifékes Shimanókat hajtó pecásoknak. A harcifék idővel veszíthet az erejéből, illetve az is lehetséges, hogy valaki keményebbre szeretné venni, mint a gyári beállítás. Van rá lehetőség, hogy viszonylag mérsékelt bontás révén utána állítsunk a harciféknek. „Csak” a trükkös kupakot kell hátulról levenni, és máris szabad a pálya.

Feszesebb alapállásra szabályozhatjuk a harciféket, ha egy lépcsőfokkal eltolva tesszük vissza a kallantyút a bordázott szorító anyára
A tányérkerék mindkét oldalán ott a golyóscsapágy - a nosztalgiával emlegetett GTM-ben jobbról még műanyag persely volt
A rotort csak a hajtómű szétbontása és a tengely kihúzása után lehet véglegesen levenni, mert addig nem engedi a keresztben álló pöcök
A jellegzetes Shimi visszaforgásgátló. Ugye nem kell szétszednem, mindenki ismeri? ;-)
A bronz csiga meneteinek állásszöge is árulkodik a nagy áttételről. A lassú hajtóművekben „fogaskerékszerűbben” néz ki ez az alkatrész (kisebb szöget zárnak be a fogak a tengellyel), a nagy áttételűeknél „csavarszerűbb”, meredekebb a fogak állása
Nincs új a nap alatt - dobemelés terén is a régóta kitaposott utat folytatja a Shimano
Balról a harci- jobbról a normál fék belsőségei láthatók

A lamellák hasonló száma, és mérete alapján könnyen kikövetkeztethetjük, hogy a harci- és az alap fék nagyjából egyenlő mértékben vesz részt a munkában. Mindkettő kb. 1-1-kg-mal járul hozzá a teljes fékerőhöz, ami a 15-25-ös damil tartományban bőven elegendő. A fék erősségéből az is nyilvánvaló, hogy a Stradic SGTM-et elsősorban finomszerelékes horgászatra szánták.

A test fődarabjai a kemény, szívós XT-7 jelű műanyagból készültek
Golyóscsapágyas zsinórvezető görgő a megszokott körítéssel. Az RB-hez képest valamivel áramvonalasabb lett a felkapókar (szinte fogadni mernék rá, hogy az RD-re - ha lesz ilyen - már egy darabból „faragott” felkapót tesznek)

A fedél alatti rugó és az átváltó szerkezet is ugyanolyan, mint már vagy 8-10 éve bármelyik Shimano orsóban. Erről már nincs fotó, de aki kíváncsi rá, az a filmen belenézhet.

Összegzés

A Shimano match orsóinak nagy hagyománya és széles felhasználói tábora van. Számukra inkább a folyamatosságot, mint valamiféle gyökeres újítást jelent az új széria. Az SGTM-RC egy fokkal szexibb kinézetű ugyan az elődjénél, de összességében nem hozott különösebb meglepetést, inkább őrzi megszerzett pozícióját és kis léptekben haladva építgeti tovább a Shimano orsók imázsát.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.