Shimano Stradic 4000FB gyorsteszt

Shimano Stradic 4000FB gyorsteszt

A Stradic hosszú időn keresztül szinte a „pergetőorsó” szó szinonimája volt. Mostanában már nem beszélhetünk ilyen kizárólagosságról, hiszen számos konkurens gyártmány mellett kell megállnia helyét a piacon, de a név régi nimbusza mindmáig megmaradt. A Stradic napjainkban is viszonyítási alap, és nagyjából itt húzható meg az a plafon is, amit egy átlagos bérből élő, és nagyjából épeszű horgász hajlandó egy orsóért kifizetni (tényleg, van egyáltalán ilyen kategória, hogy épeszű horgász? :-)).

Méretsor:
1000, 2500, 4000, 5000, 6000
Súly:
345 g
Áttétel:
5,8:1
Visszaforgásgátló:
holtjátékmentes
Fékrendszer:
első fék
Csapágyak:
4+1
Zsinórkapacitás:
180 m / 0,30 mm
Behúzás sebessége:
hajtókar-fordulatonként 91 cm
Ház:
hibrid alumínium / XT-7
Pótdob:
1 fém
Tartozék:
dob alátétek, olaj
Ár:
34.500 Ft
A gyártó honlapja:
Robbantott ábra:

Egy kicsit túlrágott gumicsontnak tűnhet ez a teszt, hiszen a korábbi Stradic FA modellről már jelent meg elemzés a Haldorádó oldalain, az FB széria által hozott újdonságokat pedig a Twin Power 2500FB bemutatása alkalmából veséztük ki. Aki tehát nem sajnálta a fáradságot a tájékozódásra, és eléggé érdeklődik a téma iránt, az nagyjából képben lehet a Stradic FB-t illetően is. Ezért ezt a tesztet a szokottnál kissé kötetlenebb formában, az ismétlések helyett némi mellékes információval kitöltve próbáltam fogyaszthatóvá tenni az olvasók számára.

Mindenképpen említésre méltó, hogy az új FB szériákban sokkal szerencsésebb a méretek fokozatossága, mint a korábbi FA-k esetében. „Közepes pergető” szemmel nézve a régebbi FA2500 - a maga egytárcsás fékjével - túl finom szerkezet, az FA4000 pedig már inkább egy nagy, tenyeres-talpas masinának tűnik. Az FB4000-es mérete gyakorlatilag az előző kettő közé ékelődik be, és mint ilyen, abszolút hiánypótló a skálán.

A 4000-es és a 2500-as tányérkerekét összehasonlítva is láthatjuk, hogy nincs nagy ugrás a két méret között, de nem csak a pár milliméterrel nagyobb átmérőt kell észrevenni. Az FB4000-t a szélesebb fogkoszorú, és a masszívabb fogazás is a közepes pergető kategóriába sorolja
A peremfutó orsókban a zsinórvezető görgő alatti legkisebb golyóscsapágy dolgozik a legkeményebben, ezért különösen fontos, hogy jó minőségű legyen

A Shimano orsók körül folytatott polémiák egyik visszatérő témája, hogy vajon van-e jelentősége az extra minőségű ARB golyóscsapágyaknak, vagy a hagyományos csapágyak is megfelelőek lennének. Ez olyan kérdés, amire nem lehet egyértelmű igennel vagy nemmel válaszolni, helyette vegyünk egy szemléletes példát. Ha másodpercenként egyet forgatunk a hajtókaron, az a tányérkeréken 60, de a rotornál is mindössze 350 fordulatot jelent percenként. Ilyen tempó mellett egy átlagos csapágy szinte az idők végezetéig eljár tengelyén, amíg van benne kenőanyag, és nem megy bele homok.

A példabeli fordulatszámon azonban a zsinórvezető görgő percenként már majdnem kétezret pörög, ami közelít ahhoz a fordulatszámhoz, amelyre a csapágyakat méretezik. Ha ehhez még hozzávesszük a feszülő zsinór okozta folyamatos terhelést, és a felhordott vízből elkerülhetetlenül lerakódó lepedékek koptató hatását, akkor máris beláthatjuk, hogy ezen a ponton még a legtökéletesebb csapágynak is alaposan fel van adva a lecke. Nem becsülhetjük alá tehát az itt elhelyezett golyóscsapágy minőségének a fontosságát, amit alátámasztanak szerviz tapasztalatok is. Egyes gyártmányoknál rendszeres hiba, hogy néhány hónap után hangossá válik a görgő, mert megadta magát benne az aprócska csapágy. Ilyesmi az ARB-kkel nemigen fordul elő!

A zsinórkép lassított dobemelés nélkül is perfekt

Kedvenc téma a fórumokon a lassított dobemelés kérdése is. Az FA típusok bevezetésekor a jobb dobási tulajdonságot hozták fel a lassított dobemelés előnyeként, de a gyakorlatban hátránya is mutatkozott újításnak. A lassított dobemelésű orsók hajlamosabbak voltak a meghibásodásra, ami az esetek nagy részében a helytelen használatra volt visszavezethető. Újabban divat lett a kikapcsolt visszaforgásgátlóval való fárasztás, amelynek előnyei (közvetlenebb kontaktus a hallal, zsinórcsavarodás kiküszöbölése) elsősorban a finomszerelékes horgászatban mutatkoznak meg. Vékony, 10-15-ös damillal horgászva ettől nem károsodik az orsó, de más a helyzet, ha valaki rendszeresen ilyen módon fáraszt erős zsinórral nagy halakat.

Már a rég elsárgult horgászkönyvekben is megírták: "pumpálva" kell a halat fárasztani, hogy tehermentesítsük az orsó szerkezetét, amennyire csak lehet. Bottal emel, zsinórt felszed, és így tovább. Ha terhelés alatt tekeri az ember az orsót, akkor várhatóan a dobemelés fog benne először tönkremenni. A feszülő zsinórtól befeszül a dobtengely is, és mindjárt nem lesz olyan könnyű élete annak a kis műanyag fogaskeréknek, aminek e feszülés ellenében kellene mozgatnia a dobemelő csigát. Természetesen sok függ ezen belül a fárasztási technikától is (pumpálás vagy csörlőzés), de a visszaforgásgátló alapvetően azért van kitalálva, hogy fárasztáskor ne a hajtóművet érjék az erők. Talán nem véletlen, hogy a Stella FA 2500 feletti méreteinél nincs is lehetőség a visszaforgásgátló kikapcsolására, és ez lehet az oka, hogy a most bemutatott FB szériák már ismét a hagyományos, közvetlen dobmozgatással működnek.

A Shimano orsók dobemelő tengelye (worm shaft) rozsdamentes acélból készült. A végtelenített csavarmenetű horony metszéspontjai nem egy vonalban vannak, ebből látszik, hogy kétsebességes dobemeléssel van dolgunk

A dobemelés másik divatos témája a kétsebességes, vagyis oda és vissza eltérő sebességgel mozgatott dob. Lehet, hogy ennek valóban vannak laboratóriumi körülmények között kimutatható előnyei, de a gyakorlatban az számít igazán, hogy a dobot a tetejétől az aljáig egyenletesen töltse ki a zsinór, más szóval egyenes legyen a zsinórprofil. Ha a dob magassága nem lényegesen nagyobb a dob által bejárt út hosszánál, és az emelő szerkezet egyenletes sebességgel mozog, akkor nagy baj már nem lehet. Ami ezen túl megy, az már csak díszítősor a katalógusokban. Mindenesetre a Shimanót ezen a téren nem érheti semmi vád, hiszen nem csak a Stradic-nak, és más drága típusoknak, hanem még a legegyszerűbb orsóinak is hibátlan a zsinórfektetése.

A Shimitől megszokott szuper precíz fék került a Stradic 4000FB-be is. Négy tekerés úthossz, 5 kg maximum, abszolút sima indulás: egyszerűen netovább! Használat után érdemes kilazítani a féket, és úgy eltenni az orsót, hogy ne préselődjenek feleslegesen a filc lamellák
Az FB-nél már mindkét fedélben ott a golyóscsapágy. Az FA-ban még műanyag persely volt a hajtókarral szembeni oldalon
A hajtóműből kihagyták a dobemelést lassító áttételt, ezzel visszatértek a Shimanónál két évtizede bevált konstrukcióhoz

A csapágyak száma változatlan maradt az FA szériához képest, a leosztásuk viszont megváltozott. Golyóscsapágy került a tányérkerék tengelyének mindkét végére, viszont a csiga hátulsó csapágyát a 2500-as és 4000-es méreteknél poliamid perselyre cserélték (az 5000-es mérettől itt is golyóscsapágy van). A golyóscsapágy elhagyása összefügg a hajtómű házának kisebb, kompaktabb kialakításával. A korábbi gyártmányoknál a kimélyülő tányérkerék öblében még megvolt a hely a hátsó golyóscsapágynak is, a mostani, sík kialakítású fogaskerék már csak ennek a vékony húsú perselynek enged teret, ezért ide utólag sem lehet csapágyat betenni. Mindenesetre az orsó futása így is tökéletes, és a rotornak sincs említésre érdemes holtjátéka.

Az orsóhoz adott finom műszerolajjal a dobtengelyt és a hajtókar fogantyúit kenjük. Egyéb helyeken előnyösebb a zsír használata

A jobb Shimano orsók - így a Stradic is - a karbantartást megkönnyítő, külső kenési ponttal vannak ellátva. Az orsókhoz kis, cseppentős flakonban mellékelt, finom műszerolaj szinte kínálja magát, hogy az ember becsöpögtesse a nyíláson, de ez nem a legjobb ötlet, hacsak nem akarja valaki naponta istápolni az orsóját.

Maga az olajos kenés alapjában véve rendben is volna, ha a hajtóműben olyan mennyiségben lenne olaj, hogy beleérjenek a fogaskerekek, mint pl. az autók sebességváltójában. Ez csak azért nem praktikus az orsók esetében, mert a hajtómű háza nem hermetikusan zárt, így hamarosan kiszivárogna a folyós kenőanyag. A végén aztán minden olajban úszna, kivéve az orsó belsejét. Ezért inkább a zsírral való kenés terjedt el az orsók hajtóművében. A jó zsír nem folyik le, hanem megtapad a fogaskerekeken. Ha egy megzsírozott hajtóművet híg műszerolajjal kezdünk kenni, az hosszú távon többet árt, mint használ. Az olajjal gyakorlatilag lemossuk a zsírt a szerkezet elemeiről, így a zsír hígulásával egyre gyakrabban kellene olajoznunk ahhoz, hogy ne kenetlenül járjon az orsó.

Az orsók kenése tekintetében - mint az élet és a technika annyi más területén - kompromisszumra kényszerülünk. A szerkezet könnyű járása szempontjából minél hígabb, a kenés tartósságát szem előtt tartva viszont minél sűrűbb kenőanyag lenne jó. A megoldás valahol középen van: az orsók és más finommechanikai szerkezetek kenésére kifejlesztett, kellően lágy, jól tapadó zsírokat érdemes használnunk. Ezeknek a hagyományos, dobozos, vagy tubusos kiszerelésű zsíroknak a rendszeres karbantartás szempontjából csak annyi a hátránya, hogy a kis lyukon beadagolva nem jutnak el minden szükséges helyre.

A világ gazdagabbik felében készen kínálják a megoldást: a tengerentúlon kifejezetten Shimano orsókhoz ajánlott műszerolaj és zsír spray kombó is kapható, potom 25 dollárért.

Szerencsére nem kell Amerikáig mennünk érte, hiszen Magyarországon is forgalmaznak hasonló zsír spray-t.

A zsír spray a legalkalmasabb az orsók hajtóművének rendszeres ápolására

Sietek leszögezni, hogy nem kapok a gyártó cégtől jutalékot, amiért megemlítem a terméküket, csupán szeretném megosztani a 2 év használat során szerzett jó tapasztalataimat. Nyilván vannak más, hasonló tulajdonságú gyártmányok is, én történetesen ebbe futottam bele. A szóban forgó spray egy teflonnal adalékolt kenőanyag, amit kifejezetten a fém-műanyag vegyes rendszerekhez ajánlanak, amilyenek az orsóink általában. Kifújáskor - egy rendes spray-hez illően - felhőben terjed, lecsapódva pedig egy kocsonyás, zselészerű anyaggá válik. Kicsit lágyabb, mint a szokásos zsírok, ezért időnként meg kell ismételni a kezelést, viszont cserébe nagyon finom futású lesz tőle az orsó, és ezt a tulajdonságát hidegben is megőrzi. Érdemes kipróbálni a téli pergető szezonban!

Négy-öt horgászatonként egy néhány másodperces „zsír-fröccstől” szinte fellélegzik kedvenc orsónk


Összegzés

A teszt ürügyén folytatott kalandozás végén a konkrét orsóról is essék néhány szó.

Egy nagyon jól használható, a sok átdolgozott kiadás során kiérlelt, szerencsés konstrukcióval van dolgunk a Stradic 4000FB személyében, ami a Shimano pergető-palettáján az „elit” felső harmad legalsó tagja. Innentől felfelé már viszonylag kevés hozzáadott műszaki tartalom társul a meredeken felfelé szökő árakhoz, ezért nem véletlen a Stradic népszerűsége, hiszen az ár/használati érték optimumot is tükrözi.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.