Super Aero 4000 HS gyorsteszt

Super Aero 4000 HS gyorsteszt

A Super Aero széria match orsójával ismerkedve az jutott eszembe, hogy kb. 10 évvel ezelőtt a versenyhorgász élmezőny - meglehetősen nagy egyetértésben - szinte kizárólag ennek az orsónak az elődeivel volt felfegyverkezve. Az AERO márkanév fogalommá vált, és nagyjából ettől az időszaktól datálhatjuk a Shimano áttörését az orsók piacán. A bevált típust most valamicskét átöltöztetve látjuk viszont, a középkategória szolid képviselőjeként. Tudjuk, hogy a töltött káposztának jót tesz, ha minél többször fel van melegítve. De vajon megállja-e a helyét ez a tétel a horgászorsók vonatkozásában is?

A megbízható Super Aero finomszerelékes horgászoknak

Méret:

4000

Méretsor:

1000, 3000, 4000

Csapágyszám:

4

Visszaforgásgátló:

24 ponton záró

Fékrendszer:

hátsó fék

Áttétel:

6,1 : 1

Súly:

325 g

Zsinórkapacitás:

100 m / 0,18 mm

1 hajtókar fordulat során
feltekert zsinórmennyiség:

88 cm

Dob anyaga:

műanyag (XT-7)

Ház anyaga:

műanyag (XT-7)

Tartozék:

1 db matchdob

Ár:

16.900 Ft

A gyártó honlapja:

Robbantott ábra:

Az orsó általános vonásaiban sok hasonlóságot mutat az elsőfékes Super Aeroval. Jó ötlet volt, hogy a hajtókarnál mindkét oldalra golyóscsapágyat tettek. Az ezüst festéssel viszont nehezen tudok megbarátkozni, és nosztalgiával gondolok vissza a régi Aerok szépséges gőzmozdony-színére.

Az orsó háza, rotorja, és dobjai jó minőségű, strapabíró műanyagból készültek
A felkapókart nyomórugó működteti, átváltása hajtókarral is könnyű
A zsinórvezető görgő nagy méretű, és zárt golyóscsapágyon forog
A rotor rovátkái közé beakadó kilincs reteszeli a hátrafelé való forgást
A bal szélen látható ék alakú alkatrész \'könyököl\' be a bordák közé

A visszaforgásgátló kilincse - az első fékes Super Aero szériától eltérően - nincs felszerelve gumiütközőkkel, emiatt kicsit koppanósan működik. Funkcionálisan tökéletes ugyan - különös tekintettel a vékony zsinórból adódó kíméletes használatra - csak hát a modern orsókon kényeztetett fülek már elszoktak az efféle zajoktól.

Az orsóhoz két "teli" dobot kapunk, hagyományos mély dob - match orsó lévén - nem is jár hozzá. Így a vékony, 12-18-as zsinórokat is alátöltés nélkül tudjuk használni. Az aránylag nagy átmérőjű dob, és a magas áttétel jóvoltából, az egy hajtókarfordulattal behúzott zsinór hossza 88 cm.

Alapbeállításban a peremnél kicsit hiányos, míg lent némileg túlzott volt a feltöltés

Köztudott, hogy hasonló esetben egy jobb minőségű, első fékes orsónál a mellékelt dob alátétek segítségével könnyűszerrel kiigazíthatjuk a zsinórprofilt, ha a gyári beállítás nincs ínyünkre. De mihez kezdhetünk ilyen esetben egy hátsó fékes orsóval? Talán lesz, akinek újdonságot árulok el azzal, hogy van megoldási lehetőség, még ha nem is teljesen magától értetődő.

Első lépésként le kell csavarnunk a dob tetejéről a záró kúpot. Ez általában szabad kézzel is sikerülni szokott, de jelen esetben egy kis darab lécből, és két alkalmas szögből hevenyészett célszerszámot kellett igénybe vennem.

A dob fedele általában könnyen lecsavarható, de szükség lehet az alkalmi célszerszámra is
A belső szerkezet sokkal egyszerűbb, mint az első fékes orsók esetében
A tengelyt átdöfő csap biztosítja elfordulás ellen...
... és a rugó rögzíti a megfelelő pozícióban a dobot

Lényeges, hogy a dob nem a csapon ütközik fel, hanem a rugó tartja meg a helyén, amikor bepattan a tengely végén lévő horonyba. A dobnak a tengelyen elfoglalt helyzetét tehát, bizonyos mértékben befolyásolhatjuk azzal, hogy az "euro" alakú drót rugót, és az alátéteket milyen sorrendben helyezzük vissza a dobba. Esetünkben a peremnél szemlátomást kissé alultöltött volt a dob, tehát lejjebb kellett engedni. Ennek érdekében a két kisebb alátétet az "euro-rugó" alá kellett átcsoportosítani (eredeti elrendezésben közrefogták azt).

A csekély változtatás is elég volt a tökéletes zsinórprofil kialakításához

Ezt a trükköt bizonyos határok között szinte mindegyik hátsó fékes orsónál el lehet játszani. Ha esetleg nincs ott alátét (ilyen is előfordul), vagy nem elegendő a vastagsága, akkor akár egy műanyag flakon anyagából is lehet fabrikálni alkalmas méretű pótlást.

A fék lamellái szinte úsznak a bőkezűen adagolt zsírban, ami hozzájárul a kifogástalan működéshez

A hátsó fék precíz, mint egy Doxa óra, tökéletesen simán, letapadásmentesen működik. Beállítási tartománya 1,5 fordulat, a legnagyobb fékerőnél 3 kg-ot "tud". Egy match orsóhoz szinte már túlzás is ekkora erőtartalék.

A dobemelő tengelyt bronz fogaskerék hajtja

Azt hittem, hogy a hajtómű az első fékes Super Aero ismeretében már nem tud az újdonság erejével hatni. Ezek után meglepve tapasztaltam, hogy a kereszthornyos dobemelő tengely végén bronz fogaskerék csillog! Itt manapság már a legmenőbb modelleknél is általánossá vált a műanyag alkatrész alkalmazása. Végre akadt egy kedvükre való orsó azoknak is, akik már elsiratták a régmúlt "bronzkorszakot"!

A kétsebességes dobemelést az oda-vissza irányban eltérő emelkedésű menettel ellátott tengely teszi lehetővé

A meglepetést csak fokozta, hogy a dobemelő tengely aszimmetrikusan hornyolt, vagyis a régi AERO hagyománynak megfelelően a hátsó fékes Super Aerot kétsebességes dobemeléssel szerelték fel, ami egy újabb eltérést jelent az első fékes "rokonhoz" képest.

Összegzés

A tesztelt orsó méltó képviselője a jó hírű Aero sorozatnak. A meghajtó rendszer a szükséges pontokon golyóscsapágyazott, kotyogástól mentes, a fék és a zsinórkezelés egyaránt hibátlan. A mendemondák szerint "ezek a Malaysiában gyártott orsók már nem olyanok, mint a Japánok". Nos, ezt a kijelentést az én megfigyeléseim nem támasztják alá. A teszt során csupán a dob matricáján lévő kis ráncot fedeztem fel, mint "kivitelezési hibát". Az orsó egyetlen fogyatékosságaként a divatjamúlt visszaforgásgátlót lehetne megemlíteni, de aki ezzel megbarátkozik, az nem fogja megbánni, hogy a Super Aero mellett döntött.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.