Az 50/50-es axióma

A modern pontyhorgászatban egyszerűen elkerülhetetlenné vált a bojli használata. Még a legvérmesebb, tömött Germina botok és öreg főtt kukoricahasználó idősebb pontyhorgászok is, igaz szkeptikusan, de titokban bele-bele kukkantgatnak a bojlival kapcsolatos írásokba, az elkészítési receptekbe. Sokáig foglalkoztatott az eredményhozó OLCSÓ bojlik összetétele, amelyeket otthon készíthetek, vallja Željko Spasić neves pontyhorgász. A továbbiakban leírt pénzspórolós mixeket a gyors sikert kívánó, valamint a modern pontyhorgászat táborába induló horgászoknak ajánlom.

Régóta vonzz a vízpart, az agytorna és a viadal a leleményes, óvatos pontyokkal. Csaliként nokedlit, zöld mocsári gilisztát és természetesen öreg főtt kukoricát használtam. A "nokkliból" lassan bojli lett. Bevallom, a cukor és a közönséges IRIS földieper aroma úttörőként került bele kezdeti bojlijaimba, és azoknak szolid eredményessége bátorított fel, serkentett szakirodalom-búvárkodásra, megfigyelésekre, önálló csalétekkészítésre.

Ennivalóan szépek

Az önálló bojli készítésekor sokat morfondíroztam azon, hogy az időszaktól, víztől függően, mi a keverék titka, amellyel halat foghatunk, miből-mennyit használjunk a keverékben, és mindez mennyi pénzbe fog kerülni?

A bojlit a horoghoz erősítjük

Ha Önök is eldöntötték, hogy nekiindulnak a modern pontyozásnak, ha céljuk a gyors siker, ha szeretnének eredményt ígérő és saját olcsó bojlit készíteni, építeni, finomítani a bojlis receptjüket, folyamatosan bölcselkedni a ravasz tapasztalt pontyokkal, kellő alapként szolgálhat a továbbiakban leírt tapasztalatom.

Incselkedő bojlik 1
Incselkedő bojlik 2

Horgászüzletekben nem szeretek titokzatos bojlikat vásárolni. Mindig bíztam a kutatókészségemben, és abban, hogy próbálkozásom előbb-utóbb sikerrel jár.

Megfigyeléseim visszavezetnek egészen a bojli készítés kezdetére. Habár a hivatalos receptet nem leltem meg sehol, az angol "Richword" cég kezdeti bojli terméke felhívta a figyelmemet az 50/50-es fogalom eredetére, azaz a dara és a szójaliszt keverékre. A későbbiekben erről meggyőződtem, ráeszméltem, hogy megtaláltam a keresett kombinációt, a bűvös titkát az olcsó sajátkészítésű bojlis receptnek.

A legegyszerűbb és legolcsóbb ponty csali axiómája az 50/50.

Ne tessék legyinteni, rögtön hasznavehetetlennek minősíteni bojlijaimat. Mert ez a mix jó fogásokban bővelkedett. Az előnyei, pedig ma is vitathatatlanok:

1. rendkívül alacsony ár,
2. jól kezelhető a belőle készített tészta,
3. saját szükségletünk, elképzelésünk és horgászcélunk elérésére bővíthetjük az egyénileg meghatározott aránykombinációnk szerint aromákkal, atraktorokkal,
4. ideális az egy napostól egy hetes távú pontyhorgászatra.

Amint már megemlítettem kétféle horgászatra ajánlom az 50/50-est.

Az egy-két napos horgászatra kimondottan ütőerejű lehet, hisz nyugodtan nyakig megtölthetjük a mixet ízesítőkkel, atraktorokkal. Ez alatt a gyártó cég ajánlatának a kétszeres, sőt háromszoros mennyiségét értelmezem. Így elérjük azt, hogy a 3-5 perc főzést igénylő bojli a hozzáadott tartalmak mennyiségének veszítése után is erőteljesen csábítja a pontyokat.

A hosszabb távú (legföljebb egyhetes) célra értelmesebb mennyiségű bővítő elemet adagoljunk. Tisztában vagyunk azzal, hogy az ilyen összetételű táplálék, alacsony tápértéke miatt gyorsan áthalad a ponty emésztő szervén (kb. fél óra alatt), és ugyanazon a horgászhelyen az ettől hosszabb ideig tartó horgászatra sajnos több okból is, az 50/50-esnek át kell adnia helyét a minőségesebb és a drága bojliknak.

Az eredményes munka gyümölcse

Az 50/50-esnek a már említett alapkeveréke teli van túl goromba szemcsékkel, ami nehezíti a golyókészítést. Nemesítésére a 20% kukoricadara, 50% szójaliszt és 30% kukoricaliszt változattal próbálkoztam. Így könnyen formálhatóvá vált a massza. Ezt a pontynak könnyen emészthető keveréket meg is erősítettem tejporral, sőt a rizsliszttel (max. 15%-ig) is.

Végül is eljutottam odáig, hogy a konkrét 50/50-esből kialakított, eredményes bojlis receptjeimmel teljes egészében megismertessem az olvasókat.

ÜTŐEREJŰ

3 ml Secret Agent

2 g Betaine HCI

2 ml Sweetener

A fél kilónyira írt receptjeim alapján készült bojlik használhatók az egész horgászidényben bármelyik vízre, mégis az összetétel nyáron és kora ősszel a legbeváltabb. Előnynek számít az is, hogy ezek a jól kiszárított bojlik hosszú ideig elállnak.

Meghatározott körülmények között, kihasználva előnyeinek és hátrányainak ismeretét nagyon is elfogadhatóknak tartom őket. És jegyezzék meg: kilónkénti ára nem haladja meg a 650 forintot.

Ha már a takarékosságnál tartunk, kihasználva a lehetőséget, eltérve az 50/50-es bojliktól, elárulok Önöknek még két bevált KITŰNŐNEK bizonyult OLCSÓ bojlis receptet.

KITŰNŐ 1

búzadara

kukoricaliszt

szójaliszt

gorombára darált papagályeledel

A kilogrammnyi alapanyag ára nem haladja meg a 350 forintot.

KITŰNŐ 2

40%

búzadara

kukoricaliszt

35%

dehidratált kutya, macska vagy haleledel paletta

A KITŰNŐ 2 mix 300-350 forintba kerül kg-ént.

Az összes leírt receptek fél kilónyi mennyiségéhez elegendő 4 db "A" osztályú tojás, kivéve a kanári eledelest melyhez 5 db szükséges.

Négy tojás a fél kilónyi 50/50-hez
Főzzük háromtól öt percig

Az ily egyszerű alapanyagú keverékek használatával elegendő pénzünk marad a legminőségesebb atraktorok (Betain, Multimino, Ambio, Sense Appeal, Secret Agent) és csúcsaromák megvásárlására. Ne feledjük, bojlinkat hozzáférhető áron a pontyok számára ellenállhatatlanná varázsolhatjuk, és tapasztalataink szerint szabadon kísérletezhetünk a magunk belátásai szerint.

Ezekkel a bojlikkal garantáltam eredményesebben horgászhatunk, és több pontyot kapunk a horogra, mint bármely üzletben vásárolt olcsó bojlival.

Felfegyverkezve...

És befejezésül már csak egy megjegyzés marad: a kifogott pontyokat ne feledjük visszaengedni!!!