Legyél te is teszthorgász!

Olvashatjuk időről időre a felhívást, később pedig a nyertesek beszámolóit a tesztre kapott felszerelésekről. Nagy élmény egy ilyen lehetőség! De ki is igazán a teszthorgász vagy hogyan lehet egy horgászból igazi felfedező?

Ha a címben szereplő felhívás megjelenik, teljesen érthetően sokan ragadnak billentyűt és igyekeznek nyertesként a szerencsés tesztelő szerepébe kerülni. Ki ne szeretné kipróbálni kedvenc időtöltésének valamilyen eszközét? Sokszor vásárlásaink is így kezdődnek. De nézzük meg, mitől is mondhatunk egy horgászatot teszthorgászatnak?

Ha valamit kipróbálunk, akkor azt sokkal tüzetesebben vesszük szemügyre, mintha csak használjuk, ha pedig teszteljük - azaz minél több mindent szeretnénk megtudni róla -, akkor kitervelt és minél színesebb helyzetekben igyekszünk megvizsgálni, mi is történik. A már megszerzett tapasztalatokat kell rendszerezni és új próbákat, variációkat kitalálni. Az új ötletek nem feltétlen csak arra szorítkoznak, amit jónak hiszünk, hanem mindenféle szélsőséges ötlettel kell előállni egy igazán hasznos teszthez. A szokványos dolgok mellett a szélsőséges ötletek és szabadjára engedett fantázia sokszor meglepő eredményt hozhat.

Csalikombinációk: ha a Green Pepper bojli kevés volt, a paszta nagyobb sikerrel tartotta távol a dévéreket

Először a saját horgászatom közben - amikor megpróbáltuk megtudni a lehető legtöbbet az új Haldorádó Carp bojlikról - lettem arra figyelmes, hogy összeszedettebben és tudatosabban horgászunk, mint szoktunk. Csak egy korlátunk volt: a horgászhely. Olyan dolgokat próbáltunk ki a csalikon kívül, amiket még soha. Nemcsak az oldódási időket figyeltük, hanem azt szárítással befolyásoltuk is, valamint a szokásosnál jobban kezdtem figyelni a felszerelésemre, különösen a végszerelékre. Olyan helyekre tettük a felcsalizott készségeket, ahova korábban fel se vetődött, minden lehetőség érdekelt. Addig nem tartottam magamat se jó, se rossz horgásznak, de ahogy haladt az idő, egyre több hiányosságomat vettem észre.

Nem csak a szép tájat érdemes figyelni! A halak mozgása is sok információt ad, de az is jobb horgásszá tehet, ha az időjárás-változás helyi jeleit is felismerjük

Másodszor akkor gondolkodtam el, amikor a Feeder világbajnokság híreit hallgattam és kerestem a Neten a verseny alatt, majd Walter Tamás nyilatkozatát hallgattam és Gáborral is váltottam levelet hazaérkezésük után. Arra döbbentem rá, hogy bajnokaink az igazi teszthorgászok a szó minden értemében, és hogy az egész horgászat egy folyamatos tesztelés kell, hogy legyen.

Sokan gondolhatják most, hogy ez egyértelmű, és mindenki úgy horgászik, hogy sok mindent kipróbál. De e fejtegetésem lényege, hogy a próbálgatás és a tesztelés, azaz az igazán tudatos horgászat között hatalmas különbség figyelhető meg.

4 bot, 4 variáció, azaz 4 válaszra váró kérdés

A próbálgatás lehet ösztönös és lehet tapasztalatokon alapuló is. Lényege, hogyha nem működik valami, akkor kipróbálunk valami mást. Mást, ami az eszünkbe jut, vagy amiről azt gondoljuk, hogy jó lehet. Minél nagyobb a halsűrűség, annál hamarabb derül ki, hogy ötletünk jó volt-e, vagy valamit megint változtatni kell.

A tudatosság - azt gondolom - ott kezdődik, hogy nem az a gondolatunk, hogy mit próbáljunk ki, hanem az, hogy miért és mit várunk a változtatástól. Fontosnak gondolom, hogy elméleti ismereteink és gyakorlati tapasztalataink összhangban legyenek. Minél többet tapasztalunk, annál több információt érdemes mellette beszerezni. Ez az oldal is jó forrása ennek. A legrosszabbnak bélyegzett cikkből is lehet tanulni, de bőven olvashatunk itt egészen tudományos elméleti írásokat is. Én gyakorlatilag minden nap elolvasom, amit itt találok és még a 100%-ig reklámcikkből is próbálok valami hasznosat kimazsolázni magamnak. Hasznos lehet például, ha a horgászat lehetséges eszközei közül minél többet és minél jobban ismerünk. Egyszerűen több eszköz mellett több variációs lehetőségünk van.

Ezen az asztalon minden kéznél volt a próbálgatáshoz. Sok eszközből többfélét is beszerzünk, mindegyiknek találunk idővel valamilyen feladatot

Nézzük akkor, hogy gondolom én az igazán tesztelő, eredménycentrikus horgászatot?

1. Információgyűjtés

Ha tudjuk, hová megyünk horgászni és milyen halakat szeretnénk fogni, érdemes utánanézni, mit lehet tudni a területről. Az Internet nagy segítség, én nagyon szeretek böngészni rajta, de azt gondolom, hogy egy hozzánk hasonló vagy nálunk tapasztaltabb horgász, aki rendelkezik némi helyismerettel, a legnagyobb kincs lehet. Még akkor is, ha csak telefonon tudunk egy pár kérdést feltenni. Megfigyelhető ennek jelentősége a Haldorádós filmek egy részében is, például a vadvízi kalandokban szinte mindig ott áll a „főhős” mellett egy, a helyet jól ismerő horgász, és ennek jelentőségéről minden filmben hallhattunk is. Az már más kérdés, hogy valaki hogyan hoz ki a kapott információkból a lehető legtöbbet, sokszor többet, mint aki a környék ismerője.

A halakat is érdemes jól megnézni, sok mindent „elmondanak“, ez a száj például azonkívül, hogy horgot nem sokat látott, egyértelműen árulkodik a kagylóevés szokásáról

2. Tervezés

Ez szerintem egy nagyon érdekes, még nem vízparti szakasza a horgászatnak. Itt a legfontosabbnak tartom, hogy az információinkat és a vágyainkat egyeztessük a képességeinkkel, lehetőségeinkkel, és így tervezzünk. Mire is gondolok? Például, ha megtudjuk, hogy fontos egy tavon a pontos etetés, akkor olyan felszerelést készítsünk és olyan távolságot tervezzünk meghorgászni, hogy meg tudjuk felelni ennek a szempontnak. Esetleg hasznos lehet azt is eldönteni, mennyit szánunk erre a horgászatra, az ésszerűség még ilyen racionális kérdésekben is fontos. A lényeg, hogy ismerjük a lehetőségeinket, valamint a korlátainkat és ebből hozzuk ki a legtöbbet. Jó, ha etetőanyagból van A, B és esetleg C tervünk is, és mindent megfontolva ideális mennyiségű csalit is össze kell állítani. Magam azt figyeltem meg, hogy ha túl sok csalilehetőségem van, az nem hogy segít, hanem hátráltat az eredmény elérésében. Ezért egy alap csali szettet szoktam összeállítani, ami az évszaknak, időjárásnak, a megszerzett információknak és persze a célhalaknak megfelel, valamint magammal viszek egy másik csomagban egy másik válogatást is. Ezt a második, azaz tartalék csalicsomagot csak akkor veszem elő, ha már hosszabb ideje nem vezetett eredményre az alapkoncepció.

Az új horogelőke kevesebb, mint 2 óra és egy bójakerülés után. A szereléket nemcsak a halakhoz, hanem a terephez is méretezni kell!

3. A biztosan működő dolgok betartása

Ebben én magam sokáig gyenge voltam, és még van hova fejlődni. Valószínű, hogy a kényelem is benne lehet a rutinfeladatok „elfelejtésében”. Mire is gondolok itt? Főként a megalkuvás elhagyására. Mondjuk, az etetőanyag megfelelő állagát nem elég ismerni, hanem folyamatosan fenn kell tartani. Nagy különbségek lehetnek a víz alatti viselkedésében. Én sokszor hallottam, hogy a csalogatásra szánt keveréket érdemes átrostálni, amióta megfigyeltem, mi történik, ha ezt elhagyom, azóta kínosan ragaszkodom hozzá. A siker az apró részletek helyes együttállásából tevődik össze, persze a horgászszerencsén kívüli részre gondolok.

Mivel az előző években bevált dolgok ismeretében kezdünk hozzá a horgászathoz, sem nekem…
… sem Balázsnak nem kellett sokat várni a nagyobb testű halakra

4. Tudatos változtatás

Nekem fontos a bátor próbálkozás - vagy hívhatjuk megérzésnek -, ha ilyennel sikerem van, az ad egy kis plusz örömet is. Ennek ellenére azt tapasztalom, hogy ha tudjuk, hogy miket, sőt még azt is, hogy mikor akarunk kipróbálni, az sokban segíthet. Jó eredménnyel horgászóknál sokszor látni, hogy időre horgásznak. Ez azt is jelenti, hogy tudják, hogy mennyi időnként ad halat egy csali - ha ad -, és azt is, hogy már a bedobás pillanatában tudják, meddig akarják bent hagyni az adott végszereléket. Biztos vagyok benne, hogy önmagában csak az idő is eldöntheti egy horgászat sikerét.

Fontos, hogy mit látunk, amikor bekerül a csalétek, fontos az is, hogy milyen, amikor kihúzzuk, de az is fontos, hogy mennyi idő telik el a kettő között

5. Új dolgok kipróbálása vagy kitalálása

Ha a tuti dolgok nem mennek, jöhet az a szabály, hogy nincs szabály. Ilyenkor eredményt hozhat a legelvetemültebb ötlet kipróbálása. Lehet aromásítani, nedvesíteni vagy szárítani csalit és etetőanyagot egyaránt. Van, ahol semmi nem működött, csak az ízetlen technopufi magában, máshol a különlegesen hosszú vagy rövid előke vezetett sikerre. E próbák, ha halat hoznak, az nagy siker, de ha még tudjuk is, hogy miért, az az igazán értékes tapasztalat.

Még a gyári bojlival is sok mindent tehetünk, felezhetjük, őrölhetjük, dipelhetjük, de akár száríthatjuk is

6. Tanulság levonása, meg- vagy feljegyzése

A jegyzetelő horgász nekem sokáig szokatlan volt. A tesztelés során kezdtem el komolyan feljegyezni a tapasztalatokat és a fogások körülményeit. Ekkor derült ki, hogy bár én azt gondoltam, hogy minden fontosat megjegyzek, ezt csak azért gondoltam így, mert amit nem jegyeztem meg, arra nem emlékezem, és így nem hiányzott. Az már csak hab a tortán, hogy a fejben levő információkat sokkal nehezebb rendszerezni és elemezni, mint a leírtakat. A feljegyzés jelentősége a horgászat hosszával szerintem még tovább nő, a mi tesztelésünk során ez volt az egyik legnagyobb felismerés. Amúgy meg soha nem szabad csüggedni, a teljesen haltalan horgászatnak is van tanulsága, csak azt is meg kell tanulni értelmezni.

Amikor kivettem ősszel a bóját, biztos voltam benne, hogy tele lesz kagylóval, mint már többször…
… de csak az egyoldalú csata veszteseinek maradványait találtam. Érdemes fotókat is készíteni és időnként átlapozni őket, sok ötletet adhat téli estéken

Nagyon fontos megjegyeznem, hogy én nem vagyok profi, csak keresem az eredményesség titkát - általában kisebb, mint nagyobb eredménnyel -, ezért amit leírok, az csak a saját módszereim rendszerezése. Gondoltam, hátha valakinek hasznos lehet. Az is tény, hogy a horgászat kikapcsolódás is, ezért semmivel nincs kisebb értéke annak a szememben, ha valaki feltesz egy keményebb pelletet, leül a székébe egy hideg sörrel és nyugodtan vár. A pihenés fontos része a vízparti létnek.

A fentieket én kipróbáltam és feltett szándékom még sok-sok felfedezést tenni, az eredményességem hirtelen nőtt és úgy érzem, többet tanultam egy év alatt, mint előtte évtizedek alatt. Legfontosabb újdonsült ismeretem az, hogy minden horgász lehet jó teszthorgász, illetve hogy magát a helyzetet és a halakat kell elsődlegesen tesztelnünk.

Kívánom hát mindenkinek: a következő horgászszezonban legyél te is sikeres teszthorgász!

Írta: Doktorits András (Dokia)