Kalandozások a Duna-deltában - II. rész

Az idő előre haladtával egyre jobban körvonalazódott előttünk a Sulina ágon való horgászat lényege, és egyben a különböző nehézségei. Bizony nem egyszerű egy álló, nyugodt, tavi horgászathoz szokott pecásnak az élő Dunával, a sodrással megküzdenie. Rengeteg olyan újszerű problémával kellett szembesülnünk, melyek eddig csak minimálisan, vagy egyáltalán nem érintették a horgászatainkat. A rengeteg fehér hal és apró termetű ponty jelenléte, a kölyök harcsák hihetetlen étvágya, a folyami rákok szemtelensége és pofátlansága az etetésünkön, a sodrás húzó ereje, valamint a tengerjáró hajók közlekedése mindig új problémát vetett fel. Végül is a horgászatot három részre bontottuk, melyet több-kevesebb sikerrel műveltünk tíz napon keresztül.

A parthoz közel található, 8 méteres medertörés végett a bottartó állványokat a vízben kellett felállítani.

Pontyozás

A horgászat lényegét képezte, erre lett kihegyezve az egész túra. Sajnos csak a horgászat végére állt össze a kép mind az etetés és a csalizás terén. A tapasztalatok alapján egy újabb tíz napos túra esetén a Duna halállományát megismerve biztos, hogy hihetetlen fogásokkal gazdagodhatnánk.

Etetés: Az első napokban a szemes magvakat és a bojlikat csónakból, vagy partról mindenféle nehezék nélkül csak simán magukban jutattuk be a vízbe. Bíztunk a törésekben, hogy azok megállítják az etetőanyagot. Alaposan tévedtünk ebben, valószínű, hogy az első napokban beszórt bojli, kukorica és tigrismogyoró a Fekete-tengerben kötött ki. A túra végére jöttünk rá az etetőanyagnak az etetésen történő lerögzítésére. Agyagba gyúrtuk bele a bojlikat és a szemes magvakat, s a napon hagytuk pár órán keresztül száradni őket. Ezek után észrevehetően nőtt a kapások száma, akciódúsabb lett a horgászat.

Az etetőanyagokat agyagba gyúrtuk bele

Csalizás: A kisebb fehér halak és a folyami rákok rengeteg problémát okoztak a túra első felében. Két-három óra alatt lerágták a bojlikat, semmit sem hagytak a hajszálelőkéken. A horgászat közepétől kezdtük el "harisnyázni" a bojlikat, s így már kiszűrtük a rákok folyamatos zaklatását. A lipován segítőnk, Lucián feleségétől elkobzott harisnya segítségével olyan védőréteget vontunk a bojli golyók köré, mely megoldhatatlan feladat elé állította a rákokat és a fehér halakat. Persze a rákokat sem kellett félteni, ezek után már több esetben egyszerűen levágták ollójukkal a hajszálelőkét. Ennek megnövekedett a kapások száma, egyre több pontyot sikerült fogni.

Harcsahorgászat

Hatalmas berki gilisztákat sikerült szednie Pistinak a közelben lévő mocsaras csatornából
Azért pár lótetűt is sikerült kibányászni a mocsárból. Rendkívüli fogósságukkal nagy kincset értek a harcsahorgászatok során

Minden éjjel folyamatosan és erőteljesen raboltak a harcsák, durranós rablásuk néha majd a szívbajt hozta ránk. Napokig hallgattuk őket, míg elhatároztuk, megpróbálunk egy kis rendet tenni köztük. Pisti a közeli, félig kiszáradt, mocsaras kanálisból, döbbenetes méretű berki gilisztákat szedett, míg én kisebb kárászokat és keszegeket fogtam csalihalnak. Egy úszóval kombinált emelt fenekezős kézséggel, berki gilisztával csalizva a nappali órákban fenék közelében próbálkoztunk a harcsázással, míg éjszaka, stupekos módszerrel, élő hallal a vízfelszín közvetlen közelében vadásztunk a harikra. Sok harcsát sikerült fognunk, de a legnagyobb bánatunkra a legnagyobb alig érte el a három kilót. Az apróbb harcsák esélyt sem adtak a nagyobbaknak, hogy megtalálják a hatalmas berki gilisztákat. Elképzelni sem tudom, hogy hogyan tudták begyúrni a kilós harcsák az öklömnyi csokrokat. Az éjszakák folyamán, a víztetőn felkínált élőhalakra volt pár nagyon jó rámozdulásunk, rablásunk, de a biztos akasztásig egyszer sem jutottunk el.

Harcsát naponta négy-öt darabot is lehet fogni. Kár, hogy nekünk csak az aprajából kerültek a horogra
A kisebb, kiló körüli harcsáknak nem jelentett akadályt a berki giliszta csokrok bekebelezése sem

Balinozás:

Sok vízen horgásztam már, s ennek köszönhetően ismerek pár rendkívül jó balinos vizet, de olyannal, amit a Duna-deltában tapasztaltam, még nem találkoztam. A balinok szinte percenként raboltak be a kishalak közé, sokszor a parttól alig fél méterre. Szegény kis halaknak egy pillanatnyi nyugtuk sem volt tőlük, folyamatosan zargatták őket. Persze megpróbálkoztunk a balin horgászatával, de még csak kapásig sem jutottunk el. Hosszú órákig dobáltuk a különféle műcsalikat, sokszor szinte a szájuk elé, mégis eredménytelenek maradtunk. Twister, gumihal, körforgó villantó és támolygó kanál mind érintetlen maradt. Biztos vagyok benne, hogy egy ügyes, a balin horgászat terén sokat tapasztalt horgász, hihetetlen élményekkel gazdagodna a Deltában.

Elég nomád körülmények közepette éltünk tíz napig
Lipován emberünk, Lucián többször is hozott nekünk ebédre főtt rákot. Kissé szokatlan, de kellemes ízűk van
Az utolsó nap, Luciánnak köszönhetően ünnepi vacsorával búcsúztunk el a Duna deltától
A hosszú utazások végett célszerű a botokat törésmentesen, biztonságosan tárolni