A 2013. év legszebb fogásai 1. rész - nemes halak: Szavazz az év fogására!

Az óév élményeinek, tanulságainak, tapasztalatainak összegzésébe - szokás szerint - a Fogási napló tavaly összegyűlt bejegyzéseinek értékelése is beletartozik. Hagyományos módon szavazásra biztatjuk fórumozó olvasóinkat: válasszátok ki az ajánlati listából a nektek leginkább tetsző halakat, fogásokat! A „legszebb fogás” címet a fórumlátogatók választása alapján kaphatja majd meg az egyik jelölt. Először a „nemes” hal kategóriára kerül sor, a következő napon pedig az „egyéb” halakat felmutató fogások jelöltjeit mutatjuk be. Nézzétek meg e fogásokat és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E címmel - és a vele járó díjjal - az is a célunk, hogy még jobban ráirányítsuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is kizárólag nektek, azaz a fórumlátogatóknak köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és színvonalas bejelentést, élménybeszámolót. Nem véletlen, hogy a Fórum mellett a Fogási napló is a látogatók nagy kedvence.

Ismét előre jelezzük, hogy Fogási naplónk nem rekordlista, épp ezért nincs is benne alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem az volt, hogy begyűjtsük a hazai horgászok rekordfogásait, hanem hogy szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet fogni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak - ez adja a Fogási napló igazi értékét.

A 2013. évi bejelentések közül kiválasztottunk 10 „nemes” halfajból 1-1 példányt, amely minden szempontból megfelelt elvárásainknak, és amik - reményeink szerint - jobbára egybeesnek a Ti szigorú elvárásaitokkal is.

A kiválasztás szempontjai ezúttal is a következők voltak:

• Kizárólag a 2013-ban kifogott halak jöhettek számításba.
  • Nem volt meghatározó, hogy mindenképp az adott halfaj legnagyobb egyedét válasszuk - ezzel is jelezni kívánjuk, hogy nem okvetlenül rekordokat, hanem inkább átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni.
  • A halról készült jó fotó(k) is számított(ak). Sajnos sok szép fogás az itt felmutatott hiányosságok miatt nem kerülhetett be a válogatásba.
  • Kifejezetten kerestük azokat a bejelentéseket, amelyeknél a horgász részletes, élményeket átadó és a fogás körülményeit ismertető beszámolót is készített.
  • Meghatározó volt a hal későbbi (kifogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!
  • Kizárólag hazai, Magyarországon fogott halakat vettünk figyelembe.

Mindezekre tekintettel alakítottuk ki a lent megtalálható ajánlati listát, amivel az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2013. év Fogása - nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!

Szavazni 2014. január 12. (vasárnap) 24:00 óráig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki már szavazott!

Az itt bemutatott 10 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2013. év Fogása - nemes hal kategóriában” kupa. Emellett 2014-ben lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy az ezen írásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt 2013-ban, amelyre joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és kifogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.

Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur

A 2013. évi amurfogások közül „zovik88”nicknéven regisztrált horgásztársunk 16,6 kg-os halát választottunk, e bejelentést jelöljük szavazásra.

Fogás ideje: 2013. 09. 14.
Halfaj: amur
Tömeg: 16,6 kg
Hely: Ráckevei (Soroksári)-Duna
Módszer: bojlis
Csali: kukorica (erjesztett)
Időjárás: borult
Fogás körülményei: 2013. 09. 13-án (pénteken) kedves barátomék nyaralójában voltam horgászni a Szigetbecsei nyaraló soron. Horgászat megkezdése előtt kb. 1 órával 4-5 kg erjesztett kukoricát szórtam be az állandóan etetett helyre. Ezután hajszálelőkére, szivacslapocskákkal meglebegtetve 3 szem kukoricát fűztem fel a horgom alá az etetésre szánt kukoricából. Kapásban nem nagyon reménykedtem, de egyszer csak, mikor éppen a hasamra akartam fordulni, egy-két pittyenésre, majd szép orsós kapásra lettem figyelmes. Még a vér is meghűlt bennem, hirtelen hinni sem akartam fülemnek, hogy nekem kapásom van, aztán - miután felfogtam, hogy nem álmodom -, felugrottam és egy határozott bevágás után éreztem, hogy nem is kicsi. Ezután mint egy darab fa, úgy jött kifelé. A stég előtt 10 m-re aztán „mint az őrült, ki letépte láncát” kirohanásokba kezdett, amit még sikerült kontrollálni, ezután viszont hiába „sztepptáncoltam” a stégen, csak bement alá és az egyik lábára feltekeredett. Ekkor azt hittem, vége, elmegy, ugyanis újra kirohant…! Szerencsémre 0,30 mm-es fonott dobóelőke, amiből 10 m-t felkötöttem a főzsinór után, jól bírta a megpróbáltatásokat. Ez volt az utolsó kirohanás ma este, ugyanis elfáradt és felfeküdt a víz tetejére. Ezt kihasználva gyorsan alámerítettem, pontyzsákba tettem, hogy világosban majd jobban szemügyre tudjam venni. Másnap reggel gyors mérlegelés és fotózás után visszaengedtem éltető elemébe a Kis-Dunába! Ezzel a hallal felállítottam új egyéni rekordomat, aminek nagyon örülök! C&R!!!

2013. 09. 14-én, este 22:36-kor egy 11,9 kg-os amurt is sikerült horogra csalnom… :)

Felszerelés:
2 db Spro Bionic 3,6 m 3 lbs bojlis bot,
2 db Spro FreeLiner LCS 860 orsó,
Carp Expert fluo sárga 0,30 mm főzsinór,
0,30 mm-es, botonként 10 m fonott dobóelőke zsinór,
FOX SSBP 3-as méretű horog,
FOX Horizon In-Line 106 g ólom (és egyéb kiegészítők).

16,6 kg-os amur…
… a Ráckevei (Soroksári)-Dunából

Balin

E faj esetében Bors Ferenc (bfer) szép halát választottuk, amit wobblerrel sikerült kifogni az Dunából.

Fogás ideje: 2013. 08. 16.
Halfaj: balin
Tömeg: 3,4 kg
Fogás időszaka: hajnal
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Egy Kenart Fighter GT (8 cm) wobblerrel sikerült horogra kerítenem. Már indulni készültem dévérezni, zárásképpen dobtam egy-kettőt ezzel a wobblerrel is. Nem gondoltam volna, hogy lehet vele balint fogni. Az elmúlt egy hónapban sikerült többet is horogra csalni (villantóval és Thrillel). Időrendben: 1,3 kg, ~0,3 kg, 1,3 kg, 2,3 kg és a 3,4 kg-os. Tavaly augusztusban nem sikerült egyetlen darabot sem fognom, idén tavasszal nem tudtam. Remélem, a visszaengedettekkel jövőre is összefutok.

Szépséges!
Gébszelettel is sikerült fogni…

Csuka

A csukák közül egy kisebb példányt választottunk, amelynek megfogását a horgász, Holló Dániel (hdani93) részletes leírással jegyezte be.
Fogás ideje: 2013. 07. 23.
Halfaj: csuka
Tömeg: 3 kg
Hely: Emődi horgásztavak
Csali: gumihal
Időjárás: derült
Fogás körülményei: A múltkori sikeres pecán felbuzdulva ismét elindultam horgászni. Ez alkalommal is a sügér volt a célpont. Az első két órát kapás nélkül megúsztam. Ezután átmentem a másik tóra, hátha ott sikerrel járok. Itt tíz perc dobálás után egyszer csak kapásom volt. Elakadás-szerű kapásnak vágtam be szinte a lábam előtt, ekkor már sejtettem, hogy nem sügérrel van dolgom. Az „akadó” ekkor hirtelen megindult, és kiderült, hogy megint csukát akasztottam. A halnak öt kirohanása volt a finom felszerelésen, mire ki tudtam emelni a vízből. Eddigi pályafutásom legnagyobb csukáját sikerült kifognom, hozzátartozik, hogy az eddigi „rekorder” 42 cm-es volt.

Felszerelés:
bot: E.T. Perch Blade 240,
orsó: Banax Blitz 750,
zsinór: Tubertini Affondante 0,16 mm,
és a legfontosabb, a csali: 4,5 cm Mann's Shad fluo sárga, fekete háttal.

A csuka a fotózás után visszanyerte szabadságát. (A tömegét csak tippeltem.)

Sügérezés közben akadt horogra

Harcsa

A harcsát listánkban ismét Szedlák Péter (petnyo) hala képviseli. A tiszteletre méltó halhoz maximálisan igazodó fotók és a hal visszaengedése nem is nagyon hagyott számunkra más lehetőséget…

Fogás ideje: 2013. 10. 05.
Halfaj: harcsa
Tömeg: 52 kg
Hely: Fehérvárcsurgói-víztározó
Módszer: úszós
Csali: csalihal élő
Fogás időszaka: hajnal
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Bójás módszerrel, parttól 200 m-re tenyeres kárász csalira kapott. 10 perces fárasztás, mérlegelés és fényképezés után visszanyerte szabadságát.

Nemes ellenfél!
A hal és legyőzője
Már újra szabadon

Kősüllő

A 2013-as pár bejegyzett kősüllő közül a legnagyobb példányt és hozzá kapcsolódó fogást választottuk: a szavazásra Podhora Gábor (jimmba) fogását jelöljük.

Fogás ideje: 2013. 11. 14.
Halfaj: kősüllő
Tömeg: 1,35 kg
Csali: gumihal
Időjárás: felhős
Fogás körülményei: A víz elég zavaros volt, ezért fehér gumihal mellett döntöttem. 15-20 perc horgászat után finom kapással jelentkezett ez a szépséges kősüllő. Mikor megláttam a fejlámpa fényében, nem is akartam elhinni, hogy ilyen nagy kövest akasztottam. A mérések és a fotózás után a hal visszakapta szabadságát.

Időzítővel készült képen a horgász és zsákmánya
Ez kellett neki!
Visszaengedés

Márna

A márnák közül olyat választottunk, aminél mind a fotók, mind a részletes leírás megfelelt az elvárásoknak. Az csak ráadás, hogy e kiemelkedő fogást már a honlapon megjelent írásból is ismerhetitek, hiszen ez nem más, mint Dajnics Ferenc (deferi08) gyönyörű augusztusi márnája!

Fogás ideje: 2013. 08. 01.
Halfaj: márna
Tömeg: 3,8 kg
Módszer: fenekező
Csali: sajt
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Egy fantasztikus napot tölthettem el Budapesten, a Margitszigeten Döme Gáborral és Takács Péterrel! Ez a fogás koronázta meg számomra azt a különleges napot! Egyben az új egyéni rekordom is lett! A Vadvízi kalandok c. sorozat 18. részében láthatjátok ezt a fogás.

Nagyon meleg volt azon a napon, már-már afrikai forróság. Hajnalban sajnos a halak cserbenhagytak minket, de a délelőtt folyamán sikerült pár márnát és jászkeszeget fognunk. Ezután egy kis szünet következett, majd késő délután ismét megjelentek a halak - ez egyébként is jellemző a Dunára, nem lepődtem meg. Aztán 18 órakor megtörtént a csoda! Éppen Gáborral diskuráltunk a horgok tulajdonságairól, kértem is tőle egyet az F314-ből, jó kis horog egyébként. Fél szemmel azért a botra is figyeltem, aztán egyszer csak látom, hogy kapás! Odafutok, bevágok, egy kis zsinór felcsévélése után érzem, hogy jó halról van szó! Azt kívántam ott, akkor, hogy csak el ne menj halacska, hiszen itt van mellettem Döme Gabi és Takács Peti, ne hagyj cserben! Ki tudja, hogy az élet megadja-e egyszer még ezt a lehetőséget számomra! Őszintén szólva feszült voltam egy kicsit, hiszen napközben egy-két halat elvesztettem a nagy sziklák miatt, egyszerűen leakadtam, a márnák bebújtak a kövek közé és vége lett a fárasztásoknak egy pillanat alatt. Néhány méter fonottat mindig ellopott a marci, de én szeretek agresszíven fárasztani - persze csak ésszerű keretek között - így hamar visszanyertem a zsinórt. Nagy élmény volt, emlékezetes percek! El sem akartam hinni, hogy Döme Gábor szákolja meg életem legnagyobb márnáját a kedvenc helyemen, Takács Peti pedig filmre veszi az egészet! Bevallom férfiasan, azóta is az események hatása alatt állok! Soha sem felejtem el azt a napot!

Köszönöm Gábornak és Péternek, hogy létrejöhetett ez az alkalom… Köszönöm a Dunának, hogy nem hagyott cserben ezen az alkalmon… és köszönöm a márnának, hogy az én sajtkockámat választotta!

Gyönyörű, csodálatos hal!
3,80 kg!
Élj csak tovább!

Pisztrángsügér

A Délegyházi-tavak állományának köszönhetően 2013-ban is érkezett pár bejelentés e halfajról, így szerepeltethetjük listánkon. A tavalyi fogások közül Pusztai Gábor (itsnogood) halára lehet majd szavazni.

Fogás ideje: 2013. 06. 21.
Halfaj: pisztrángsügér (fekete sügér)
Tömeg: 2,2 kg
Hely: Délegyházi-tavak
Fogás időszaka: alkonyat
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Felszerelés: bot: Shimano Speedmaster AX Jigging Jerk Casting 15-40; orsó: Shimano Antares DC7; csali: Molix Sculpo DR Ghost Shad. Nádfal mellől, kemény ütéssel, brutál kirohanások után sikerült szákba terelni. C&R.

Szép pisztrángsügér érkezett a jól vezetett műcsalira

Ponty

A pontyoknál szokás szerint túlságosan is bő a kínálat ahhoz, hogy könnyű legyen választani… ezúttal a sok hatalmas hal közül szemezgettünk. Szavazni ezúttal Nagy Csaba (nagycs) 25,26 kg-os harsányi pontyára lehet.

Fogás ideje: 2013. 11. 11.
Halfaj: ponty
Tömeg: 25,26 kg
Hely: Harsány
Módszer: bojlis
Csali: bojli
Időjárás: borult
Fogás körülményei: Az első sikeres próbán felbuzdulva (amikor Haskó Tamás barátommal horgásztunk és forgattunk itt először) novemberben újra visszatértem. Első alkalommal 1 db 20+-os pontyot fogtam, akkor kapott el az ihlet, hogy itt még vár rám meglepetés. Szerencsére meg is kaptam a víztől a következő túrán. Ekkor 66 óra alatt 2 db 20+ és 2 db 25+ (!!!) is befigyelt! Háromszor döntöttem meg egyéni rekordomat. Feledhetetlen, egy életre szóló élményt adott Harsány, köszönöm!!!

A 2014-ben forgalomba kerülő új Haldorádó bojlik egyik „áldozata”, amely egyben új egyéni rekordom is!

Sebes pisztráng

Szerencsére érkezett egy bejelentés e halfajról is, így a 2013. évet pisztráng is képviseli listánkon: Némethy Krisztián (mokkacukor17) halára tudtok szavazni.

Fogás ideje: 2013. 07. 28.
Halfaj: sebes pisztráng
Tömeg: 0,25 kg
Hely: Zala
Időjárás: derült
Fogás körülményei: A Zala folyó zalalövői szakaszán sikerült becserkészni ezt a gyönyörű halat. Egy cserebogarat utánzó Salmo woblerre éhezett meg, nagyon erősen védekezett, egyből tudtam, hogy nem domolykó a tettes. Emlékét és fotóját őrzöm!

Apró wobblerrel sikerül megfogni
Csodaszép hal!

Süllő

E nemes ragadozót a 2013-as fogások közül egy szép tiszai fogas képviseli: a szavazólistára Márkus Milán (csobaji) hatkilós süllőjét választottuk.

Fogás ideje: 2013. 07. 21.
Halfaj: süllő
Tömeg: 6 kg
Hely: Tisza
Csali: twister
Fogás időszaka: alkonyat
Időjárás: derült
Fogás körülményei: A hétvégi horgászat utolsó óráiban sikerült kifogni ezt a csodaszép süllőt. Méretéhez képest finom kapással jelentkezett, majd egy rövid, 1-2 perces fárasztás után már a csónakban volt. Szerencsére most nem egyedül voltam, hanem elkísért a barátnőm is, így volt segítőm a fényképek elkészítésében :) Fotózás után a hal visszanyerte szabadságát, bár kellett egy kis idő, míg magához tért, de túlélte a kalandot. Remélem, még találkozunk! Köszönöm, Tisza! ;)

Tiszai süllő
Volt öröm :)

Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet ide kattintva adhat le.

A szavazást 2014. január 12. (vasárnap) 24:00 órakor zárjuk le.