A Sporthorgász 2005. júniusi tartalmából

Arany Pisztráng Kupa, Gyermekhorgásztábor Tereskén - Csalizási és etetési praktikák, Árvíz után, Melléklet - A ponty hagyományos horgászata, Bojliscsapatok - Big Carp Team, Halas szenzáció: a fehérköves, Légy, a kedvesem!

Arany Pisztráng Kupa

Az Ogulini Műlegyező Horgász Egyesület a horvátországi Vitunjban rendezte meg - hagyományteremtő szándékkal - első nemzetközi versenyét. Ogulin és környéke, a Plasˇki-karsztfennsík jól áll vizekből, hiszen itt folyik az Alsó- és Felső-Dobra, a Bistrica és a Vitunjcˇici, ahol a versenyt rendezték. A versenyre a horvátok mellett Hollandiából, Szlovéniából, Boszniából és Magyarországról érkeztek résztvevők.

Gyermekhorgásztábor Tereskén
Csalizási és etetési praktikák

Mivel gyermekkorban legfogékonyabb az ember, az újdonságokat ilyenkor lehet a legkönnyebben elsajátítani. Az első horgászélmények, benyomások pedig meghatározóak lehetnek a későbbiekben, a megszerzett tudás örökre beléivódik, kitörölni lehetetlen. Ezért rendkívüli jelentőségűek a gyermekhorgásztáborok! Horgászat közben játékos formában sajátíthatják el a gyerekek az etetési módszereket, csalizásokat és különféle kötéseket.

Árvíz után

Jó ideje már, hogy szeretnék ellátogatni Ócsanálosra. Sok szépet hallottam a helyes kis tavacskáról, mely a Hernád partja mellett található. Ismerőseim rendszeresen felkeresik, kiváltképp, mikor valami front vagy ki tudja, mi miatt sehol nem lehet halat fogni. Csodák persze nincsenek, semmi sem garantálja, hogy ott mindenképp akad a horogra valami, ám sokan mégis előnyben részesítik a meddő napokon. Panaszt eddig még nem hallottam onnan, tehát egyre inkább érdekelt. Meg is beszéltünk egy közös halvadászatot, jó előre két héttel, így mindenki szabaddá tehette magát. Bizonygatták, pontyot mindenképp fogunk, kárász szintén várható, mégpedig a szebbekből. Mivel engem ez kevésbé vonzott, biztattak, hozzam magammal a pergetőkészséget, hiszen a víz szép csukákat, valamint rengeteg balint rejt.

Melléklet
A ponty hagyományos horgászata

Régi kívánságuknak teszünk eleget, amikor évszakhoz és aktuális halfogási időszakhoz igazodva tematikus mellékletet jelentetünk meg.
A hazai horgásztábor legkedveltebb hala a ponty, ezt igazolják a rekordlistára beküldött fényképek, valamint a számtalan levél, melyeket a pontyozás iránt érdeklődő horgásztársaink írnak.
E havi számunkban olvashatnak a ponty származásáról, a hazai pontyfaunáról, horgászatának folyó- és állóvízi módszereiről, a hagyományos nádi pontyozásról, s megidézzük a rég volt időket jeles szépírók segítségével.

Bojliscsapatok
Big Carp Team

Noha Kovács Ferencet és Szentpéteri Tibort régóta ismerem, közelebbi barátságba csak a tavalyi radutai Pontyfogó Világkupán kerültünk. A verseny végén, a felgyülemlett feszültséget oldva, megmutattuk a magyaros virtust a külföldi horgászoknak - „elfoglaltuk" Bukarestet. Az emlékezetes egy hét közel hozta egymáshoz a versenyen részt vevő horgászokat. Tavaly ősszel, a Big Carp megkeresése után Feriék elfogadták a magyarországi cég felkérését, és megalakították a Big Carp tesztcsapatát. Idei Moby Dick-tavi közös horgászatunk alatt ismét megbizonyosodhattam róla, hogy a tavalyi Palotás Kupán megszerzett első hely nem a véletlen műve volt - Feriék ügyes horgászok. A csapat megalakulásáról, a kezdeti lépésekről, a csalizási módszerekről, az eredményekről a Big Carp Team jeles tagjával, Kovács Ferenccel beszélgettem.

Halas szenzáció: a fehérköves

Az elmúlt években volt alkalmam néhányszor találkozni olyan kutatókkal, akikről a szűk szakmán kívül kevesen tudnak. Közös jellemzőjük a kutatómunka iránti szenvedély és az a visszahúzódó magatartás, amely a megszállottak sajátja. A Veszprémi Egyetem Georgikon Mezőgazdaság-tudományi Kar keszthelyi halas kutatótelepén évek óta folynak a kísérletek Bercsényi Miklós egyetemi docens vezetésével. Néhány éve már írtam Bódis Márknak a süllő-, Kucska Balázsnak a csuka tápos, valamint Müller Tamásnak az angolnaszaporító kísérleteiről, ezért nem ért váratlanul a hír, hogy ismét valami különleges dolog történik Keszthelyen. Arra azonban nem gondoltam, hogy egyedülálló tudományos szenzációról adhatok hírt! Müller Tamás tanársegédnek és munkatársainak sikerült a világon először süllő és kősüllő keresztezéséből hibridet előállítania.

Légy, a kedvesem!

Néhány éve, amikor valamelyest elsajátítottam a pergetés tudományát, és egyre fogtam a szebbnél szebb domikat, süllőket, balinokat, sajnos kissé lenéztem a legyezők tudományát. Nem igazán hittem, hogy a víz állandó csapkodásával komoly méretű és mennyiségű halat lehet zsákmányolni. Néha komolyan foglalkoztam a gondolattal is, hogy szívesen kiállnék valakivel - blinker kontra műlégy versenyre. Azóta persze többször beláttam, bölcsen tettem, hogy nem tettem.