A Sporthorgász januári tartalmából

A rakós bot művésze

"Évekkel ezelőtt lényegesen több időt tudtam kedvenc hobbimnak szentelni. Az ekkor megszerzett rutin némi gyakorlással gyorsan a felszínre hozható. Az utóbbi években minden rangos világversenyen a csapat tagja vagyok. Hihetetlen sokat tanultam ezeken a versenyeken, amely sokszor itthon is hasznosítható. És végül, de nem utolsósorban szeretném megemlíteni, hogy egy olyan csapat tagja vagyok, amely igazi CSAPATKÉNT működik!"

Csíkos sügér az Újvilágból

Mi a sügér alatt a nálunk gyakori, oldalán 6-9 keresztsávval vagy villáscsíkkal díszített közönséges sügeret értjük, de ami itt fogható, az valami egészen más. Persze azért annyira már nem csodálkoztam, hozzá vagyok szokva a rétimajori meglepetésekhez, a különleges halfüstölésekhez, az egzotikus halakhoz, a madárrezervátumhoz, az egyedülálló halas múzeumhoz, a hamarosan elkészülő kutatóbázishoz. Még a nemrég felfedezett 31 fokos melegvíz sem hozott lázba, amely néhány tóba bevezetve télen is biztosítja a kényelmes pontyozást. De amikor kiderült, hogy tényleg különleges, és csak itt fogható halról van szó, elfogott az izgalom.

Háromfai kalandok

Őszi háromfai bojlis túrám szervezésekor András barátom kérésére figyelembe vettem a csukázási lehetőségeket is. Régóta tervezgette, hogy ismeretséget köt a legendásan híres háromfai csukaállománnyal. Nekem is tetszett az ötlet - így legalább megfigyelhettem, hogy egy horgász az első alkalommal számára ismeretlen vízen, tökéletesen új feltételek mellett (töklevél, csónakos horgászat stb.) milyen eredményre képes! November eleji túrám második napján telefonáltam Andráséknak, hogy megvan a csónak, a csalihal, szóval minden feltétel adott, hogy a csukázással próbálkozzanak Háromfán. A helyi horgászoktól megtudtam hogy ritkán jött ki a partra csónakos horgász csuka nélkül.

Horgásziskola már nemcsak kezdőknek
Fonák iskolapéldák

A horgásziskola 2003. januárjában induló, immár IV. évfolyamát egy olyan összeállítással kívántam elkezdeni, melyben a korábbi évek anyagaiban közölt ismeretek kiegészülhetnének, megszínesedhetnének az olvasók tapasztalataival, ötleteivel, eredeti trükkjeivel. Különösen az érdekelt, miként fogadták a tavalyi év elején végrehajtott váltásomat. Nevezetesen azt, hogy a kisiskolás egyszerűségű módszerbeli és eszközhasználati, valamint a vázlatos halismereti tudnivalók közlése helyett "új vizekre" eveztem. Vagyis hogy részint horgászetikai, részint etológiai (a halak "lélektanával", öröklött és tanult magatartásformáival foglalkozó tudomány), részint pedig ökológiai (természetvédelmi) témaköröket kezdtem el feszegetni. Egy mában élő, korszerű gondolkodású, a természet jövőjére is odafigyelő, kulturált, intelligens horgász számára ezek a témakörök legalább olyan fontosak (ha nem fontosabbak), mint az, hogy hogyan súlyozzon ki egy távdobó wagglerúszót, avagy milyen botot vásároljon a menyhal horgászatához.

Horgászportré
Legyezz, horgász!

Klimó Balázst sokan nemcsak kitűnő festőművészként ismerik, hanem mint a legelegánsabb és legsportszerűbb horgászmódszer, a műlegyezés avatott művelőjét. E nemes mánia Magyarországon csupán néhány százra tehető tagjai közül a szerencsésebbek még Klimó-féle horgászbottal is rendelkezhetnek, ugyanis a mester álomszép, pillekönnyű, de gerinces legyezőpálcákat is készít. Miközben e beszélgetést rögzítettem, műhelyében, éppen lakkozás utáni állapotban, mint sütőben a grillcsirkék, gyufaszál végű botok forogtak a szárítóállványon.

Mindenhol jó - de legjobb a saját bojli

A bojlikészítés nem volt először fáklyásmenet. Elkészültünk az első eresztéssel, levonultunk Háromfára, és egy hétig még csak kapásunk sem volt. Mellettünk osztrákok, csehek fogdosták a pontyokat, kattogtak a fényképezőgépek, a mi haltartónk meg olyan száraz volt, mint a prézlinek szánt kenyér. Később aztán Krisztiántól, osztrák barátunktól kaptunk használható recepteket, és elindultunk a sikeres bojlihorgászok útján. Egyszerűen fanatikusok lettünk.

Lássuk a multit!
Nem félünk a vastagtól

Svédországból kapott egy gyönyörű multiplikátoros orsót Lajos, régi kedves olvasónk. Telefonon keresett meg, hogy mitévő legyen, mert sehogy sem tudja elsajátítani az orsó kezelését, csak gubancokat dob. Feederezni próbált vele, de többet bosszankodott, mint horgászott. Bizományba is beadta volna már az egyik horgászboltba, de úgy az orsó árának töredékét sem kapta volna meg, a boltos pedig egyáltalán nem bíztatta azzal, hogy hamar megveszik. Felhívott hát Lajos, hogy tanácsot kérjen. Kiderült, hogy nekem is van egy pontosan ugyanolyan multiorsóm, mint neki. Én nagyon meg vagyok elégedve a Mörrummal, pergetek és fenekezek vele minden gond nélkül. Aztán ahogy vesézgettük Lajos problémáját az orsóval, teljesen világossá vált, az a baj, hogy ehhez a technikához a túlságosan vékony damil nem az igazi. Egyszerű a megoldás: egészen vastag damillal kell megtanulni a multiorsó kezelését, aztán amikor azzal már megy, fokozatosan vékonyíthatjuk a zsinórt, növelve ezzel készségünk érzékenységét.

Védjük meg értékeinket!
A telelő halállomány

Jó néhány horgászegyesület nincs tisztában azzal, mekkora veszélyt jelent a tavakon a hosszan tartó jégborítás. Nem megfelelő hozzáállás esetén a halállomány nagy veszélybe kerülhet, tömeges halpusztuláshoz vezethet a nemtörődömség. Tavaly a korán beköszöntő tél miatt közel három hónapig jég borította állóvizeinket, s ezt néhány horgászegyesület nem vette komolyan. Tömeges ponty-, amur-, harcsa- és ragadozóhal-pusztulást figyeltek meg több tavon is a jégtakaró elolvadása után.

Téli csukák

A 2002. évi Mesterek Tornája bajnoka egy fiatal és rendkívül tehetséges "újonc", Schäffer Károly. Szlovákiában, a Vág folyón rendezett válogatóversenyen győzedelmeskedett, és elsőként lett tagja - a felnőtt válogatott keret tagjai között - a világbajnokságra utazó csapatnak.

Mesterfogások
Téli horgászatok I. rész

Télvíz idején, amikor a legtöbb tó felszínét vastag jégpáncél borítja, nem sok horgászati lehetőség közül válogathatnak a horgászok. A meleg vizű erőműtavak és nagyobb folyóvizek nyújtanak csupán esélyt a halfogásra. A most kiválasztott helyszín az ország egyik legismertebb hőerőműtava, a téli horgászok zarándokhelye. Az Oroszlányi (Vértesi) Erőmű hűtőtavára látogattunk el, amely ha minél zordabb az idő, annál jobb fogási esélyekkel kecsegtet. Mi sem csalódtunk!