A lenézett hal

Ezzel a címmel illetném a sügeret, több okból is. Alig ismerek pár horgászt, akik hajlandóak kimondottan erre a halra horgászni, akik időt és fáradtságot nem számolnak, hogy néhány - olykor valóban kevés számú - sügeret fogjanak. A sügér pedig hálás hal, nagyon hálás! Hát próbáljuk meg!

Ha enyhe az idő - de, ha nem, még akkor is - állóvizeken közvetlenül jégveszte után, míg kisebb folyókon az első zavaros ár levonulása után, már eredményesek lehetünk. A legkedvezőbb időszak február közepétől április végéig tart. A sügér ilyenkor csapatosan jár, kisterületről akár 10-15 db-ot is megfoghatunk. Ez az ívással magyarázható. Előszeretettel tartózkodik olyan helyeken, ahol a megfelelő vízmélység mellett kishal-átvonuló, kishal-gyülekező, illetve nagyobb, magányos akadó van. Olyasmire gondolok itt, mint pl. egy 100 méteres sima partszakaszon föllelhető 4-8 db tuskó.

A felszereléssel szemben "alig" három követelményt támasztok: a választott cucc legyen kézhez illő, megbízható, valamint könnyű. A bot hossza változhat, az orsó méretét is leginkább ez határozza meg. Én sokáig egy 3 méteres, 10-40 grammos Zebcoval dobáltam, amin egy kb. 35-ös Abu peremorsó volt. A zsinór inkább a terep függvénye, de 0.20-nál ne legyen vastagabb és lehetőleg, ne fonottat használjunk! Jó párszor dobáltunk együtt a cimborámmal és én fogtam, míg ő nem. Én 0.20-as monofillal, míg ő 0.17-es fonottal dobált, a műcsalink ugyanolyan volt, a felszerelésünk is csak márkájában különbözött, kategóriáját tekintve azonos volt. Műcsalinak állóvízen szerintem a twistergumi a legjobb, a 2-3-4 centis test, kicsi fejjel szerelve, aminek a súlya maximum 3-4 gramm. Folyón nagyon jó még az egészen apró wobbler is, mint pl. a Rapala Mini Fat Rap, vagy a Nils Master 5 cm-es Invincible vagy a Centrofish Baby-je. Ha látok a horgászboltokban apró twistertestet, általában mindet megveszem, mert ritka portéka, a boltosok szerint nincs rá kereslet. Színek örök talányt jelentenek számomra, mert kiszámíthatatlan, hogy melyik lesz fogós. Van nálam mindig fehér, fekete, flitteres vörös, ciklámen-lila, narancssárga, citromsárga, sárga-fekete, neonzöld, flitteres áttetsző zöld és gyöngyház színű. Általában a sárgával vagy a vörössel próbálom, csak ritkán volt/van olyan, hogy bármilyen színnel lehessen fogni, általában naponta egy adott szín a favorit. A körforgókkal meg az a bajom, hogy a zsinórcsavaráson túl, elég nehéz a tuskósorok mellett elakadás nélkül vezetni.

A twisterrel való horgászat technikája állóvízen nálam a következő: a halak vélt tartózkodási helyétől legalább 2-3 méterrel beljebb dobok és csak a nyerőnek vélt helyen engedem le a twistert, de akkor koppanásig. 3 m-es botnál durván 5-15 cm-es spiccemeléssel számolva, aprókat és viszonylag gyorsan emelve, de kitartva visszasüllyesztve horgászom. A rávágás vad és dühös. Ez a gyönyörű, csupa tüske jószág, mindig megdobogtatja a szívem. El sem hinnék, milyen érzés az, amikor dobálok és azt mondom, hogy igen, most fogja elkapni. És el is kapja. Hinni kell benne és sikerülni fog!

Folyón is általában az akadók környékén lehetünk eredményesek, de: a ki- illetve befolyók, a duzzasztók alatti kövezések és a "tiszta kövezések" is nagyon jó helyek. Tudni kell azt, hogy ha egy "hatalmas" rávágást követően elhibázzuk a bevágást, ekkor nem biztos, hogy mi vagyunk a bénák, főleg nem akkor, ha ez ugyanazon a helyen, perceken belül megismétlődik, esetleg többször is. Ugyanis a 10 cm-es sügér lazán nekimegy az apró twisternek, néha még a nagynak is.

Azt a márciusi napsütéses délelőttöt biztos nem felejtem el, amikor egy holtágon, egy vele összeköttetésben lévő ún. leeresztő csatornában majd minden hínárfolt mellől fogtunk nem is egy, hanem több szép sügeret. Fejenként 30-35 darabot kivarázsoltunk. Ez egy igazi sügeres nap volt - bár füzérre mindössze 6-8 példány került, ennyi is elég, főleg pucolni. Ha tehetjük, engedjük vissza a sügereket! A sügérpopuláció nem nagyon szokott felfutni az általam látogatott vizekben, de sajnos hazánkban jellemzően máshol sem.