Banax Tova C 600 L gyorsteszt

Banax Tova C 600 L gyorsteszt

Csak találgatni lehet az okát, hogy a tengerentúl oly nagy népszerűségnek örvendő multiplikátor orsók miért nem tudtak igazán meghonosodni a magyar horgászok között. Nyilván a borsos ár is közrejátszott abban, hogy csupán a fanatikus multi-rajongók engedték meg maguknak egy-egy márkásabb darab beszerzését. De a helyzet változóban van, hiszen ma már a korábban jellemző árak töredékéért is hozzá lehet jutni ilyen orsókhoz. A kedvező ár, és az európai ízlésnek megfelelő, balkezes hajtású modellek megjelenése sokakat csábít arra, hogy megismerkedjenek a számunkra még idegen technikával. Az információhiány elég nagy ezen a területen, ezért tesztünkkel mi is szeretnénk hozzájárulni a multik körüli homály oszlatásához.

Banax Tova 600L multi a magyar horgászkultúrába is helyet követel magának

Súly:
240 g
Áttétel:
5,1:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes
Dobófék:
mágneses
Csapágyak:
5+1
Zsinórkapacitás:
kb. 130 m / 0,30 mm
Ház anyaga:
műanyag
Dob anyaga:
alumínium
Ár:
11.690 Ft

Az első meglepetés még a doboz kibontása előtt ért. Szinte hihetetlen, hogy a megszokott mérethez képest alig feleakkora dobozban elfér ez a kompakt kis orsó, melynek mérete nem nagyobb egy kisiskolás gyerek öklénél! A Banax Tova külső megjelenésében a műanyagok dominálnak, de a váz, a fedelek és a fékcsillag anyaga szilárdnak, megbízhatónak tűnik. A hajtómű futása sima, összességében egy szimpatikus, jól összerakott szerkezettel van dolgunk.

Mivel a multi orsók kevésbé közismertek, először vegyük sorra, hogy mi mire való ezen a kis masinán!

A hajtókar mibenléte nyilván nem szorul bővebb magyarázatra. Vele közös tengelyen foglal helyet a fék beállítását szolgáló, jellegzetes alakú „ötágú csillag”, ami esetünkben legfeljebb a halakkal szemben gyakorolt önkényuralom jelképe lehet. Ugyancsak a bal oldalon található az a recés, fém kupak, amelynek elforgatásával a dob futásának könnyűségét állíthatjuk be, a dobni kívánt súlynak megfelelően.

A kioldó billentyűt lenyomva a dob futása szabaddá válik

Horgászat közben a képen látható módon áll előttünk az orsó, vagyis lovagló helyzetben foglal helyet a boton. Amikor dobáshoz készülünk, hüvelykujjal lenyomjuk a kioldó billentyűt, ezzel szabadon futó helyzetbe hozzuk a dobot. Ugyanezzel a mozdulattal egyidejűleg lefogjuk a dobot is, suhintáskor pedig a megfelelő pillanatban elengedjük. Dobás után a hajtókar elfordításával ismét összekapcsolódik a dob a hajtóművel, és megkezdhetjük a becsévélést.

Az orsó szétszedése, és a dob kiemelése első látásra nem tűnik egyszerű feladványnak, de nem ördöngösség. A jobb oldalon elhelyezkedő „PUSH” feliratú gomb lenyomásával a fedél - bár nem könnyen, de mégis - elfordítható, és leemelhető.

A gomb benyomása után a fedelet elfordíthatjuk, és levehetjük az orsóról
A fedél bajonettzárral kapcsolódik a vázhoz
A fedélbe épített mágnesfék a dob túlpörgését gátolja

A dob cseréje - már persze ha lenne tartalék dob - a fenti módon egyszerűen elvégezhető. Ám pótdob híján sem teljesen elméleti jelentőségű ez a lehetőség, ugyanis egy bonyolultabb gubanc elhárítása alkalmával jól jöhet, hogy ilyen egyszerűen ki tudjuk emelni a dobot a helyéről.

A fedelet leemelve láthatóvá válik a dobófék is, ami a multiorsók sajátossága, és a dob túlpörgésének megakadályozására hivatott. A multik egy részénél a dobófék centrifugális elven működik, míg más részüknél - így az előttünk álló darabnál is - mágnesféket alkalmaznak. A tárcsán látható kis, fényes „tabletták” voltaképpen erős mágnesek. A nagy sebességgel forgó dobban a mágneses erőtér hatására örvényáramok indukálódnak, amelyek felemésztik a felesleges forgási energiát. A mágnesek dobtól való távolságát, és ezzel a dobófék erősségét egy tízfokozatú korongon állíthatjuk be. A beállító gomb ujjheggyel tekergethető, bár nem valami könnyen, ami a véletlen elállítás ellen is biztosítékot jelent.

A zsinórterelő szerkezet félig nyitottan elhelyezkedő csigáját óvni kell a szennyeződéstől

A zsinór szabályos terelésének feladatát ellátó, végtelen hornyú csigaorsó régi ismerősünk lehet. A multiknál már régóta alkalmazzák ezt a megoldást, innen került át a színvonalas peremfutó orsók dobemelő berendezésébe ez a kulcsfontosságú szerkezeti elem.

A dob kifogástalan feltöltése nem is lehet kérdés

A dob pontosan illeszkedik a vázba, alig 0,15 mm rés van közöttük. Mivel ilyen vékony zsinórt nem szokás multira tenni, ezért a zsinór bekapásának, beszorulásának a veszélye gyakorlatilag kizárt.

A zsinórvezető szem kopásálló bevonattal borított

A csigatengely két vége poliamid perselyeken támaszkodik, a zsinórvezető szem és a csiga tokozása ugyancsak műanyag.

A precíz, ferde fogazású fogaskerekek bronzból készültek

A hajtókar tengelye mindkét végén golyóscsapágyazott. Ugyancsak erre a tengelyre hat az azonnali működésű, tűgörgős visszaforgásgátló is. A fék egyik tárcsája maga a meghajtó fogaskerék. A fékerőt a hajtókar melletti csillaggal állíthatjuk, maximum 3 kg-ig. A szabályozási tartomány kb. fél fordulat, a beállítási fokozatokat jól hallható kattanások jelzik.

A fék egyenletesen, megbízhatóan működik

A multiorsók közös sajátossága, hogy hüvelykujjunkkal a dobra ráfogva, könnyen és kényelmesen rásegíthetünk a fékre. Fárasztáskor egyébként is praktikusnak tűnik az egykezes kezelés. A csónak alá törő hal kirohanását könnyedén kivédhetjük a kioldó billentyű lenyomásával, és a dob kézi fékezésével. Peremfutó orsónál hasonló helyzetben kapkodás, és bottörés lehet az eredmény, ha nem sikerül időben elérni a féket, vagy kinyitni a felkapókart.

A zsinórvezető szemet mozgató csigát műanyag fogaskerekek hajtják

A dobot hajtó kis bronz fogaskerék elmozdítható a dob tengelyén. A kioldó gomb lenyomásával a fogaskerék nyakát körülfogó műanyag alkatrész félrehúzza a fogaskereket a tengely lapolt részéről, így teszi szabadon futóvá a dobot.

A dob tükörsima acél tengelye három golyóscsapágyon forog

Egy csapágy a tengely túlsó végén található, a másik kettő a kis fogaskereket fogja közre.

A csapágyak zárt kivitelűek, és igen pontosan illeszkednek a vázba.


Összegzés:

A multiorsókat illetően - horgásztársaim többségéhez hasonlóan - kevés összehasonlítási alappal rendelkezem, ezért a minősítés helyett inkább az ismerkedésre helyeztem a hangsúlyt. Ezzel együtt a Banax Tova 600 L egy precíz, masszív kis műszer benyomását keltette bennem.

A száraz tesztet követően az ismerkedést a cikk második részében, ha nem is nedves de - kemény tél lévén - jeges viszonyok között folytatjuk. Hamarosan kiderül, hogy mekkorát dob egy zöldfülű a multival.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.