Nevis Black Spin 4000 gyorsteszt

Nevis Black Spin 4000 gyorsteszt

Konzumvilágunkban az ember az árak alapján próbál tájékozódni az árucikkek tengerében. Lehetőleg nem nyúl hozzá a legolcsóbb virslihez, és gyanakodva nézegeti az alsó polcon lévő borokat. Horgászcuccban is megvannak ezek a lélektani határok. Egy átlagos pénztárcával rendelkező horgász kb. 10.000 és 20.000 Ft közötti összeget hajlandó egy orsóért kifizetni. Ami drágább, az lehúzás, ami olcsóbb, az gagyi. Persze a valóság ennél bonyolultabb. Drága cuccal is mellé lehet nyúlni, és az olcsóbbak között is akad olyan, amivel évekig vígan elpecázhat, akinek szűkös költségvetésből kell kiszorítania a rávalót.

Méret:40
Méretsor:40, 50
Tömeg:378 g (mért)
Áttétel:1 : 5,5
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:3 + 1
Dobperem átmérője:52 mm
Dob magassága:22 mm
Zsinórkapacitás:280 m / 0,25 mm
Zsinórbehúzás sebessége:89 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:műanyag
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:műanyag pótdob
Ár:5 490 Ft

A háromszáz forintos virslit tényleg jobb elkerülni, hiszen nem nehéz elképzelni, hogy mi jöhet ki ennyi pénzből. A hobbicélú termékek árát viszont alapvetően nem a beletett alapanyag, hanem a vásárlók fizetési hajlandósága határozza meg. Némelyik orsó árát látva eszünkbe juthat Márkus László emlékezetes kabaréjelenete (az idősebbek még emlékeznek rá, a fiataloknak meg itt egy kis segítség), amelyben puszta kézzel ízekre szed egy fotelt, miközben tajtékozva rikácsolja, hogy „Mi került ezen a fotelon 7.200 forintba?!”.

Ha műszaki vonalon körülnézünk, ötezer forintért már teljesen használható dolgokat lehet kapni. Én évekig nyüstöltem építkezéshez egy 3.000 forintos flexet, vágtam vele vasat, téglát, mindent. Abban is van fogaskerék, csapágy, sőt motor és kapcsoló is, nehogy már egy orsót ne lehessen ugyanennyiből kihozni!

Fényes alu dobbal és matt fekete külsővel csábít a „Fekete Spiné” :-)

Na de hagyjuk a flexet, nézzük, mi van ebben a Black Spin kurbliban! Kinézetre egészen kulturált, matt fekete műanyag vázba épül a szerkezet. Kézzel nyomogatva, feszegetve jó erősnek tűnik, egyáltalán nem „gagyi plasztik” hatású. A tekerésén érződik, hogy zsír is van benne, nem akar elrepülni a pörgéstől. A nagysága alapján a leginkább elterjedt 2,70-3 méteres pergető botokra illik. Egy kisebb, egykezes botra való 30-as méret esetleg még nem ártott volna a nagyok mellé, azzal válna teljessé a sor.

Ami a szerkezetét illeti, „minimalista” felépítésű, de minden lényeges elemet tartalmaz.

Semmi extra, de minden benne van, ami kell
A tányérkerék mindkét oldalán meg van csapágyazva, és igen, a bronz csiga is kijön ennyi pénzből! A szokatlan, 5,5-ös áttétel egy kicsit gyorsabb az átlagnál, de még nem „búgócsiga”, pergetni pont jó
Fémből van a hajtókar, és gombbal lebillenthető, ez se kimondottan jellemző a beszálló szintű orsókra. A cakkos tengelyvég miatt a hatszögletű, átdugós tengely is kottyanás nélkül áll a tányérkerékben. A hajtókar markolata ehhez a mérethez esetleg lehetne egy kicsivel nagyobb, T fazonú, de ne legyünk telhetetlenek…
Kulisszás dobemelésű orsótól egészen tisztességes ez a zsinórprofil. Egy kis alátöltéses kiigazítással még akár fonott zsinórt is rá mernék tenni, damilhoz meg így jó, ahogy van
Vegyük észre, hogy a dobemelő fogaskerék bronz perselyen forog, nem ám csak a váz műanyag tengelycsonkján!
Úgy látszik, hogy már az alap-orsókba is csak nyomórugós váltószerkezetet tesznek, ebben a tekintetben semmi különbség sincs a drágábbak javára
A műanyag perselyes zsinórvezető görgő rendesen forog, nincs gond vele. Az egyszerű kivitel javára írható, hogy ez a leginkább strapabíró megoldás. A műanyagon futó fém nem rágódik be még a kenés elmaradása esetén sem, és nem válik zajossá, mint az elhanyagolt golyóscsapágyas görgők. Egyébként a persely szabványos méretű, tehát akár csapágytuningra is lehetőséget ad
Alul, a rotor mögött található a visszaforgásgátló átváltó kallantyúja
A csapágy mellett a visszaforgásgátló is ad egy plusz megtámasztást a csigának, így egy golyóscsapággyal se kotyog a rotor
Ez is pont olyan, mint a „nagyoknál”. A kilincskerekes visszaforgásgátló mára gyakorlatilag kiszorult az alapmodellekből is, átadva helyét a korszerűbb és komfortosabb tűgörgős megoldásnak
A fék - nem túlzok - egyszerűen hibátlan, egy vakteszten bármelyik márkás orsóval felveszi a versenyt! Na de mit is lehetne elrontani egy olajozott filclamellás féken?!
A fékcsillagba is belenéztem, merthogy nem egybe sütött, mint az olcsó orsóknál ez gyakran előfordul. Ebben is megvan minden, ami szem-szájnak ingere: erős nyomórugó, hosszú menetes anya és finom rugós ciripelő pöcök

Összegzés

A Nevis orsók reális árképzésének köszönhetően még a költségesnek kikiáltott pergető módszer is bárki számára elérhetővé válik. Ha nem ijedünk meg a „túl alacsony” árától, egy abszolút használható, normális orsót kapunk a Nevis Black Spin személyében, szinte nevetséges összegért. A tesztből - az hiszem - kiderült: ennyi pénzért is lehet jó valami, csak merni kell használni!

Kép és szöveg: Benyhe János
Video: Takács Péter

Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: