Kész csoda, hogy a pontyozó horgászok még nem vették vesztegzár alá a Haldorádó kiskunhalasi főhadiszállását, követelve kedvenc Baitrunnerük haladéktalan bemutatását. Az immár négy éve futó tesztsorozatra visszatekintve magunk sem értjük, hogy az eddig szerepelt 16 Shimano orsó közé hogy nem került be a klasszikus nyeletőfékes modellek egyike sem, de most - jobb későn, mint soha - megpróbáljuk kiköszörülni a csorbát.
![Shimano Super Baitrunner 8000XTEA Shimano Super Baitrunner 8000XTEA](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Méretsor: | 5000, 6000, 8000, 10000 |
Súly: | 595 g |
Áttétel: | 4,6:1 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes |
Fékrendszer: | hátsó fék + nyeletőfék |
Csapágyak: | 7+1 |
Zsinórkapacitás: | 290 m / 0,35 mm |
Behúzás sebessége: | hajtókar-fordulatonként 83 cm |
Ház: | hibrid alumínium / XT-7 |
Pótob: | 1 fém |
tartozék: | olajozó |
Ár: | 42.990 Ft |
A gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: |
Érdekes, hogy a Baitrunner sorozatra nem jellemző az, ami a Shimano legtöbb típusára, hogy tudniillik a 10 évvel ezelőtti gyártmány ránézésre már alig emlékeztet a mostani, azonos néven futó darabra. A nyeletős vonalon megmaradt a régi Shimano design, ami nagy szó ebben a mai modellváltós világban. Egy barátomtól - akinek mellesleg 9 db Baitrunnere van - a teszt idejére kölcsönkértem két régebbi modellt, hogy legalább egy-egy kép erejéig be tudjuk mutatni a korábbi évjáratokat is, és néhány sor erejéig összevethessük az időközben történt változásokat.
![A Baitrunner széria legújabb darabja is megtartotta a régi modellek vonalait, ám szerkezeti megoldásaiban haladt a korral A Baitrunner széria legújabb darabja is megtartotta a régi modellek vonalait, ám szerkezeti megoldásaiban haladt a korral](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A Baitrunner Aero GT 8010 kilincses visszaforgásgátlóval működik, és akkoriban még nem volt divat a lebegő tengely sem. Az orsó háza grafit, a nyeletőfék fél fordulatonként vált vissza A Baitrunner Aero GT 8010 kilincses visszaforgásgátlóval működik, és akkoriban még nem volt divat a lebegő tengely sem. Az orsó háza grafit, a nyeletőfék fél fordulatonként vált vissza](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A 8000 GTE már holtjátékmentes visszaforgásgátlóval rendelkezik, és megjelent rajta a „floating shaft” (lebegő tengely) technika első generációs változata. A nyeletőfék már negyed fordulatra vált, de a „worm shaft” még direkt meghajtású, nincs lassított dobemelés. A talp karcsúbb vonalán látszik, hogy hibrid alumínium testtel van dolgunk A 8000 GTE már holtjátékmentes visszaforgásgátlóval rendelkezik, és megjelent rajta a „floating shaft” (lebegő tengely) technika első generációs változata. A nyeletőfék már negyed fordulatra vált, de a „worm shaft” még direkt meghajtású, nincs lassított dobemelés. A talp karcsúbb vonalán látszik, hogy hibrid alumínium testtel van dolgunk](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Amiben generációkon keresztül nem történt változás, az az átdugós, túloldalon megszorítós hajtókar. Ennek lötyögése ellen igazán kitalálhatna végre valamit a Shimano - egyébként méltán híres - fejlesztő gárdája… Annál is inkább, mert ezen az apró, de bosszantó hibán kívül nehéz rosszat mondani az új Baitrunnerről. Illesztései pontosak, nem kotyog, mindene egyben van, és könnyen, csendesen fut.
![Az új 8000XTEA-n a nyeletőfék gyűrűje szélesebb, jobb fogású lett Az új 8000XTEA-n a nyeletőfék gyűrűje szélesebb, jobb fogású lett](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A váltókar felajzott helyzetben teljesen belesimul a ház vonalába A váltókar felajzott helyzetben teljesen belesimul a ház vonalába](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A zsinórvezető görgő alatt két darab A-RB csapágy biztosítja a jó terhelhetőséget és a biztonságos működést. A nyitott kivitel miatt könnyű a golyóscsapágyak rendszeres gondozása is A zsinórvezető görgő alatt két darab A-RB csapágy biztosítja a jó terhelhetőséget és a biztonságos működést. A nyitott kivitel miatt könnyű a golyóscsapágyak rendszeres gondozása is](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A zsinórprofil a Shimano orsók egyik erőssége, az új Baitrunnerben sem kellett csalódnunk ezen a téren A zsinórprofil a Shimano orsók egyik erőssége, az új Baitrunnerben sem kellett csalódnunk ezen a téren](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A spulni átmérője 55 mm-ről 58 mm-re nőtt a korábbi évjáratok azonos méretű darabjaihoz viszonyítva. A dob esztergált, fém zsinórklipsszel van felszerelve, amit általában „távdobó memória” céljára is használni szoktak. Ugyanakkor az orsó gépkönyvében erről legalább féloldalnyi, cikornyás angolsággal megfogalmazott intelem áll, amelynek lényege, hogy a klipsz kizárólag a zsinór tárolás közbeni rögzítésére szolgál, a gyártó cég pedig minden eltérő használatból eredő baleset esetén mossa a kezeit, mert ők előre megmondták…
Ha már a lehetséges baleseteknél tartunk, itt érdemes megemlíteni, hogy az orsóban nincs csészefék. Bár a határozott működésű felkapókar nem hajlamos a spontán átváltásra, azért csak vigyázzunk a 100 grammos ólmokkal, különösen ha emberek is tartózkodnak a dobás irányában!
![A lassított, kétsebességes dobemelés nem csupán a távdobáshoz optimális zsinórprofilt biztosítja. Emellett a tömören feltöltött dobba kevésbé is vágódik bele a zsinór egy intenzív fárasztás közben A lassított, kétsebességes dobemelés nem csupán a távdobáshoz optimális zsinórprofilt biztosítja. Emellett a tömören feltöltött dobba kevésbé is vágódik bele a zsinór egy intenzív fárasztás közben](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A worm shaft acélból van. Nem csalás, nem ámítás, fogja a mágnes! A worm shaft acélból van. Nem csalás, nem ámítás, fogja a mágnes!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A negyedfordulatonként átváltó nyeletőfék kioldó szerkezete időtálló, bevált konstrukció. Pontosan ugyanez a megoldás található a régebbi Baitrunnerekben is A negyedfordulatonként átváltó nyeletőfék kioldó szerkezete időtálló, bevált konstrukció. Pontosan ugyanez a megoldás található a régebbi Baitrunnerekben is](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Némelyik nyeletőfékes orsó szerelésekor ebben a félig nyitott állapotban szokott előfordulni, hogy próbálgatás közben „elsül az egérfogó”, és a szélrózsa minden irányába szétrepülnek az alkatrészek. A Baitrunner ebben a tekintetben roppant barátságos szerkezet, ugyanis a kritikus emeltyűket, rugókat, bizgentyűket egy előre szerelt alkatrész tartalmazza, amit egyben lehet tenni-venni anélkül, hogy az egyes darabok önállósítanák magukat.
![A kioldó szerkezet kritikus elemeit egy fixen szerelt egység foglalja magában A kioldó szerkezet kritikus elemeit egy fixen szerelt egység foglalja magában](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A tengelyek A-RB csapágyakon forognak A tengelyek A-RB csapágyakon forognak](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A csigatengely csapágya gyárilag szinte száraz! Így nem csoda, ha a dupla hajtókaros orsó úgy pörög, hogy alig akar leállni. Szerencsére a szerviznyíláson beadagolt kenőanyagból ennek a csapágynak is jut annyi, amennyi kell A csigatengely csapágya gyárilag szinte száraz! Így nem csoda, ha a dupla hajtókaros orsó úgy pörög, hogy alig akar leállni. Szerencsére a szerviznyíláson beadagolt kenőanyagból ennek a csapágynak is jut annyi, amennyi kell](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A nyeletőfék két tekerés szabályozási tartománnyal rendelkezik, szabad futástól a 0,8 kg ellenállásig bármi beállítható rajta A nyeletőfék két tekerés szabályozási tartománnyal rendelkezik, szabad futástól a 0,8 kg ellenállásig bármi beállítható rajta](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A fék egy szóban leírva: „shimanós”. 4 kg feletti fékerő, egy fordulat úthossz, és letapadásmentes működés jellemzi A fék egy szóban leírva: „shimanós”. 4 kg feletti fékerő, egy fordulat úthossz, és letapadásmentes működés jellemzi](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A féket érdemes egy kicsit részletesebben körüljárni. A nyeletős orsóknál viszonylag ritkán fordul elő, hogy a fárasztásra szolgáló fék is hátul helyezkedjen el, de a Baitrunnerek ilyenek. A tervező nincs könnyű helyzetben, ha ilyen kis méretben kell egy eléggé erős, megbízható féket szerkesztenie. A fékerőt meghatározó mindhárom tényezőt (felület, nyomóerő, súrlódási tényező) figyelembe véve lehet csak jó eredményt elérni. A felület erősen behatárolt, hiszen a hátsó fékbe nem férnek el húszforintos nagyságú lamellák, és a számuk sem növelhető tetszés szerint. A nyomóerőhöz elég ránézni a vaskos csavarrugóra, az mindent elárul arról, hogy odatették, amit lehetett. A súrlódási tényező, vagyis a lamellák felületének minősége adja a megoldás kulcsát. A fém alátétek nem a szokásos, simára polírozott felületűek, hanem finoman érdes tapintásúak. Ezzel érték el, hogy a fék az orsóhoz illő erősségű legyen. A különleges, grafitos tapintású féklamellák pedig azt biztosítják, hogy zsír, vagy más kenőanyag (ami a fékerőt csökkentené) sem szükséges, mert azok nélkül sem tapad le a fék.
Összegzés
A régóta forgalmazott Baitrunner család széles elterjedtségéhez - a név és megbízhatóság mellett - nyilván az is hozzájárult, hogy ezek nem „gigabrutál mákdarálók”, hanem emberszabású méretű, mindenes orsók, amelyek a távdobós, bojlis pontyozás mellett gyakorlatilag bármely fenekezős fegyvernemben jól használhatók. A Shimano horgászcikkeket gyakran éri az a vád, hogy az áruk inkább a névről szól, mintsem a tartalomról, hiszen egyre-másra bukkannak fel újabb és újabb gyártmányok, amik hasonló teljesítményt ígérnek, töredék összegért. Szerencsére ki-ki szabadon választhat, ízlése és pénztárcája szerint, de aki a Baitrunner mellett dönt, az nem csak a Shimano emblémát veszi meg, hanem egyúttal a sok szérián keresztül kifinomult konstrukcióért és a megbízható szervizháttérért is fizet. Így már talán Super Baitrunner 8000XTEA ára sem tűnik olyan riasztónak. Hogy is mondják az angolok? „Nem vagyok olyan gazdag, hogy olcsón vásároljak!”