A Spro Blue Arc orsóival 2004-ben szárba szökkenő családfa ismét újabb hajtással terebélyesedett. A cég kihozta a Passion hátsó fékes kiadását, vagy ha más felől nézzük, a Nova grafitházas változatát. A Haldorádó oldalain már mindkét elődöt bemutattuk korábban, így az új Passion nem fog különösebb meglepetést okozni azoknak, akik képben vannak az előző típusokat illetően. A Spro a „nyerő csapaton ne változtass” elve szerint lényegében ugyanazt a bevált portékát teszi le elénk, csak kicsit más köntösbe bújtatva.
 
                        | Méret: | 40 | 
| Méretsor: | 10, 20, 30, 40, 40 Match | 
| Súly: | 312 g (katalógus szerint) 303 g (mért adat) | 
| Áttétel: | 5,0:1 | 
| Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes | 
| Fékrendszer: | hátsó fék | 
| Csapágyak: | 5+1 | 
| Zsinórkapacitás: | 220 m / 0,285 mm | 
| Egy hajtókarfordulattal | |
| feltekert zsinórmennyiség: | 77 cm | 
| Ház anyaga: | grafitszállal erősített mûanyag | 
| Dob anyaga: | alumínium | 
| Tartozék: | fém pótdob | 
| Ár: | 11.990 Ft | 
| A gyártó honlapja: | 
A Passion futása a Novához hasonlóan szép és behízelgően csendes. Húsz fordulatnál is tovább viszi a lendület, miután jól megpörgeti az ember. A vastagított, masszív felkapókar finoman vált, a visszaforgásgátló kapcsolója kézre esik, a gombnyomásra cserélhető dob is magától értetődő könnyedséggel működik. Igazából semmi feltűnő dolog nincs az egész orsón, mint ahogy az sem tűnik fel, ha egy sötét helyiségben rögtön megtaláljuk a villanykapcsolót. A jó technika úgy szolgálja ki az embert, hogy közben észrevétlen marad, rutinszerűen kezelhető, nem tereli el figyelmünket a lényegről peca közben.
 
                        Az elsőfékes Passion tesztje alkalmával már lelkendeztem egy sort az orsót borító bársonyos, fekete bevonatról is, ami a szemnek és kéznek egyaránt kellemes. Esztétikai és ergonómiai erényei mellett a grafitszálas műanyag ház precizitásban és teherbírásban is felveszi a versenyt a Nova alumínium karosszériájával, ám jóval könnyebb nála.
 
                        A Passion azonban nem csak súlyra könnyebb a Novánál, hanem könnyebb horgászatra is tervezték, ami elsősorban a fékeik teljesítménye közötti eltérésben mutatkozik meg. Legfeljebb bő másfél kilóig lehet felsrófolni a fékerejét, tehát a Passion elsősorban a könnyű módszerek terén érzi otthon magát. A finom tartományokban különösen jól szabályozható, akár 0,10 - 0,12 mm-es előke használata esetén is simán, letapadás nélkül szolgálja ki a hal kirohanását.
 
                         
                         
                         
                        A rotor illesztése hibátlan, kotyogásmentes. A tányérkerék tengelyének van ugyan egy kis lógása, de ez valójában csak az „über-pontosan” kihézagolt Novához képest tűnik fel, egyébként még elmegy.
 
                        A Passion jó példával szolgál arra, hogy nem csak a drága, csigás dobemelésű orsóknak lehet szép a zsinórprofilja. Gondos tervezés mellett az excenteres-kulisszás rendszerű mechanizmus is jó teljesítményre képes. Ez két tényezőtől függ. Az egyik, hogy a le-föl mozgó dob holtpontoknál fellépő lassulását minél jobban kompenzálják. Erre szolgál a csúszka nyújtott „S” alakú vájata, ami a fordulópontoknál megadja a dobtengelynek a plusz löketet. A másik faktor a dob magasságának jó méretezése. A Passion esetében 19 mm magasságú a spulni zsinórt befogadó része, ehhez 15,5 mm-es lökethossz párosul, ami biztosítja az optimális kitöltést.
 
                        A dob nyomógombja jó kialakítású, belesimul a dob vonalába, tehát még véletlenül sem tekeredhet rá a zsinór.
 
                         
                        Jó, ha szem előtt tartjuk, hogy peremfutó orsóink csapágyai között - legkisebb létére - a zsinórvezető görgő golyóscsapágya van a legkeményebb megpróbáltatásnak kitéve. Egyrészt azért, mert a hajtómű csapágyaihoz képest sokkal gyorsabb fordulaton dolgozik, másrészt lényegesen mostohább viszonyok között kell helytállnia. Folyamatosan ki van téve a nedvességnek, ezért fontos neki a rendszeres kenés. Az olaj nem csak a csapágy sima futását biztosítja, de víztaszító hatásánál fogva segít távol tartani a zsinór által felhordott vizet, és a vele együtt járó hordalékszemcséket is. Adjunk ezért néha 1-1 csepp olajat a görgőnek, és ne várjuk meg, amíg „felhangosodik” a csapágy, mert akkor már csak a csere segít! Szétszedett állapotban lehet igazán jól olajozni (és egyúttal a felrakódott koszt is kitörölni), de a semminél az is sokkal többet ér, ha a görgő széléhez cseppentünk egy kis műszerolajat, és beszivárgás után letöröljük a felesleget.
 
                        Említést érdemel az a tény, hogy a görgős visszaforgásgátló szerkezetben nagyon komoly erők feszülnek egymás ellen. A csiga szárán elhelyezkedő, vastag falú acélhüvely roppant szorításnak van kitéve működés során, miközben ugyanez az erő a külső gyűrűt szétfeszíteni igyekszik. A nyolcgörgős kialakítású szerkezet jobban szétosztja a terhelést, mint a négy- illetve hatgörgős típusok, és keményen, visszarugózás nélkül állítja meg a rotort.
Összegzés:
A hátsó fékes Passion egy kimondottan jól eltalált, mindenesnek való, kellemesen könnyű orsó. A match, bolo, picker, és könnyű feeder az igazi világa, de alkalmi pergetőnek is tökéletesen megfelel. Gyakorlatilag a Blue Arc-família tartalmi erényeit hordozza magában, ám jóval szerényebb ár mellett. Egy ügyes horgászgyereknek ideális ajándék a jó bizonyítvány mellé, de ha gyengébbek a jegyek, az se gond, majd a papa megtartja magának az orsót :-)
 
         
        


