Győzelem az Európa Kupán!

Az elmúlt egy évben elért komoly sikereken felbuzdulva (győzelmek, több dobogós helyezés a magyar pontyfogó, bojlis versenyeken) igazán kíváncsi voltam arra, hogy külföldön, nemzetközi szinten mire lennénk képesek a Haldorado-Peugeot Team tagjaiként. Erre hamarabb lehetőség is adódott, mint gondoltam volna. Idén májusban meghívást kaptunk a Szerbiában megrendezésre kerülő Pontyfogó Európa Kupára! A verseny nem mindennapi izgalmak közepette zárult, de végül is hatalmas küzdelmet követően boldogan kiáltottunk fel, Győztünk!

Magával a verseny lefolyásával, az eredmények alakulásával csak pár gondolat erejéig foglalkoznék, inkább a versenyen alkalmazott csalizásra, etetésre, a horgászati stratégiára és a technikára helyezném a fő hangsúlyt. Remélem, ezzel élethűen visszaadhatom azt, hogy minek köszönhetjük az Európa Kupa győzelmünket, és megfelelő segítséget tudok nyújtani Önöknek ahhoz, hogy sikeresek legyenek a vízparton.

Az Európa Kupán az 5 nap alatt 25 kiló bojlink fogyott el, 14, 16 és 18 mm-es méretben

A verseny 20. órája

Bár a sorsolást követően nem igazán örültünk a szélső, bokrokkal sűrűn benőtt gátoldalnak, azért bíztunk a helyben, az ágak közt megbúvó pontyokban. A nap végére hatalmasat csalódtunk, mivel 24 óra elteltével minimális fogással rendelkeztünk, a szerb és a német, élen álló csapatok közel 150 kiló előnnyel vezettek előttünk!

Érdekes jelenség volt, hogy a versenyen a halak 90%-át nappal sikerült kifogni, éjszaka nagyon nagy volt a csend

147,85
102,85
100,65
86,7
54,15
Big Carp II. Team
51,35

A verseny 44. órája

Döbbenetes változások álltak be az előttünk lévő vízterületen, és ennek köszönhetően a fogásaink látványosan megszaporodtak! Éjjel elkezdtek ívni a pontyok a gát tövében található bokrok gyökereire! Ez még önmagában nem jelentett semmit sem, de a délelőtti hidegfront-betörésnek, az esős és hideg északi szélnek viszont már annál nagyobb jelentősége volt. Abbahagyták a pontyok az ívást! Kemény munkával sikerült a pontycsapatot 6 órán keresztül helyben tartani, s közben több mint 100 kiló pontyot sikerült is szákba terelnünk. Ennek köszönhetően pillanatok alatt felzárkóztunk a dobogós csapatok mögé!

Király Iván pontyfogó világbajnoknak is szép pontyokat sikerült fognia a tóvégi, sekély vizű pályáról
A verseny legnagyobb pontyát a Big Carp Teamnek sikerült kifognia, mely 16,3 kg-os volt

A verseny 44. órája
237,65
197,6
178,1
172,8
161,5
156,4

A verseny 68. órája

A bojlinak, az etetőanyagnak és az etetési taktikának köszönhetően sikerült a harmadik nap visszafordítani a pontyokat az etetésre! Míg a szektorszomszédjaink többnyire csendben ültek a botjaik mellett, nálunk kapás kapást követett. Az őrületes rohanásnak meg is lett az eredménye, mivel a felkelő nap már a második helyen köszöntött bennünket.

A legnagyobb kifogott halunk ez a 14,9 kg-os tőponty volt
Jankovich Krisztián az idén került be a Haldorado-Peugeot Teambe, de már is letette a névjegyét. Megtiszteltetés volt vele horgászni!

A verseny 68. órája
328,8
295,15
257,05
232,3
231,15
194,35

A verseny 92. órája

Az utolsó éjszaka előtt már közvetlenül az élen álló csapat mögött lihegtünk, mindössze fél kilóval lemaradva. Miután az éjszakát kapás nélkül megúsztuk, kissé bizonytalanul vártuk a hajrát, az utolsó órákat. Félelmünk alaptalannak bizonyult, mivel a verseny végéig még 7 db kapitális méretű pontyot sikerült fognunk, melynek köszönhetően átléptük a 4 mázsás összfogást! Ezeket a fogásokat már a rivális szerb és német csapatok képtelenek voltak felülmúlni! A verseny végét jelző hatalmas durranás pillanatában fogtuk fel csak igazán, hogy GYŐZTÜNK! A mai napig beleborzongok, ha újra átélem az ünneplés pillanatait, az eredményhirdetés semmihez sem fogható varázsát. Jó volt magyarnak lenni Szerbiában, ezen a májusi, magyar sikerektől zajos hétvégén!

Csapatok neve
Összfogás (kg)
369,3
353,15
289,6
267,85
263,2
223,75

Az utolsó napra sikerült az amurokat is beállítanunk az etetésre. Ezt is májas és kolbászos ízesítésű bojlival tettük, melyeknek a szárazanyagában legalább 35 %-os volt a hallisztek aránya!
A verseny utolsó óráiban hihetetlen feszültség uralkodott el rajtunk, pedig sejtettük, hogy komoly előnnyel rendelkezünk. Szinte transzban álltunk az állványaink mögött, várva a verseny végét
Gyönyörű kupákkal, hatalmas élményekkel, kellő tapasztalattal gazdagodtunk az 5 napos megmérettetés során

Nézzük át együtt, hogy milyen technikai és taktikai dolgoknak köszönhettük e nem mindennapi sikert, győzelmet.

Shimano Power Aero XT 10000-es orsó a bedobások és a fárasztások során hibátlanul működött, több tényező miatt is nélkülözhetetlen volt a használata. Első és egyben legfontosabb, ami az orsó mellett szól, az a pillekönnyű súlya. Más orsók kilós súlyával ellentétben ez az orsó mindössze 70 dkg. A szintén könnyű Tribal XTR bottal együtt az összsúlyuk nem éri el az 1 kg-ot! Ennek egy 5 napig tartó versenyen, vagy akár egy hosszabb horgásztúra során van hatalmas jelentősége, mikor a fáradtság már kezd eluralkodni a testen, az ember szervezetén. Ezzel a minimális súlyú felszereléssel még a 400 kg-os összfogást követően is könnyen, erőlködés nélkül ki lehet fárasztani egy pontyot
A főzsinór mindig óriási dilemma elé állít egy-egy horgásztúra vagy verseny előtt. Milyen átmérőjű, színű, tapintású zsinórt alkalmazzak? Az Európa Kupán egy teljesen újfajta zsinórt csévéltem fel az orsóm dobjára! Ez a zsinór egy fluorokarbon monofil zsinór volt!
A fluorokarbon zsinór a vízben szinte láthatatlanná válik, jelenléte abszolúte érzékelhetetlen a táplálkozó pontyok számára. Ilyen jellegű zsinórok a Fox Illusion és a Berkley Vanish. Hihetetlen volt a „látvány”, ahogy a fluorokarbon zsinórt szem elől tévesztettük abban a pillanatban, hogy a vízzel érintkezett!
A selymes, rendkívül lágy előkéket részesítettük előnyben, melyek a vízben szintén érzékelhetetlenné válnak. Először a legfinomabb, 12 lbs erősségű előkével próbáltuk meg felvenni a halakkal harcot, de a pontyok átlagsúlyának a növekedésével, pár elvesztett hal után kénytelenek voltunk bekeményíteni, és előbb 15 lbs, majd a verseny vége felé 20 lbs teherbírású előkére váltani
A versenyen Krisztián a Kryston előkéket részesítette előnyben, de miután elfogyott a Nash előkém, az utolsó napokban már én is áttértem a Krystonra, ezen belül is Silkworm és a Super-Nova került előtérbe
Legnagyobb örömömre a Nash nem szüntette meg a kedvenc horgaim gyártását, csak továbbfejlesztette őket, minőségileg csak javított rajtuk. Ezeknek a horgoknak az igazi erőssége a hegy kiképzése. Nem tudom, milyen anyagból készítették őket, de a legkomolyabb igénybevételt is könnyedén elviselik, nem csorbulnak ki a sokadik megakasztott hal után sem
A Fang-Uni horgokon kívül hihetetlen nagy segítségünkre voltak - főleg az amurok fárasztása és megakasztása során - a Korda Wide Gape horgok. Ez a tűhegyes horog kivétel nélkül minden egyes amurt megfogott. Nyolc kapásból, nyolc amur!
A versenyen a gubancolódás mentes bedobásokat ezekkel a speciálisan kiképzett ólmokkal értük el. Az ólom testén oldalt kiérkező főzsinórhoz kötött előke minden esetben gubanc nélkül érkezett a vízbe az etetés helyszínén
A nyerő bojli alapját a különböző hallisztek képezték. A tapasztalataim alapján bátran állíthatom, hogy a halliszt még a kora tavaszi, vagy akár a késő őszi időpontokban sem hiányozhat egy jó minőségű, fogós bojliból. Annyit tehetünk maximum, hogy 15 fok alatti vizekben lecsökkentjük a halliszt mértékét 10-15%-ra (1 kg mixbe 10-15 dkg hallisztet adagolunk), de 15 fok feletti vízhőmérséklet esetén nyugodtan elmehetünk akár a 30-40%-os arányig is
A tigrismogyoró őrlemény sem hiányozhat a bojliból, de ebben az esetben vigyázni kell, nehogy túladagoljuk, mivel az a bojlink széteséséhez vezethet. Magyarországon a Big Carp és a Top Mix forgalmaz tigrismogyoró őrleményt, kiváló minőségben
Az Európa Kupán kétféle ízesítésű bojlival etettünk és csaliztunk. Az egyik volt a kolbászos ízesítésű bojli, mely hosszú évek kitartó kísérletezésének az egyik végterméke
Már közel három éve kísérletezek egy olyan bojlin, mely nagymértékben tartalmazza a pontyok természetes táplálékát, de megfelelő mértékben fűszeres jellegű is egyben. Ez a kép másfél évvel ezelőtt készült, mikor azt hittem, végre célba értem, megtaláltam a nyerő bojlit. Ez az általam csak „disznótoros” bojlinak nevezett csali ekkor összesen 33 összetevőből állt, s rendkívül fogós volt. Azóta a pontyok ízléséhez, kapókedvéhez igazodva tovább tökéletesítettem, melyet az utóbbi egy év győzelmei fényesen igazolnak
Az Európa Kupa győzelmünkhöz nagymértékben hozzájárult a másik, májas jellegű bojlink is. Ebben a bojliban a Clone N1 és a kukoricacsíra likőr a meghatározó adalék
A kolbászos és a májas bojlimba is került a Bloodworm szériából. Ezek a természetes, tűzőszúnyog alapanyagok nélkülözhetetlen részét képezik a bojlijaimnak
Képtelen vagyok annyi bojlit gyártani egy-egy versenyre, hogy az mindig kitartson a megmérettetés végéig. Éppen ezért „aranytartalékként” mindig van nálam Meleg Bait gyári bojli. Ez alól az Európa Kupa sem volt kivétel, ahol bizony a végére, az utolsó órákra elfogyott a saját készítésű bojli, s bevetésre kerültek a tartalékok
Mivel nem kellett a partról messzire etetnünk (50-60 m-re), ezért a nagyméretű pelleteket csúzlival be lehetett lőni az etetésre. Igaz, hogy egyenként kellett ezeket bejuttatni, és ezáltal hosszú ideig tartott az etetés, de megérte a befektetett munka. A bojlik mellett e pelletek hosszan tartó oldódásuknak köszönhetően szinte mágnesként vonzották az etetésre a pontyokat. Hosszabb horgásztúrákra, tartós hatás elérése érdekében melegen ajánlott a használatuk
A Van den Eynde nagyméretű pelletei jelentős mennyiségű halolajat tartalmaznak, mely a nyári hónapban komoly csalogató hatással rendelkezik
Bedobás nem történhetett meg anélkül, hogy a horogra ne fűztünk volna fel egy-egy pellettel és apró bojlival megtöltött PVA hálót. Így közel 5-6 kiló apró-szemű etetőanyagot tudtunk az etetésre juttatni a verseny folyamán úgy, hogy az etetőrakéta használata tiltott volt
Koncentrált etetést nem csak PVA hálóval érhetünk el a parti bedobások során, hanem PVA zacskóval is. Ennek plusz előnye, hogy akár folyékony aromákat is hozzáönthetünk a zacskóban elhelyezett pelletekhez, aprómagvakhoz, bojlikhoz
A csali-bojlikat kivétel nélkül dippeztük, ezzel is fokoztuk a csalogató hatásukat
A versenyen háromféle dipet részesítettünk előnyben: saját készítésű kolbászost M1-el keverve, Big Carp Extra Áfonyát, és egy régi, megbízható, sokat bizonyított dipet, a Berkley Sweet Carpexet