BALZER-MACONKA Pergető Kupa, döntő

Hatvan mindenre elszánt pergető horgász, novemberi reggel a Maconkai tározó partján. Hogy mi lesz ebből? Természetesen a Balzer Kupa 2006-os döntője. Az elődöntők ellentmondásos időjárásaiból most a szebbik mutatta magát ezen a reggelen. Megkímélve ezzel a versenyzőket a plusz megpróbáltatásoktól. Így ideális körülmények közt küzdhettek meg egymással a végső győzelemre áhítozó pergető párosok.

Ilyen a Maconkai időjárás szebbik arca

Ebben az évben a versenyzők az elődöntőkből magukkal hozták a helyezési számokat, ezért az alacsony helyezési számmal indulók nagyobb reménnyel vághattak neki a versenynek. A döntő azonban mégiscsak döntő, így az ott elért eredmények duplán számítottak a végső értékelésbe. Ez megadta az esélyt, hogy egy magasabb helyezési számmal bekerült csapat is jó helyen végezhessen a végső sorrendben.

Ilyen előzmények tudatában indulhatott a tározó különböző részeire a mezőny. Most is nagy kérdés volt, hogy meder vagy partszél adja-e a több halat? Ezen belül természetesen a csuka-süllő arány is kérdés volt. Bár ebben az évben eddig Maconkán a csukára való pergetés bizonyult a célravezetőbbnek.

A verseny idején harminc centiméterrel kisebb vízállás volt, a zsilipkarbantartás miatt

Az első helyfoglaláskor már sejteni lehetett, hogy ismét kettéoszlott a mezőny a meder-partszél kérdésében. Mi Adriánnal az utóbbiakhoz tartoztunk, ezen belül a kikötő előtti területet vettük célba. Igaz, nem a szó szoros értelembe vett partszélt, mint inkább annak közelében lévő törést próbáltuk meghorgászni.

Rajtunk kívül még öt páros maradt ezen a területen, azzal a különbséggel, hogy mi nem bíztunk a nádszéleken lévő félméteres vízben. Azonban hamarosan kiderült, most tévedtünk.

A verseny első dobására ugyanis máris kifogtak egy csukát. Sőt, hamarosan társaik is követték, a kikötő előtti területet körbevevő nádszéléről szinte folyamatosan fogták a csukákat.

Valószínűsítettük, hogy a tározó más részén is lehetnek hasonló fogások.

Nagyobb helyváltoztatásra azonban nem szántuk el magunkat, legalábbis az első órában, ekkorra azonban láttunk olyan csapatot is, akik túl voltak a hetedik halukon.

Csuka…
… csuka hátán

Kapástalanságunk ekkora már cselekvésre kényszerített. Egy, a versenyen még érintetlen partszél mellé eveztünk. Súly le, egy dobás, egy csuka! Végre! Ez öt dobáson belül megismétlődött. Szóval kint vannak a partmentén a csukák!

Közben azért nem tévesztettük szem elől a mederben horgászókat sem. Szinte mindig fárasztott valaki, csakhogy azok a nagy része kívülről akadt hal volt. Őszintén megvallva nem értettük, hogy ha már a vermelésre készülő halak környékén horgászik valaki, akkor azt miért nem védett horoggal teszi. Így elkerülhetné a véletlen akadást. Kapás esetén pedig, szinte biztos az akadás. Sőt! Ezekkel a fárasztásokkal az értékes horgászidőből vesztegettek el, ezzel is csökkentve esélyeiket.

Közben azért szépen jöttek a csukák, már öt darabnál tartottunk, mikor elérkezett az első mérlegelés. Már második mérlegelő csónak beüzemelése előrevetítette, hogy itt bizony nem kevés ragadozó esik ma zsákmányul. Ezt természetesen megerősítették a mérlegelők is, volt olyan csapat, aki túl volt a tucatnyi hal kifogásán is.

Az átlag csuka a mai napon hasonló méretű volt

Az is kiderült, hogy nagy többségben van a csuka, de vannak, akik a süllőkből csipegetnek rendesen.

A süllők is aktívak voltak

A kezdeti lendület nálunk alábbhagyott, máshol viszont rendületlenül fogták a csukákat, szinte egy helyben állva. Apróbb helyváltoztatás után azután nekünk is ismét beindultak a fogások, sajnos itt sem találtunk igazi halbányát. Ezért óriási dilemma előtt álltunk, vagy maradunk a jelenlegi területen, bízva az újabb kapásokban, vagy keresünk egy másik partszéli részt, ami talán több halat adhat. A legközelebbi üres rész messzesége miatt a helyben maradásnál döntöttünk.

Közelebbről megnézve látszik, milyen ádáz harc folyhat, süllő és csuka között

Fogás nélkül ekkor sem maradtunk, azonban ekkorra már látszott, hogy ez egy végső jó helyezéshez kevés lesz. Az újabb mérlegelésnél megtudhattuk, hogy a jelenlegi eredményünkkel jó, ha az első tízbe bekerülünk. A hátralévő versenyidőben nem tudtuk nagymértékben növelni a fogott halaink számát, ezáltal a megszerezhető pontokét sem. Így mi tizenkettő darab csukával zártuk a napot. Ez 12.300 pontot jelentett. Ez az eddigi Balzer pergető versenyeken a végső győzelemhez is elegendő lehetett volna, most azonban egészen más volt a helyzet.

A kihajózás és ebéd következett. A verseny szervezőinek pedig az eddig szokatlan adatmennyiség összegzése. A félreértések elkerülése végett kirakták, hogy egy csapat mennyi és milyen súlyú halat zsákmányolt. Kiderült, hogy volt olyan csapat, amely 32 darab fogott hallal büszkélkedhetett. A végső sorrendet azonban ekkor még nehéz lett volna felállítani, bár néhányan azért már reménykedhettek a jó helyezésben. A végeredményt hamarosan ki is hirdették.

Elérkezett az eredményhirdetés pillanata
A végeredmény és…
… a dobogósok

A végeredményből kiderül, hogy csak egyenletes, jó eredménnyel lehetett megnyerni a versenyt. Ellenben a döntőben elért jó helyezéssel is lehet a dobogóra állni.

Nem lehet elmenni a versenyen fogott 297 db kifogott ragadozó mellett, ami 191.760 grammot nyomott a mérlegen. Ennek tudatában, talán nem meglepő, hogy minden csapatnak volt értékelhető fogása, kivéve természetesen az egyetlen távol maradt csapatot.

Ezzel befejeződött az ez évi pergető verseny sorozat. Remélem, a jövőben is hasonlókban lehet részünk.