Egy túrán: ponty 30+ kg, tokhal 60+ kg!!!

Nem is gondolnánk, hogy lakóhelyünktől pár kilométerre milyen kincseket találhat az ember. Csupán a véletlen műve volt, hogy rátaláltunk a Megafish Horgásztavakra, és a világháló révén több olyan fogásról szereztünk tudomást, illetve láttunk olyan képeket, amelyek nem csak kis hazánkban, de Európa-szerte egyedülállónak mondhatók. Így nem volt kérdés, hogy szeretnénk mi is eltölteni pár napot ezen a horgásztavon.

Egy ilyen fogás sokak számára nagy örömöt tud okozni

Tudni kell, hogy a tó a Megafish Kft.-hez tartozik, mely vállalkozás fő profilja a haltermelés. Az alap őshonos halfajok mellett kuriózumnak számít a márna, a viza, a kecsege és más tokok tenyésztése, összesen 15 halfajt szaporítanak és nevelnek itt. A horgásztó az évek alatt nyerte el a mostani formáját, hiszen elsősorban nem horgászati célra, hanem haltermelési célhoz igazítva alakították ki. Az utóbbi években e tavon termelés már nem folyt, csupán a meglévő állomány megtartására használták, és csak az utóbbi időben döntöttek úgy a tulajdonosok, hogy a tavat megnyitják a horgászok számára.

Mivel a tó rendkívüli tokhal-állománnyal rendelkezik, horgászatunkat mindenféleképpen ezek megfogására építettük fel. A többi halfajjal szemben a tokhalfélék a hideg vízben érzik magukat legjobban, illetve február az a hónap, amikor az ívási időszak elkezdődik számukra, ezt megelőzően minden hal próbál a lehető legtöbbet gyarapodni és felkészülni az ívásra. Ehhez mérten választottunk időpontot és csalogatóanyagokat is.
A tó területe nem nagy, a túlpart körülbelül 150-170 méterre található, de ez pont ideális azok számára, akik leginkább a parti, dobós pecát kedvelik. Az idő rövidsége miatt és a terepviszonyokhoz alkalmazkodva mi is e módszer mellett tettük le a voksunkat. A felszerelést nem bonyolítottuk túl, tényleg csak azokat a dolgokat hoztuk magunkkal, amelyek elengedhetetlenek a horgászathoz.

Rövid horgászatra szükségtelen a nagy mennyiségű cucc…
… azonban a kevés felszerelés nem zárja ki a minőségi eszközök használatát

Az előzetesen kapott információk alapján a tó középvonalán egy törés húzódik, amely egy 20-30 centiméteres padkát jelent. Ezeket a helyeket nemcsak ezen a tavon, de minden víznél érdemes keresni és egyúttal meghorgászni, hiszen ilyen egyenetlenségek mentén felhalmozódhat a lerakódó táplálék, így ezek potenciális haltartó helyek lehetnek. Sokat nem tétlenkedtünk, etetésünket ide alakítottuk ki, amit spomb etetőrakétával valósítottunk meg.

A spomb gyors és pontos etetést tesz lehetővé
A HALDORÁDÓ Max Motion Premium Soluble - Fűszeres Vörös Máj bojli rettentően jó választásnak bizonyult

Szerettünk volna minden elénk úszó halat megfogni, ugyanakkor szelektálni is, ezért etetésünk fő eleme a Haldorádó 2024-es új terméke, a HALDORÁDÓ Max Motion Premium Soluble - Fűszeres Vörös Máj oldódó bojli volt, amely mellé a tokhalak miatt halibut pellet került. Sokszor a siker kulcsát a megfelelő hely kiválasztása mellett annak pontos meghorgászása jelenti. Mi a távolság megjelölésére zsinórjelölő filcet és marker gumit használtunk. Természetesen ezek bármelyike önmagában is megfelelő e célra, de együttes használatuk nagyban megkönnyíti a horgászatot, akár még éjszaka is.

Fox Marker Elastic az egyik módja, hogy a távolságot megjelöljük
Használata rendkívül egyszerű

Őszinte leszek, a körülményeket tekintve a célunk az volt, hogy fogjunk egy olyan halat, amelyet meg tudunk Nektek mutatni; de ami ezen a horgászaton történt velünk, az minden várakozást felülmúlt.
Sokat nem kellett várni az első kapásra, hiszen egy jó erőben lévő, pocakos tükrös jelezte, hogy az, amit kigondoltunk, jó irány lehet.

Közel a 15 kilogrammhoz
Minden részlete hibátlan

Második kapás, egyben a második hal. Ez már a nem a véletlen műve volt, sikerült a halakra rálelnünk és azt is eltalálnunk, hogy mivel tudjuk kapásra bírni őket. Egy olyan kapitális tőpontyot sikerült fognunk, amelynek léte és mérete a tógazdákat is meglepte. Elsőnek mi sem hittünk a szemünknek, többször is megmértük a halat, de a mérleg számai egyik alkalommal sem változtak: 30+!

30+!!
Örömöm leírhatatlan volt

Ez azt jelentette, hogy sikerült megdöntenem nemcsak egyéni pontyrekordomat, hanem a tóból fogott legnagyobb ponty rekordját is.
De Tamás sem tétlenkedett, ezzel a tekintélyes méretű tokhallal nyitotta a sort, ami a tokhalfogást jelenti. Ezután csak reménykedtünk abban, hogy a lendület nem hagy alább, és az éjszaka folyamán sikerül majd ezeket a méreteket túlszárnyalnunk.

Tamás kezdte a sort ezzel a kapitális tokhallal

Ahogy az éjjel beköszönt, úgy kezdett el egyre erőteljesebben „élni” a tó. Többször is hallottunk olyan robajt és csobbanást, ami kapitális méretű halhoz köthető. Egy-egy bottal az etetés szélét horgásztuk mindvégig, és az egyik a semmiből mintha felrobbant volna. Olyan erőteljes húzós kapással jelentkezett a következő érdeklődő, hogy percekig csak a botot tudtam tartani, esélyem nem volt megfordítani a halat. Itt már éreztük, hogy komoly hallal van dolgunk.

Az 50 perces fárasztás során csak az utolsó percekben fedte fel magát a hal, az erejével már jócskán elkészült, így bírtuk „megszákolni”. Azért csak idézőjelben, mert olyan hosszú volt, hogy a merítővel pár másodpercig megállítani tudtuk, az egyetlen megoldás, hogy melles csizmát húztunk és kézzel próbáltuk megfogni a halat.

Még sosem volt dolgunk ekkora hallal

Habár a súlyát megmérni nem tudtuk, a hosszát igen. 185 centiméter volt a hal teljes hossza, ennek alapján – a tógazdák, akik napi szinten látják ezeket a halakat – súlyát 60 kilogramm körülire becsülték.
Itt ragadom meg az alkalmat, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy ekkora halaknál a vízből való kivétel nagyon kockázatos. Legtöbbünk nagyon keveset találkozik ilyen méretű halakkal, így a hiába szeretnénk kíméletesen bánni velük, a rutintalanság hamar visszaüthet. Egy rossz mozdulat, és máris a földön hever a hal, és az eséssel olyan belső sérüléseket szerezhet, aminek következményei csak később jelentkeznek nála. Szóval, próbáljuk meg kedvenc fotóinkat a vízben elkészíteni és személyes rekordunkat minél hamarabb útjára bocsátani!

Tamás dupla kapásából az egyik elkövető

Az etetésre megfelelő csalogatóanyagok kiválasztása csupán fél siker. Teljes úgy lesz a képlet, ha azt a horogcsalit is eltaláljuk, amellyel sikerül a halakat kapásra bírnunk. Ahogy ilyenkor ez lenni szokott, többféle csalival és felkínálási móddal próbálkoztunk.

Nagyon bíztunk a Haldorádó 2024-es újdonságaiban
Tamás elsőnek ezzel a kis „szendviccsel” próbálkozott

Tamás nagyon bízott a tokhalak miatt a halibut pelletek hajszálon való felkínálásában, de hamar rá kellett jönnünk, hogy egyetlen csali van, amelyet ezen a napon a halak megesznek, ez pedig nem más, mint a HALDORÁDÓ Monster Magnum 20+ - Tintahal-Áfonya.

Nyerő csalinak a HALDORÁDÓ Monster Magnum 20+ - Tintahal-Áfonya bizonyult

Természetesen sok kérdés merül fel ilyenkor azzal kapcsolatban, hogy mi az a végszerelék, amellyel ekkora halakat biztonsággal partra lehet terelni. Talán a hatékonyság az egyszerűségben rejlik: egy egyszerű csomómentes kötéssel elkészített, körülbelül 30 centiméteres előke, amelynek a „lelke” a PB Products Jelly Wire 25 lbs bevonatos előke. Ennek végén kellően erős, kifejezetten nagy öblű és szakállmentes OWNER 50168 - ISEAMA horog, amelyet egy horogbefordító tett teljessé.

Az egyszerűség sokszor a leghatékonyabb
Ekkora halakhoz az erős horog elengedhetetlen

A röpke horgászatunkat színesítette, hogy Szabó Tamás, a Megafish Kft. termelési vezetője tartott számunkra egy bemutatót arról, hogy hogyan is működik egy halgazdaság.

Ezúton is szeretnénk megköszönni Nekik a szívélyes vendéglátást! Valószínűleg ide még vissza fogunk térni!