Nehéz kezdet, de jó befejezés

Előzetes egyeztetés után egy kedves ismerősömmel megterveztünk egy 12 órás gyors horgászatot a Rab Horgásztóra - a Heves és Boconád között található 12-13 hektáros bányatóra, ahol a mai napig folyik a sóderbányászat. Az indulás reggelén nagyon felhős és rossz idővel találtam szembe magam. Bepakolás után le is szakadt az ég, így kevés reménnyel, de nekivágtunk a horgászatnak. Az eredmény nem volt kiemelkedő, de nagyon sokat tanultam…

Kevés felszereléssel készültem a horgászatra

Mivel 12 órás horgászatról volt szó, a lehető legkevesebb felszereléssel készültem: bojlis készség, némi csali, szék, rod-pod, és ami számomra nélkülözhetetlen, a halak védelmére rendelkezésemre álló felszerelés (matrac, bölcső, nagyméretű merítő, fertőtlenítő).

Bepakoltunk, majd nekivágtunk a kb. 30 perces útnak. Az eső szakadt, az idő is hűvös volt, de mire a horgásztóra értünk, enyhült valamelyest. Jegyváltás és a halőrrel való egyeztetés után a tó másik oldalán, az utolsó horgászhelyet választottuk. A tó nagyon jól megközelíthető helyen van, a horgászállások is rendezettek, és a mai napig folyik a sóderbányászat. A horgászhelyem az úgynevezett „kotrástól” nem messze volt - ezt a helyet a halak nagyon szeretik, és mindig jó esély van 1-1 szép példány kifogására. A tó halállománya igencsak híres, és a szabályoknak köszönhetően csak sportjegy váltására van lehetőség, így minden megfogott hal visszakerül az élőhelyére.

Az általam választott horgászhely

Jöhetett a felszerelés kipakolása, rod-pod felállítása, bot és orsók összerakása és minden, ami ilyenkor kell. Főként fűszeres csalikkal készültem, de volt elég sok másféle megoldás is a vödrömben, táskámban. Kevertem egy egyedi mixet is, ami fűszeres jellegű volt és PVA hálóban kínáltam a halaknak.

Mixem 1 kg-hoz: 0,5 kg amino 4 mm pellet, 0,3 kg fűszeres method mix, kb. 10 szem fűszeres és 10 szem halas bojli darálva, 1 kiskanál házi pirospaprika, 1 kiskanál őrölt feketebors és egy csipet darált chili paprika, majd az egészet nyakon öntöttem kolbászos PVA-barát aromával, majd hagytam egy éjszakát, hogy összeérjen.

Mindkét botomat helikopter végszerelékkel szereltem, az egyikre 80, a másikra 100 grammos ólmot raktam fel, hisz dobálós pecáról van szó. Az egyik végszerelékre 2-es a másikra 4-es méretű horgot kötöttem.

A csalik a vízbe kerültek. Az egyik készségemet tőlem kb. 80 m-re dobtam, itt a csalim mellé került a mixem, a másik készségem mellé 4 szem bojli került PVA-ba és ez kb. 120 m-re.

Fűszeres csalim mellé került egy kis édes is
Az általam készített mix, mellé 1 szem pop-up és 1 szem fűszeres

Az ismerősöm, akivel érkeztem, feederes készséggel készült és már az első 30 percben halat fárasztott. Jöttek a pontyok (9 db 3-5 kg) és fogott egy igen szép és fura farkú ezüstkárászt is.

Csodaszép hal

Kétóránként váltottam csalit, töltögettem a PVA hurkákat, dobócsővel etettem be folyamatosan kb. 1,5 kg fűszeres etető bojlit, de a várva várt eredmény nem jött.

Reggel összefutottam egy régi barátommal, aki szintén horgászni jött. Ő a tó egy másik részén foglalt helyet és telefonon újságolta, hogy több kis pontyot is fogtak. A társam, akivel én érkeztem, feederrel folyamatosan húzta a halakat, de az én jelzőm nem csipogott.

Horgászhelyem a gátról nézve
Csodaszép a horgásztó
A sódert még a mai napig is bányásszák

Az időjárás? A légnyomás? A csali? Az időjárás hol meleg, hol borulás, hol szél… folyamatosan változott. Nem tudtam eldönteni, hogy mi lehet a hiba. Igaz, bojlis horgászatról beszélünk, aminek az alapja legalább 24 óra, de én bíztam benne, hogy rövidebb idő alatt is tudok eredményeket produkálni. 12 óránkból már 9 eltelt, de semmi, nem jött hal.

Szerelékeimet is és horgaimat is cserélgettem, hátha ez a baj, de a várt eredmény elmaradt. Próbáltam pop-up, hóember és többféle más variációt, de semmi. Etettem PVA-val, dobócsővel és csúzlival is. Társam próbált rábeszélni egy etetőkosaras végszerelékre, de nem mentem bele, maradtam a saját megoldásomnál. Az egyik szereléket kitekertem, felraktam egy 2-es horgot és két szem főzött 20 mm-es fűszeres csalit, ami mellé 5 szem is került némi aromával nyakon öntve a PVA hálóba, majd bedobtam, amekkorát csak tudtam. Az volt a tervem, hogy nem bántom a horgászat végéig, hátha a bejuttatott csalogató anyagok kifejtik hatásukat. A másik szerelésemet 8-as horoggal szereltem és egy szem 18 mm-es oldódó zöld borsos Haldorádó bojlit raktam fel. 10 perc múlva a jelzőm megszólalt, de akasztás után nem éreztem halat, így a csalizást megismételve újra bedobtam.

Horgászhelyemtől nem messze 3 feederes horgász készült egy későbbi versenyre, így tapasztalatszerzés és ismerkedés céljából meglátogattam a „kollégákat”, akik szintén nem tudtak nagy eredményről beszámolni. Ez egy ilyen nap, nem eszik a hal. Horgászatunkból még kb. 1,5 óra volt hátra, amikor felcsillant a szemem: csipog a jelzőm, húzza a nyeletőféket! Végre, 10,5 óra után megjött a hal! Bevágás után kb. 5 perces fárasztás következett, aminek végén matracra fektettem egy kb. 5-6 kg-os pontyot. Végre! A hal nem a nagyok közül való, de aki a kicsit nem becsüli… A zöld borsos csali bizonyított, így felkerült egy újabb és mehetett a szerelék a helyére. A másik szereléket is kivettem, és arra is 8-as horog és oldódó csali került. Kis idő múlva találtam társam táskájában egy doboz Cherry Berry ízű 20 mm-es oldódó bojlit. „Ha már a fűszeres nem működik, hát próbáljuk ki! Negyed 6 van, így lassan elkezdtük a pakolást, hisz 6-ig lehet horgászni”.

Már csak az egyik botom volt benn, sőt a felszerelés nagy része is már az autóban volt, amikor egy erőteljes kapás jelentkezett a Cherry Berry bojlira. Bevágás után éreztem, hogy jobb hal lesz, és kb. 10 perces fárasztás után egy kb. 7,5-8 kg tőponty került a matracra. Gyors fotó és fertőtlenítés után indulhatott is vissza élőhelyére. Pakolást követően boldogan indultunk haza, hisz nem fogtunk sok és nagy halat, mégis sikerült ebben a fura időjárásban halat fognom, és kiderült, hogy nem csak a fűszeres a „menő” ezen a tavon.

A nap első hala
A nap második és legnagyobb hala

Írásomban többször is olvashattátok, hogy „fűszeres”, így ezt is elmondom röviden. Többször is voltunk itt bojlizni, rengeteg itt horgászó embertől, teszthorgásztól, versenyhorgásztól, mindenkitől ez a válasz érkezik a csalival kapcsolatban: „fűszeres”… Így tehát az ember azzal próbálkozik, amiről hall, de most nem jött be, hisz nemcsak a csalink, hanem rengeteg más tényező is befolyásolhatja a halak kapókedvét.

Kicsit a felszerelésről is. 3,90 m 3,5 lbs kétrészes Prologic horgászbotokkal horgásztam, Okuma Powerliner 860 orsóval, 0,24 mm-es főzsinórral, amihez 10 m 25-ös fonott dobóelőkét használtam. Csaliknak 16-18-20-24 mm-es bojlikat is próbáltam halas, májas, fűszeres, kolbászos, fekete borsos és számtalan más ízben is. A két halamat adó csali a következő volt:

• Haldorádó Green Pepper 18 mm oldódó panírozott bojli
  • Carp Academy Cherry Berry 20 mm oldódó bojli

Néhány kép még a horgászatról:

Velünk szemben dolgoztak a gépek
Halra várva
Itt is látszik, hogy a tó folyamatosan nő
Számomra a halak védelme a legfontosabb
Egy reggeli kép

Egy kicsit a horgasztóról is: a Heves megyében található víz egy 3,5 m átlagmélységű sóderbánya tó. Halai között nagyon nagy számban megtalálhatók a 2-5 kg-os pontyok, de 10+ és 20+ kg-os halakkal is találkozhatunk. Apróhallal és ragadozó hallal is el vannak látva, és a sporthorgásztatásnak köszönhetően ezek a halak nem az asztalra kerülnek, hanem vissza az életterükbe. A halőr készséges, és egy bojlis álláson faház is bérelhető, büfé is üzemel. A horgásztó folyamatosan több kisebb-nagyobb versenynek is otthont ad, tehát akár pihenni szeretnénk, akár megmérettetni tudásunkat, érdemes kilátogatni ide.

Mindenkinek sikeres horgászatot kívánok!

Óvjuk a halainkat, a környezetet, ne szemeteljünk, és legyünk készségesek minden horgásztárssal!

Fogd ki és engedd vissza!

Baráti Üdvözlettel!

Írta: Koczka Attila (mancaj)