Vadpontyok a Zsitva-tóból

Az elmúlt évben, a szezon vége felé lehetőségünk nyílt egy nem hétköznapi vízterületen horgászni, ahol nem kevés kihívás várt ránk és felejthetetlen élményekkel lettünk gazdagabbak. Manapság a modern pontyhorgászatban gyakran nagyobb trófeának számít, ha olyan kapitális egyedet sikerül fognunk, ami még soha nem találkozott horoggal. Ez vadvizeken természetes, hiszen erről is szól a bojlizás, hogy megfogjuk az öreg, rafinált vadpontyokat, de napjainkban egyre többen látogatják a telepített magántavakat, itt keresve kapitális fogásaikat. Ilyen túlhorgászott vizeken már-már túlságosan is óvatosak a nagyobb példányok, és ha sikerül is fognunk párat, hát sajna elég megviseltek a helytelen horogkiszedéstől, számtalan akasztástól.

A mi célunk tehát egy természetes vízterület felkutatása volt, amiről csupán annyi információt kaptunk, hogy gyönyörű halakat rejteget, és védett területnek számít, ahol ez idáig tilos volt a horgászat. A tavat 4 alkalommal tesztelhettük, és sikerült hibátlan, egészséges nyurgapontyokat horogra csalni.

Szeptemberi hétköznap délután, 17:00

A történet egy spontán szeptember hétköznapi meghívóval indult, de sajnos a munka miatt csak délután négykor értünk ki a helyszínre. Gyorsan becsúzliztam fél kg Monster Crab bojlit, beélesítettük a botokat és inkább faggattuk a tógazdát a hely történelméről, halairól. 17:35-kor valami visszaejtette a földre a swingert… quick drag be, rátekerés, bevágás és bő 10 perces fárasztás, majd szákolás után csak bámultuk a csodát, amiről hallgattuk a legendákat. Hibátlan nyurga, ami horoggal még soha nem találkozott!

Az első hal nem sokat váratott magára, ráadásul bojlira?! (Squid + Mussel/Oyster pop-up)

Helyszín:

Ez a vízterület Dél-Szlovákiában, közvetlenül a Duna mellett helyezkedik el Dunaradványnál. A Zsitva egy nagyon öreg és hosszú csatornarendszer, melyet sok idős horgász büszkén emleget. A virti nagy tó mellett torkollik a Dunába, itt található ez a holtág. A tavat hosszadalmas küzdelem során sikerült magánkézbe venni, több éven keresztül védeni, táplálni a benne élő halállományt és azt továbbgyarapítani. Ezért tulajdonosai 2013 tavaszától szeretnék ezt egy exkluzív vadvízi horgászparadicsommá alakítani, kizárólag sporthorgászok részére, ahol alap dolog a hal védelme és visszaengedése. Mindenféle halfaj megtalálható itt, 2 éve süllőket és régebben harcsákat is telepítettek. Azonban minket a bivalyerős nyurgapontyok érdekeltek.

3 helyszínt néztünk ki esélyesnek, ezeket A, B, C-vel jelöltük

„A” szektor, 18:00

Folytatva az első délután eseményeit, a félszigeten feederbottal sikerült Ferinek egy 2,5 kg-os potykát fognia, ezért úgy döntöttünk, maradunk 23 óráig. Egy 3 librás bot végszerelékét felcsaliztam egy fluo pop-uppal kombinált 15 mm-es squid bojlival, ami meg is hozta az eredményt.

„A” szektor - kis ráetetés még naplemente előtt. PRO LINE - Monster Crab - rövid távra Fox csúzlival egyszerű és pontos
Naplemente után a tükörsima vízfelszínen beindult az élet
20:30-kor érkezett Monster Crab fluo bojlival csalizott szerelékre: 4,7 kg

Az adrenalin-szintem egyre emelkedett… már mindkét botom fluo csalikkal volt beélesítve, amik maximum 1 órát ázhattak, mert sikerült még 3 gyönyörű vadpontyot fognom. Nem volt gyerekjáték a fárasztásuk fejlámpákkal sem. Sajnos az esti képek nem adták vissza igazán a halak szépségét, de a későbbi nappali képeken ezt bepótoltuk.

Igazi nyurga testű vadponty, ami 8,2 kg-jával több, mint negyed órát nyúzta a 3,5 librás botot. Szintén Monster fluo pop-up bojlira jött
Ennek a 6+-os tükrösnek Strawberry + Scopex fluo pop-up kellett
Az est utolsó, 7,1 kg-os nyurgája Monster Squid bojlira

„B” szektor

Másnap azonnal elkezdtük a szervezkedést a hétvégére, ugyanis muszáj volt egy ilyen sikeres gyors próba után felkutatni a tó más területeit is. Szombaton sajnos igencsak fülledt idő várt minket alacsony légnyomással, ezért számítottam is a kapástalanságra. A második választásunk a félszigettel, az „A” szektorral szemben levő partszakasz volt. Itt található a mélyebb víz. Feederbottal Ferinek egy amurt és egy kis pontyot, bojlissal egy kisebb, 3 kg-ost és egy gyönyörű 7+-os nyurgatestű tükröst sikerült horogra csalni.

Hát, macsek, amire várunk, az nagy falat lenne neked
Bííííííp…?
Nagyon óvatos, ejtős kapásra vágtam be
Tükrös?!
Ilyen gyönyörű, egészséges példányok nem mindenhol akadnak horogra. (7,1 kg - Squid + Mussel/Oyster pop-up)
Feri amurja feederbottal és megfaragott 15 mm-es Squid bojlira!

„C” szektor

A második, kissé gyengébb próba feladta a leckét: szembesültünk vele, hogy ez mégiscsak egy vadvíz, itt nem gyerekjáték a pontyfogás. De annál nagyobb élmény a fárasztás, ezért reménykedve a hátsó, akadósabb nádast választottuk „C” szektornak Október első hétvégéjén vágtunk neki a tó legérintetlenebb, egyben legszebb részének. Itt valamivel kisebb a vízmélység és számomra a nádtövek gyanúsan jó helynek tűntek.

„C” szektor. A helyszín hibátlan
A tövek közt bujkálnak…

Bojlis botra az előző írásomban bemutatott távdobó végszereléket használtam, etetésre a Fox bojli csúzlija volt a legjobb választás, mivel a Spodbomb túl zajos lett volna ezen a nyugodt, sekély helyen. A rákos-kagylós csalikban bíztam igazán, mivel számtalan természetes táplálék adott, és ezek a halak nem találkoztak ez idáig sem bojlikkal, sem pelletekkel. Pro Line Monster Crab és Fish bojlikkal etettem. Pop-upra Fresh Fish és Monster Crab voltak a nyerők. Egy halat sikerült Strawberry-Scopex fluo bojlival fogni.

Bojlis botok beélesítve…
12:20-kor érkezett az a töves nyurga. 8,5 kg-jával a „C” szektor első hala (Squid + Monstercrab fluo pop-up)
Catch and release

A feederbotokat 0,25 mm-es Daiwa zsinórral, 35 g-os pellet kosárral, 16-os Braxx előkezsinórral, és 8-as Gamakatsu Super horoggal használtuk, mivel elég kemény pálya a nádas. Előző napokban Ferinek fárasztás közben gyengének bizonyult a 20-22-es főzsinór. Az etetőanyagok közül a Ponty Piros + Pelletes Fekete kombináció hozta a legszebb eredményeket - érdekes módon halibuttal vagy hajszálelőkén kis szivaccsal lebegtetett kukoricákkal csalizva. Kisebb példányokat, kárászokat sikeresen fogtunk horogra tűzött Vad Ponty puha pellet + csonti kombókra, de inkább csak a nagyobbakat raktuk be a cikkbe. :)

Ferinek nem kis munka volt kiszedni a torpedókat feederbottal… Daiwa Aqualite Pellet Feeder akcióban
8,71 kg tiszta izom. Félórás fárasztás után lehetett megszákolni
Hatalmas, kagyló- és csigaevő vaskos száj, amit horog még nem érintett soha
Mindketten fáradtan… és boldogan
Kellett egy kis idő, hogy elússzon, fárasztás után tejesen kimerült, de a hatalmas legyezőkkel aztán lassan csak-csak megindult a mélybe

Második októberi hétvégénken újra a „C” szektort vettük célba, mivel úgy gondoltuk, ez a hely nyújtja a legtöbb táplálékot és biztonságot a halak számára. Gyönyörű őszi ködös reggel várt minket. A képek lehet, átadják a hangulatot, de ide igazából ki kell menni és érezni! A tükörsima vízfelszínen a halfordulások biztos fogást ígértek. Ilyen csodás őszi reggelen muszáj volt fogni legalább 1-1 pontyot! Nem sokkal szétpakolás után, 9 óra után feederbotra meg is jött a reggeli torna. :)

Októberi ködös reggel
09:10-kor feederre jött az első 7 kg-os nyurga, ami halibutra kapott. Jól láthatóak a jellegzetes „lapátúszók”
Ez is először akadt horogra
Bojlisra 10,8-as (Squid + Mussel/Oyster pop-up)
Bevágás után a hal azonnal a gyékényest vette célba, törte-zúzta, de pár másodperc alatt sikerült a nyílt vízre terelni - hála a Power Pro dobóelőkének

Ezzel a fogással bebizonyosodott, hogy hatalmas élmények várnak még itt ránk és 2013-tól a többi idelátogató sporthorgászra. 4 horgászat alatt minden nap sikerült 7-8-10 kg feletti vadpontyot fogni, és ebből kiindulva biztosan vannak itt még nagyobb példányok is.

Mindenképp olyan horgászoknak tudom ajánlani a vizet, akiknek van elég tapasztalatuk, szeretik a kihívásokat, mivel nem egyszerű horogra csalni és még annál is nehezebb megszákolni az itteni nyurgákat.

Tavasszal a MESTER-tavon már kiépített horgászhelyek, minden igényt kielégítő faház és stégek fogják várni az idelátogató sporthorgászokat. Információt a tóról a világhálón, azon belül a Facebookon hamarosan megtalálják az érdeklődők, addig is Facebookon keresztül South Carp Team oldalán adhatunk infót, akár személyesen is.

Utolsó napon egy pár rablást látva „pergető ihletet” kaptam és sikerült a tó egyik rablóhalát is megfogni :)

Szóval, te is itt vagy…
Másfeles csuka támolygóra
Ez a 73 dekás kárász is sportos volt a Sensitive feederen
Finomra hangolva a Royal Sensitive 390 MH: 22-es főzsinór, 0,16 mm-es Vision line előke, 8-as Owner horog. A csali Vad Ponty puha pontypellet + 2 csonti volt, az eredmény egy 3 kg-os példány
Az itt bevált bojlis és feederes csalik