Praktikák lehűlő időszakra

Ahogy egyre jobban haladunk bele az őszbe (majd a télbe), vizeink ennek arányában hűlnek le napról napra. Ezt az időszakot szeretem a legjobban, hisz számomra nagy varázsa van az őszre leginkább jellemző reggeli ködnek, a sárguló levelek látványának és a semmihez sem fogható friss, őszi levegő illatának. Ilyenkor már a halak is kezdenek felkészülni a télre, pompás színeket öltenek magukra, és megfogásukért is talán kicsit többet kell dolgozzunk, mint a nyári, meleg időszakban.

Angliai horgászataim során sok olyan praktikát látok, hallok és próbálok ki, melyet valószínű sok magyar bojlis barátom megmosolyogna. Biztosra állíthatom, ha ezek működnek az angol vizeken, akkor a magyar vizek sem lehetnek kivételek, hisz a ponty a világ bármely táján ponty.

Kedvenc időszakom

Számomra október elejétől egészen májusig fontos szerepet játszik az élő anyag, pontosítva a piros csonti. Ezt szoktam különböző csalikkal, adalékanyagokkal kombinálni.
Mikor nyáron hazalátogattam Kiskunhalasra, a szülővárosomba, Rokolya Peti barátom, a Haldorádó Carp Team tagja megajándékozott néhány Kék Fúzió ízesítésű termékkel, és azzal az utasítással látott el, hogy akkor vessem be, amikor már javában hűlnek a vizek. Na, ennek az ideje most jött el.
Ebben az írásban szeretném megmutatni azt, hogy én miként használom sikerrel az élő anyagot a hajszálelőkés módszerrel. Erre a horgászatra egy adag csontival, illetve Kék Fúzió ízesítésű bojlival, Stick mixszel és Carp Syruppal érkeztem. A tervem az volt, hogy némi bojlival megetetem a horgászni kívánt területet, illetve PVA-ba töltök Syruppal elkevert Stick mixet és csontit.

Őszi menü, ezekről lesz most szó

Ehhez a horgászathoz a normálistól némileg eltérő előkét kell használnunk. Személyes tapasztalatom élő anyaggal történő csalizás esetén az, hogy a lágy vagy bevonat nélküli előkezsinórok jóval alacsonyabb hatásfokkal használhatóak a gubanc veszélye miatt, mint merevebb vagy bevonatos társaik.

A csonti felfűzéséhez szükségünk lesz egy tűre és egy Bait Floss szálra, ennek hiányában vastagabb cérna is megfelelő
… majd bújtassuk át hajszálelőkénk végére kötött Rig Ringen, kikönnyítéshez használhatunk SpéciCornt
Ponty legyen az úszóján, amelyik ellen tud állni ennek a falatnak!
A kész előke

Ezt az előkét ajánlom bármilyen szerelékkel, de a dobások miatt a helikopter szerelék az, ami garantáltan jól működik minimális gubancveszély mellett.
Mivel ilyenkor már jóval hamarabb sötétedik, sok időt nem akartam helykereséssel, markerezéssel tölteni. Mint tudjuk, a horgászat is egyre jobban technikai sport, így számos segítséget vethetünk be, mely jelen esetben számomra rengeteg időt spórolt. Egy telefonos alkalmazásnak köszönhetően pillanatok alatt kiválaszthatom a tuti helyeket, melyek már korábban fogósnak bizonyultak.

A Fox Swim Mapper alkalmazásnak köszönhetően pillanatok alatt rátalálok kedvenc helyeimre

Az első kapás már javában sötétedés után érkezett. Csontival csalizva számíthatunk más halfajok kapására is, de ebben az időszakban ezt csöppet sem bánom, sőt!

Egy szép compó az első érdeklődő
Viszlát, doktor koma!

A hajnali órák ezen a tavon igen jó fogásokkal ajándékoztak meg korábban, így az éjszakai csönd után bíztam a halak aktivitásában. Most sem volt ez másképp, amint egy kicsit világosodott, vevőm jelzése ugrasztott ki a sátramból.

Őszi színekben pompázó töves
Fárasztás…
… majd szákolás…
Nem túl nagy, de annál öregebb töves

A hajnali, kora reggeli órák elmúltával tudtam, hogy esélyeim szinte a nullára csökkentek, hisz a víz kristálytiszta, így ebben a napszakban a halak a hínár sűrűjében rejtőzködnek egészen sötétedésig. Tervem az volt, hogy ezt még megvárom, és utána irány haza. Napközben egy pár marék felezett Kék Fúzió bojlival pótoltam etetésem, később már nem akartam háborgatni a meghorgászandó területet.

Nem csak a halaknak kellett az utánpótlás

Ebben az időszakban igen változó az időjárás Angliában, egyik pillanatban süt a nap, másikban szakad az eső, vagy orkán erejű szél fúj – ezzel mindenképp számolnom kellett. Emellett fontos szerepet tulajdonítok a légnyomásnak, melyet telefonomon rendszeresen nyomon követek. Azt tapasztaltam, hogy a közel 1000 hPa vagy kicsivel ez alatti értéknél nagyobb eséllyel számíthatok kapásra. E horgászaton ez az érték végig 996-997 hPa között mozgott, így bíztam még legalább 1 kapásban.

Egyik pillanatban szakad az eső…
… másikban előbújik a szivárvány

Ahogy egy kicsit sötétedni kezdett, egyre több és több halfordulást láttam az előttem lévő részen. Bizakodva vártam, mi fog történni a következő 1 órában, körülbelül ennyi lehetett hátra még a napból. Pakolni kezdtem, hisz nem szerettem volna sötétben sátrat bontani, de fél szemem mindig a botokon volt, ugrásra készen álltam. Nem is kellett sok idő hozzá, következő és egyben utolsó ellenfelem erőteljes kapással tudatta velem, hogy ízlett neki a csonti.

Egy szép tükrös a naplementében

Nagyon örültem ennek a fogásnak, hisz ilyenkor már minden halra ajándékként tekintek. Elégedetten fejezhettem be a pakolást és indulhattam haza, de tudtam, hogy amint lehet, jövök megint. Sosem lehet tudni, mit tartogat az ősz a kitartó horgász számára. Minden horgásztársamnak ajánlom, hogy a lehűlő vizekben bátran próbálja ki ezt a fajta csalizási módszert, bátran állíthatom, hogy működik.