Csigafogó

Úgy volt, hogy csapok egy nagy pergető hétvégét, de mikor meghallottam, hogy a keszegek nagy része már leívott, mindjárt lekonyultak nagyra törő vágyaim. Ráadásul a legnagyobb profiktól is azt hallani, hogy hosszú napok óta semmi nem mozdul a Tisza tavon. Alig lehet rablást megfigyelni esténként. A régi jó helyek egymás után hagynak cserben mindenkit. Lehet, hogy a cián igazi hatása most üt ki a folyón!? Megtoldva ezeket a jó híreket azzal, hogy a motorcsónak használatot a legjobb területeken betiltották... hát nem sok jót ígért az elkövetkező két nap!

Nem sok kellett hát, hogy barátom indítványozására benevezzek az évadnyitó tiszafüredi versenyre. Hagyományosan tavasszal, csónakokból, párosával vágnak neki a horgászok a Füredi Holt Tiszán kitűzött pályának.

Mivel a keszegező felszerelésem nem hiánytalan, ezért a megelőző két napban a horog, zsinór, úszó pótlásokkal, előkekötésekkel és etető anyag beszerzéssel foglaltam el magam. Az indulás előtti délben kaptam a hírt, hogy Feri barátomat a szíve miatt kórházba vitték. Szegényt már 5 évvel ezelőtt megműtötték egyszer... csak nehogy megint baj legyen!

Letörten nézegettem összekészített csomagjaimat az előszobában és a rohanó évek fölött töprengtem. A nyüzsgő, koszos város, a pénz, az idegeskedés, bedarál majd mindenkit... mindenkit, aki hagyja, de az igazi menekülés és kikapcsolódás talán elfeledteti a rosszat. Amíg a halakat űzzük, a gondok talán meg is szűnnek, de mindenesetre nem gyötörnek minket.

Az elmúlás feletti filozofálgatás volt e az oka, nem tudom, de erős kényszerem támadt, hogy a menekülés e csodálatos útját mással is megosszam.

Fiam jó párszor próbálkozott már a pecával, nem is ügyetlenül. Az utóbbi időben "komolyabb" sportok felé fordult, de én nem tettem le róla, hogy ezt a szép magot, a horgászat és a vízpart szeretetét, elültessem benne. Közös kirándulásaink mindig szép emlékek maradnak, és a "keszegező előkészületek" sem mennek így kárba. A gyerekkel való foglalkozás igaz, hogy kimerítő, de igazi kihívás is. Ha kicsit több idő telik el hal nélkül, bizony a fiú hamar megunja a várakozást, és egykedvűen állapítja meg: na, itt sincs hal! A törekvés, hogy módszereimmel minél könnyedebb, szórakoztatóbb színben tűntessem fel a halfogást, bizony engem is mindig valami újra tanít.

A tervek boldogan repítettek az iskola elé, ahol Mátét beültettem autómba, és alig múlt dél, mikor vígan nyargaltunk a Tisza felé. A gyerek lelkesedése és izgalma, a vízparti sátorozás és a ránk váró két napos non-stop peca, bizsergető érzéssel töltött el.

Egy olyan helyet céloztunk meg, mely engem még soha nem hagyott cserben.

Csigafogó. Apám így nevezte el a partot, mert szinte mindig fogtunk erre csigát horoggal, véletlenül, de szabályosan, úgymond "szájba" akasztva. Alkalomról alkalomra tanultam ki itt a víz minden felém küldött tanító jelét, így most lemérhetem, mit tudok átadni ebből a kezdő horgásznak.

A Csigafogón minden tökéletes...

Mire a kiszemelt partot megközelítettük már 4 óra is elmúlt. A nap úgy tűzött, akárcsak nyáron. Ilyenkor ideális elkezdeni itt az etetést.

Míg én a sátorral és a tábor felállításával foglalkoztam, Máté összeállított egy úsztatós felszerelést... nem is rosszul. A 3,90-es matchbotra egy 3 grammos, fix dugó alá került egy csúszó cseppólom két söréttel megütköztetve, majd egy 10 centivel lejjebb egy harmadik sörét jelzőnek. A főzsinór 16-os, az előke 12-es egy 14-es horoggal. Magam sem csináltam volna jobban. Talán az úszót és a hozzá való ólmozást a sodrás miatt én 4-esre cseréltem volna, de ő ragaszkodott hozzá, hogy a saját kis ládikájából szereljen, és ott nem volt nagyobb. Majd meglátjuk, aztán finomítunk a módszeren igény szerint. Mire elkészült a szereléssel, ami azért nem ment olyan gyorsan, én is begyúrtam az első gombócokat. A 2 kg keszegező Top Mix-hez 1 kg vaníliás alapot kevertem szintén Top Mix-ből. 3 deci csontival és egy konzerv csemegekukoricával fűszereztem az elegyet. Mindezt igen masszívra állítottam be egy kicsit több vízzel, mint szoktam, mert a sodrás elég erős volt, és még oldódás előtt elsodorta volna a gömböket a kívánt pontról. A 7-8 "laposított narancs" beküldése után 1 kg Mosella Select Brassen-t földnedvesre kevertem, úgy, hogy egész gyorsan oldódjon, és percenként egy kisebb ökölnyit dobtam az etetésre, hogy a hívogató hatást fokozzam. Ezt, a finomabb szemcsézettségű anyagot az ár hamar messze viszi és az én tapasztalatom az, hogy így kevesebbet kell várni a halak megérkezésére.

Máté elkezdett úsztatni. 5 méterre a parttól járatva a csalit, időnként ügyesen lassította az összeállítás mozgását, eresztéke körülbelül 2 méteres mélységben, a fenék felett lebegtette a csonti csokrot.

Talán a harmadik hívogató gombóc rádobásánál jelentkezett az első kisebb karika.
- Hal!
Hangzott a figyelmeztető, boldog kiáltás, mert épp a saját botom szerelgetésével bajlódtam, de a kis keszeg hamar a gyerek tenyerében ficánkolt.
- Hú! Benyelte!
Nyújtotta felém a zsákmányt. Bizony, a horog-szabadítást még tanulni kell! Remélem, lesz is rá alkalom.
- Hamar csalizz újra és tartsd vissza jobban az úszót, mert nemsokára itt lesznek a nagyobbak is!
Okítottam. Ismerve a terep törvényeit... És nem is csaptam be. Csakhamar beindult a népség. A jelentkezők közt a karika és a lapos keszegek vitték a prímet, 25 dekás átlagsúllyal, de akadt köztük már egy-két korosabb jószág is. Sajnos az általam megcélzott szép dévérek még távol maradtak.

Egy ritka-szép alkarnyi laposkeszeg. És milyen harcosan védekezett!
És persze az elmaradhatatlan névadó fogás: egy csiga szabályosan \'szájba\' akasztva!

Közben látva, hogy Máté túl könnyű szereléke miatt a kelleténél gyorsabban sodortatja a csalit, a kezébe adtam egy sikeresebbnek ígérkező fegyvert, ami a következő időkben végig verhetetlennek bizonyult. A 4 méteres, begumizott spiccbotra 16-os zsinór, 4 g-os úszó került, egybesúlyozva, egy 0,3 g-os kis jelzősöréttel. Az előke 12-es Trabucco Super Elite 50 cm hosszban, a horog 14-es méretű Owner volt. A begumizásra azért volt szükség, mert korábban többször is megtépett már itt néhány halacska.

Ezzel aztán a fiúnak nagy büszkén megmutattam a nyerő módszert... A spicc alatt visszatartva, pont 4 méterre a parttól elértem egy gyenge törést. A halacskák sokkal nagyobbak voltak a visszatartott szereléken, és a kapások néha már a jelző beállása előtt, a csali talajra libbenésekor jelentkeztek. Persze az úszó mozgásának változását csak akkor érzékelhettem, ha a bottal szinte mozdulatlan tudtam maradni, és ez a módszer nehézsége. A gyerek, látva a sikereket természetesen elkérte a botot, amit szívesen nyújtottam át, hiszen igazából neki raktam össze, csak nem szerettem volna, ha az ő ötleteinek módosításával megbántom, és kedvét szegem még a kezdetekkor.

A kis tanítványnak spiccbottal is tökéletesen ment a koreográfia

A halak szépen, folyamatosan ettek. Próbálkoztunk váltogatni a csalikat, hogy a kisebbeket kiszűrjük, és bizony megfigyelhető volt, hogy a gilisztára és az egy szem kukoricára darabosabbak jöttek. Az is érdekesség, hogy a fajták külön rajokban lepték el az etetést. Először a bátor, harcias, kisebb karikák és bodorkák, majd belőlük a nagyobbak csaptak a csalira. Egy picivel később a papírkeszegekből ugyanúgy a kisebbek és pár percre rá a nagyobbak lettek gyanútlan áldozatok. Az "ötödik turnusban" a kisebb, 30 dekás dévérek végre megjelentek.

Catch & Filézz! Nincs finomabb a tiszai sült keszegnél!

Este 7 felé jött az első bronz-hátú! Ő is óvatosan kapott, de a beemelés utáni elnehezedés megdobbantotta a szívemet. Nem idegesen, hanem szinte komótosan húzott felfelé, végig a mélyben tartva a zsinórt. Csak ki ne akadjon! Fohászkodtam, mert mozgásából tudtam, hogy dévért akasztottam. Hogy biztos legyek megérzésemben pár másodperc múlva a felszín alatt megcsillant egy lapátnyi ezüstös folt! Máté izgatottan a merítőért ugrott!
- Még hagyd! Egyszer még megpróbál kiugrani!
Csitítottam, és az állat, mintha értené, egy utolsó futamra szánta el magát. A horog azonban tökéletesen ült. Elkértem fiamtól a merítőt.
- Add ide, csinálom egyedül! Neki sem segít senki.
Alámerítettem és a pikkelyes legyőzve a hálóban verdesett. Hát ezért jöttünk!

Tudtam, hogy ilyenkor úgy foghatunk többet belőlük, ha a csalit szinte "lefenekezzük" és a folyamatos után-etetést megszűntetjük, mert többször is elkövettem azt a hibát, hogy az első dévér-apó feltüzelt és egy nagyobb gombóc dobására ingerelt, azonban ettől elijedtek és nem sikerült fognom többet. Ezúttal nem hibáztunk, és egy könnyű feederrel megtoldva a fegyvertárat, 10 perc alatt még hármat kiszedtünk belőlük. További két hatalmas karika is az öregekkel tartott... szépen küzdöttek ők is!

A ilyen szép öregek mind visszakerültek a folyóba

Sajnos még egyszer sem sikerült elérnem, hogy pár percnél tovább a közelben tartsam őket. Úgy látszik, biológiai órájuk hajtja őket felfelé, más vizeket kutatva. Sebaj, mi holnap is itt leszünk!

Nem tudom, mitől tartom nagy élménynek egy-egy öregebb dév-hal kifogását, mert a horgon nem túl kemény ellenfél, de mégis egy olyan szépséges nemes állat, hogy zsákmányul ejtése különös örömet okoz számomra.

A legnagyobb példány jóval kiló fölött

A szokásos koreográfia alapján a kapások teljesen megszűntek 8 körül. Ilyenkor jön a 7. turnus, a pontyok! Sajnos most csak egy retúr meg egy izmos másfeles kéredzkedett rá a feederre, szokatlanul megtornáztatva a rugalmas kis botot. Kellemes meglepetést okoztak, nem vártuk őket igazán, így tilalom idején.

Ezekkel a fürge kis pontyokkal hamar \'megfertőzhető\' a jövő horgásznemzedéke, és velük közösen talán van élet a cián után!

Lassan sötétedni kezdett és mi fáradtan, boldogan ültünk egymás mellé elfogyasztani az ilyenkor megérdemelt kolbászt, sajtot és kenyeret. Az ízük valami miatt itt sokkal édesebb, mint a városi asztalnál... Szótlanul fiam oldalán falatozva, a nyárias alkonyatban a felszín közelében táncoló rovarokat nézve, a felnőtt szívében elégedettség parázslik és titkon reméli, hogy a maga módján a gyermekben is valami visszavonhatatlan, örök emlék támad, mely csak hosszú évek után lángol fel újra egy hasonlóan szép élmény nyomán.

Nem kellett sokat nógatnom és Mátét hipp-hopp a hálózsákban találtam. Szüksége is volt a pihenésre, mert másnap hajnaltól folytatódott a hajsza. Én még összekészültem egy kis éjszakai feederezésre, mert nyáron gyakran jön újra az öreg-csapat este 10 körül.
- Elmegyek egy kicsit dobálni!
Szóltam két perc múlva a sátor felé, de onnan válasz helyett már csak jóleső szunyókálás hangjait hallottam. Hónom alá csaptam a pergető botot és magamban szép álmokat kívántam neki. Szép álmokat, csodás vizekkel, óriás dévérekkel...