Apa, csináljunk busafasírtot!

Apa, csináljunk busafasírtot!

Az ember egyik legősibb tápláléka a hal, amióta van víz, azóta van hal. Mára azonban a halfogyasztás nagyban megváltozott. A távol-keleti és skandináv országokban mai is rengeteg - a hazai átlagfogyasztás többszörösét kitevő - halat esznek. Pedig a hazai halak is ízletesek, és a mai rohanó világban nem utolsó szempont, hogy gyors, egyszerű az elkészítésük.

Tényszerűen a hazai, egy főre eső halfogyasztás 3-4 kilogramm évente, míg a távol-keleti és skandináv országokban hetente 3-4 alkalommal kerül hal az asztalra. Kevésnek tűnhet a Magyarországra jellemző mennyiség, persze ez az ország átlaga, egyes részeken, például Baja környékén kiugróan magas a hazai halfogyasztás.Miért is jó nekünk, ha sok halat eszünk? Sok érv szól mellette, a legfontosabb talán az, hogy a halhús könnyen emészthető. Nagy a fehérjetartalma, miközben nincs benne ín, kevesebb a kötőszövet, a zsírszövet felépítése is alapjaiban más. Itt kell még megemlíteni, hogy rengeteg vitamint (D, E, A, B12), nyomelemeket (magnézium, vas, cink, szelén, jód), esszenciális aminosavakat és omega-3 zsírsavakat is tartalmaz.A felsoroltak közül talán a legutolsóról tudunk legkevesebbet. Az omega-3 zsírsavat az emberi szervezet nem tudja előállítani. Pedig ez fontos a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében, az immunrendszer megerősítésében. Ezeket a (többszörösen telítetlen) zsírsavakat a tengeri halak húsa tartalmazza nagyobb mértékben, azonban van két hazai halfaj is, melyben aránylag nagy mennyiségben megtalálható. Ez a busa és a kecsege.

Most szeretnék egy olyan receptet átadni, ami nálunk a gyerekek kedvence. A szálkáktól mentesített halat bátran eszi a legkisebb is. Ez csak egy aprócska lépés, hogy a gyerekek táplálkozását a helyes mederbe tereljük. Ezenfelül a legegészségesebb vasárnapi, vagy akár hétköznapi ebéd is készülhet ilyen egyszerűen.

Lássuk, mi kell a busafasírthoz

,"s","75%","k"]Technikai szempontból:

  • Éles filéző kés, vágódeszka
  • Húsdaráló közepes rostával
  • Különböző keverőtálak
[-doboz]

,"s","75%","k"]Amiből a fasírt lesz:

  • Busa (egyszerűség kedvéért filé)
  • Vöröshagyma, fokhagyma, fűszerek, tojás, zsemlemorzsa
  • Tejben vagy vízben áztatott kenyér
  • Olaj a sütéshez
[-doboz]

Gyerünk, csináljunk busafasírtot!

A friss hal ismérvei: ruganyos tapintású hús, fényes bőr. A filéről vágjuk le az uszonyok maradványait!
A filéket oldalankét a lehető legtöbbször be kell irdalni, én ezt mindig kb. 30 fokban csinálom (ahogy a kés áll). Ez oldalanként akár több száz vágást is jelenthet, ez alapozza meg a szálkamentességet
A halat ezután felcsíkozzuk…
… majd kockákra vágjuk, és egy edénybe rakjuk
Egy másik edénybe a kenyeret áztatjuk be
Előkészítjük a hozzávalókat: pirospaprika, bors, köménymag, tengeri só, vöröshagyma, fokhagyma, tojás és zsemlemorzsa
A vöröshagymát közepes kockákra vágjuk, a fokhagymát is felaprítjuk
… és egy tálba tesszük a húskockákkal, majd jól elkeverjük. Ezek után ledaráljuk a húst a fűszerekkel és a hagymákkal együtt. Miután ezzel készen vagyunk, a kinyomkodott kenyeret is átdaráljuk
A ledarált masszát összekeverjük egy kevés zsemlemorzsával, és a tojásokkal
Gombócokat formázunk, megforgatjuk zsemlemorzsában
Sütésre várakozó gombócok, amíg a szem ellát…
Közepes lángon és annyi olajban sütjük ki, amennyi épp ellepi
Jó étvágyat kívánunk! Vagy mondhatnám stílusosan: Egészségünkre!

Írta: Kocsis László
Fotó: Kocsis László,Kocsis Lászlóné Timi

Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: