Mit kell tudni a horgász regisztrációról és a Magyar Horgászkártyáról?

A Magyar Országos Horgász Szövetség Választmányának egyhangú döntése alapján a horgász regisztráció teljesítésével egyidejűleg, már 2018. szeptember 1-jétől elérhető lesz a Magyar Horgászkártya, amely 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papír alapú horgászigazolványt. E kiadvány keretében most az elsődleges információkat, tudnivalókat adja közzé MOHOSZ, miközben részletes, érthető választ ad leggyakoribb kérdésekre is.

Magyarországon a horgászat az egyik legnépszerűbb szabadidős tevékenység, s az elmúlt évek folyamatos és jelentős létszámnövekedésének eredményeként a nyilvántartott horgászok száma mára meghaladja a 440.000 főt. A horgászat jelentőségét a Magyar Kormány is felismerte, és 2010 óta számos kiemelkedő jelentőségű intézkedéssel támogatta és jelenleg is támogatja a magyar sporthorgászat és a hazai horgászturizmus fejlesztését. A jelenleg 28 tagszövetséget, 13 speciális jogállású gazdasági társasági tagot és 1178 horgászegyesületet tömörítő MOHOSZ Magyarország legnagyobb hálózatos felépítésű szervezete, amely szerteágazó érdekvédelmi-érdekképviseleti, sportági szakszövetségi és ágazati koordinációs tevékenységet lát el.

A Magyar Horgászkártya 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papír alapú horgászigazolványt

A MOHOSZ a 2019. január 1-jétől fennálló közfeladat-ellátási kötelezettségének is megfelelve hosszú távon számos, a horgászat elérését megkönnyítő elektronikus szolgáltatást kíván biztosítani a horgászoknak és a horgász-szervezeteknek. Ezek egyik elérési eszközeként, valamint az ellenőrzés és az azonosítás egyszerűsítéseként bevezeti az elektronikus személyi regisztrációt és ehhez kapcsoltan a Magyar Horgászkártyát. E kiadvány keretében most az elsődleges információkat adjuk közzé, a leggyakoribb kérdésekre válaszolva. A bevezetésig a horgászok és a horgászszervezetek számára is számos tájékoztató és oktatási kiadvány, kisfilm készül, és a bevezetés indításától megkezdi majd működését a bárki által elérhető információs ügyfélszolgálat is.

A MOHOSZ összegyűjtötte az elektronikus regisztrációval, illetve a Magyar Horgászkártyával kapcsolatban leggyakrabban elhangzó kérdéseket, melyekre a következő sorokban ad egyértelmű válaszokat

1. Miért van szükség a horgászkártyára?
A mai, felgyorsult, elektronizált világban elkerülhetetlen a nyilvántartások korszerűsítése, azok átláthatóságának, hitelességének és a nyilvántartott adatok védelmének biztosítása, és ehhez kapcsoltan a korszerű, ügyfélbarát ügyintézés és szolgáltatás-nyújtás megvalósítása. Az elvárásoknak a jelenlegi szigetszerű, döntően papíralapú horgász-szervezeti rendszerek már nem tudnak tartósan megfelelni, így szükség van a személyi, a szervezeti és a vízterületi nyilvántartások újrastrukturálására, valamint az adatok pontosítására, tisztítására is. Mindehhez egy integrált, komplex szövetségi rendszer kiépítése alapfeltétel. A horgászkártya első lépésben a személyi, majd az egyesületi nyilvántartást támogatja, s segítségével az évi több millió horgászjegy-vásárlás, a tagi jogviszony létesítése és fenntartása is fokozatosan egyszerűsítésre kerül.

2. Mi a Magyar Horgászkártya?
Egy elektronikus vagy személyes regisztrációhoz kötött, QR-kód alapú, személyi azonosító és kulcskártya funkciójú, személyi igazolvány méretű plasztikkártya, amely az elektronikus regisztrációt is biztosító komplex informatikai rendszer, az Egységes Horgász- és Horgász Szervezeti Informatikai Szolgáltató és Támogató Program (HORINFO) további funkcióival a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget, valamint egyben megteremti a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is. A horgászkártyán az általános design- és biztonsági elemeken túl a kártyabirtokos neve és elsődleges személyi azonosítói, egy 6 karakterből álló egyéni azonosító szám és az azonosítót leképező QR-kód kerül feltüntetésre. A kártya adatai felhőalapon kerülnek tárolásra, és csak célhoz kötötten, a regisztrációs folyamat során ismertetett módon használhatók fel.

3. Mire tudják a horgászok használni a horgászkártyát?
A Magyar Horgászkártya 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papíralapú horgászigazolványt, majd a kapcsolódó szövetségi elektronikus alkalmazásokkal fokozatosan egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi az ügyintézést és az adminisztrációt, így az állami és a területi horgászjegyek kiadását is. A tervek szerint a horgászkártya mögötti nyilvántartás segítségével fokozatosan az összes eddigi további papíralapú horgászokmány és dokumentum, úgymint az egységes szövetségi hozzájárulási bélyegek, maga az állami horgászjegy és területi jegyek is kiválthatóvá válnak, legtovább a papírlapú fogási napló fennmaradása várható. A MOHOSZ megteremtette annak a feltételeit is, hogy akár már jövőre az állami jegyek kiváltása is a HORINFO rendszeren keresztül történjen.

4. Mit jelent a horgászkártya a horgász-szervezeteknek?
A horgászatban, horgásztatásban szerepet vállaló horgászszervezetek számára a bevezetéssel járó, egyszeri munkacsúcs után a kártya szintén jelentős adminisztrációs könnyítést és egyben a jogszabályi kötelezettségek teljesítésének támogatását is jelenti. Többek között fokozatosan megszűnik majd az egyesületek számos, jelenleg döntően papírlapú nyilvántartási és adatszolgáltatási feladata, mivel a regisztráció során létrehozott személyi, valamint a párhuzamosan továbbfejlesztett szervezeti és vízterületi adatbázisok e funkciókat is támogatják majd. A regisztrációs folyamat sikere, a zökkenőmentes lebonyolítás és az egyesületek támogatása érdekében a MOHOSZ valamennyi, a regisztrációban részt vevő horgászszervezet számára oktatási anyagot és 300 Ft/kártya költségtérítést, valamint a tagszövetségek részére 1 millió Ft értékben előzetesen, az 1000 fő feletti regisztrációt vállaló és teljesítő egyesületek részére 500.000 Ft értékben utólagosan a HORINFO későbbi tervezett igényeit is kiszolgáló informatikai eszköz- és szoftvertámogatást, adatkapcsolati támogatást biztosít. Ezzel párhuzamosan a MOHOSZ támogatja azt az elképzelést is, hogy a jövőben a kisebb egyesületek egyes, helyben nem költséghatékony adminisztratív funkcióit a HORINFO segítségével a területi tagszövetségek lássák el.

5. Mikor lép életbe a horgászkártya, ki kötelezett a regisztrációra és a horgászkártya kiváltására?
A horgászkártya kiváltása 2018. szeptember 1-jétől opcionális, 2019. január 1-jét követően pedig az egyesületi tagságra kötelezett horgászok esetében a horgászat gyakorlásának, egyben az egyesületi tagság létesítésének, megújításának, az állami horgászjegy kiváltásának az általános és előzetes feltétele lesz. A nem egyesületi tag külföldi horgászok és a gyermekek esetében a kártya kiváltása 2019-től továbbra is opcionális marad. 

6. Miért érdemes már 2018-ban regisztrálni?
Ösztönözve az előteljesítést, ezáltal a forgalmazó rendszer év eleji tehermentesítését a MOHOSZ a 2018. 09. 01. és 2018. 12. 05. közötti regisztrálók és a díjbefizetők között a nyereményadót is tartalmazóan 15 MFt értékben, összesen 100 ajándékkal egy nyereménysorsolást biztosít, melynek főnyereménye egy személygépjármű, illetve egy floridai horgászüdülés. A sorsolásra nyilvánosan, közjegyző jelenlétében 2018. december 10. és 14. között kerül sor.

Ez az azonosító és kulcskártya funkciójú, személyi igazolvány méretű plasztikkártya a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget, s egyben megteremti a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is

7. Ki a regisztráció technikai lebonyolítója?
A MOHOSZ a teljes beszerzéssel, bevezetéssel és a rendszer üzemeltetésével a 100%-os tulajdonában álló Horgászjegy.hu Kft.-t bízta meg.

8. Mennyibe kerül a regisztráció és a horgászkártya?
Az egyszeri, a kártya teljes érvényességi idejére szóló regisztrációs díj, amely tartalmazza a QR-kód alapú horgászkártya előállításának, megszemélyesítésének árát és annak a horgász számára történő, belföldi címre való, ajánlott küldeményként történő postai eljuttatását is 1.732 Ft + ÁFA, azaz 2.200 Ft. A horgászok támogatása, a díjfizetés megkönnyítése érdekében a MOHOSZ vállalja, hogy 2019-ben nem emeli az egységes szövetségi hozzájárulás díját és az egyesületi tagdíjminimum mértékét, valamint nem tesz javaslatot az állami horgászjegy díjának emelésére sem.

9. Hogyan lehet befizetni a horgászkártya díját?
A horgászkártya díjának befizetésére a regisztrálóknak két lehetőséget is biztosít a MOHOSZ. Az online regisztrációt végzők a regisztráció során online kártyás fizetéssel, azonnal tudják teljesíteni a díj befizetését. A személyes (offline) regisztrációt választók számára a regisztrációs pontokon lesznek elérhetőek előre legyártott, befizető-azonosítóval ellátott postai csekkek, melynek befizetésével egyenlíthető ki a regisztrációs díj.

10. Mennyi ideig érvényes a kártya, mi történik adatváltozás esetén?
A Magyar Horgászkártya általános érvényessége a 2018. évben teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 6. naptári év január 31. napja, majd 2019-től az adott évben teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 5. naptári év január 31. napja. Névváltozás esetén a MOHOSZ az érvényességi időn belül a cserét térítésmentesen biztosítja, egyéb, a kártyán feltüntetett adat nem változhat.

11. Hogyan lehet regisztrálni?
A regisztráció elvégezhető, illetve a horgászkártya igényelhető online bármely elektronikus eszközről vagy személyesen is. Opcionális lehetőségként a szülők és a gyermekek egy felhasználó által elvégzett, családi regisztrációja e formában is támogatott.

12. Hol lehet online regisztrálni?
A Horgászkártya 2018. szeptember 1-jétől igényelhető az erre a célra kialakítandó, többnyelvű online regisztrációs felületen. A regisztráció támogatására a bevezetés indításától megkezdi majd működését a bárki által elérhető információs ügyfélszolgálat (helpdesk) is.

13. Hol lehet személyesen (offline) regisztrálni?
Annak érdekében, hogy a horgászkártya kiváltása a számítógéppel vagy okostelefonnal nem rendelkezők, vagy megfelelő informatikai ismerettel nem bíró horgászok számára is zökkenőmentes legyen, a horgászkártya személyesen is igényelhető valamennyi, az állami horgászjegy értékesítésében eddig részt vevő és a regisztráció támogatását vállaló horgászszervezetnél és azok értékesítési pontjain, valamint új elemként a magyarországi Digitális Jólét Program Pontokon. Az értékesítésben résztvevők pontos listája a MOHOSZ weboldalán már a regisztráció indítását megelőzően elérhető lesz. 

14. Mire lesz szükség a regisztrációnál?
A regisztrálóknak mind az online, mind az offline regisztrációnál a pontos személyi és lakcímadatokon túl az adatkitöltés ellenőrzéséhez, az informatikai úton történő személyazonosításhoz fizikailag is szükségük lesz az adókártyájukra.

15. Miért pont az adókártyára van szükség a regisztrációnál?
A Magyar Horgászkártya kiváltását megelőző horgász regisztrációnál a hitelesség érdekében elengedhetetlenül szükséges a regisztrálók pontos személyi beazonosítása. Életünk során személyes azonosítóink közül egyedül az adókártya az, amely nem változik, sorszáma annak pótlása esetén is változatlan marad, soha nem cserélődik, így hosszú távon biztosítja a horgászok személyazonosítását. Adókártyával már a gyermekek is rendelkeznek. A magyar adókártyával nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében a regisztráció során az adókártyát a személyazonosító okmányuk helyettesíti. Az adókártya felhasználása kizárólag az azonosításhoz történik meg.

16. Mennyi időt vesz igénybe a regisztráció?
A regisztráció folyamata maximum 15 percet vesz igénybe, s a felgyorsuló ügyintézésnek köszönhetően ez az idő a későbbiekben sokszorosan megtérül majd a horgászok számára.

Érdemes figyelemmel kísérni a MOHOSZ információs kiadványait, mert a bevezetésig a horgászok és a horgász-szervezetek számára is számos tájékoztató és oktatási anyag, kisfilm készül, illetve a bevezetés indításától megkezdi majd működését a bárki által elérhető információs ügyfélszolgálat is

További információk a Magyar Országos Horgász Szövetség közleményeiben és honlapján olvashatók.

Forrás: www.mohosz.hu

Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: