A 2012. év legszebb fogásai 1. rész - nemes halak: Szavazz az év fogására!

Az évzáró értékelések között ismét időt szakítottunk arra, hogy átnézzük a Fogási napló elmúlt év során összegyűlt bejegyzéseit. A már megszokott módon szavazásra biztatjuk a fórumlátogatókat: válasszátok ki az ajánlati listából a nektek leginkább tetsző halakat, fogásokat! A „legszebb fogás” címet az olvasók választása alapján kaphatja meg az egyik jelölt. Először a „nemes” hal kategóriára kerül sor, a következő napon pedig az „egyéb” halak közül kiválasztott jelölteket mutatjuk majd be. Nézzétek meg e szép fogásokat és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E címmel - és a vele járó díjjal - az is a célunk, hogy még jobban felhívjuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is - akárcsak a kivételesen aktív fórumtevékenységet - kizárólag nektek köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és nagyon színvonalas bejelentést, élménybeszámolót. Nem véletlen, hogy a Fórum után a Fogási napló a látogatók másik nagy kedvence.

Újfent megjegyezzük, hogy a Fogási naplónk nem rekordlista, épp ezért nincs is benne alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem az volt, hogy begyűjtsük a hazai horgászok rekordfogásait, hanem hogy szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet horogra csalni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak - ez adja a Fogási napló igazi értékét.

A 2012. évi bejelentések alapján kiválasztottunk 10 „nemes” halfajból 1-1 példányt, amely minden szempontból megfelelt elvárásainknak, és amik - reményeink szerint - jobbára egybeesnek a Ti szigorú elvárásaitokkal is.

A kiválasztás szempontjai ezúttal is a következők voltak:

• Kizárólag a 2012-ben kifogott halak jöhettek számításba.
  • Nem volt meghatározó szempont, hogy mindenképp az adott halfaj legnagyobb egyedét válasszuk - ezzel is jelezni kívánjuk, hogy nem okvetlenül rekordokat, hanem inkább átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni!
  • A halról készült jó fotó(k) is számított(ak). Sajnos sok szép fogás az itt felmutatott hiányosságok miatt nem kerülhetett be a válogatásba.
  • Kifejezetten kerestük azokat a bejelentéseket, amelyeknél a horgász részletes, élményeket átadó és a fogás körülményeit ismertető beszámolót is készített. Sajnos az egyéb szempontoknak is megfelelők közül kevés ilyen akadt 2012-ben.
  • Meghatározó volt a hal későbbi (kifogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!

Mindezekre tekintettel alakítottuk ki az alábbiakban megtalálható listát. Ebben az írásban az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2012. év Fogása - nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!

Szavazni 2013. január 8. (kedd) 24:00 óráig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki szavazott!

Az itt bemutatott 10 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2012. év Fogása - nemes hal kategóriában” kupa. Emellett 2013-ban lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy az ezen írásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt 2012-ben, amelyre joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és kifogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.

Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur

A 2012. évi amurfogások közül ezúttal is egy 23,2 kg-os egyedet választottunk: Knitli Sándor (coyote1) bejelentését jelöljük szavazásra.

Fogás ideje: 2012. 06. 10.

Halfaj: amur

Tömeg: 23,2 kg

Hely: Pacsa

Módszer: bojlis

Csali: bojli

Fogás időszaka: éjszaka

Időjárás: viharos

Fogás körülményei: Vihar kellős közepén ejtős kapás volt. Szakadó esőben egyedül sikerült második próbálkozásra megmeríteni a halat. A fényképezésnél már volt segítségem, de teljesen eláztunk, mire végeztünk a fotózással. A csali Carp Friend Baits Red Army + ananászos pop-up volt.

23,20 kg-os torpedó!
Kezes, uszonyos…
A feledhetetlen C&R

A kalandos körülmények között lezajló fogásról Portálunkon cikk formájában is beszámolt a szerencsés horgász. A részletesebb leírást itt megtalálhatják az érdeklődők.

Balin

E faj esetében Pokornyik Csaba (pokcsa) termetes halát választottuk, amit wobblerrel sikerült kifogni az RSD tassi szakaszán.

Fogás ideje: 2012. 09. 23.

Halfaj: balin

Tömeg: 5,5 kg

Hely: Ráckevei-Soroksári Duna-ág

Csali: wobbler

Időjárás: felhős

Fogás körülményei: A Kis-Duna tassi részén pergettem csónakból. Éppen megettem az ebédemet, dobtam párat és kb. a 3-4. dobásra egy hatalmas rávágást érzetem. Kb. 5 perc fárasztás után megláttam a gyönyörű balint.

Gyönyörű balint sikerült becsapni a wobblerrel

Csuka

A csukák közül egy csodaszép mintázató példányt választottunk, Rompos Gergő (farkinca3) fogását.

Fogás ideje: 2012. 01. 14.

Halfaj: csuka

Tömeg: 9 kg

Hely: Lulla

Módszer: fenekező

Csali: trágyagiliszta

Időjárás: viharos

Fogás körülményei: Igazából pontyozni mentünk osztálytársammal (pontyos szerelékkel). 1 óra elteltével arra gondoltam, csalit cserélek a szereléken. Mint mindig, a kihúzás előtt egy kicsit bevágtam. Bevágásomat követően éreztem, hogy valami akadt a horgomon. Egy kisebb pontyra vagy kárászra számítottam, mert nemigen húzott. Stégünkhöz érve láttuk meg először, mit is fogtunk, mikor a nap rásütött. Nagyjából 5 perc fárasztás után sikeresen kimerítettük a halat. Valóban nagyon nagy szerencsénk volt, mivel kapásunk se volt, és a csalit is úgy vette fel, hogy nem tudta a monofil zsinóromat elharapni. Hatalmas élmény volt számunkra abban a változó időjárásban, mivel egyik percben a Nap sütött, félórával később a hó esett és viharos lett a szél. Az időjárás így változott a nap folyamán.

A csuka

Harcsa

A harcsafogások közül bár ezúttal a legnagyobb fogást tartottuk jelölésre érdemesnek, nem elsősorban a rekord méret, hanem a nagy testtömeghez jól igazodó fotózási mód és a hal visszaengedésével tanúsított hozzáállás miatt. A harcsát a 2012-es fogások között Szedlák Péter (petnyo) hala képviseli.

Fogás ideje: 2012. 03. 31.

Halfaj: harcsa

Tömeg: 84,7 kg

Hely: Fehérvárcsurgói-víztározó

Módszer: felszíni élőhalas

Csali: csalihal élő

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Szikrázó napsütésben, viharos szél mellett és partról, csónak használata nélkül körülbelül 40 perces intenzív fárasztással sikerült 90-100 méteres távról partra húzni. Mérlegelés és fotózás után természetesen visszanyerte szabadságát.

Hatalmas harcsa!

Kecsege

A 2012-es szezonban két kecsegét jegyeztek be a horgászok a Fogási naplóba, ezek közül a nagyobb, szebben fotózott és igen részletes leírással szereplő fogást, Ördögh Máté (bagolykeszeg) halát kínáljuk szavazásra. A tavalyi jelölthöz hasonlóan ez az egyed is rablózás nem várt meglepetésként örvendeztette meg a horgászt.

Fogás ideje: 2012. 10. 23.

Halfaj: kecsege

Tömeg: 3,5 kg

Módszer: rablóhalas fenekező

Csali: halszelet

Fogás időszaka: éjszaka

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Szomszédommal a menyhalakat vártuk a Duna otromba sziklákkal teleszórt partján. Hőn áhított vendégeink aligha vágytak a társaságunkra, a cimbora is már nagyjából fél órája leshette hiába a spicceket, mire leértem.

Mázlim volt: az első dobást követően alig 1-2 perc elteltével igen heves kapással (amolyan „viszem az egész hóbelevancot”-félével) vette fel valaki a gébszeletet. Bevágtam, és mintha jókora faágba akadtam volna, amit éppen visz az erős sodrás. A sebes áramlás stimmelt, de a faág csakhamar merőben másként viselkedett, szilaj balinként nyargalt el vagy 10-15 métert befelé. Ezután leírt egy nagy kanyart sodrásnak lefelé, majd meggondolva magát, márnamód kezdett árral szemben iparkodni, időnként nagyokat rántva a többnyire csak menyhalazás alkalmával használt egyszerű, de erős teleszkópos boton, pontosabban a 25-ös előkezsinóron. Ezt igen nagy beleéléssel tette, kénytelen voltam a másik (szintén „retrósan” összecsukható, tele-match, illetve tele-feeder helyett tele-szkóp) botom alatt elvezetni a zsinórt és követni őt üggyel-bajjal egyensúlyozva pár métert a köveken. Szerencsére ennyi elég volt neki (kellett a nyavalyának a csetlős-botlós sziklamászás), nem ment tovább se fölfelé, se befelé. Némi forgolódást, csapkodást követően a Duna felfedte ritka kincsét: a csúcsos orr(mány), a vért-sor, a cápásan részaránytalan farokúszó mind része volt annak a pompás kecsegének, amiből a szomszédomnak köszönhető merítés pillanatában ki is pattant a horog.

Itt szabadna megjegyeznem, elképzelhető, hogy a horog nem a szájába akadt, hanem valahol a feje (vagy mellúszói) táján. Gondolom ezt azért, mert húsos, izmos szájából nehezen akad ki a horog (hasonlóan, mint a márnánál), legalábbis a réges-régen rendszeresen jelentkező fajtársaknál ez volt a helyzet, és csak ritkán volt leakadás. Mindenesetre ez a hal „normálisan”, azaz nem has-, hát- vagy farfekvéses pozícióban, hanem fejjel előre közlekedett (végül bele a merítő szákba), még ha nem is önszántából tette ezt.

A hossza 70 cm, mérleg híján csak becsült testsúlya 3,5 kg.

Lehet, hogy ennél többet nyomott, de a méret nem számít: akkor is becsülendő (és véleményem szerint védendő) halról van szó, ha csak fele ekkora lenne. Sőt, akkor lennék a legboldogabb, ha egyszer fognék egy (vagy inkább több, minél több) igazán apró, ivadék kecsegét. Olyat, ami nem telepítésből származik.

Remélem, nemes kecsegém jó pár (tíz)ezer utód anyja/apja lehet még (sokáig).

Finálé: fél 8 tájt a koma egy 33 centis menyhallal lett gazdagabb.

Kecsege a javából

Kősüllő

Végre a 2012. évben több szép kősüllő fogásáról érkezett bejelentés, így újra listánkon szerepel e halfaj! A szavazásra Kaszás Gergő (kaszas88) fogását jelöljük.

Fogás ideje: 2012. 10. 23.

Halfaj: kősüllő

Tömeg: 1,75 kg

Csali: wobbler

Időjárás: felhős

Fogás körülményei: Életemben nem láttam még ekkora kövest :D

Egy Heddon Tadpolly amerikai banán wobblerrel sikerült becsapni, teljesen fenék közelében kapott. A fotó után természetesen visszakerült élőhelyére!

Óriási kősüllő!

Márna

A sok szép márna közül idén is az e szavazásokon már jól ismert Csór Gyula (friend) egyik dunai fogását választottuk ki.

Fogás ideje: 2012. 10. 25.

Halfaj: márna

Tömeg: 4,35 kg

Csali: csontkukac

Időjárás: borult

Fogás körülményei: Jó helyet választottunk, előttünk a vonultak márnák. Nem kellett sokat várni az első kapásokra, hol egyikünknél, hol másikunknál jelentkeztek. A nehéz terep miatt sok előkét és komplett cuccot is veszítettünk. A kapások jellemzően maszatolósak voltak, de ha kivártunk a határozott húzásig (vagy, ha lekéstük az elejét), gyakran tépték az előkéket a kagylókon-köveken. Halaink zömét délelőtt fogtuk, délutánra drasztikusan megritkultak a kapások. Pedig ugyanolyan szorgalommal küldtük nekik a mannát, mint délelőtt…

Mivel nagyon kevés egyéb hal érdeklődött, az előkét 16-osra, a horgot 14-esre cseréltem, hátha… Na, ekkor az első jelentkező a nap legnagyobb marcija lett, a maga 4 kiló 35 dekájával. Nagyot küzdöttünk a kemény terepen, főleg a végjáték volt izgalmas. Hatalmas kirohanásokat produkált a bajszos, gyakran visított az orsó. Szerencsére elkerülte az éles köveket, a kis horog pedig jól akadt, így sikerült szákba fordítanom őkelmét. :D Óriási élmény volt a kedvenc médium botommal megadásra kényszeríteni ezt a gyönyörű torpedót! Bármilyen halat jó visszaengedni, de ezt különösen felemelő érzés volt! Ezekre a percekre sokáig emlékezni fogok, köszönöm, DUNA! :D

Öröm a köbön :D
Kövér, de robbanékony :)

Pisztrángsügér

Idén - köszönhetően pár eredményes és kellően eltökélt pergetőnek - ismét szerepel e halfaj a listán. A 2012-es fogások közül Molnos Balázs (nero) halára lehet majd szavazni.

Fogás ideje: 2012. 09. 15.

Halfaj: pisztrángsügér (fekete sügér)

Tömeg: 2,3 kg

Hely: Délegyházi-tavak

Csali: gumihal

Időjárás: borult

Fogás körülményei: A reggeli borult, hűvös időben a drop shot módszert választottam a fekete sügérek becserkészésére. Egy kisebb példány fogása és fényképezése után helyet váltottam, majd néhány dobás után jelentkezett ez a gyönyörű példány. Fárasztás közben többször is kiugrott, de a horog jó helyre akadt és erősen tartotta a halat. Természetesem őt is visszaengedtem, mint a többieket.

A pontos mérés után jöhetett a fotó!

Ponty

A pontyoknál a 2012-es fogásokat illetően is a bőség zavara nehezítette a jelölést. Végül - figyelemmel arra, hogy a Fogási napló nem rekordlista - az igen erős középmezőnyből egy horgász hölgy szép fogását választottuk: szavazni ezúttal Zwillinger Fanni (zfanni) 15,2 kg-os pontyára lehet.

Fogás ideje: 2012. 08. 16.

Halfaj: ponty

Tömeg: 15,2 kg

Hely: Harsány

Csali: bojli

Időjárás: derült

Fogás körülményei: A Harsányi Horgásztavon 85 méterről jött, pop-up bojli és kutyakaja csalira. 6-os horoggal, 20-as zsinórral. Nagy élmény volt!

Fárasztás
Aranyoska :)
Mehet vissza!

Süllő

A Fogási naplóba számos süllőt jegyeztek be 2012-ben a horgászok, ám az idehaza fogott szebb példányok többségénél a csatolt fotó a fogás dokumentálásánál többet nem adott… végül az igen szűkszavú beszámoló ellenére (ami azért sejteti, hogy nem célzott rablózással került horogvégre a hal) Horváth Balázs (balazs92116,) dunai fogását választottuk, ami egyébként a legnagyobb 2012-es süllő volt a naplóban.

Fogás ideje: 2012. 08. 12.

Halfaj: süllő

Tömeg: 9,85 kg

Csali: csontkukac

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Legnagyobb süllőm.

Dunai süllő

Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet ide kattintva adhat le: szavazás.

A szavazást 2013. január 8. (kedd) 24:00 órakor zárjuk le.