A 2011. év legszebb fogásai 1. rész - nemes halak - Szavazz az év fogására!

Az év végén esedékes összegzések részeként ezúttal is csemegéztünk az elmúlt időszak fogásaiból és a már megszokott módon szavazásra biztatjuk a fórumlátogatókat. A Fogási napló bejelentésein nem látszik, hogy mennyire aszályos éven vagyunk túl, ezért bőséges választék tárult elénk. Sok-sok gyönyörű hal és érdekes fogás közül válogattuk ki azokat, amelyeket méltónak tartottunk arra, hogy az év legszebb fogásai közé kerüljenek. A „legszebb fogás” címet ezúttal is szavazás útján, az olvasók választása alapján kaphatja meg az egyik jelölt. Először a „nemes” hal kategóriára kerül sor, a következő napon pedig az „egyéb” halak közül kiválasztott jelöltek bemutatása következik. Nézzétek meg e szép fogásokat és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E díjjal az is a célunk, hogy még jobban felhívjuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is - akárcsak a kivételesen aktív fórumtevékenységet - kizárólag nektek köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és nagyon színvonalas bejelentést, élménybeszámolót. Nem véletlen, hogy a Fórum után a Fogási napló a látogatók másik nagy kedvence.

Fontos megjegyezni, hogy a Fogási naplónkban nincs alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem az volt, hogy begyűjtsük a hazai horgászok rekordfogásait, hanem hogy szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet horogra csalni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak - ez adja a Fogási napló igazi értékét.

A 2011-es bejelentések alapján kiválasztottuk 8 „nemes” halfajból 1-1 példányt, amely minden szempontból megfelelt elvárásainknak, amik - reményeink szerint - jobbára egybeesnek a Ti szigorú elvárásaitokkal is.

A kiválasztás szempontjai idén is a következők voltak:

• Kizárólag a 2011-ben kifogott halak jöhettek számításba.
  • Lehetőség szerint nem választottuk ki az adott halfaj legnagyobb egyedét, ezzel is jelezve, hogy nem rekordokat, hanem átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni!
  • A halról készült jó fotó(k) is számított(ak).
  • Előnyben részesítettük, ha a horgász részletes, élményeket átadó és a fogás körülményeit ismertető beszámolót is készített.
  • Döntő volt a hal későbbi (kifogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!
  • Előnyben részesítettük a Magyarországon és természetes vizeken fogott halakat.

Mindezek figyelembevételével alakult ki az alábbiakban megtalálható lista. Ebben az írásban az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2011. év Fogása - nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!

Szavazni 2011. január 8. (vasárnap) 24:00 óráig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki szavazott!

Az itt bemutatott 8 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2011. év Fogása - nemes hal kategóriában” kupa, valamint a 2012-es évben lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy ebben az írásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt ebben az évben, amelyre joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és kifogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.

Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur

A 2011. évi amurfogások három legnagyobb halát egyetlen horgászhoz köthetők. Szavazásunkhoz jelöltnek Horváth András (opelastra) bejelentését választottuk ki.

Fogás ideje: 2011. 06. 29.
Halfaj: amur
Tömeg: 23,2 kg
Hely: Ráckevei-Soroksári Duna-ág
Hely típusa: holtág
Módszer: bojlis
Csali: kukorica füzér
Fogás időszaka: hajnal
Időjárás: borult
Fogás körülményei: Sistergős kapással jelentkezett idei kilencedik amurom. A megszerzett csalival ki akart úszni a világból. Egy percig csak egyenletesen húzta az orsóm dobjáról a zsinórt, majd szép lassan sikerült visszafordítani és méterről méterre felém terelni. Mindez hajnali négy után történt etetett helyemen, Makádon a szemerkélő esőben. Negyedórás fárasztás után tudtam megszákolni a kimerült halat, közben minden trükköt - fejrázás, hirtelen visszafordulás, gyors irányváltás - bevetett ,de kitörési kísérleteit sikerült megakadályoznom.

Felszerelésem bírta a megpróbáltatásokat, de mivel az utóbbi időben több halam is lefordult a horgomról, ma egy erősebb horoggal - Drennan Raptor D-7 - próbálkoztam. Választásom úgy néz ki, jónak bizonyult, mert az éjszakai kapásaimat - éjfélkor fogtam még egy 11 kilós amurt - sikerült megfogni.

Ez megint egy szép hajnal volt, a reggeli fotókat köszönöm Szász Zoltán horgászkollégámnak, aki a szomszédban vendéghorgászott és fogott többek között egy 19 kilós amurt is.

Köszi, RSD, köszi, Zoli!

Reggeli torna
Indulás
Újra szabadon

Balin

A balinok közül Giczi Péter (getair) fogását választottuk a példamutató szemlélet és a részletes, már-már önálló cikknek beillő leírás miatt.

Fogás ideje: 2011. 10. 11.
Halfaj: balin
Tömeg: 3,5 kg
Hely: Vének szakasz (Duna)
Csali: wobbler
Fogás időszaka: alkonyat
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Jön a víz, nagyon!

Tegnap délután kihasználva talán az utolsó kisgyermekes kirándulóidőt, felkerekedett a család és kiegészülve Hayashi barátommal csatangolni indultunk az ártérbe. Bogyókat, színes hajtásokat szedtünk, madarakat mutogattam a kislányomnak, amikor a Sidó-kőnél idős horgász házaspárral találkoztunk. Remélve, hogy halat mutathatok Franciskámnak, beszédbe elegyedtünk, de csak egy tenyeres „paptetű” került horogra a társalgás alatt. Mindenesetre lányomnak így is élményt okozott a szúrós halacska, visszaengedtük. Nem fogom a lányomat bokorba dobásra tanítani, akármit is mondjatok! Folytattuk utunkat tovább, majd az egyik földiszedres szakaszon jól belakmároztunk és leültünk a kövezésre uzsonnázni. Előkerül a termosz, és hirtelen rablást hallok a hátam mögül! Asszonykám a szemembe néz: „Menned kell!”. Kapom a botom és sietek a húzós vízhez. Tudom, hogy balin, de a napokban itt találtam szép süllőket is, gondoltam, benézem jobban a rablást, az irányokat, lehetőségeket és eszerint választok majd csalit.

De addig dobok egy párat gumival, hátha a haditerv megszületéséig akad egy süllőcske a rohanva áradó vízben. Már látom, érzem, hogy ahol a napokban a 10 g-mal szerelt gumival vígan pöcögtettem, ott most a 13 g sem ér medret. Na, gyerünk, nézzük a balint, még mindig itt durrog öt méteren belül, borzolja az idegeket. Először a fent levő mélyzöld „süllős” gumit húzom a víztetőhöz közel álló apróhalak közé, talán jobban meglátja a zavaros közegben. Rebbennek a halak, először a gumitól, majd nagyot húz a boton a fogatlan ellenfél. Keményen bánok vele a bokrok és az erős sodrás miatt, meg is bosszulja magát az erőfitogtatás, nagy ívben repül a hátam mögé a „zöldike”. Magam engedetlenségén mérgelődöm, mert tudom, hogy csak ő volt a közelben, szertefoszlanak a remények. Sebaj, veszett több is…

De, hallga csak, nem telt el szabadulása óta egyetlen perc, és újra veri stregót a limányban. Na, gondolom, ha ezt még egyszer megfogod, kalapot emelhetsz magad előtt! Nem hibázhatok, Bent Minnow kerül a kapocsba. Az első rángatós bevontatás a halak közé ért, és abban a pillanatban ismét eltörli a víz színéről a darabos vadkeszeg. Jó erőben van, a sodrás segítségével kemény a küzdelem, de most okosabb vagyok, ésszel erőltetem, de így sem gyengén. Jól tart a szakáll nélküli horog, most sem hagy cserben, viszont a kiemeléssel gondban vagyok. Alattam meredek a part, az első kövek kb. 30-40 centire a víz alatt, nem merek belelépni, nincs garancia, hogy meg is találom stabilan a követ. Szerencsémre csak egy épp akkora füzet kell átölelnem az első leléphető beszögellésig, amit át is érek, így akadálytalanul, de nem kevésbé erőltetve jutunk el halammal a tarkófogásig. Zsong a fejem, csak a kövezésről hallom halkan, „Apa, apa ez a mi ez!?” (ő még így mondja :))

Ma mindenki jól vizsgázott, ember, hal, bot, orsó, fluorocarbon madzag és mindkét csali, mert az első halvesztésem oka én vagyok és nem más!

Bravúrosnak érzem a fogást, annak ellenére, hogy fogtam már nagyobbat is, többet is egyszerre, de még soha nem sikerült kétszer ugyanazt a balint megakasztanom. Nem állítom mérőszalag és mérleg híján, hogy elkarcolta a négyet, de közel volt hozzá, inkább elégedjünk meg az alábecsléssel és nem érhet vád az indokolatlan túlméretezéssel.

A fő, hogy mindenképpen szép, egészséges, jól táplált volt ellenfelem. Gyors, fájdalommenetes szabadítás, fotó, lányom kis simije és már indulhat is vissza a küszök közé. Viszlát és köszönöm! Gondolom, aznap este már nem hajkurászta a prédát, de reggel már biztosan megtömte a bendőjét.

Mi pedig élményekkel és egy szép őszi csokorral tértünk haza a kályha mellé.

Ólmot, legyet kívánok mindenkinek!

Őt sikerült kétszer elcsábítani

Csuka

A csukák közül egy valódi vadvízi fogást választottunk: Várnagy István (varnagyistvan) az élő Dunában csalta horogra a szép ragadozót.

Fogás ideje: 2011. 11. 28.
Halfaj: csuka
Tömeg: 7 kg
Csali:gumihal
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Kapása olyan volt, mint a kicsiknek, de hamar rájött, hogy bajban van és erőteljes kirohanásokkal, fordulásokkal védekezett. Kicsit tovább tartott a fárasztása, mert egy kézzel, segédeszközök nélkül emeltem ki őt is, de előtte néhányszor visszafordult.

Felszerelés:
Shimano Aerocast Spin 2,70 20-50 g
Shimano Ultegra 4000
Trabucco T-Force Spin Gun Fluorocarbon 0,25 mm
HardMono előke 9 kg
11 cm-es Delalande duplakorongos színtelen gumihal

Kereken 7 kg-os csuka a Dunából!

Harcsa

A harcsafogásokat átnézve nem a legnagyobbak közül választottunk, hanem a legbravúrosabb jelölése mellett döntöttünk. A 2011-es listán a harcsát Radácsi Gábor (kfcspeca) fogása képviseli.

Fogás ideje: 2011. 05. 19.
Halfaj: harcsa
Tömeg: 14 kg
Hely: Keleti-főcsatorna
Hely típusa: csatorna
Csali: wobbler
Fogás időszaka: alkonyat
Időjárás: esős
Fogás körülményei: Az előző napi süllőfogáson felbuzdulva újra támadtunk. A közeledő vihar majdnem megfutamított bennünket. Szerencsére egy 3 perces záporban alaposan elázva, de kitartottunk. Az eső után kb. 15 perccel nem túl erős ütést kaptam. Kis süllőre gondoltam, de azonnal elszabadult a pokol. A pokol a felszerelésem alapján mondható. Az első fordulásnál kicsapott a farkával, hát a zabszem…

A felszerelésem, ami már rengeteget bizonyított:
ET Spin Blade 2,40, 10-30 g
Spro Blue Arc 9400
0,14-es Stren Sonic Braid
SSR-5-SD gyári karikával, horgokkal

A Rapala hasi horgából a fárasztás során egy ág letört, a hátsó szerencsére jó helyre akadt, bár az is „megnyúlt” egy kicsit.

Természetesen szabadon készül az ívásra a (szerintem) hím harcsa.

Mana03-nak köszönet a közreműködésért!

Szép!
Eredj! Szaporodj! Köszönöm az élményt!

Kecsege

A 2011-es szezonban bejelentett egyetlen kecsegét - Bruder József (bruder) fogását - is a választható fogások közé tettük.

Fogás ideje: 2011. 08. 20.
Halfaj: kecsege
Tömeg: 4,85 kg
Módszer: rablóhalas fenekező
Csali: halszelet
Fogás időszaka:éjszaka
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Éjfél előtt pár perccel erős kapással jelentkezett. 15 perces fárasztás után került partra életem második és egyben legnagyobb kecsegéje.

Márna

A márnák gazdag kínálatából Csór Gyula (friend) dunai fogását választottuk ki.

Fogás ideje: 2011. 11. 17.
Halfaj: márna
Tömeg: 3,64 kg
Módszer: feeder
Csali: csontkukac
Időjárás: borult
Fogás körülményei: Barátságtalan, szürke idővel fogadott a Duna. Ennek ellenére nagy kedvvel kezdtük a pecát. Szorgalmasan dobáltunk, de csak a gébek voltak aktívak. Egyre többet bosszankodtunk miattuk…

Aztán végre valaki rendesen „lekérte” a spiccet. Bevágás után a folyásnak lefelé indult, szépen húzta a féket. Aztán hirtelen megállt, nem mozdult. Az a 10-15 mp akkor nagyon hosszúnak tűnt, de csak kiszabadult a hal. Most már a szokásos márnás védekezést produkálta, a sodrába tört. Fokozott óvatossággal fárasztottam, hiszen sérülhetett a zsinór és a horog is csak 14-es. Nehezen adta meg magát, végül csak sikerült szákba fordítani. Megörültem a bajszosnak, de ő mérgesen forgolódott a hálóban. A szokásos procedúra után, vízbe helyezéskor is haragosan csapta a vizet a farkával. Viszont én mosolyogtam, mert ő volt az idei legnagyobb márnám. Bár a nap egyetlen „értelmes” hala volt, nem voltam elégedetlen, hiszen ezért is hálával tartozom a Dunának.

Folyóvízi torpedó

Ponty

Pontyfogásból sosincs hiány a Fogási naplóban, és rendszerint igen nehéz egyetlen egyet kiválasztani a szebbnél szebb halak közül, azonban a 2011-es szezonban kaptunk egy olyan bejelentést, ami - pozitív értelemben! - több szempontból is kilógott a sorból. Figyelmetekbe ajánljuk Dániel Rezső (rezsi04) 8,8 kg-os dunai pontyát!

Fogás ideje: 2011. 05. 08.
Halfaj: ponty
Tömeg: 8,8 kg
Módszer: picker
Csali: csontkukac + kukorica

Fogás körülményei:

Felszerelés: 270-es pickerbot, 16-os damil, 14-es horog, csepp alakú nyitott kosár.

Erős szélben kezdtem meg a horgászatot. Nem volt túl barátságos idő, de „ha már kijöttem, dobok néhányat”, gondoltam. Befulladt, alig mozgó csontival csalizva kezdtem kísérletezni. Néhány gében kívül egyéb érdeklődő nem lévén, próbaképpen a csonti mellé feltűztem egy epres kukoricát apró horgomra. Bedobás után egy perc sem telt el, ismét gébes pöcögtetésre rántottam be, mire - legnagyobb meglepetésemre - karikába görbült a botom, és az ismeretlen erő szinte füstölve tépte a zsinórt egyszerű - de megbízható - orsóm dobjáról.

Az elementáris lendülettel rohanó hal folyásirány szerint lefelé és befelé rohant megállíthatatlanul. Frissen felcsévélt 150 m-es zsinóromból már csak néhány méter maradt a dobon, mikor kénytelen voltam beszorítani orsóm hátsó fékét vagy megáll, vagy szakad alapon. Szerencsémre a hal megállt, de az erős sodrásban szinte semmit nem tudtam vele kezdeni, azon túl, hogy tartottam a kontaktust ismeretlen ellenfelemmel.

Telt- múlt az idő. Halamat a parton próbáltam követni, cuccaimat több száz méterre hátrahagyva. Szinte pattanásig feszülő zsinóromon a szél üveghangon muzsikált… azaz dehogy muzsikált, inkább sikított!

Egyszer csak bekövetkezett, amitől féltem: gigantikus ellenfelem messze a sodrásban lecövekelt és nem mozdult. „Leakadtam, itt a vége!”, futott át az agyamon. A súlyt továbbra is éreztem, nem mozdult. Mit tehettem, jobb ötletem nem lévén pengettem a zsinórt, óvatosan, de feszesen rángattam vékony kis pickerbotomat, hátha valami történik… és lássatok csodát, egyszer csak a súly elkezdett közelíteni a parthoz. Centiről centire sikerült visszanyernem némi zsinórt, felszerelésemet végletekig terhelve. A gondolatok csak úgy villogtak felspannolt agyamban: sodrásból kihúzni, nem erőltetni túl, csak legalább egyszer megláthatnám, vajon hogyan akadt, kivel is küzdök már lassan félórája… stb.

Önbizalmam kissé erősödött, mert az idő múlásával még bírta a kötés, bírta a zsinór, és valószínűleg nem puha részbe akadhatott a horog, ha ezt a terhelést kibírta eddig.

… és egyszer csak a part közelében feljött a felszínre, és egy pillanatra megmutatta magát - igen - egy hatalmas, igazi dunai ponty. Ledöbbentem a mérete láttán, de nem hüledezhettem, mert soron következő kirohanását kontrollálnom kellett. Már kisebb köröket futott, nem is engedtem neki sok zsinórt, felszerelésem rugalmasságát 100%- ban próbáltam kihasználni.

A távolban egy, kislányával spiccbotozó horgász felé integettem, hátha tud segíteni, ha szákolásra kerülne a sor. Ismeretlen barátomnak sem kellett könyörögni, kérés nélkül térdig ment a még nem igazán meleg vízbe, és remek összhangban végül sikerült partra segíteni óriási pontyunkat.

A digitális mérleg 8,80-9 kg körül billegett.

Örömöm határtalan volt. Ilyen finom szereléssel ekkora halat, ráadásul a fővárosi Dunából...

Néhány fotó,videó készítése után kíméletes szabadon engedéssel teljesült be ez a csodálatos májusi vasárnap!!!

Meseszép!

Süllő

A süllők közül egy közepes egyedet, László Attila (laszat) rábai fogását választottuk. A hozzáállás és a horgász őszinte öröme követendő példa mindnyájunknak (és a beszámoló zárszava is aktuális :-))

Fogás ideje: 2011. 02. 20.
Halfaj: süllő
Tömeg: 4,75 kg
Hely: Rába
Csali: gumihal
Időjárás: borult
Fogás körülményei: A tegnapi harcsakapáson felbuzdulva kimentem megint. 3-3,5 órán keresztül dobáltam azt az akadót, ahonnét tegnap jött, majdnem mindennel, ami csak volt nálam, de meg se mozdult. Majd átmentem arra a helyre ahol az előző két süllő jött.

Nyolc-tizedik dobásra hatalmas kapás, majd megindult az akadó felé, de hamar vissza tudtam fordítani. Egyet-kettőt még próbálkozott, és sikerült megszákolni.

Csali: piros gumihal

Mivel ez életem legnagyobb süllője és nem akartam a bottal lefényképezni, és sajnos senki sem volt kint, a barátnőmnek szóltam, hogy jöjjön ki lefényképezni. Megérte... :)

Hasonló évkezdést kívánok mindenkinek!

Az új rekord!
Viszlát és nőj még nagyobbra!

Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet ide kattintva adhat le: szavazás.

A szavazást 2012. január 8. (vasárnap) 24:00 órakor zárjuk le.