A Sikeres Sporthorgász 2015. januári tartalmából

Bányatavi őszi pontyokA Duna-delta csukái II. részHideg vízi horgászat a BalatononTéli balinparádéPlasztikkal süllőreSarki fény, szúnyogok és hatalmas pisztrángokNagy ponty horgászata télenFagypont alatt

Pontybarátok

Bányatavi őszi pontyok

November második hetében lehetőségem adódott gyönyörû környezetben eltölteni néhány napot, nagy pontyokra horgászva. A szücsi Völgy-tó Heves megyében található, a Mátra lábánál terül el, területe közel 30 hektár, legmélyebb pontja helyenként eléri a 18 métert, átlagmélysége 6-8 méter. A tó kialakulása a 60-as évekre vezethető vissza, lignitbányászat folyt a területen, melynek következtében a víz hamar elöntötte a területet. A mai napig függőleges szénfalak lelhetők fel a mederben, így az ideérkező horgászok kristálytiszta vízzel találkozhatnak. A tavat jelenleg két meleg vizû forrás és az ágai patak táplálja. Halfaunáját tekintve szinte minden magyar őshonos hal megtalálható benne, de kiemelkedő a ragadozóhal- és a pontyállománya. A tó közel ötven éves múltjára visszatekintve nem ritka a tíz kiló feletti csukák és a 15 kiló feletti pontyok megfogása sem.
(Csörgő Tamás)

Horgásztúrák

A Duna-delta csukái II. rész

Az előző részben belekóstolhattunk a Duna-delta szépségeibe, és jeleztem, hogy itt még nincs vége. A deltában óriási lehetőségek rejlenek, még akkor is, ha kizárólag a csukákat helyezzük előtérbe, jobbnál jobb helyek várnak a horgászokra, ahol szebbnél szebb példányokat foghatnak. Ezek közül is vannak jobbak és van a legjobb - nekünk sikerült a Duna-delta talán legjobb csukás vizén horgásznunk, a Holbinán!
(Lukácsi Béla)

Feederakadémia

Hideg vízi horgászat a Balatonon

A nagy természetes vízterülteket kedvelő, a kihívásokat bátran felvállaló horgászok számára a Balaton kiaknázatlan aranybánya. Erről persze a helyiek teljesen másként gondolkodnak, de ez már egy másik téma… Szóval sokszor horgásztam már a magyar tengeren, több filmben és írásban mutattam be eredményes módszereimet, de ezek főként tavasszal és nyáron történtek. Régóta készültem egy késő őszi balatoni horgászatra, aminek most jött el az ideje!
(Döme Gábor)

Tiszai horgászatok

Téli balinparádé

A klasszikus, hóborította téli táj ebben a szezonban elmarad. Az éjszakák hőmérséklete is csak éppen fagypont alatti, de a kora délelőtti órák már a plusz tartományba emelik a hőmérő higanyszálát. Meglepő, szokatlan állapot ez. Alkalmazkodni kell az enyhe télhez, és meg kell, hogy mondjam, nem is olyan egyszerû. Nem igazán találom mederben a süllőket, inkább csak a naplemente órái okoznak kisebb sikereket, de ez is nagyon változó. Pedig eléggé ki vagyok éhezve egy aktív, darabos süllőkapásoktól tarkított téli napra. Látom a többi pecáson is, hogy rengeteg átállással, temérdek csali felvonultatásával próbálják megtörni a csendet, de csak hébe-hóba jön hír egy-egy darabosabb fogas megfogásáról. Néhány barátom és a párom is többször elkísért, de az unalmas keresgélést sokszor felvillanyoztam az igen aktív balinok pergetésével.
(Oláh Csaba)

A versenyenhorgászat varázsa

Plasztikkal süllőre

Legutóbbi, Tisza-tavi horgászatunk alkalmával a Salmo wobblerek közül mutattunk be néhányat, leginkább olyanokat, amelyekkel az őszi csukázásokon lehetünk eredményesek, de megemlítettünk egyet-egyet a süllőzés és harcsázás sikeres mûhalai közül is. Akkor persze magunk is a csukákat kergettük, nem is egészen eredménytelenül, de már közben is terveztük, hogy legközelebb a vízeresztést követően fogunk Lukácsi Bélával és Kovács Adriánnal a Tiszán horgászni, mégpedig süllőre és plasztikokkal. Aztán nem úgy alakultak a dolgok, és a Tisza-tó helyett a Fehérvárcsurgói-víztározót látogattuk meg, ahová viszont Adriánnak nem volt lehetősége velünk tartani. Hogy ő ezt mennyire sajnálja, nem tudom, mi azonban Bélával ott a vízen, egészen az első süllőnkig azon elmélkedtünk, talán Adrián járt jobban, mi meg lehet, hogy nem is vagyunk egészen normálisak…
(Szarka László)

Horgásztúrák idegen tájakon

Sarki fény, szúnyogok és hatalmas pisztrángok

Kanada északnyugati sarkában található a világ néhány legnagyobb tava, és az egyikben - a Nagy Medve-tóban - élnek a világ legnagyobb tavi pisztrángjai. A következőkben elkalauzoljuk olvasóinkat a Plummer’s Great Bear Lodge üdülőfaluba, valamint a Nagy Medve-tóhoz, ahol megdöbbentő mennyiségû trófea-halat fognak évente.
(Rasmus Ovesen)

Gyakorlat teszi

Nagy ponty horgászata télen

E téma az egyik kedvencem, mert ez a legnagyobb kihívással kecsegtető időszak. Nyugodtan mondhatom, hogy ekkor a legnehezebb pontyot fogni, de közel sem lehetetlen! Eljött tehát az én időm, no meg az egyik kedvenc bojlimé, a Haldorádó Green Pepperé. Számomra kedves a téma, ugyanakkor megosztja a pontyfogó társadalmat. Jelentős hányaduk a zord időben már nem hódol kedvenc időtöltésének, ők főként a melegebb hónapokban teszik ezt. Arra gondolnak, hogy a bajuszosok már nem táplálkoznak? Abban a tudatban vannak, hogy a halak elvermelnek, és egyáltalán nem vesznek magukhoz táplálékot? Sőt, téli álmot alszanak, ezért hagyja őket mindenki békén tavaszig? Mennyi ismert, gyakran elhangzó kérdés! Hát nem, kedves horgásztársaim!
(Nagy Csaba)

Fókuszban a horgászat

Fagypont alatt

Elsősorban a téli időszak az, amikor sokan pihenőállásba teszik felszerelésüket, és már a következő tavasz napsugaraira koncentrálnak. Tény, hogy a hidegben, sőt, akár fagypont alatt lényegesen nehezebb a pontyok megfogása, de úgy gondolom, mégis sokkal könnyebb annál, mint amikor a fülledt, nyári melegben „beáll” egy tó. Mély vagy sekély víz? Örök dilemma szinte minden évszakban, hogy mely vízmélységeket keresnek fel a pontyok szívesen. Tavasszal ebből a szempontból könnyebb a dolgunk, hiszen ott kimondottan eredményes lehet a gyorsabban melegedő „kisvíz”, míg télen, főként ha semmilyen halra utaló jel (ugrások, túrások stb.) nem segít minket, bizony a tapasztalatainkból kell építkezni.