A Coca-Cola után pár évtizeddel a multiorsók divatja is kezd hozzánk beszivárogni Amerikából. A kezdetben legendáktól övezett ital azóta már egy a sok közül a boltok polcain. A multi viszont még elég friss jövevény ahhoz, hogy menő, vagány, de legalábbis különc holminak gondolják, ki-ki ízlése szerint. Talán 10-20 év múlva már nálunk sem számít majd csodabogárnak a multit tekerő pecás, de egyelőre nincsenek elkényeztetve a tengerentúli stílus itthoni hódolói. Örülniük kell tehát, ha felbukkan egy hozzáférhető árú, és jól használható újabb típus a horgászboltok valós és virtuális kirakataiban.
Súly: | 220 g |
Áttétel: | 6,2:1 |
Visszaforgásgátló: | görgős, holtjátékmentes |
Dobófék: | mágneses |
Csapágyak: | 2+1 |
Zsinórkapacitás: | kb. 120 m / 0,30 mm |
Egy hajtókarfordulattal | |
feltekert zsinórmennyiség: | 72 cm |
Ház anyaga: | műanyag |
Dob anyaga: | alumínium |
Ár: | 11.500 Ft |
![Banax Zest Banax Zest](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Már 2007 tavaszán, hazai megjelenése előtt kézbe kaptam a Banax új multiját, de csak az őszi pergető szezonra állt össze ez az írás. Megjelenése pedig most különösen aktuális, hiszen végre a magyar közönség számára is elérhető, kézbe fogható az új kis orsó! A késlekedésnek megvan az az előnye is, hogy nem csak száraz műhelykörülmények között alkotok véleményt az orsóról, hanem jó pár óra vizes, halas tapasztalatai is állnak a teszt mögött. Itt-ott utalni fogok a korábbi Banax Tova modellre is, hiszen sokakhoz hasonlóan magam is ezen tanultam a multizást, bár azóta már módomban állt néhány más tipust is kipróbálni, így rendelkezem némi viszonyítási alappal.
![A Zest jóval kisebb, ”tömörebb” lett, mint a Tova A Zest jóval kisebb, ”tömörebb” lett, mint a Tova](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A Tova egyszerű, ovális formája leginkább egy simára koptatott kavicsra emlékeztet. Vele ellentétben a Zest markáns, tagolt vonalaival hívja fel magára a figyelmet. A két orsót egymás mellé téve szembetűnően kisebb a Zest, noha dobjaik mérete megegyezik. Ez a kompakt forma újabban jött divatba a dobó multiknál, az áttételi arányok növelésével párhuzamosan. A meghajtó fogaskerék gyakorlatilag „kinőtte” a szokványos méretű orsóházat, viszont nem lett volna célszerű az egész orsót megnövelni. Ezért kitalálták, hogy elég a meghajtó oldal felőli fedelet hozzáigazítani a nagy fogaskerékhez, a többi rész változatlan maradhat, sőt akár még kisebb is lehet. Az új stílusú multik ezáltal még jobban ráfekszenek a nyélre, így sokkal kényelmesebb fogást biztosítanak.
![Míg a Tova a bot tetején ül... Míg a Tova a bot tetején ül...](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![... addig a Zest szinte ráguggol a nyélre ... addig a Zest szinte ráguggol a nyélre](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A bothoz simulva szerves egységet alkot, öröm kézbe venni! A bothoz simulva szerves egységet alkot, öröm kézbe venni!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A megnövelt 1 : 6,2 áttételi aránnyal 72 cm zsinórt húz be egy tekerésre Zest, ami a pergetőorsóknál megszokott tartományba esik. Nem kell tehát átállni a beidegződött tempóról, ha peremfutóról multira váltunk A megnövelt 1 : 6,2 áttételi aránnyal 72 cm zsinórt húz be egy tekerésre Zest, ami a pergetőorsóknál megszokott tartományba esik. Nem kell tehát átállni a beidegződött tempóról, ha peremfutóról multira váltunk](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A fém fékcsillag egyértelműen feldobja a Zest külalakját. A tengelyfék gombja kicsit nagyobb lett a Továénál, ezáltal könnyebben is kezelhető A fém fékcsillag egyértelműen feldobja a Zest külalakját. A tengelyfék gombja kicsit nagyobb lett a Továénál, ezáltal könnyebben is kezelhető](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A tengelyfék akaratlan elállítódását egy gumi „O” gyűrű gátolja meg. A kupakot lecsavarva szabaddá válik a tengely vége, ide nem árt néha egy kis olajat cseppenteni A tengelyfék akaratlan elállítódását egy gumi „O” gyűrű gátolja meg. A kupakot lecsavarva szabaddá válik a tengely vége, ide nem árt néha egy kis olajat cseppenteni](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A kupak fenekén egy gumi alátét, és egy bronz tárcsa található, ami a tengelyvégnek támaszkodva egy állandó, de szabályozható fékezést ad a dobnak. A tengelyféket a dobni kívánt súlyhoz kell beállítani, ami úgy történik, hogy a botvégről lógatott műcsalit a kioldó gomb megnyomásával a vízre ejtjük. A beállító csavart annyira szorítjuk meg, hogy a dob ne pörögjön túl a saját lendületétől, miután a csali a vízbe pottyant A kupak fenekén egy gumi alátét, és egy bronz tárcsa található, ami a tengelyvégnek támaszkodva egy állandó, de szabályozható fékezést ad a dobnak. A tengelyféket a dobni kívánt súlyhoz kell beállítani, ami úgy történik, hogy a botvégről lógatott műcsalit a kioldó gomb megnyomásával a vízre ejtjük. A beállító csavart annyira szorítjuk meg, hogy a dob ne pörögjön túl a saját lendületétől, miután a csali a vízbe pottyant](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az orsóház jobb oldali fedele bajonettzárral kapcsolódik. A Továval ellentétben itt ne keressünk semmiféle nyomógombot. A fedelet egy határozott mozdulattal fordítsuk el lefelé, majd emeljük le, hogy hozzáférjünk a dobhoz Az orsóház jobb oldali fedele bajonettzárral kapcsolódik. A Továval ellentétben itt ne keressünk semmiféle nyomógombot. A fedelet egy határozott mozdulattal fordítsuk el lefelé, majd emeljük le, hogy hozzáférjünk a dobhoz](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A mindennapi használatban természetesen nincs arra szükség, hogy nyitogassuk ezt a fedelet, hiszen a mágnesfék egyik előnye éppen az, hogy kívülről szabályozható, ellentétben a centrifugális dobófékkel felszerelt orsók többségével.
![A fedelet leemelve láthatóvá válik a mágneses dobófék, és a dobtengely bronz perselye A fedelet leemelve láthatóvá válik a mágneses dobófék, és a dobtengely bronz perselye](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Őszintén megvallva, először fenntartásokkal fogadtam ezt a bronz perselyt, de a gyakorlatban egyáltalán nem éreztem hátrányát. Sőt, a Tovához képest - pedig abban 6 golyóscsapágy van - határozottan könnyebb, kellemesebb is dobni a Zesttel.
Az olajozást viszont nem szabad elhanyagolni, mert a multiorsóknál sokkal nagyobb igénybevétel éri a tengelycsapágyakat, mint a peremfutóknál.
Ha egy kicsit osztunk-szorzunk, könnyű belátni azt is, hogy miért. A dob átmérője 3,7 cm, tehát egy fordulat alatt kb. 12 cm zsinór hagyja el az orsót. A dobás kezdeti szakaszában az első 10-12 métert a másodperc tört része alatt teszi meg a műcsalink, vagyis ezidő alatt két-háromszázat (!) fordul a tengely, tehát tízezres nagyságrendű percenkénti fordulatszámról beszélhetünk. Ebben a tartományban pedig többet ér egy jó siklócsapágy, mint egy közepes golyós, viszont a tengely kenése, és a kenőanyag állaga tényleg fontos. Ide híg olaj való, és véletlenül sem zsír! Egyetlen alkalommal próbáltam meg zsírsprayvel kenni ezt a perselyt, de a dobásoknál hallható morgás egyértelműen tudatta velem, hogy ezt nem szereti a szerkezet. Egyébként akkor is ilyen hangot ad ki, ha szárazon fut a tengely a perselyben, tehát „szól” az orsó, ha elhanyagoljuk. Ha 4-5 peca után kap egy csepp műszerolajat, nem fog panaszkodni.
![A kicsi, ámde igen erős mágnes „tablettákat” tartó, íves alkatrész a dobófék lelke. A beállító gomb egy spirális ékpálya közbeiktatásával viszi a mágneseket közelebb vagy távolabb a dobhoz A kicsi, ámde igen erős mágnes „tablettákat” tartó, íves alkatrész a dobófék lelke. A beállító gomb egy spirális ékpálya közbeiktatásával viszi a mágneseket közelebb vagy távolabb a dobhoz](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A mágnesfék a forgó dobban keletkező örvényáramok révén fékezi a dob túlpörgését. Előnye, hogy az alkatrészek között nincs érintkezés, így nem is kopik semmi. A dobnak nem kell mágnesezhető anyagból lennie, mint ahogy azt sokan elképzelik. Elég, ha elektromos vezető (jelen esetben alumínium), tehát műanyag dobbal nem működne.
Tapasztalatom szerint a Zest mágnesféke a 8-10-es beállítás környékén dolgozik leginkább megfelelően. Ez alatti értékeknél gyakori vendég volt a gubanc.
![Érdekesség, hogy összerakott állapotban csupán saját vonzásuk tartja helyben a mágneseket. Erősségükre jellemző, hogy muszáj volt őket ilyen távolra szétrakni a fotózáshoz, különben egy pillanat alatt összeugrottak egy kupacba Érdekesség, hogy összerakott állapotban csupán saját vonzásuk tartja helyben a mágneseket. Erősségükre jellemző, hogy muszáj volt őket ilyen távolra szétrakni a fotózáshoz, különben egy pillanat alatt összeugrottak egy kupacba](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az orsó szétszedéséhez először a hajtókart kell lebontani (vigyázat, balmenetes az anya!) Az orsó szétszedéséhez először a hajtókart kell lebontani (vigyázat, balmenetes az anya!)](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Következő lépés a fékcsillag letekerése, ami értelemszerűen szintén balmenetre jár Következő lépés a fékcsillag letekerése, ami értelemszerűen szintén balmenetre jár](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A hajtómű fedele nem mozdul, ha csak a három, kívülről is látható csavart hajtjuk ki. A negyedik csavar trükkös módon belül, a dob takarásában húzódik meg, ezt is ki kell vennünk A hajtómű fedele nem mozdul, ha csak a három, kívülről is látható csavart hajtjuk ki. A negyedik csavar trükkös módon belül, a dob takarásában húzódik meg, ezt is ki kell vennünk](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A negyedik csavart eltávolítva már akadálytalanul leemelhető a fedél. A fogaskerekek időnkénti zsírozásához elég ennyire szétszerelni az orsót A negyedik csavart eltávolítva már akadálytalanul leemelhető a fedél. A fogaskerekek időnkénti zsírozásához elég ennyire szétszerelni az orsót](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Azért mutatom be a szétszerelést lépésről lépésre, mert a multik hajtóműve tapasztalatom szerint gyakrabban igényli a kenést. A homlokfogaskerekek hamarabb „kidolgozzák” a zsírt maguk közül, mint a peremfutó orsók tányérkerekes meghajtása, így célszerű, ha a felhasználó maga is el tudja végezni a rutinszerű karbantartást.
![Szinte minden lényeges alkatrész a hajtókar tengelyére van felfűzve. Az alsó, fehér fogaskerék a zsinórterelő csigát hajtja, a kilincskerék a szabadonfutó visszaváltását végzi. A nagy fogaskereket két féktárcsa fogja közre, felettük a hatszögletű házba épített, görgős visszaforgásgátló, és egy golyóscsapágy helyezkedik el Szinte minden lényeges alkatrész a hajtókar tengelyére van felfűzve. Az alsó, fehér fogaskerék a zsinórterelő csigát hajtja, a kilincskerék a szabadonfutó visszaváltását végzi. A nagy fogaskereket két féktárcsa fogja közre, felettük a hatszögletű házba épített, görgős visszaforgásgátló, és egy golyóscsapágy helyezkedik el](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A fékerőt a két, egymással szembefordított, íves alátét rugó adja. A méretarányokból a fékút is könnyen kikövetkeztethető - egy fékcsillagfordulat alatt koppra összenyomódnak az alátétek A fékerőt a két, egymással szembefordított, íves alátét rugó adja. A méretarányokból a fékút is könnyen kikövetkeztethető - egy fékcsillagfordulat alatt koppra összenyomódnak az alátétek](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A kisebbik féktárcsa a fogaskerék alatt, a nagyobbik az esztergált mélyedésban foglal helyet. A maximális fékerő 3 kg, letapadásra nem hajlamos a rendszer A kisebbik féktárcsa a fogaskerék alatt, a nagyobbik az esztergált mélyedésban foglal helyet. A maximális fékerő 3 kg, letapadásra nem hajlamos a rendszer](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Kulcsfontosságú elem a kiemelő szerkezet, ami nagyjából a kuplung szerepét játssza: a „nyakánál” kiemelve átmenetileg függetleníti a kis fogaskereket a dobtól, és a nagyobbik fogaskeréktől. Ilyenkor lehet dobni az orsóval Kulcsfontosságú elem a kiemelő szerkezet, ami nagyjából a kuplung szerepét játssza: a „nyakánál” kiemelve átmenetileg függetleníti a kis fogaskereket a dobtól, és a nagyobbik fogaskeréktől. Ilyenkor lehet dobni az orsóval](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Dobáskor szabadon forog a tengely a fogaskerék furatában, felcsévéléskor pedig a tengelyen átmenő csap köti össze őket egymással Dobáskor szabadon forog a tengely a fogaskerék furatában, felcsévéléskor pedig a tengelyen átmenő csap köti össze őket egymással](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A végtelen csigával mozgatott, kerámiabetétes zsinórvezető szem… A végtelen csigával mozgatott, kerámiabetétes zsinórvezető szem…](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![… ilyen szépen igazítja el a zsinórt a dobon … ilyen szépen igazítja el a zsinórt a dobon](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Összegzés:
A Banax Zest lyukacsos dobja, fém fékcsillagja, korrekt működésű kioldó gombja, sima futása, és egész megjelenése alapján hajlamos azt hinni az ember, hogy valami drágább szerkezettel hozta össze a szerencse. Kellemes meglepetés, hogy az 5 gramm körüli kis wobblerek is elfogadhatóan dobhatók az orsóval, de a komfortos dobósúly inkább 5-10 g között kezdődik.
![Az 5 grammos kis wobblereket is elfogadhatóan dobja a Zest Az 5 grammos kis wobblereket is elfogadhatóan dobja a Zest](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A csali súlya mellett arra érdemes még odafigyelni a kezdő multisoknak, hogy minél kevésbé „szélérzékeny” egy műcsali, annál zavartalanabbul dobható multival. Ismerkedéshez tehát ideális választás például a balinólom, vagy pilker, míg egy könnyű, libegős kanálvillantóval a profik is hamar dobhatnak „macskát”, különösen változó erejű ellenszélben.
![A másik véglet a 30-50 grammos jerk csalik tartománya. Igazából erre van kitalálva a multi, itt érezzük az előnyeit a peremfutókkal szemben A másik véglet a 30-50 grammos jerk csalik tartománya. Igazából erre van kitalálva a multi, itt érezzük az előnyeit a peremfutókkal szemben](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A közepes jerk csaliknál kezdődik a multik valódi területe, amit a magunkfajta, peremfutó orsókon nevelkedett horgász is kénytelen elismerni. Én is elsősorban jerkelni használom a Zest-et, kisebb kitérőktől, próbálkozásoktól eltekintve. Egy jól megküldött 10-es Slidernek már semmit nem tesz az ellenszél, úgy száll, mind az ágyúgolyó. Arra viszont nem árt odafigyelni, hogy a nagyobb dobás reményében ne lazítsuk ki túlzottan a dobóféket, mert gubanc lehet belőle. Ilyenkor akár a 20-as fonott is könnyen elcsattan a nehéz csali lendületétől, ami süllyedő jerk esetében annyit jelent, hogy bekönyvelhetünk mínusz 2-3 ezer forintot. Nem kívánom senkinek ezt az érzést.
Azt viszont kívánom minden szimpatizánsnak, hogy megismerje a multis dobás, és halfogás élményét, melyhez jó belépő orsó a Banax Zest.