Nevis Whisper 3000 gyorsteszt

Nevis Whisper 3000 gyorsteszt

A pergető horgászaton belül a könnyű pergetésnek évről évre szélesedik a tábora és növekszik a népszerűsége. A horgászcikk-ipar nem csupán könnyebb, érzékenyebb botokkal, ezerféle mütyür műcsalival és egyre szuperebb zsinórokkal próbálja kiszolgálni ezt a trendet, hanem az orsók terén is igyekszik lépést tartani a folyamattal. A Nevis Whisper is ebben a szakágban szeretne pozíciókat szerezni, lássuk milyen esélyekkel!

Méret:3000
Méretsor:3000, 3500, 4000, 5000
Tömeg:264 g (mért)
Áttétel:1 : 5
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:5+1
Dobperem átmérője:45 mm
Dob magassága:19,5 mm
Zsinórkapacitás:0,20/240 m, 0,25/200 m, 0,30/140 m
Zsinórbehúzás:70 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:üvegszál-műanyag kompozit
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:karbon pótdob
Ár:12990 Ft

Könnyű pergetéshez szánták a Nevis Whisper széria legkisebb darabját

A széria legkisebb, 3000-es darabja még nem igazán UL kategória, inkább a könnyű-közepes súlycsoportot képviseli, ami - vizeink halállományát figyelembe véve - elég sokoldalúan kihasználható. Kisebb méretével és szerény, 264 g-os tömegével a könnyű, rövidebb (1,80-2,40 m) pergető botokra illik, a 3 m-es „paszulykarókhoz” inkább a sorozat 4000-es tagját céloznám meg. Monofil zsinórból kb. 18-25-öst tennék rá, fonottból vagy más, új generációs szuperzsinórból 15-ösig mennék el.

A dizájnt elég jól elkapták, legalábbis nekem bejön. A rideg „techno” helyett inkább az ívelt vonalvezetés és a melegebb színvilág felé mentek el, a fekete alapon jól érvényesülnek a vörös effektek. Szerintem „meg lehet vele jelenni”, nem félnék attól, hogy kicsúfolnak vele a vízparton :-)

A műanyag kompozit váz rendkívül masszív, ez leginkább a talpon és a rotorvillákon mérhető le. „Nagymenő” orsóknál is láttunk már példát arra, hogy a rotorvillát simán rá lehetett nyomni a dobra, de a Nevisnél szó sincs ilyesmiről. Meglehetősen agresszív markolászásra is csak alig-alig rugózik, szinte nem is lehet észrevenni, hogy meghajlik a feszegetés közben.

Nem csak a feedereseknek jár az igényes, fém zsinórklipsz. Értékeljük és köszönjük ezt az apró figyelmességet!
A hajtókarra ötöst adnék tartalom és külalak terén is. Nem kell agyonhúzni a rögzítő csavarját, akkor is fixen áll, nem kotyog a tengelye. A CNC gépen „kifaragott” hajtó szár hossza, alakja rendben van, és még jól is néz ki. A kis, lapos keménygumi fogantyú is illik hozzá, és jól áll az ember kezében is
A fékcsillag tekerését kellemesen egzakt röcögés kíséri, így érzés és hallás útján is jól adagolható a fékerő
A csilingelő fékhangért felelős racsni pöcöknek is rendesen megadták a módját. Arra viszont fel szeretném hívni a figyelmet, hogy a dob alatt lévő kis műanyag alátétekre különösen vigyázzunk! Mint a képen is látható, hajlamosak felragadni a dob aljára, és onnan csak egy lépés, hogy reménytelenül elkallódjanak, mert ezt az átlátszó kis aprólékot élő ember nem találja meg, ha egyszer a leesik a fűbe, sárba vagy homokba
Még mindig az alátétekről. Dicséretes, hogy több is van belőlük, mert a zsinórprofil belövéséhez szükség lehet rájuk, azt viszont nem értem, miért nagyobb rajtuk a lyuk, mint a tengely vastagsága. Javaslom, hogy a tengelyre szorosan illeszkedő, fekete színű alátét alá rendezzük át őket, hogy ne veszhessenek el
A fék egyszerűen világbajnok, százezres orsókon sincs jobb. A három fékcsillag-tekerésnyi úthosszon belül a „12-es előkére vigyázós”, és „akadóból haltépős” üzemmódok között elhelyezkedő skálán lényegében bármit beállíthatunk. Akár állóra is lehet fékezni (ezt azért nem ajánlom), de 4-5 kg-ra szorítva is ugyanolyan simán, egyenletesen ketyeg, mint 1 kilónál
A hosszú fékút kézzel fogható magyarázata a fékcsillagba épített nagy emelkedésű, erős rugó. Természetesen nem hiányozhat a porvédő gumikarika sem
A nagyméretű, zsinórbarát görgő egy valamirevaló pergető orsó elengedhetetlen tartozéka
Alatta golyóscsapágy, oldalt teflon alátét gondoskodik a zsinórvezető görgő finom, könnyű forgásáról. A felkapókar átváltó rendszere a szokásos, végletekig egyszerűsített, üzembiztos megoldás, amire szükség is van egy pergető orsónál, hiszen elég sűrűn nyitjuk-csukjuk használat közben
A hajtóműbe elegendő zsírt raktak, ami csak azért nem látható, mert a kép már „fürdetés” után készült. A rotor csapágyazása teljesen rendben van, egy cseppet sem kotyog. A tányérkerék csapágyainak illesztése viszont lehetne egy hangyányival szorosabb, a hajtókarnál érezhető egy kis kottyanás. Az átlag mezőnyből nem lóg ki, de egy kis tuninggal tökéletes lehetne. Ha az enyém lenne, pár csepp körömlakkal pikk-pakk rendbe tenném
A zsinórprofil pergető orsóhoz méltó, fonott zsinórral sem lesz vele gond
Az 1 : 5 áttételű hajtómű ideális „mindenes”, és a csapágyazása is korrekt. Nemcsak a csiga és a tányérkerék, hanem a dobemelő fogaskerék is golyóscsapágyazva van
A visszaforgásgátló kompakt, jól védett házban helyezkedik el
Ami a belsőséget illeti, itt is a jól bevált sémát látjuk viszont: műanyag kosárba rendezett tűgörgők dolgoznak az erős acél külső és belső gyűrűk között. A kosár anyagából kialakított rugót egyesek „gagyi” megoldásnak tartják, ezzel a magam részéről nem értek egyet. Egyszerűsége ellenére is meglehetősen üzembiztos konstrukciónak tartom, ami ráadásul kevésbé hajlamos a fagyos időben való letapadásra, „szalajtásra”, mint kifinomultabb, hajszálrugós társai

Összegzés:

Jól tudjuk, hogy a pergető orsók árát illetően a felső határ a csillagos ég. Valahol egy alsó határt is húzhatunk, ha nem akarunk folyton bosszankodni és szezononként cserélgetni a leamortizált kurblikat, hiszen a pergetés igencsak próbára teszi a felszerelést. A Whisper szériával szerintem elég jól belőtték ezt a bizonyos tisztességes beszálló szintet, ami a felhasználói komfort, műszaki tartalom, esztétikum és ár kényes egyensúlyát illeti.

Avagy kevésbé cikornyásan fogalmazva: ez egy normálisan használható, technikailag rendben lévő, pofás kis orsó, megfizethető áron ;-)