SPRO Blue Arc 9200 gyorsteszt

SPRO Blue Arc 9200 gyorsteszt

A SPRO cég eddigi kínálatában nem nagyon lehetett olyan orsót találni, ami a pergető horgászat által támasztott sokoldalú követelményeknek, és emellett a feederező és matchbotos horgászok ízlésének egyaránt megfelelt volna. Az új Blue Arc széria éppen ezt az eddig mellőzött, igényes réteget veszi célba. Egy új gyártmánynak mindig nehezebb a vásárlók bizalmába férkőzni, mint az ismert, bevezetett márkáknak. Ez a részletes bemutatás talán hozzásegít ahhoz, hogy az őket megillető helyre soroljuk a SPRO Blue Arc orsókat is.

Méretsor:

10, 20, 30, 40

Súly:

280 g

Áttétel:

5,1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

első fék

Csapágyak:

8+1

Zsinórkapacitás:

100 m / 0,285 mm

1 hajtókar fordulat során
feltekert zsinórmennyiség:

71 cm

Ház anyaga:

alumínium

Dob anyaga:

alumínium

Tartozék:

1 db pótdob (aluminium)

Javasolt bolti ár:

19.990 Ft

A gyártó honlapja:

Az orsó vázának minden meghatározó eleme - ház, talp, rotor, dob - fémből készült, ahogy erre a "Tuff Body" felirat is utal. Bizonyára a könnyebb kiejtés kedvéért csavarintották "tuff"-ra az angol "tough" szót, amelynek jelentése "kemény, erős, szívós", vagyis csupa olyan tulajdonság, amit szívesen látunk egy orsónál.

A Spro Blue Arc külsőre határozottan gusztusos, jól eltalált kis szerkezet benyomását kelti. A széria 10-es és 20-as méretei a "kis aranyos" kategóriát képviselik. Leginkább a könnyű, egykezes pergetőbotokhoz, és más, finom módszerekhez valók, míg a 30-as és 40-es méretek már az általános pergető súlycsoportba sorolhatók és kiválóan alkalmazhatók matchbotozáshoz és feederezéshez is akár.

Az orsó járása kellemes, gördülékeny. Megpörgetés után kb. 15 fordulatot tesz meg leállásig. A hajtómű illesztései nagyon jók, a hajtókar, és a csésze kotyogása minimális, alig érzékelhető.

A felkapókar egybeépített konstrukció, a görgő kiszerelése után is összefüggő marad

A nagyméretű, golyóscsapágyon forgó zsinórvezető görgőt egy pergetőorsónál már alapvető szolgáltatásnak tekintjük. A tükörsima titán-nitrid bevonat ellenáll a hordalékszemcsék koptató hatásának, és egyúttal a zsinórunkat is kíméli.

A felkapókar íve, a szokottnál vastagabb anyagból készült (3 mm), ezzel egyéni megjelenést kölcsönöz az orsónknak. Ez egy speciális keményfém cső, amely rendkívül stabil, ugyanakkor igen könnyű, ezáltal nem rontja a rotor kiegyensúlyozott futását. A felkapókar nyitott helyzetében egy blokkoló mechanizmus fékezi le a rotor forgását, a dobás közbeni akaratlan átcsapódás ellen.

A korszerű orsókban ma már szinte kizárólag spirálrugós átváltással találkozunk
A hajtókar rögzítése a túloldali csavar segítségével történik
A jó zsinórfektetés a sima, gubancmentes dobás legfőbb biztosítéka
A fék minimális számú alkatrésszel a maximumot nyújtja

A fékrendszer szemlátomást a legkevésbé sincs túlbonyolítva. Mindössze egyetlen súrlódó betéttel látták el, ami egy szövetszerű, de merev anyagból van, enyhén bezsírozva. A fék az egyszerű felépítése ellenére is elismerésre méltó teljesítményt nyújt. A hosszú utas szabályozás négy teljes fordulatot fog át. A maximális fékhatás 4,5 kg, és még a legszorosabb tartományban is letapadás, rántás nélkül, finoman indul meg a dob forgása. Az akadálytalan forgás érdekében a dob furatába egy golyóscsapágyat is beépítettek, ráadásul a fékcsillag gumi szoknyája vízhatlanná is teszi a fékberendezést.

A hajtómű ház felnyitása előtt a hátsó burkolatot el kell távolítani

A csigás dobemelésű orsóknál megszokott, hogy a hajtómű ház hátsó részén egy külön kis burkolat takarja el a csigatengely végét. Ez a burkolat egy kis furatot takar, amely lehetőséget ad a hajtómű szétszedés nélküli kenésére is. Pár csepp sűrű olajjal, egy injekciós fecskendő segítségével pótolni tudjuk az elhasználódott kenőanyagot. A hajtómű gyárilag jó minőségű zsírral van ellátva, amelynek mennyisége elegendő.

Az öntött tányérkerék - forgácsolt bronz csiga erőátvitel a leginkább elterjedt a mai orsóknál
A tányérkerék tengelye mindkét oldalon masszív, zárt golyóscsapágyon fut. A bronz csiga sima forgását egy golyóscsapágy, és egy poliamid persely biztosítja
A hajtókar tengelyéhez csatlakozó fogaskerék egy közbülső áttételen keresztül hajtja meg a dobemelő csigatengelyt

A lassított dobemelés jóvoltából a rotor 10 fordulatot tesz meg, amíg a dob bejárja az alsótól a felső holtpontig terjedő útját. A feltekercselt zsinór menetei ezért szabályos, sűrű menetekben, kb. 1,6 mm emelkedéssel kerülnek egymás mellé a dobra.

A csigatengelyes mechanizmus az egyenletes sebességű dobemelés biztosítéka. A zsinór egymás feletti rétegei a tengely hornyaihoz hasonlóan, egymást keresztezve helyezkednek el a dobon. Ez dobáskor zavartalan lefutást tesz lehetővé, fárasztás közben pedig kevésbé vágódik bele a feszülő zsinór az alatta levő rétegekbe
A fokozatmentes működésű visszaforgásgátló egy valamirevaló pergetőorsónál már szériatartozéknak számít

A tűgörgős visszaforgásgátló kifogástalanul működik. Keményen megáll, minimális visszarugózása sincs, teszi a dolgát. A horgászcikk-kereskedők a megmondhatói, hogy manapság milyen nehéz enélkül eladni egy orsót, legyen az amúgy bármilyen kiváló konstrukció is.

,"s","80%","k"]Egy kis csapágyleltár

A teszt végén vegyük lajstromba a boncolás során napvilágra került golyóscsapágyakat!

Tányérkerék

2 db

Csiga

1 db

Dobemelő csigatengely

2 db

Zsinórvezető görgő

1 db

Dob

1 db

Hajtókar fogantyú

1 db

Ez összesen 8 darab, plusz a tűgörgős visszaforgásgátló, ami fő funkciója mellett csapágy szerepet is betölt, ezért szokták bevenni a leltárba.[-doboz]

Összegzés

A SPRO Blue Arc szerencsésen egyesíti magában a mértéktartó, ízléses formavilágot, a minőségi anyagok alkalmazását és a precíz, igényes kivitelt. Szolgáltatásai tekintetében a legnevesebb márkákkal is állja az összehasonlítást, a figyelemre méltó ár/érték aránya pedig jól egészíti ki az orsó által nyújtott komfortérzést.

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.