A kihívás hete

Végre elérkezett 2007 márciusa, ezt vártuk tavaly augusztus óta, mikor leadtuk nevezésünket a Challenge Week, azaz a kihívás hete elnevezésű bojlis versenyre. Nagy izgalommal vártuk, hiszen a versenyszabályzat, a korai időpont és a háromfai tökrengeteg eléggé megnehezítette a csapatok dolgát. Mivel ez volt horgász pályafutásunk első bojlis versenye, úgy éreztük, ha ebben az erős mezőnyben a huszonhat induló csapatból a tizedik hely körül végzünk, az már egy jó eredménynek számíthat. Ennek ellenére már a második nap vezetett csapatunk a Haldorádó Junior Team, és a végén is csak éppen hogy lecsúsztunk a dobogóról. Nézzük át, hogyan is sikerült ezt a bravúros eredményt elérnünk!

A verseny különlegessége, hogy a résztvevő csapatok kizárólag a támogató cégek által felajánlott bojlikat, pelleteket és mártogatós aromákat (dipeket) használhatták. A verseny öt 20 órás fordulóból állt, amelyek mindegyikén más-más csalit kellett a versenyzőknek választani. Azt mindenki szabadon eldönthette, hogy melyik nap mivel horgászik, de többet (a következő napokon) ugyanahhoz már nem nyúlhatott! A folyamatos helyváltoztatásnak (ugyanis minden forduló után új sorsolás volt), és az azonos csaliknak köszönhető, hogy lényegesen kiegyenlítettebb volt a verseny, mint egy hagyományos bojlis kupán. Véleményem szerint különösen nagy szerep jutott a jó helyzetfelismerésnek, a kiváló helyismeretnek és végül, de nem utolsósorban az évek folyamán megszerzett horgásztudásnak és tapasztalatnak.

Öt bojligyártó cég szponzorálta a versenyt:
Black Label Baits
D.D Baits by
Prologic
Imperial Baits
Maxx Carp
Pelzer Baits

Március 25-én, vasárnap délután érkeztünk a tóra. Ahhoz képest, hogy a megmérettetés csak hétfő reggel kezdődött, a csapatok zöme már megérkezett, így egy hangulatos vacsora közben megismerkedhettünk az ellenfelekkel. Az éjszaka folyamán már nem nagyon ment a pihenés, csak a másnap reggelre tudtunk gondolni.

A sorsolások előtt mindig nagy volt az izgalom

A sorsolás előtt egy finomságokban gazdag svédasztallal vendégelték meg az indulókat. A helyhúzás folyamán Pálinkó Károly (a tógazda) udvarában lévő stég jutott nekünk, majd kiválasztottuk hozzá a Black Label Baits Fruity Thrill bojlit, amely egy intenzív, gyümölcsös ízesítésű csali. A hely elfoglalását követően megpróbáltuk mihamarabb összeállítani a felszerelésünket. Délután fél kettőkor lehetett vízre szállni terepszemle céljából. A tőlünk enyhén balra, hosszan benyúló nádas és az előtte elterülő öböl volt a figyelmünk középpontjában, ugyanis a sekély víznek köszönhetően 2 Celsius-fokkal melegebb volt ez a terület. Bíztunk az elképzelésünkben, és hatból négy dőlő bóját ide tettünk, a másik kettőt a gát felé, a mély részeken helyeztünk el.

Az első nap kifogott legnagyobb, 19 kilós ponty Black Label Baits Fruity Thrill bojlira kapott

Kettő órakor eldörrent a startpisztoly. Az időjárás nem volt könyörületes, ugyanis a keleti szél viharos erejűvé fokozódott, ami nagyban megnehezítette a behordást. Nem is sikerült, csupán két botot tudtunk helyre tenni. Az első meglepetés ezután következett: fél három tájt félénk kapást észleltem a botomon, gyorsan csónakba ugrottuk, Ákos megpróbált a mielőbb a hal fölé érni, ami a nagy szélben csak komoly evezés után sikerült. A hal ekkor már komótosan úszkált, majd megindult a nád felé, ekkor ráfogtam egy kicsit a dobra, és egyszer csak leakadt… Nagyon ideges lettem, hiszen éreztem, hogy értékes halat veszítettem el. Ez a váratlan kapás akkora lendületet adott mindkettőnknek, hogy a viharos erejű szembeszél és a közben eleredő eső ellenére is bevittük az összes horgot, igen kemény munka árán. A csalizás főként vágott bojliból állt, melyre csak négy-öt darab, kettőbe vágott bojlit szórtunk. A szomszédban a gátnál egy rutinos szlovák páros horgászott, akik hat óra tájt egy nyolc kilogramm körüli pontyot fogtak, melynek mérlegelése alatt társam, Ákos egyik botja egy erőteljes kapással elsült!

Az első napi pontyaink

Hatalmas „vágtával” eveztem a hal fölé, mely gyorsan megadta magát. A mérlegen pont öt kilót nyomott, tehát értékelhető halnak számított. Az újbóli behúzást követően éreztük, beért a munkánk eredménye, hiszen óránként jelentkeztek a kapások éjfélig, melyből csupán hármat bírtunk megfogni - ez nagyon bosszantott mindkettőnket.

Reggel már időben elkezdtük a pakolást, ezért mikor tíz órakor lefújták az első fordulót, már csak a botot kellett az autóba tenni. A részeredmény kihirdetésénél lepődtünk csak meg igazán, ugyanis 18,2 kg fogással már a tizenharmadik helyen tartottunk. Innentől kezdve teljesen megváltozott a szemléletünk, hiszen éreztük, hogy van keresnivalónk ezen a megmérettetésen, és kemény munka árán felállhatunk a végén a dobogó valamelyik fokára is akár.

Háromfa már a kora tavaszi időszak ellenére is megmutatta igazi arcát
Hát nem csodálatos?

A sorsolásnál most én húztam a helyet. A kilences számot vettem ki a korsóból, melynek örültem, mert korábban már horgásztam ezt a csendes kis öblöt, amely tele van fával, náddal és sűrű töklevéllel. A hely elfoglalását követően volt még egy egész óránk, ezért átgondoltuk a stratégiát. A bojlink a Danish Delight kivis-halas anyaga volt 16 mm-es méretben. Az összes horgunkat lecseréltük hatos méretűre, gondolván a kicsi csalira. A bójázás során figyelembe vettük a partszéli nádast, és egy-egy etetést itt jelöltünk meg. A behordás végeztével gondoltam, kihasználom a holtidőt egy kis pihenésre. Beültem az állványok mögé a székembe, és élveztem a tavaszi napsütést. Éppen csukódtak le a szemeim, mikor botspiccem rándulását észrevettem a szemem sarkából. Mire felugrottam, már úgy visított a jelző, mint még talán soha. Remegő kézzel váltottam át a nyeletőféket, be se vágtam, csak tartottam a botot és éreztem ellenfelem félelmetes erejét. Mire fölé értünk, már csak kisebb köröket úszott, de még a fenék közelében. Mikor feljött fáradtan, végképp ledermedtem. Barátom gyorsan megszákolta, majd elindultunk boldogan kifele. A partra érvén szétszedtem a szákot és pontyzsákba tettem a halat, miközben a másik botom is elsült. Ismét gyors evezés következett, majd kemény fárasztás végén egy kicsivel kisebb, ám szintén tíz kilogramm feletti pontynak örülhettünk. A versenybírók mérlegeltek a kisebbik hal 11,3 kg, míg a nagyobb az új egyéni rekordomat jelentő 14,7 kilót nyomott!

Az új egyéni csúcsomat jelentő 14,7 kilós tükrös!

Hihetetlen, hiszen a két hal, mellyel átvettük a vezetést, tíz perc alatt jelentkezett. Ünnepelni viszont még korántsem lehetett, hiszen mellettünk a cseh páros szinte folyamatosan fogta a szebbnél szebb halakat. Éjjel keményen meg kellet dolgoznunk a pontyokért. Reggelig 40 kg halat fogtunk, és csupán két halat veszítettünk el!

Csapattársam, Kocsis Ákos egy újabb 10 kiló feletti hallal

A második forduló végén derült ki, hogy két csapat is megelőzött bennünket. Ekkor a cseh páros vezetett 84,8 kg összfogással, a Fortuna Fish csapata 60,6 kg-mal a második, míg csapatunk a Haldorádó Junior Team 58,4 kg-mal a harmadik helyen állt.

Az újabb sorsolásnál Ákos a hetes helyet húzta, melynek annyira nem örültünk. Itt a Pelzer cég Sushi bojlijának szavaztunk bizalmat. Ez a nap elég egyhangúan, kapás nélkül telt el, hiába csaliztuk újra és újra… Sajnos még éjszaka is nyugodtan beszélgethettünk szomszédjainkkal, az Imperial Baits és a Natura Carp csapattal.

A hallal való kíméletes bánásmód alapfeltétel!

Ezt a napot nullával zártuk, melynek eredményeként visszaestünk az ötödik helyre. Nagyon reménykedtem, hogy egy jó pályát húzok a negyedik fordulóra, ami sikerült is, ugyanis kihúztam az első napi helyünket! Úgy gondoltuk, hogy jó helyhez jó bojli dukál, ezért a Maxx Carp anyagának szavaztunk bizalmat.

A versenyen 2 db 20 kiló feletti pontyot sikerült kifogni - íme, az egyik hibátlan példány

Megpróbáltuk elfelejteni az előző napi betlit és tiszta fejjel koncentrálni a hátralévő két napra. Egy percig sem gondolkodtunk, hogy hová tegyük a bójákat. Éreztük, hogy a nádfal környéke lesz megint a halak útvonala. Behordás után megpihentünk, majd délután öt óra tájt erős kapásra ugrottunk ki az autóból. Bevágás után éreztem, hogy felakadt a halam a tökszáron, mire fölé értünk, rengeteg töklevelet elvágott a zsinórom. Egy-két perc elteltével kiszabadult ellenfelem a növényből, és elemi erővel kezdett el húzni. Nagyon keményen küzdöttünk egymással, mire kb. tíz perc után megadta magát, és felbukkant a víz tetején egy gyönyörű, 15 kg körüli tükörponty. Ákos előkészítette a szákot, de a hal fordult még egyet, és kipattant a szájából a horog. Leírhatatlan szomorúság öntött el, nehezen emésztettük meg a történteket… Az esti behúzást követően Ákos botján is kapást észleltünk, de mire kiértünk, a hal már árkon-bokron túl járt. Ezután nem bíztunk semmit a véletlenre, kint aludtunk a botok mellett, dacolva a hajnali mínuszokkal, melynek eredményeként reggelig három pontyot fogtunk. Hét és nyolc kilogramm közötti halak voltak. Ezzel az újabb, jónak mondható eredménnyel feltornáztuk magunkat a második helyre, negyvenöt kilóval lemaradva a cseh párostól. Mögöttünk egy kilóval a román Szenzor Carp Team csapata loholt.

Gyönyörű hal, ám most mégsem tudtunk örülni neki

Az utolsó, mindent eldöntő napon egy általunk jónak vélt helyet húzott Ákos, amire az Imperial Baits bojlival mentünk. A délután folyamán sikerült egy 1,5 kg-os compót és egy 0,5 kg-os dévérkeszeget kifognunk, majd az éjszakát kapás nélkül megúsztuk sajnos...:( Az első helyet nem lehetett elvenni a cseh párostól 125,5 kg hallal nyertek A Spike Baits csapat nagyon keményen meghúzta az utolsó éjszakát (70 kg halat fogtak!), ezzel a 15. helyről jöttek fel a második helyre. Csupán tíz kilóval maradtak le a dobogó legmagasabb fokáról!

A környezet és a hal is gyönyörű

A román csapat egy 6 kg-os ponty megfogásával felkerült a harmadik helyre, és öt kilóval mögöttük jöttünk mi. Ha csupán egyetlen értékelhető halat tudtunk volna még fogni…

Az összfogás 1.317,5 kilogramm, az átlagsúly is figyelemreméltó, 9,8 kg volt.

A verseny részletes végeredménye: pdf

A győztes cseh páros: Kouba Frantisek és Peter Smisek
Horgászpályafutásunk első bojlis versenyén a negyedik helyen végeztünk

Egy nagyon kemény versenyen lettünk negyedikek, ám mégsem tudtunk felhőtlenül örülni, hiszen ha csak egyel több kapást fogunk meg, már dobogón lehettünk volna. De jövőre újra elindulunk ezen a kemény versenyen, és remélhetőleg még nehezebb ellenfelek leszünk a csehek számára, mert szerintem vitathatatlan, hogy ezen a pályán pillanatnyilag ők a legjobbak.

A verseny minden fontos mozzanatát megörökítette Kátai Róbert a Halak, vizek… horgászműsor producere

Íme, a verseny legizgalmasabb pillanatairól készült kisfilm:

Írta: Haskó Tamás (carpjunior)