XI. Országos Pergető-bajnokság - I. forduló

Október kilencedikén, szombaton mozgalmas napra virradt az eldugott kis zalai falu, Pötréte. Közel száz pergető horgász lepte el a kettes számú tó partját, hogy megmérkőzzenek egymással a tizenegyedik alkalommal sorra kerülő, rangos versenyen. A „kéksapkások” - no nem az ENSZ békefenntartói, hanem a haldorádós Csákó-Benyhe páros - is rajthoz álltak, és a résztvevők szemszögéből számolnak be a viadalról.

Gyülekeznek a versenyzők

A versenynek otthont adó tőzegbányató a lehető legjobb helyszín volt a pergető versenyek évről évre egyre népesebb mezőnyének befogadására. A tó elég nagyterületű ahhoz, hogy a résztvevők egymás zavarása nélkül horgászhassanak, a híresen gazdag csukaállomány pedig jó versenyt ígért. A víz egyes részei rendkívül változatos képet mutatnak. A tó északi vége csónakkal szinte járhatatlan, és horgászhatatlan tuskóerdő, egészen sekély vízzel. A középső, nagy tó 0.7-1 m körüli mélységű vizét bokorsorok, tuskók, nádas foltok tagolják.

Kívánni sem lehet tökéletesebb csukázóhelyet, és időjárást!

Az úgynevezett „kazetták” kisebb területű, de mélyebb vizek, szintén bokrokkal, tuskókkal szegélyezve. A tó déli részén nagyobb, összefüggő, „tószerű” víztükör található, kb. 2-3 méteres mélységgel. Az egyes szakaszokat kisebb-nagyobb csatornák, átjárók kötik össze egymással, valóságos labirintust alkotva. A vizet némi lebegő hordalék, és alga zavarosította a verseny idején. Ez a helyi horgászok szerint nem jellemző, jóval tisztább szokott lenni a víz. Mindenesetre ez a közepes átlátszóság kimondottan kedvezett a műcsalis horgászatnak.

A versenyen páronként, csónakból horgásztak a versenyzők. A szemfülesek már jó előre lefoglalták a pötrétei csónakokat. Akinek nem jutott a helyszínen bérelhető bárkákból (vagy nem felelt meg neki), az kénytelen volt magával hozni valami vízi alkalmatosságot, ha horgászni akart. A verseny előtt közreadott aprólékos, 4 oldalas szabályzat szinte minden mozzanatra kitért. A divatos és sokat vitatott elektronikai kütyük - GPS és halradar - használata tilos volt, bár ezekkel nem is mentünk volna sokra a mostani alkalommal. Elektromos csónakmotort azonban használhattunk.

A behajózás már izzó versenyhangulatban folyt

A regisztrációt követően csónakba ültünk, és az egész mezőny behajózott a bevezető nyiladékon keresztül az eligazítás helyszínére.

Itt tudtuk meg, hogy - a korábbi híresztelésektől eltérően - a verseny a tó teljes területén lesz, nem csupán annak egy kijelölt részen. Ekkor derült ki az is, hogy a szervezők tíz órakor egy kötelező mérlegelést akarnak tartani. A tó nagy kiterjedése, és az egyetlen rendelkezésre álló mérleg azonban megkérdőjelezte ezt az elképzelést, így a félidős mérlegelés végül nem lett kötelező, csupán választható lehetőség. Ennek azért volt jelentősége, mert a kifogott halakat épségben, élő állapotban kellett bemutatni a mérlegelésnél, így csak az lehetett biztos a dolgában, akinek már lajstromba vették a zsákmányát.

Végre felharsant a kezdést jelző dudaszó, és ki-ki szétszéledhetett az elképzelése szerinti irányba. Nem volt különösebb rivalizálás, békésen megosztoztunk a helyeken, és a későbbi helyváltoztatások sem borzolták a kedélyeket. Mi a nagy tó közepe táján lévő ritkás bozótost vettük célba, ahol a vízzel való előző napi ismerkedésünket zártuk. Az első ígéretes helyen horgonyt vetettünk (ez is előírás volt, sodródó ladikból nem horgászhattunk), és megkezdtük a csukalakta dzsumbuj átfésülését.

Gábor a bozótos szélét vallatja

Gábor körforgóval indított, én egy kanállal kísérleteztem, hogy mielőbb eltaláljuk a nyerő megfejtést. Az egyik közeli páros hamarosan feliratkozott a halfogók listájára, amit vegyes érzelmekkel vettünk tudomásul, de megerősítve éreztük magunkat helyválasztásunk helyességében. Miután az első leállásban 10-15 dobásból nem fogtunk halat, valamivel tovább költöztünk. Talán a harmadik helyen járhattunk, amikor Gábor izgatottan közölte, hogy egy ovis csuka kijött a villantója után, de hiába próbálta újra, nem sikerült becsapnia. Az én csalimra is odavert az első harapós hal, ami egy látványos szaltóval gyorsan el is köszönt.

Ez megakadt, de még nem a miénk!

Nem sokat kellett várni a következőre. Nyilván minden pergető horgász ismeri azt az érzést, ami egy-egy jól sikerült dobás közben úrrá lesz az emberen: ezt most meg KELL, hogy fogja! A bokor tövére odatett villantóm mozdítására föl is kéredzkedett a horgomra az első, amolyan pötrétei típus-csuka, és egykettőre odasiklott a csónak mellé a maga 60 dekájával.

Ilyenkor már kapnám is nyakon a pórul járt rablót, de ezen a versenyen az előírás szerint a halakat kizárólag merítőszákkal volt szabad kiemelni. A nyilvánvalóan jó szándékú, a halak kíméletét célzó előírás azonban fordítva sült el.

Alaposan belevarrta magát a csuka a szákba

A pergető horgászok nem véletlenül részesítik előnyben az átlagos méretű halak kézzel való kiemelését. A műcsali szabadon álló horgai elkerülhetetlenül belegubancolódnak a háló szemeibe. A bogozgatás idegtépő perceket szerez a horgásznak, és a halnak sem válik javára a hosszadalmas levegőztetés, és dögönyözés. Nekünk sajnos két csukánk is bánta a verseny során a kötelező szákolást. Kézzel már régen meglettek volna, de a merítő után való kotorászás közben leverték magukat a horogról. Azonban - észszerűség ide vagy oda - nem kockáztattuk a versenyszabályok megszegését, hiszen a csónakos versenybírók tisztes távolságból, de éberen figyelték az eseményeket. És különben is: „a szabál az szabál”, azért van, hogy betartsák.

A második, szűk kilós csukánknak is az én támolygó kanalamra támadt gusztusa. Ezután még vagy fél órát bolyongtunk a bozótosban, de nem adott több halat. Fél tíz körül kellemetlen szél kerekedett, és sajnos egyik csukánk is kókadozni kezdett a bilincsen. Úgy döntöttünk, hogy szélvédett helyet keresünk, és egy füst alatt útba ejtjük a mérlegelő csónakot is.

Sok munkája volt a mérlegelő brigádnak

Szerencsére nem kellett sokat időznünk a mázsálásnál. Csukáinktól megszabadulva egy tuskós nyiladékon át a tó mélyebb része felé vettük az irányt, ahol a ritkás nádfal takarásától némi szélárnyékot reméltünk. A szélvédett állások természetesen már foglaltak voltak, hiszen jó páran választották a verseny kezdetétől ezt a helyet. Az egyre erősödő széllel küszködve valahogy azért csak megálltunk egy nádcsomó mellett. Gábor egy Tobyval, hosszú dobásokkal próbálkozott, és hamarosan eltalálta a jó ütemet. Néhány gyenge ütést követően megérkezett az első hala, de sajnos nem várta meg a szákolást, lefordult a horogról. Csakhamar sikerült azonban kiköszörülnie a csorbát egy kilós formával. Én eközben egy tandem körforgóval cserkésztem a gyékény szélén, szintén nem eredménytelenül.

Sok kicsi sokra megy

Itt egy kicsit hosszabban elidőztünk a szokásosnál, de végül úgy döntöttünk, hogy kimerült a hely, és odébbálltunk. Vándorlásunk közben az egyik közeli versenyző duó környékén is mozgolódás támadt, közeledett hozzájuk a mérlegelő csónak. Versenytársaink borzasztó nagy csukát húztak elő a vízből! 6,30-nál állt meg a mérleg, és a nagy mellett több kisebb haluk is volt. Most kezdtük csak kapizsgálni, hogy alighanem azoknak volt igazuk, akik kezdettől a mély rész mellett döntöttek. A 2-3 méteres víz medre nem volt akadós. A feneket helyenként 1-2 arasznyi hínár fedte, itt figyeltek a jó csukák. Míg mi a bokrászással legfeljebb kilós „furulyákat” remélhettünk, addig a mélyből a nagyobbakat is megfogták, és a darabszám sem volt gyengébb.

De hátra volt még jó 3/4 óra, uccu, húzzunk bele mi is!

Az új helyen még egy csukát piszkáltam ki a széléből, de már kanállal. Gábor megmaradt a bevált Tobynál. Fogott is egy újabb halat, bentről a mederből. Fűzné a bilincsre, de sehol a madzag vége. A sok jövés-menés közepette kilazult a hurok, és leoldódott a pányva, a három csukával. Puff neki.

Ilyenkor nincs mit mondani, magunkban tartottuk tehetetlen dühünket. Kár belesírni a kiömlött tejbe, ahogy az angol közmondás tartja. Miután megbékéltünk a gondolattal, hogy elúszott a tisztes szereplés reménye, a szégyenérzés kerített hatalmába bennünket: ügyetlenségünkkel értelmetlen pusztulásra ítéltünk három halat. Legfeljebb annyi esélyük maradt, hogy valakinek a horgán fennakad a bilincs zsinórja, és kiszabadítja, esetleg egy „rendesebb” krokk leharapja őket a pányváról.

Azért Gábor még menti, ami menthető: a hajrában még két csukát parancsol a csónakhoz, és ezzel vége is szakad a versenynek. Kicsit elszontyolodva, szótlanul motorozunk ki a kikötőbe. A megfogott nyolc helyett csupán öt hallal mérlegelünk, ami mindössze a 23. helyre elég. A „mi lett volna ha” kombinációt számításba véve egy bő tízessel előbbre is lehetnénk, ami persze két okból is soványka vigasz: egyrészt csak mi tudjuk, másrészt még ezt se vésnék föl a kupára. Így lassacskán le is csillapszik lelkünk háborgása. Nomeg gyomrunk korgására is megérkezik közben az ellenszer.

Hamisítatlan tábori gulyáságyúból mérik a marhapörköltet a tó partján a kiéhezett versenyzőknek

A mérlegelés nagyon sokáig elhúzódott, mert minden egyes halat egyenként mértek le. A versenykiírás szerint a darabszám volt az értékelés alapja, egyenlőség esetén pedig a súly dönt. Ehhez azonban nem lett volna szükség darabonként mérni a zsákmányt, elegendő lett volna az összsúlyt, és a darabszámot feljegyezni.

Az értékelés végül annyiban módosult a kiíráshoz képest, hogy a súly és a darab figyelembevételével egy kombinált pontszámot alakítottak ki. Egy gramm egy pontot, míg egy darab hal 400 pontot ért. Ez a szisztéma mindenképpen reálisabb volt az eredeti elképzelésnél, hiszen így nem lehetett két bugylival leverni egy óriást. A súly mellett azonban a darabszámot is kiemelten vette figyelembe, vagyis egy nagy hallal szemben versenyben maradtak a több kisebbet fogók is. Mindezek elismerése mellett szerencsés lett volna, ha ezt az átdolgozott értékelési módszert a verseny előtti tájékoztató során a résztvevőkkel is közli a rendezőség.

Fél háromra végre megszületett az összesítés, és elkezdődhetett az eredményhirdetés. Az első három helyezett kifejezetten imponáló eredményt mutatott fel, de a többieknek se volt okuk szégyenkezésre.

Farkas Szabolcs - Elek Gyula

18650 pont

Mártai Péter - Patai Sándor

15340 pont

Walter Viktor - Dani Róbert

13490 pont

Farkas Szabolcs, a bajnok páros egyik tagja (háttal) boldogan fogadja a gratulációt a helyi horgászegyesület elnökétől

A dobogósok a kupán kívül értékes botokat, és orsókat vehettek át jutalmul. A pötrétei egyesület különdíjaként az első helyezett páros jövő évi területi jegyet is kapott a tóra. A másodikok kéthetes, míg a bronzérmesek egy heti szabadjegyet, és csónakhasználatot nyertek ráadásként.

A versenypálya optimális voltát jól tükrözi a verseny statisztikája. A 94 horgász összesen 268 halat - kizárólag csukát - zsákmányolt, 162.7 kg súlyban. Mindössze 4 páros maradt hal nélkül, de a többiek mind jót szórakozhattak.

Sportszerű légkör, tiszta versenyzés, jó hangulat, igazi örömpeca jellemezte a pötrétei fordulót. Reméljük, hogy a tiszai menet is legalább ilyen jól sikerül majd!

Remélem, több ilyen akad a következő fordulóban horgomra