Pontyhorgászat bojlival az alapoktól SBS módra 2. rész

Az előző részben bemutattam a távdobó felszerelés kiválasztásának legfontosabb kritériumait. Bemutattam, hogyan alakítottuk ki a Harsányi Horgásztavon az etetésünket. Most pedig ismerkedjetek meg azzal a csalikombinációval, mellyel számos nagytestű pontyot sikerült a 48 óra alatt megfognunk. Ezzel a csalizással barátom az első komolyabb bojlis horgászatán fantasztikus egyéni rekordot ért el 19,80 kg-os fogással.

Mint már az előző részben említettem, erre a horgászatra nem a sokat bizonyított prémium termékekkel készültem. Régóta foglalkoztatott, hogy az olcsóbb árfekvésű SBS termékekkel vajon milyen eredményt lehet elérni. Mivel a bojlizással most ismerkedő horgászoknak készítettem ezt az írást, jó alkalom kínálkozott arra, hogy leteszteljem az Eurostar szériában található termékeket.

A tavaszi, felmelegedő vízre tekintettel egy fűszeres csalit választottam - ez volt a Frankfurter Sausage -, illetve egy büdös-halas jellegű másikat, mely kapott egy kis édes háttér-ízt - ez volt a Squid & Octopus + eper. A horogcsalikat magam készítettem az előző részben leírt módon, míg az etetésre szánt csalik gyári termékek voltak.

Nyerő páros

Az intenzíven horgászott vizeken a halak gyakran találkoznak a horgok okozta szúró érzéssel, ezért egyre óvatosabbá válnak. Véleményem szerint a horog és előke súlyánál fogva nehezebb csalik óvatosságra intik őket, hiszen ezekhez a csalikhoz társítják a korábbi megfogásaik kellemetlen élményét. Ezeken a vizeken úgy tudunk eredményesen horgászni, ha elaltatjuk a halak éberségét. Nagyon jó megoldás erre a csalik balanszírozása, kikönnyítése. Ezt megtehetjük különböző, lebegő tulajdonsággal bíró anyagokkal, mint amilyen például a parafa, a lebegtető szivacs, a hungarocell golyó. Azonban ez a halak bélrendszerébe jutva akár azok pusztulásához is vezethet, így ezek használatát kerüljük.

Balanszírozott csalin az amur is gyakori vendég

Az SBS Baits termékpalettáján számos olyan terméket találunk, mellyel kikönnyíthetjük horogcsalinkat. Ezen a horgászaton mi két terméket használtunk balanszírozásra:

Corn Shaped Popper Boilies: kukoricaszem formájú, bojli alapanyagból készült lebegő csali. Intenzív édes kukorica illatának és a benne lévő étvágyfokozóknak köszönhetően nagyon fogós csali. Létezik Sinkers (süllyedő) változatban is, így számtalan csalizási lehetőség rejlik használatában. Használható könnyítésre, illetve finomszerelékes horgászatban önálló csaliként is.

Hi Vis Fluro Pop Ups: élénk színű, pop-up bojli, ami más pop-up bojlikkal ellentétben nem zárt csali. Vízbe érve azonnal el kezd dolgozni, ontja magából az intenzív aromákat, attraktorokat, melynek nem tudnak ellenállni a pontyok, amurok. Különböző, a vízhőfoknak illetve a célhalaknak megfelelő ízesítésekben kerül a boltok polcaira. Önálló csaliként is alkalmazható, de nagy segítséget jelent a süllyedő csalik kikönnyítésében.

Kikönnyített csali munka közben

Most bemutatom nektek lépésről lépésre, hogyan készítettük előkénket a kikönnyített csalival.

Mivel távolra horgászunk, bevonatos előkezsinórt használjunk! Ez nagyban nehezíti dobás közben az előkezsinórunk felcsavarodását. Az előke elkészítéséhez szükségünk lesz még horogra, gumiütközőre, zsinórvágóra, zsinórhámozóra, fűzőtűre, hurokfeszítő kampóra, csalistopperre, illetve magára a csalira, ami jelen esetben főzött Frankfurter Sausage bojli 16-os méretben, illetve Hi Vis Fluro Pop Ups bojli eper ízesítésben, 12-es méretben.

A szerelék készítéséhez szükséges eszközök

Első lépésként mintegy 10-11 cm hosszúságban hámozzuk le a bevonatos zsinórról a bevonatot. Ez a hosszúság elsősorban a csali méretétől függ. Ha nagyobb csalit használunk, akkor hosszabban kell lehámozni a zsinórt. Néhány előke elkészítése után mindenki ki fogja tapasztalni az adott csalihoz szükséges hosszt. Erre a hámozásra azért van szükség, hogy a felkínált csalink természetesebben mozogjon a víz alatt.

A zsinórhámozót helyettesíthetjük a körmünkkel is

A lehámozott részre helyezzünk fel egy gumiütközőt. Ennek az ütközőnek a segítségével fogjuk egymáshoz rögzíteni a süllyedő és a pop-up csalit.

Gumiütköző felhelyezése

Ezután kössünk a lehámozott rész végére egy hurkot. E hurok, illetve a stopper segítségével fogjuk rögzíteni a csalinkat.

Használjunk hurokfeszítő kampót!

A fűzőtűre először szúrjuk fel a pop-up csalit, majd a süllyedő csalit. Fűzőtűnket a hurokba akasztva húzzuk át a hajszálelőkére a csalikat. A hurokba stoppert téve rögzítsük a csalit, melyet a gumiütközővel fixáljunk.

Először mindig a pop-up csalit szúrjuk a fűzőtűre!
Az elkészült csalikombináció

A méretre vágott előke hámozatlan végét hátulról dugjuk át a horog fülén. Állítsuk be a csali és a horog távolságát, ami általában 5 mm szokott lenni. Ha beállítottuk a távolságot, a horog fülénél lévő anyagvéggel ellentétes irányban tekerjünk 4 menetet, majd a következő menettel jöjjünk vissza a horogfülhöz, és az előke hámozatlan végét ismét fűzzük át hátulról a fülön.

Az előke szabad végét hátulról fűzzük át a horogfülön
Az anyagvéggel ellentétes oldalon kezdjük meg a menetek feltekerését
Az ötödik menet után újból hátulról fűzzük be az előkezsinórt

Már csak egy duplahurkot kell kötnünk a zsinór végére, és elkészült a felcsalizott előkénk. A felcsalizott előke készítését a cikk végén található videóban is bemutatom.

A kész előke

Ez volt az a csalizási mód, mellyel számos nagytestű pontyot sikerült megfognunk. A sikerhez azonban szükség volt arra is, hogy etetésünkön folyamatosan „terülj asztalkám” fogadja a portyázó pontycsapatokat. Mivel távolra horgásztunk, a nappali etetéseket parittyázással oldottuk meg.

Parittyázás közben fogott gyönyörű tükörponty

A tó halállománya kimagasló, és szerettem volna kimondottan nagytestű halakat fogni, ezért az etetési taktikát úgy alakítottam ki, hogy a figyelemfelkeltés céljából bejuttatott apró magmixes, pelletes, method mixes etetéstől távolabb horgásztam. Ott, ahol 24-es főzött bojlival etettem. Az etetésre beérkező pontyrajok felhívták magukra a nagytestű halak figyelmét, de azok csak az etetés szélén portyáztak. Ott megtalálták a nagyméretű bojlikat, melyeket nagy gonddal szórtam szét, hogy annak összeszedegetése minél több időt vegyen igénybe, ezáltal a szedegetés közben minél több nagytestű halat tudjunk megfogni.

Az „aranygombóc” alkotóelemei

A figyelemfelkeltő etetést csemegekukoricából, repcéből, kenderből, Carp és Halibut pelletekből, method mixből állítottam össze. Érdekességképpen itt szeretném megjegyezni, hogy a látszólag jelentéktelen apró szemű repcének és kendernek komoly szerepe van a pontyhorgászatban. A megfogott halak ürülékében rendszeresen megtaláljuk ezeket a magokat, valamiért nagyon szeretik a pontyok. Az apró méretnek köszönhetően ezek a magvak sokáig az etetésen tartják a pontyokat, hiszen összeszedegetésük sok időt vesz igénybe. Az etetőanyagot löszös agyaggal nehezítettem, ezáltal növeltem a fajsúlyát. A gombócok távolra történő parittyázásához súlyra van szükség, azonban a kis sűrűségű etetőanyagok esetén a nagy súly nagy térfogattal jár, a nagy térfogat pedig növeli a légellenállást. Föld használatával a súly megtartásával tudjuk csökkenteni a térfogatot, ezáltal a légellenállást. Ezenkívül a föld használatával még felhősítünk is, ami tapasztalataim szerint a pontyokat is bátrabb étkezésre ösztönzi.

Mindenkinek jutott a halfogás élményéből

Remélem, sikerült hasznos információkat megosztanom azokkal, akik most ismerkednek a bojlis pontyhorgászattal. Ha kellő figyelmet fordítunk horgászatunk minden egyes részletére, akkor már a kezdeteknél sem marad el a siker. Összehangolt felszereléssel, átgondolt etetéssel, minőségi csalik alkalmazásával mindenki arathat átütő sikert a vízparton. Azonban mindig tartsuk szem előtt, hogy a pontyok nem az ellenségeink, hanem az ellenfeleink. Ha sikerül túljárnunk a hal eszén, adjuk meg számára a tiszteletet, hiszen földünk állatvilágáért felelősséggel tartozunk. A bojlis horgász ismérve, hogy kíméletesen bánik a kifogott hallal, óvja, védi azt.

Vigyázzunk rájuk nagyon!

Ne feledjük, hogy amilyen öröm számunkra egy-egy kapitális hal megfogása, ugyanakkora öröm lesz az gyermekeink számára is. Ezért tegyünk meg mindent vizeink halállományának védelméért, hogy az elkövetkezendő években is átélhessük a nagy pontyok megfogásának fantasztikus élményét.

Tekintsétek meg a horgászaton készült videó második részét, melyhez jó szórakozást kívánok!