A szeszélyes Kis-Balaton

Több mint egy év telt el azóta, hogy utoljára a Kis-Balatonon horgásztam. Nagyon hiányzott már ez a csodálatos környezet és az itt élő vad pontyok. Ezúttal a vízállás is kedvezőnek bizonyult, a korábbi évhez képest és sok szép ponty került szákba már a tavaszi időszakban is. Minden körülmény bizakodásra adott okot, így amint lehetőségem nyílt egy pár napos horgászatra, egy pillanatra sem haboztam. Nem kellett sok idő, és a Kis-Balaton újra megmutatta, miért az egyik kedvenc vadvizem…

2021-ben is horgásztam a Kis-Balatonon, azonban az alacsony vízállás és a kedvezőtlen körülmények miatt be kellett érnem egy épphogy 10 kiló feletti nyurgával. Négy nap után be is fejeztük a pecát, be kellett látnunk, hiába minden erőfeszítés.

2021 egyetlen pontya, amit a Kis-Balatonból fogtam…

2022-ben viszont valami megváltozott. Megemelkedett a vízállás, előkerültek sose látott és régi, ismerős halak is, ezért úgy éreztem, eljött az idő, hogy újra a Kis-Balaton felé vegyem az irányt. Augusztus első pár napjában és a hónap utolsó hetében próbáltuk becserkészni a pontyokat. Korábbi tapasztalataink alapján ez az időszak mindig jó szokott itt lenni. Pont 2 évvel korábban, szintén augusztusban forgattunk már itt egy felejthetetlen filmet. Nem titkolt célom volt, hogy a friss tapasztalatokat összeszegezve ismét egy film keretein belül mutassam be a Kis-Balaton mostani, sokkal szeszélyesebb arcát. Büszkén jelentem, ez sikerült! Ennek olvashatjátok most a részleteit…

Az első horgászat
Augusztus első 5 napja állt a rendelkezésünkre. Nem voltak nagy elvárásaim, már csak az rövid idő miatt sem. Tudni kell a Kis-Balatonról, hogy az etetés kezdetétől számítva szinte mindig kettő, de sokkal inkább három napnak kell eltelnie az első kapásig. Ez az itteni horgászatok alkalmával mindig megfigyelhető volt, és bizony most sem volt másképp. Erre a horgászatra még kétfajta csalival érkeztem, nevezetesen a Big Fish és az Édes Ananász bojlival.

Vad pontyok menüje

Ezek mindig jól működtek itt, viszont szerettem volna a hó végi, hosszabb túránkra teljesen leszűkíteni a képet egy csalira. Ez a horgászat is pontos dobócsöves etetéssel indult. Reggel és este is 800-800 gramm golyót etettem az előttem található részre, kb. 120-125 méter távolságra. A sikeres peca alapja itt a folyamatos etetés, 20 szem csalival itt kapásig eljutni csak hatalmas szerencsével lehet, tudatosan semmiképp, ez egy tévhit.
Frontmentes idő volt, napközben kánikula, és éjszaka is bőven 20 fok feletti hőmérséklet. Nem épp ideális körülmények a nagyponty-horgászatra. Minden úgy alakult, ahogyan azt sejtettük is. A harmadik nap reggelén megérkezett az első kapásom, amelyet rögtön halra is tudtam váltani.

Minden a helyén, így vártam a pontyokat…
Az idei első halam ebből a csodálatos vadvízből

Még vissza volt két éjszaka, ezért nagyon bíztam benne, hogy felépül szépen a horgászat. Ráetettem a szokásos mennyiséget, és folytatódott a reményteli várakozás. Jó hangulatban telt az este, nagyon jó társaság jött össze. Örültem a rég nem látott barátok látogatásának, és olyan jól elbeszélgettük az időt, hogy közben már hajnalodni kezdett. Szinte a semmiből a jobbos botom kapásjelzőjére lettünk figyelmesek. Az erőteljes, húzós kapásra reagálva megállt a kezemben a bot. Izgalmas fárasztást követően második felbukkanásra tudtuk megmeríteni a jó erőben lévő ellenfelet, akiről itt még nem is sejtettük, hogy mekkora. A bölcsőbe emelve éreztem, hogy picit alábecsültük a szép pikkelyest. Végül kereken 17,5 kiló volt ez a csodálatos hal, örültem neki nagyon. A Kis-Balaton hamar újra a kegyeibe fogadott. A fotózást követően még sikerült fognom egy gyönyörű nyurgát a másik botommal is a reggeli órákban. 15 kiló volt ennek is a súlya. Mondanom sem kell, nagyon elégedett voltam és már itt tűkön ülve vártam a visszatérést.

Csodálatos hal volt
Őt követte ez a 15 kilós, hibátlan nyurga
Közös siker
Íme, a bevált előkém…
… és a megkötéséhez szükséges kiegészítők

Azonban az utolsó éjszaka sem telt eseménytelenül, hat darab pontyot tudtam fogni, ezek viszont mind kisebbek voltak, 10-13 kg közöttiek, így nem fotóztuk őket. Reggel ideiglenes búcsút vettünk a Kis-Balatontól és hazaindultunk. Már a kocsiban a 3 héttel későbbi visszatérés részleteit terveztem…

A visszatérés
Alapos felkészülés előzte meg a horgászatunkat, amelynek Deli Adrián barátom társaságában vágtam neki. Leszűkítettük a csalikat kizárólag a Big Fish bojlira és az is eldőlt, hogy az északi tározó melyik részén vetjük be a felcsalizott előkéket. Nem titkolt célom volt, hogy a tározó három ismert kapitális pontya közül az egyiket megfogjuk. Egy teljes hét állt rendelkezésünkre, és az időjárás-előrejelzés is biztató volt, ugyanis túránk második felére markáns lehűlést jósoltak.
Augusztus utolsó napjaiban neki is vágtunk a túránknak. Ebédidőben érkeztünk a kiszemelt helyre, szerencsére szabad volt az általunk előre kigondolt terület. Gyors kipakolást és táborállítást követően megcsináltuk a szokásos mennyiségű etetést, ezúttal már kizárólag Big Fish bojlival. Szürkületben a szerelékek is a helyükre kerültek, és kezdődhetett a várakozás.

Így nézett ki a táborunk, kezdődhetett a peca
Mire a nap lebukott a látómezőn, a botok is a helyükre kerültek

Nem voltunk türelmetlenek. Tudtuk, hogy az idő a mi malmunkra hajtja a vizet. Az időjárás-változásnak köszönhetően már a második éjszaka több kapásunk is érkezett. Az én szélső botom törte meg a csendet, egy 12 kiló körüli, jó kiállású tükröst meríthettem. Épp az én halamat fotóztuk, amikor Adrián botja is elindult.

Egy gyönyörű tükrös, igazi ritkaság itt

Ő már a vízben állva fárasztott mire én visszaengedtem a halamat. Komótos, jó halnak ígérkezett az ellenfél, ami a 396-os Shimano TX-4 Intensity botot karikába hajlította. Mikor a fejlámpa fényénél először megláttam a hátát, már tudtam, kihez van szerencsénk. Foltos, a Kis-Balaton ikonikus, legismertebb hala küzdött a zsinór másik végén. Nem tétováztam, elsőre meg is merítettem. Ezt a csodálatos pikkelyest 2020 októberében nekem is sikerült megfognom, akkor közel 22 kilót nyomott, most alulról súrolta a 20-at. Ezúttal Adrián barátomnak nyújtott életre szóló élményt.

Íme, Foltos, a Kis-Balaton királya
Hatalmas, öreg hal
2020 őszén engem is megtisztelt, akkor a déli oldalon

Megérdemelten durrant a pezsgő, sikerült az, amit titkon reméltem. Hátra volt viszont a pecából még 4 napunk, így bíztunk benne, hogy meglátogat még bennünket pár szép hal. A felkelő nap fényében rácsöveztünk az etetésekre néhány szem csalit, és visszakerült mind a négy botunk a helyére. Innentől nagyon szépen felépült a peca. Folyamatosan jó irányú szembeszél fújt, és a kapások is nagyon jó ütemben érkeztek.

Kora őszi hajnal
Meglepetésünkre nappal is aktívak voltak a halak
Gyönyörű halakat sikerült fognunk
Ismét egy 15 kilós nyurgát tarthattam a kamera elé…
… gyönyörű hal volt ő is…
… hatalmas farokúszóval
Adrián is sorban fogta a szebbnél szebb pikkelyeseket
Túránk utolsó hala

Minden napra jutott jó pár akció, 10-15 kg között rengeteg szép pontyot fogtunk a túra végéig. A csaliválasztásunk nagyon jónak bizonyult, a Big Fish nem tud hibázni. Foltost, a Kis-Balaton királyát már másodjára fogtuk meg vele. Véletlenek nincsenek!

A Big Fish a Top 1. csali a Kis-Balatonon
Nem tud hibázni
A búcsú ideiglenes a Kis-Balatontól, jövőre újra találkozunk

Amit elterveztünk, az sikerült, sok gyönyörű halat fényképezhettünk, melyek közül kimagaslott két darab 15 és egy 17,5 kilós pikkelyes, valamint Foltos a maga 19 kiló feletti súlyával. E két nagyszerű túra tapasztalatait és fogásait igyekszem bemutatni a filmben, jó szórakozást kívánok hozzá!