Nyárzáró túra a Széki-tavon

A nyár végéhez közeledve már szinte hagyomány, hogy egy hosszabb horgászattal búcsúztatjuk az év legmelegebb hónapjait. Messze nem az ideális időszak ez még, hiszen a vizek még nagyon melegek, ennek ellenére nagy izgalmakkal vágtunk neki a méltán híres Széki-tó felfedezésének… Sajnos egyéb elfoglaltságok miatt a tervezett ötnapos horgászatból csak 4 nap lett, így ebből kellett kihoznunk a maximumot. Végül a tó és a taktikánk nem hazudtolta meg magát. Egy igazán eseménydús örömpeca kerekedett ebből a rövid, baráti horgászatból.

Egy nagyon hosszú nyár van mögöttem, milliónyi történéssel. Rengeteg munka, sport és nem utolsósorban tanulás. Viszont a horgászat sajnos nem kapott helyet ezek között. Magam sem tudom a miértjét, egyszerűen csak teltek a napok, és ha volt egy kis szabadidőm, azt is igyekeztem pihenéssel vagy a családommal tölteni. Ez a fejezet viszont lezárult. Lassan, de biztosan beköszönt az ősz, már a szeptember is a hátunk mögött van. Ilyenkor újra a tanulás és a pontyok kergetése kerül főszerepbe nálam. Viszont hogy mégse teljen horgászat nélkül a nyár, augusztus utolsó hetén végre sikerült félretenni mindent, és hódolhattam kedvenc időtöltésemnek, szenvedélyemnek. Harmadmagammal vágtunk neki a Széki-tó felfedezésének, Boga és Kiss levente barátommal kiegészülve.
Hogy miért éppen a Széki-tóra esett a választásunk? A válasz egyszerű. Egy olyan vizet keretünk, amely nincs messze lakhelyünktől, vadregényes és sok nagytestű ponty lakja. Itt minden számításunkat megtaláltuk, és a helyi egyesület elnöke, Dolfinger Mátyás is nagyon segítőkész volt velünk.

Festői környezet

Megérkezésünket követően a 14, 15 és a 16-os helyet foglaltuk el. A botok összerakásával kezdtünk és igyekeztünk kicsit feltérképezni a medret. Mivel estére egy erőteljes hidegfrontot jósoltak, a szerelékek bedobása előtt felállítottuk a sátrainkat és törekedtünk arra, hogy mielőbb biztonságban tudjunk mindent. Már szürkületben kerültek a felcsalizott előkék a kiszemelt helyekre. Gyorsan elrepült az idő, és bizony már egyre korábban sötétedik. Az apró ingóságok rendezgetése közben érkezett egy dupla kapásunk. Egyszerre fárasztottunk Bogával. Ő egy kisebb tövest szákolt, én pedig egy hosszabb fárasztás után egy bő 13 kilós forma tükörpontyot. Nagy megelégedéssel fotóztuk az első széki-tavi halainkat.

Első széki-tavi pontyom, soha rosszabb kezdést!

Sokáig viszont nem örülhettünk, ugyanis még a szerelékek visszadobása előtt megérkezett a viharos szél és az eső. Az időjárás teljesen ellehetetlenítette a halfogást, így meg kellett szakítanunk a horgászatot, sátraink menedékébe vonultunk. 90-100 km/h erősségű szél tombolt, és ömlött az eső. Kis túlzással csak kapaszkodtunk a sátrakba és vártuk az enyhülést. Reggelre elvonult a front, és a horgászat érdemi része innen kezdődött. Legyengült a szél és kisimult a vízfelszín. Rögtön napfelkelte után neki is láttunk a horgászatnak.
Én a napot egy alapos etetéssel kezdtem. Egy tartalmas mixet készítettem, amely a következőkből állt:
1 kg C6 Pellet Tigrismogyoró
1 kg C21 Bojli Tigrismogyoró
800 g Natúr Főtt Tigrismogyoró
400 g Kókusz & Tigrismogyoró bojli
0,5 üveg Kókusz & Tigrismogyoró SpéciAdditive, amellyel az egész keveréket öntöttem nyakon

Egy tartalmas keverék összetevői

A taktikám a következőképpen épült fel:
A parttól nagyjából 110 méterre képeztem egy viszonylag nagy, sávos etetést. Ide szerettem volna koncentrálni a halakat és az etetés centruma mögé bő 5 méterrel kizárólag Kókusz & Tigrismogyoró golyót szórtam. Ezt a részt horgásztam meg és itt terveztem megfogni az óvatosabb, nagyobb testű pontyokat, amik nem merészkednek be az etetés közepére. E taktika mellett egyébként az egész horgászat alatt kitartottam, hiszen hibátlanul működött, végig adta a szebbnél szebb pontyokat. Ebből a mennyiségből etettem reggel és este is egy-egy adaggal. Ekkora halsűrűség mellett, főleg rövidebb horgászatok alkalmával a megfelelően kialakított etetés sokszor a siker kulcsát jelenti.
Előkéket és csalikat tekintve többfélével is kísérleteztem a túra folyamán. A legeredményesebb talán egy Korda IQ Fluorocarbon zsinórból és egy 4-es méretű Kurv Shank horogból kötött D-rig volt. Ezzel kivétel nélkül nagyon jó akadást értem el, és egy jó csalival párosítva a kapás nagyon sokszor pár percen belül megérkezett.

Az egyik jól bevált előke típus a D-rig volt

Viszont a halak méretét nem tudtam hatékonyan növelni ezzel a csali-felkínálási módszerrel. Végül egy klasszikus Blowback rig jelentette a megoldást. Ez az egyik nagy kedvencem és talán az egyik leguniverzálisabbnak mondható előketípus. Itt már tudtam növelni a hajszálelőke hosszát és a csali méretét is. A kapások száma nem csökkent, viszont a halak mérete jelentősen nőtt. Apró, de nem elhanyagolható tényezők ezek, hiszen mint a közmondás is tartja, az ördög a részletekben rejlik.

Folyamatosan kötöttem és kísérleteztem a különféle előkékkel
Örök klasszikus, egyszerű, de nagyszerű

Csalik terén is sok mindennel próbáltam kedveskedni a pontyoknak. Képbe került számos 2022-es újdonság, illetve tesztelés alatt álló termék is. Ezek rengeteg kapást eredményeztek, nagyon ígéretesek, no de ezekről majd később… Végül a legnagyobb pontyokat az idei év favoritjának, a Kókusz & Tigrismogyoró bojlinak köszönhettem. A csalizásra szánt golyókat kicsit megfaragtam, így az ízek és az aromák hamarabb elkezdtek dolgozni, ennek eredményeként még hamarabb tudtam kapásig eljutni.

Egy jó erőben lévő, 10 kiló feletti pocakos
A csalik növelésével hamar megugrott az átlagsúly is

Onnantól kezdve, hogy túléltük az első esti brutális vihart, már megszakítás nélkül tudtunk horgászni. A jól felépített etetésnek és a bevált taktikának köszönhetően megállás nélkül érkeztek a kapások. Volt olyan este, hogy inkább kivettem a botokat, mert annyira fáradt voltam már.

Az éjszaka leple alatt is érkeztek a kapások
Nem sok pillanat volt, mikor egyszerre a vízben tudhattam mindkét szerelékemet
Egy nyúlánk helyi tőponty…
… és egy pocakos tükrös, túránk utolsó hala

Az igazi széki-tavi óriások ezúttal elkerültek minket, Boga hala lett talán a túra legnagyobbja a maga szűk 15 kilójával. Azonban ez még messze nem az a méret, amiről legendás híre van ennek a víznek, így nyugodtan mondhatom, hogy nem utoljára jártunk itt, visszatérünk az igazi nagyokért!

Folyamatosan készültek a felvételek

A Széki-tavat jó szívvel ajánlom mindenkinek, aki nyugodt környezetben szeretne egy igazán élménydús horgászatot, akár rövid idő alatt is. A családdal érkezőknek is egy jó választás lehet, hiszen a halőrháznál található egy tisztántartott angol WC, egy zuhanyzó, egy jól felszerelt büfé, valamint egy horgászbolt. Gyönyörű környezet, erős és egészséges halak jellemzik ezt a horgászvizet, amely nagyon jó kezekben van. Mi nagyon jól éreztük magunkat, sok szép élménnyel gazdagodtunk.
Lassan, de stabilan beköszönt az ősz és az igazi nagyhalas szezon. Sok tervünk van még az évre, és lesz pár meglepetés is. Egy biztos, nagyon izgalmas túráknak nézünk elébe, amelyek gyümölcseként remélem, hogy újabb pontyos fényképek díszítik majd a fotóalbumjainkat…
A filmhez jó szórakozást kívánok!