Újítások a Zig Rig technikában

Amikor pontyaink a hagyományos módszerekkel könnyen becsaphatóak, egy jól kidolgozott taktikával - ha azt rendeltetésszerűen alkalmazzuk, jókor jó helyen vagyunk és a csalink is kifogástalan - foghatunk belőlük százával. Vannak azonban olyan év- és napszakok, időjárási körülmények, amikor mindent megteszünk, mégsem működnek a dolgok. Jó példa a végtelen variációk közül az, amikor bajuszos barátaink vízközt vagy a víz legfelső rétegeiben tartózkodnak. Ekkor kerül előtérbe a Zig Rig módszer! Ez gyakorlatilag vízközti pontyhorgászatot jelent, mely segítségével ezt a problémát át lehet hidalni és újra heves pontykapásokban lehet részünk!

Vízközti pontyhorgászathoz ajánlott kellékek

Ezt a forradalmian új találmányt a bojli őshazájából származó angol sporthorgászok fejlesztették ki azokra a kapástalan időszakokra, amikor a hal nem a fenéken vagy annak közvetlen közelében tartózkodik, táplálkozik. Egy néhány évvel ezelőtt megtörtént eset jól példázza a problémát. Barátaimmal egy tavon készültünk horgászni, viszonylag rövid idő alatt sok pontyot szerettünk volna zsákmányolni egy tévés forgatás alatt, ezért látogattuk meg a nagy halsűrűségű tavat. Információgyűjtésünk során a helyi erők közölték velünk (miközben haladtunk horgászállásunk felé), hogy azon a napon még kapásuk sem volt. „Jó lenne, ha a tulajdonos telepítene halat, mert e nélkül nem fogtok ti sem.”… ilyen és számtalan hasonló felvetéssel halmoztak el bennünket. Egymásra néztünk és törtük a fejünket, hogy vajon nekünk sikerül-e megoldani a feladatot? Azonnal nekiláttunk a víz kémlelésének. Néhány perc után felismertük, hogy itt bizony van hal, nem is kevés. A tavon horgászók nem vették észre a ragyogó napsütésben a vízoszlop legfelső rétegeiben sütkérező halakat. Nekünk több sem kellett, nyomban kipakoltunk és nekiláttunk a horgászatnak. Úszós módszerrel kezdtünk. Ez a technika nagyban hozzájárult a napozó halak becserkeléséhez. A helyiek nagy csodálkozására pár óra alatt több tíz kilónyi halat fogtunk. Az ő taktikájuk a hagyományos fenekező módszer volt, de aki úszóval próbálkozott a fenék közelében, szintén csődöt mondott ott és akkor.

Ekkor még nem volt hazánkban elterjedt a Zig Rig módszer. Én sem ismertem, ellenkező esetben ott és akkor is azt alkalmaztam volna.

Bojlis horgászataim során nálam is előfordult már rövidzárlat. Ma már nem esek kétségbe, mert a Zig Rig technika ismeretében könnyen megoldom a feladatot. Ennek lényege, hogy 30-40 cm-re meglebegtetett a csali, ami akár 3-4-5 méter magasságig is el lehet emelve a szereléktől, a mederfenéktől. Azonban nem elég a felszerelés, végszerelék megfelelő korrigálása. A taktika jó működéséhez alkalmazkodnunk kell etetésünkkel és csalizásunkkal is a megváltozott körülményekhez.

Végszerelékem

Alapjában véve hasonlít a jól beválthoz. A FOX szettet célszerű alkalmazni, amelynek lényeges eleme a még nagyobb fogások elősegítéséért kifejlesztett, bojlizáshoz használható vízigolyóra emlékeztető Zig Float Kit névre hallgató búvárúszó.

A FOX Zig Float kit búvárúszóra hasonlít
Az úszó alján található kupakot…
… egy mozdulattal lecserélhetjük

A szett elemei helyesen alkalmazva gubancgátló szerepet is betöltenek. A szerelékünkbe épített úszótest nagy felhajtóerejével segíti munkánkat. Ezzel a kiegészítővel lehetőségünk nyílik arra, hogy akár percenként más vízrétegben kínáljuk fel csalinkat. Helyes alkalmazásakor az ólom és a horog közé kell beiktatni, a súly közelében.

Helyes alkalmazásakor az ólom…
… és a horog közé kell beiktatni, a súly közelében

Az úszótest felőli végére rögzítjük a horogelőkénket a pop-up csalival, a másik végére ólmot helyezünk. Könnyen bejuttathatjuk szerelékünkkel parti dobós horgászat és behordásos módszer során is. Használhatjuk fix és csúszó változatban - hogy melyiket alkalmazzuk, azt a bejuttatás módszere határozza meg. Dobással csúszón ajánlott, behordásnál szerelhetjük csúszóra és fixre is.

Dobós pecán…
… csúszóra szerelve használom

A megszokott végszereléktől abban tér el, hogy a horogelőke hosszát a vízoszlop magasságának arányában növelni vagy csökkenteni kell. A horogelőke minden esetben függőlegesen áll. Pontos hosszát a helyi körülmények határozzák meg, akár több méter is lehet. A hosszú horogelőkével nehézkes, bonyolult műveletté válik a bedobás, ezért ilyen estben célszerű PVA zsinórt vagy szalagot használni. A vízben feloldódó segédeszközzel összeköthetjük a damilt, ami így nem gubancolódik össze, eljut a kívánt helyre és ott az előre eltervezettek szerint kínálhatjuk fel vele a csalit.

A horogelőke hossza több méter is lehet
Célszerű PVA zsinórt használni

Ha megtaláljuk a pikkelyeseket, akkor célszerű azt a réteget „kiaknázni”. A kapások megszűnésekor újra meg kell keresni halainkat a vízréteg különböző magasságaiban.

Etetés és etetőanyag

E célra a hagyományos süllyedő csalogató anyagokon kívül használjuk az SBS által kifejlesztett speciális, Z-Code néven kínált Flumino Groundbait etetőt is.

Tökéletes választás az SBS által kifejlesztett speciális Flumino Groundbait

A Flumino Groundbait Z-Code különlegessége az összetételében rejlik. A Z-Code etetőanyag az élénk színű liftező részecskéinek köszönhetően a teljes vízoszlop magasságában dolgozik. Erőteljes felhősítő hatással bír, amitől a halak még bátrabban táplálkoznak.

A Z-Code etetőanyag élénk színű liftező részecskéket tartalmaz
Erőteljes felhősítő hatással bír

Az etetőanyag bekeverését Flumino Groundbait Mixer folyadékkal ajánljuk. Ha az etetőanyagot pasztaólomra vagy etetőkosárba szánjuk, akkor adagoljunk hozzá 500 ml Groundbait Mixert. Ha azonban Spombbal vagy etetőrakétával etetünk, akkor adjunk hozzá még kb. 500 ml-t a tó vizéből is. Ekkor az etetőanyagot nagyon lágyra, szinte tocsogósra ajánlott hígítani.

Ha Spombbal juttatjuk be, akkor…
… szinte tocsogósra ajánlott hígítani
Az üres Spomb könnyedén siklik a víz felszínén

Az etetőanyagot egy folyadék koncentrátummal tehetjük még vonzóbbá. Ez a Flumino Liquid Concentrate, egy zöldes színű, erősen fluoreszkáló, magas aminosav-tartalmú adalék. Ebből mindössze néhány csepp kell az etetőanyagra. Ha igazán gyors eredményt szeretnénk elérni, válasszuk a Flumino termékeket!

Ezzel párhuzamosan célszerű folytatni az addig jól működő etetést. Amikor a halak leúsznak a fenékre, újra ráállnak arra is. Az etetés történhet gombóccal, amit parittyával is könnyedén bejuttathatunk. A Zig Riggel történő sikeres halfogás záloga a jól felhősödő etetőanyag, ami felhősítő tulajdonságán felül több olyan összetevőt tartalmaz, amik evésre serkentik az egyébként nem táplálkozó egyedeket. Gondoljunk bele! Amikor nem kívánunk enni jóllakottságunk vagy éppen étvágytalanságunk miatt, de felkínálnak nekünk egy somlói galuskát, sokunk hamar elcsábul. Én biztosan. Nincs ez másként a halaknál sem. A Z-Code aktiválásakor nyomban megéheznek, vagy csupán a felhő láttán kíváncsiságból keresik fel etetésünket, ahol horgainkra akadnak.

Ajánlott csali, csalizás

A FOX cég gondolt a fenti jelenségre, ezért fejlesztette ki e célra alkalmas műanyag csaliját, a Zig Aligna Foam szivacsot és annak horoghoz történő praktikus felfogatóját, a Zig Aligna Sleeves hüvelyt.

A FOX Zig Aligna Foam egy speciális műanyag lebegő csali…
… amely több színben kapható
A FOX Zig Aligna Sleeves praktikus felfogató
Három színben készül…
… és hasonlít a vízi rovarok lárváira, bábjaira

Használata roppant egyszerű. Lényege, hogy a csali horoggal együtt a befelhősített rétegben helyezkedjen el. Működése elősegíti a tökéletes akadást, a horgot minden esetben befordítja a hal szájába. Fotókkal illusztrált helyes alkalmazása alább látható.

Fűzzük be a damilt Zig Aligna Sleeves hüvelybe
Kössük meg a horgot és húzzuk rá a szárára
Faragjuk meg a Zig Aligna Foam szivacsot
Illesszük be a helyére…
… majd vágjuk le ferdére
Elkészült a lebegő csali

Fontos dolog a vízközti horgászathoz

A vízközt felkínált csali esetében mindig ajánlott fluorocarbon előkét használni, amely a vízben áttetsző színű, szinte láthatatlan.

Ha fluorocarbon, akkor Zig + floater
A vízben áttetsző színű, szinte láthatatlan
Jó párost alkotnak a Gamakatsu Wide Gape Super horoggal

Tévhit, hogy a ponty csak a mederfenéken táplálkozik. Ha bármilyen jel arra utal, hogy a halak a felszín közelében tanyáznak, azonnal cselekedjünk!

A horogkötés során ajánlott a pop-up csalit úgy rögzíteni, hogy érintse a horog öblét. Ennek az a magyarázata, hogy vízközt táplálkozva a ponty bekapja, nem pedig beszívja az élemet (és a csalit).

A gubancmentes dobásokhoz ajánlott PVA zsinórt használni, amellyel a hosszú előkét vagy a horgot rögzíthetjük.

A PVA zsinór megkönnyíti a szerelék gubancmentes bejuttatását

Az ismertetett módszernél a horogcsali színe kiemelt jelentőséggel bír. Bátran kombinálhatjuk az eltérő színű és ízesítésű csalikat a hajszálelőkénken, bogarakat, rovarokat imitálva, akár félbevágva, akár két egész szemmel. Alkoholos filctoll segítségével igazán élethűvé tehetjük a csalit, így jobban utánozhatjuk a vízbe csapódó rovarokat.

Alkoholos filctoll segítségével igazán élethűvé tehetjük a csalit…
… így jobban utánozhatjuk a vízbe csapódó rovarokat

Különböző napszakok, időjárási változások során a víz hőfokának megváltozása, cseréje a vízoszlop legfelső harmadában megy végre. Ezért is szeret itt tartózkodni a ponty.

A Zig Rig módszert alkalmazva többé nem kell fogások nélkül ülni

A Zig Rig módszert alkalmazva többé nem kell fogások nélkül ülni azokban az órákban, mikor a halak nem fenéken, hanem a vízoszlop különböző magasságaiban tartózkodnak. Manapság egyre inkább előtérbe kerül a bojlis horgászat új irányvonala, a Zig-Rig technika. Helyes felhasználását szemlélteti írásom és a képek. A többit Önöknek kell hozzátenni azzal, hogy kapástalanság esetén sem adják fel. Tegyék próbára az új módszert!