Új generációs gumi

Új generációs gumi

A rakós botos horgászat során teljesen természetes és elfogadott dolog, hogy a bot első 1-2-3 tagját be kell gumizni. A merev botok rugalmatlanságát remekül kompenzáló segédeszköz nélkülözhetetlen egy termetesebb hal kifogásához. Egy jól begumizott bot pont úgy működik, mint egy kifogástalan fékrendszerű orsó. Csak akkor „szólal meg” - kezd el nyúlni a gumi -, amikor kell, és csak annyit enged, amennyit kell. Az egész lelke a megfelelő méretű, jól kiválasztott gumi. De milyen is jó gumi? Ha belegondolunk, hogy néhány év alatt mennyit fejlődött ez technika… és hol tart most… hát, nem semmi!

A rakós botok elterjedésével egy új időszámítás vette kezdetét a nagybetűs HORGÁSZTÖRTÉNELEM-ben. A technika első gyakorlói hamar rádöbbentek, hogy bizony ennek komoly korlátai is vannak. Ha egy nagytestű hal akad a horogra, nem sok esély marad a kifogására (a fix zsinórhossz miatt). Engedni kell neki, növelni kell a fárasztás sugarát, hogy a küzdelem már ne az első néhány másodpercben a hal javára dőljön el. Ekkor született meg a gumizás ötlete. Kezdeti időkben a modellezők által használt gumi jelentette a csúcsminőséget.

A gumizás a rakós botos horgászat elmaradhatatlan részévé vált, de nem mindegy, hogy milyen gumit fűzűnk botunkba!
Ez az első generációs, horgászatra kifejlesztett, létrás-színes gumi, amelynél évekig nem tudtak jobbat készíteni
Óriási előrelépést jelentett a Krepton H.P. gumi megjelenése

A hiányt a horgászipar hamar pótolta, és egyre jobb minőségű, lágyabb, erősebb és rugalmasabb gumikat készített. Az újabb lépcsőfokot a Daiwa Hydrolastic jelenti.

A csúcsminőséget jelenleg a Hydrolastic képviseli

Ebben a cikkben Danó Gábor segítségével bemutatjuk az új generációs gumit és annak használatbavételét, később pedig gyakorlatban (horgászat közben) is megismerkedünk Hydrolastic-kal.

Igazi különlegessége, hogy nem tömör, hanem egy üreges cső, amely speciális olajjal van megtöltve
Rugalmassága minden eddig készített gumit felülmúl, amely különösen szembetűnő rövid szakaszon

Miért más Hydrolastic?

  1. A leglényegesebb eltérés a hagyományos tömör gumikkal szemben, hogy ez üreges. Ez az első csőgumi!

  2. Az üreges csőben folyadék (speciális olaj) található.

  3. A gumi rugalmassága minden eddig elkészített tömörgumi rugalmasságát felülmúlja.

  4. Igazi különlegessége, hogy egészen rövid szakasza is páratlanul nyúlékony és rugalmas marad. Például a legkritikusabb helyzetben, fárasztás közben, magasra emelt top szettel a hirtelen megugró hal kirohanásait késedelem nélkül kompenzálja.

  5. A Hydrolastic-kal egyedülálló módon lehet a halat irányítani, fárasztani.

  6. Élettartama, tartóssága a hagyományos gumikénak többszöröse.

  7. Négy méretben készül (hazánkban egyelőre három kapható). A dobozokon a gumi színe és erőssége van feltüntetve.

  8. Számos jó tulajdonságát elsősorban a nagytestű halak (pontyok) célzott horgászata során lehet érzékelni és kitapasztalni.

A mellékelt táblázatból minden fontos adat kiolvasható, amely egyértelművé teszi a különbséget a hagyományos és új gumik között:

gyártótípusméretszínszámozás (erősség)teszthosszmaximálishányszorosára nyúlikszakító-szilárdság
(mért)nyúlás
KamasanPole elastic1,8 mmzöldN° 1420 cm120 cm65,7 kg
MiloKrepton H.P.1,8 mmfehérN° 1620 cm130 cm6,55,4 kg
DaiwaHydrolastic1,8 mmkékN° 5-820 cm170 cm8,52,5 kg
DaiwaHydrolastic2 mmfehérN° 6-1020 cm160 cm83,15 kg
DaiwaHydrolastic2,2 mmfeketeN° 12-16+20 cm150 cm7,56,25 kg

Nincs más hátra, mint az új gumival felszerelni rakós botunkat. Ennek mikéntjét mutatja be az alábbi képsorozat:

Az első lépés a bot spiccének levágása. A Hydrolastic gumik az átlagosnál vastagabbak, ezért többet kell levágni a szokásosnál. Ha botunk hosszú spicces (AB tip), kb. 22-28 cm-rel kurtítsuk meg. Ha rakósunk normál, rövid spicces, vegyük ki a legelső tagot, mert a túlságosan rövidre vágott (10-15 cm-es) spiccnek már nincs létjogosultsága
Precízen távolítsuk el a sorjákat is!
Belső tefloncső használata javasolt, amely meggátolja, hogy ez éles perem elvágja a ki-be csúszkáló gumit. Ideális mérete 3-3,2 mm
Gábor a bot első kettő tagjába fűz gumit. Befűződrót segítségével, a vastagabbik tag felől húzza be a Hydrolastic-ot
Egy szimpla hurokot köt a gumi végére
Ezt akasztja a gumis létra (Stonfo Scaletta) kampójába. A spéci létra, a top szett végébe kb. 10 centire becsúszik, hogy ez bármikor kivehető legyen, előtte egy vékony fonott zsinórt kell belekötni
A Scaletta használatának óriási előnye, hogy a gumi feszessége bármikor tetszés szerint állítható, csupán néhányszor körbe kell tekerni. Ha túlságosan kemény, letekerni…
A spicc felöli oldalon, a legnagyobb méretű (Stonfo Extra Maxi Elit) gumis gyorskapocsba köti Gábor a gumit ugyanazzal az egyszerű hurokkal, mint a Scalettánál
Ezután a hurok két szárát addig húzza, amíg a kapocs tövéig fel nem csúszik a csomó
A csomó tökéletes, a rögzítő csövet a kapocsra rátolva és a felesleges darabot levágva a munka befejeződött. Mehetünk horgászni!
Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: