Bodorkák, nyárfavirágzás idején

A bodorka hazánkban korántsem örvend olyan népszerűségnek, mint például a franciáknál, belgáknál. Nálunk, ha horogra akad, hát istenem, egy színes vendég a haltartónkban. Nem úgy sok nyugat-európai országban, ahol hihetetlen kultusza van a bodorkának, a horgászatáról szóló szakirodalom pedig polcokat tölt be. A bodorka nálunk is megérdemelhetné ezt a figyelmet, hiszen (méreteihez képest) rendkívül jól küzdő, élvezetes horgászatot nyújtó halunk, akivel szinte mindenhol összefuthatunk. A Tisza-tóban gyönyörű állománya fejlődött ki az évek során. Egy „kényszer” szülte horgászat alkalmával bizonyosodtam meg erről.

Az egész egy hosszabb, sátorozással egybekötött horgászattal kezdődött. Sokáig készültünk rá, időpontját pedig a dévérek épp véget érő nászához igazítottuk. A naptárban május végét karikáztuk be. A szebb dévérek ilyenkor igen nagy számban tartózkodnak a partközeli 20-30 méteres sávban. Ha már túl vannak a nehezén, történetesen a fárasztó szerelmi csatározáson, pótolni igyekeznek az elhasznált kalóriákat, azaz mohón táplálkozni kezdenek. A kisebbek egész évben itt lebzselnek, de a nagyja a nász végeztével behúzódik a parttól mintegy 50 méterre húzódó mélyebb árokba. Mivel könnyebb a dolgunk, ha közelre kell horgászni, kifizetődőbbnek láttuk, ha akkor horgászunk rájuk, mikor ők is itt tartózkodnak. Egy dolgot hagytunk ki a számításból, a nyárfákat. A tározónak ezt a szakaszát a gát túloldalán hatalmas nyárfaerdő szegélyezi. Önmagában ez nem lenne gond, hiszen megfogja a hátunkba fújó szelet, de virágzása pont a mi túránk kezdetére csúcsosodott ki. Aki már próbált nyárfa szöszmővel borított vízen horgászni, megérti elkeseredésünket. A vizet szinte szőnyegként lepte el a lebegő vatta, lehetetlenné téve bármilyen gyűrűs bottal a horgászatot.

A vizet borító szösz megnehezítette a dolgom

Dacból, „csak azért is” összeszereltem a matchbotot, de néhány dobás után feladtam. Az apró gyűrűk pillanatok alatt összeszedték a nyárfa apró kis pamacsait. Cibus eleve egy nagyobb gyűrűkkel szerelt feederbotot rakott össze, amivel tudott is horgászni, csak - mint később kiderült - a fenékre tett csalit elsősorban a törpék díjazták. A dévérezésnek lőttek, legalábbis itt nem lesz matchezés. Szerencsére a rakós bot is ott lapult a botzsákba, így arra gondoltam, megnézem, mi fogható a partvédő kövezés előtt.

Könnyű, finom összeállítás

Elsősorban kisebb dévérekre, egyéb keszegfélékre számítottam, így a szerelékemet is az ő ízlésük szerint állítottam össze. A topszetbe egyes méretű gumit fűztem és egy 0,3 grammos finom úszót tettem a 0,10-es főzsinórra. Az ólmozást úgy osztottam el, hogy lassú, természetes süllyedéssel lebegjen majd alá a csali. Egészen apró jelzőólmot tettem a 0,08-as előke fölé. Horognak is a finom szerelékhez igazodó 18-as méretet választottam. Az etetőanyagot - mivel eredetileg dévérezésre készültem - a jól bevált VDE Silverből készítettem, amit kevéske szúnyoggal fűszereztem meg.

Dévéreknek szánt csemege

Az előkészületek után a meder feltérképezéséhez kezdtem. A mélységmérő nehezékem közel másfeles vizet jelzett, és néhány elszórt sziklától eltekintve - ami a partvédő kövezés része lehetett valamikor - más különösebb mederalakulatot nem árult el. A rakóst a tartóba tettem és „begombócoltam” az alapozásra szánt 5-6 gombócot. A művelet nem kis zajjal járt, így míg elült a riadalom, egy kis kávéval tuningoltam magam.

Így kell kávészünetre készülni!

Kora reggel volt még, így a csípős idő indokolta pulóver mellé bizony jól esett a forró koffeinadag is. Vérmes reményeket nem tápláltam a halfogást illetően, de azért kíváncsian vártam, vajon híre ment-e az ingyen lakomának. Vigyázva, nehogy a botspiccel megüssem a víztetőt, betoltam a szereléket.

A sekély víz miatt óvatosan tettem be a szereléket

Nem sok idő kellett hozzá, és az apró úszót máris lerántotta valami.

Mi az ördög? - Ennyire bátrak lennétek? - gondoltam.

Finoman beemeltem a bottal, mire a sárga gumi azon nyomban kiszaladt a spiccből. Biztos voltam benne, nem dévér küzd ilyen vehemenciával. A botot óvatosan bontottam, nehogy lerázza magát az akkor még ismeretlen ellenfél, majd a topszettel folytattam a fárasztást. A hal jellemzően nem a meder aljához lapulva küzdött, hanem a vízoszlop teljes magasságát bejárva, sokszor a víz felszínén gyors fordulókkal igyekezett szabadulni a horogtól. Egy-egy ilyen fordulónál már láttam, hogy gyönyörűséges, aranyba hajló színű, vörhenyes úszókkal ékesített test forgolódik előttem. A szákolásnál már bizonyossá vált, szépségdíjas bodorka akadt a horogra.

Most már tudom, kivel akadtam össze!

Izgatottan toltam vissza a rakóst, hátha nem egyedül érkezett. Nem hiába reménykedtem, hamarosan megismétlődött az előbbi jelenet. Egymás után, sorban jöttek a szebbnél szebb példányok, mindegyikük megkívánta a merítő használatát. Ha már itt vagytok, kaptok valami egészen kedvetekre valót! - határoztam el, és kendert kezdtem csúzlizni az úszóm köré, megspékelve egy kis csontival.

Ez már csendesebb műfaja az etetésnek

Több etetőanyag gombócot már nem mertem dobni, nehogy a viszonylag sekély vízbe csobbanó kaja elriassza őket. Lehet, hogy ez sem zavarta volna őket, mert a kendermagos etetéstől teljesen megőrültek. Az úszónak már esélye sem volt beállni, a csalira azon nyomban rárajtoltak. Hihetetlenül élveztem a fárasztásukat, hiszen nem egy, fél kilót is bőven meghaladó bodrival kellett „kötelet” húzni. A folyamatosan lőtt kender végig ott tartotta a csapatot. A horgászat vége felé, hogy megnézzem, nem szedegeti-e valaki az aljzaton szétszóródott magokat, csontikat, ráhúztam az eresztékre, és az etetéstől egy jó méterre leengedtem a felcsalizott horgot. Az élelmes bodorkák itt nem raboltak rá a süllyedő csokorra, ezért sértetlenül landolt a fenéken, de a sértetlenségét nem őrizte sokáig. Az úszó lassú, méltóságteljes emelkedése jelezte, most is igazolódni látszik az elmélet, miszerint érdemes a horgászat vége felé rápróbálni az etetés szélére. A tülekedő sokaságtól idegenkedő szebb halak sokszor itt mazsoláznak. A bevágást követően lomha, tétovázó mozgással egy dévér próbált szabadulni. Lám, csak kimerészkedtek ide is!

Az etetés szélén nassolt őkelme

Az időközben már magasan járó Nap miatt egyre melegebb lett, ezért jobbnak láttam, ha visszavonulok a fák árnyékába. Mivel igen megéheztünk egy kis sült halra, néhány kisebb bodorkát feláldoztunk a nomád élet oltárán. A halpucolás során egy gyors „bendővizsgálatot” is megejtettem.

Két „vacsoravendég”

A pocakjuk szinte szétpukkadt a sok kendertől. A halvacsora elkészítését Cibus vállalta. A beirdalt halat vékony fokhagyma szeletekkel bélelte, majd paprikás lisztbe forgatva kisütötte. Mit mondjak, fenséges lakoma volt. Barátom ekkor evett életében először sült bodorkát, de nem győzte dicsérni. Egy-egy hideg söröcskével lekísérve a délutáni szieszta biztosítva volt.

Az egyszerű lakoma első lépése, hogy a beirdalt halat fokhagymával spékeljük,…
… majd paprikás lisztbe forgatva…
… bő zsiradékban kisütjük
Miután jóízűen teleraktuk a pocakot…
… jöhet egy kis ejtőzés a fák árnyékában

Másnap is szerettem volna megismételni a bodorkázást, de a tavat ellepték a motorcsónakok, jet ski-k. A folytonos hullámverés nem csak az etetést tette lehetetlenné, de a horgászatot is. A ládán ülve még a tök alsóm is vizes lett. A nyárfa továbbra is ontotta virágát, amit a hullámzás puha szőnyegként sodort elénk, így minden remény szertefoszlott. Két dolog azonban bizonyossá vált előttem:

Nem tervezek nyárfavirágzásra horgászatot, ami a tavalyi évhez hasonlóan most is körülbelül ugyanakkor várható, naptáramban a Tisza-tó ekkor kilőve.

A bodorkákra jobban odafigyelek. A jelek szerint a lábunk előtt vannak, csak ki kell fogni őket!

Egy száknyi bodorka remek kikapcsolódást nyújt

Írta: Polyák Csaba (csabio)
Fotók: Polyák Csaba (csabio)