Kalandozások a Duna-deltában - I. rész

Hosszú évek óta vágyódtam a Duna-deltába, nagyon kíváncsi voltam magára a tájra, az élővilágra. A környezet szépsége mellett a várható, halfogásban gazdag horgászat is kellően felcsigázta az érdeklődésemet. Rengeteg történetet, élménybeszámolót hallottam a delta legendás halállományáról, évről-évre jobban viszketett a tenyerem egy Duna-deltai horgászatra. A tavalyi Háromfai Nemzetközi Boilie Showon elért III. helyezéssel végre teljesült e régi kívánságom, az Umbridae Delta Fishing Tours felajánlásának köszönhetően. Június végén Bella István barátommal elindultunk az ismeretlenbe, meghódítani a deltát!

Az utazás

Ezer kilométeres autózás után érkeztünk meg Tulceába, ahol már várt bennünket Molnár László az Umbridae képviselője. Mindenféle rém hírekkel ellentétben az utazás során végig jó tempóban és háborítatlanul tudtunk haladni. Az utak egy-két rövid szakasztól eltekintve európai szinten mozognak, (persze mi csak főútvonalon haladtunk, a mellék utakról nincs információnk) hihetetlenül szélesek és jó minőségűek, rendőröket, pedig szinte alig láttunk.

Az utazás során nagyon szép tájakon haladtunk keresztül

Miután László vezetésével éppen elértük az utolsó kompot, és sikeresen átkeltünk a Dunán, megkezdődött az igazi borzalom. Kizárólag csak rémálmaimban jön elő a Gorgováig tartó utolsó 30 km. Ennek az oka roppant egyszerű. Nem volt út! Én legalább is nem nevezném annak azt a hepe-hupás, méteres gödrökkel tarkított, felrobbantott aknamezőre emlékeztető förtelmet! Miután több mint két órás zötykölődés után megérkeztünk Gorgovába, fellélegezhettünk végre. Itt vagyunk!

Az ezer kilométeres utazás során mindössze, kb. 70 km útszakasz bizonyult rossznak. Az viszont katasztrofális volt!

Ismerkedés a Duna-deltával

A deltával történő ismerkedésre egy teljes napot szántunk, bíztunk benne, hogy ennyi idő alatt többé-kevésbé képben leszünk a horgászattal, helyválasztással kapcsolatosan. Nagyot kellett tévednünk! Az egész napos csónakázás során csak elbizonytalanodtunk, estére már azt sem tudtuk, hogy akarunk-e horgászni egyáltalán. Hatalmas területen fekszik a Duna-delta, s mi csak egy csipetnyi részét jártuk be, mégis annyi jó halfogásra tökéletesnek látszó helyet találtunk, hogy a bőség zavarával küzdve nehezen tudtunk választani. Hatalmas tavak, hinarasok és töklevelesek, szűk csatornák, holtágak váltották egymást. Pistivel többször már azt sem tudtuk, hogy hol vagyunk, vajon merre járhatunk.

Rengeteg csatorna található a Duna-deltában, vigyázni kell, hogy a horgász ne tévedjen el
A helykeresés alkalmából többször, már nem igazán tudtuk, hogy vajon merre járhatunk

Végül is késő estére megszületett a döntés, táborhelyünket a Sulina ágon állítjuk fel. Az alacsony vízállás végett bíztunk benne, hogy a pontyok jobban összeverődnek a haltartó helyeken.

Hosszas keresgélés után táborhelyünket a Sulina ág bal partján alakítottuk ki

Érkezik az első nyurga ponty!

A kora reggeli órákban indultunk el az öt km-re lévő, tíz napig az új otthonunkat képező táborhely felé. Lipován idegenvezetőnk Lucián arcát látni kellett volna a csónakba történő bepakoláskor. Kissé döbbenten vette tudomásul, hogy a fuvarozásra kevés lesz egy csónak, abba bizony sehogy sem fér bele a rengeteg felszerelés. Miután tele pakoltuk a második csónakot is végre elfoglaltuk a helyünket a csónakban és elindultunk a Sulinán.

Felszerelésekkel kettő csónakot is sikeresen tele pakoltunk
Több mártogató dipp aromát is vittünk magunkkal a deltai horgászatra

A táborhelyet már pillanatok alatt elfoglaltuk, felszerelésünket gyorsan összeállítottuk, s kezdődhetett a horgászat. Mivel a bojlis horgászatot helyeztük előtérbe az első napokban nem igazán számítottunk a pontyok részéről érdeklődésre. Éppen ezért lepődtünk meg kellőképpen, mikor a horgászat megkezdését követően, alig egy óra elteltével Pistinek megszólalt a hangjelzős kapásjelzője. Hitetlenkedve meredtünk egymásra, majd szinte egyszerre üvöltöttünk fel!
- Kapás!!
Pistinek közel negyed órás küzdelemben sikerült csak a part közelébe kényszerítenie rendkívül jól küzdő ellenfelét. Akkor pillantottuk meg először, miután egy elképesztően hosszú pikkelyes test beburványlott előttünk.
- Amur!- kiáltott fel Pisti meglepetten.
- Nem hiszem. Szerintem nyurga ponty!- közöltem Pistivel észrevételemet, miközben a videokamerával próbáltam befogni a vágtató halat.
A sikeres szákolást követően, még sokáig gyönyörködtünk a közel egy méteres, 12 kilós dunai nyurgában. Igazi vadponty volt, hihetetlen erővel rendelkezett.

Az első, 12 kg-os dunai nyurga pontyot alig egy órai horgászat után sikerült kifogni

A ponty visszaengedésekor tudatosult csak bennünk a tény, hogy ezt a halat alig egy órai horgászatot követően sikerült kifogni.
- Mi lesz itt még tíz napig?! - kérdeztük egymástól, miközben már képzeletben láttuk magunkat holt fáradtan a hatalmas nyurga hadakkal küzdeni. A hátralévő idő nem egészen az elképzeléseink szerint alakult, több problémával is meg kellett küzdenünk a horgászatok során.