A 2012. év legszebb fogásai 2. rész - egyéb halak: Szavazz az év fogására!

A Fogási naplóból válogatott „egyéb” halakkal kapcsolatos szavazás ismét nehéz döntést jelent majd az olvasóknak. Ma 15 darab „egyéb” halfajhoz tartozó, általunk legjobbnak ítélt fogást mutatunk be. A kérésünk ugyanaz, mint tegnap: nézzétek meg e gyönyörű halakat és kifogásuk körülményeit, majd válasszatok! Szavazzatok arra a horgászra és fogására, akinek szívesen átnyújtanátok a „2012. év fogása - egyéb hal kategóriában” díjat! Válasszuk ki az év fogását!

A nemes halak kiválogatása után az „egyéb” kategóriába sorolható halak bejelentéseinek szemezgetése következett. Ebben az írásban az ezek közül kiemelt fogások szerepelnek. Célunk ezzel - azon túl, hogy e kategóriában is megjutalmazzunk egy horgászt - továbbra is kifejezetten az, hogy népszerűsítsük az „egyéb” halak fogását, bemutatva ennek szépségét és elismerve ennek értékét, valamint hogy ezáltal e fogások bejelentését is szorgalmazzuk. A Fogási napló 2012-es bejegyzéseit átnézve sok szép, különleges, ritka fogásra akadtunk.

Az itt bemutatott 15 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2012. év Fogása - egyéb hal kategóriában” kupa, emellett 2012-ben lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. A listába sorolt horgászok (halak) bármelyike méltó lehet a díjra, ezért arra kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában.

Szavazni 2013. január 9. (szerda) 24:00 óráig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki szavazott!

Íme, az általunk kiválasztott „egyéb” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Aranykárász

E ritkává vált halfajunkat ezúttal Filó Roland (filo10) fogása képviseli.

Fogás ideje: 2012. 08. 11.

Halfaj: aranykárász

Tömeg: 0,6 kg

Hely: Nagytevel

Módszer: úszós

Csali: kukorica (natúr csemege)

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Pontyozás közben jött a gyönyörű hal.

Természetesen visszakerült a lakhelyére

Bagolykeszeg

Bár e keszegfaj nem számít kuriózumnak nagyobb folyóinkban, nagyon kevés bejegyzés érkezik róla. A 2012-es év egyetlen bejelentéseként ajánljuk figyelmetekbe Szili Dániel (danius) fogását!

Fogás ideje: 2012. 05. 14.

Halfaj: bagolykeszeg

Tömeg: 0,35 kg

Hely: Maros

Módszer: bolognai

Időjárás: felhős

Fogás körülményei: Kb. 2,5 m-es, húzós vízből jött bolognaival, csontira. 20 grammos úszóval, visszatartott szerelékkel fogtam, 14-es előkével, 12-es horoggal.

Csodás hal egy csodás folyóból

Bodorka

Hiába a leggyakoribb halfajunk, továbbra is kevés bejelentés érkezik bodorkafogásról. A bejegyzések közül Válint Gyula (gyuszi13) tavaszi bodorkáját jelöltük szavazásra.

Fogás ideje: 2012. 03. 24.

Halfaj: bodorka

Tömeg: 0,3 kg

Módszer: match

Csali: csonti + pinki

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Csak összejött az idei első normálisnak mondható pár órás horgászat. Idén nem nagyon erőltettem eddig a pecát. Volt, hogy félórára lekukkantottam a főágra, és olyan is előfordult, amikor 1,5 órára az egyik öböl bejáratához, de semmi. Hideg még a víz, ezért nem is búslakodtam.

Tegnap viszont egy kicsit beljebb kerestük a halakat. Eleinte pickerrel próbálkoztam, meg is jött vele az év első hala egy kapitális snecibácsi személyében. Sajnos képet elfelejtettem róla készíteni, mert iparkodtam a visszaengedéssel :) Snegó uraságot a változatosság kedvéért egy normál géb követte. A kis genyónak mákja volt, mert jókedvemben talált :) Végre jött egy aranyos bodorka is, de utána csend lett.

Andris balomon, Sonki meg jobbomon folyamatosan szedték matchbottal a halat, ezért a pickert összeraktam és felszereltem a matchbotot. El is kezdtem szépen fogni én is a halakat, míg be nem ficcent a peca legnagyobb halacskája nekem. Szépen kifárasztottam, a horog jól ült, a bodri jól viselkedett és úgy 1-2 perc „parti party” után már úszott is tova.

Ezután is jött még pár aranyos dévérke meg karika. Idővel az én placcom elcsendesült, összepakoltam a cuccaimat. Amíg Andris pakolt, az ő botjával is fogtam pár dévérkét :)

Összesen hatféle halat fogtam aznap. Géb, sneci, dévér, karika, bodorka, szilva. Szerintem jó kis peca volt :)

Compó

E „nemesi” rangot is kiérdemlő halunk nagyobb egyedeinek megfogása sok horgász vágya. A jelek szerint erre Miszlán továbbra is van esély… Ismét egy miszlai compó, ezúttal Szabó Gábor (gabi_94) hala került a listára.

Fogás ideje: 2012. 06. 30.

Halfaj: compó

Tömeg: 3,32 kg

Hely: Miszla

Módszer: bojlis

Csali: bojli

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Péntek reggeltől hétfő reggelig tartó 72 órás miszlai túrán vettünk részt kis csapatunkkal. Már maga az érintetlen környezet, a vadregényes tó látványa csodálatos élményt nyújtott számunkra, amit a kifogott halak már csak fokozni tudtak.

Nagy melegben a balos jelző csippanására figyeltünk fel, majd szépen lassan teljesen beejtette az érdeklődő a swingert. Ekkor már sejtettük, de csak a ráemelést követően bizonyosodhattunk meg róla, igen compóval van dolgunk, de hogy ekkorával, azt még álmomban sem reméltem volna. Part közelében megpillantva a halat hatalmas öröm lett úrrá rajtunk, hiszen nem minden nap találkozik az ember ekkora egyeddel. Vízből kiemelve kíméletes bánásmódban részesült, majd pár (szerencsére) jól sikerült fotó után vissza is került éltető elemébe, a csodálatos miszlai vízbe.

Csali 1 szem Abiotic Carp Baits Halibut-Fokhagyma ízesítésű bojli volt. Köszönöm a tesztelési lehetőséget.

A maga nemében döbbenetes méretű
Visszaengedés előtti pillanatok egyike

Dévérkeszeg

A sok szép 2012-es dévér közül egy dunai fogást, dr. Süveges András (flagellum_dei78) halát választottuk ki.

Fogás ideje: 2012. 08. 17.

Halfaj: dévérkeszeg

Tömeg: 2,3 kg

Módszer: picker

Időjárás: borult

Fogás körülményei: Elég jó móka volt pickerrel, 18/14-ben kiszedni, felfeküdt a sodrásba, úgyhogy a hal védekezése és tömege mellett a folyóval is meg kellett küzdenem. Éppen ezért eltartott vagy 5 percig, mire szákba tereltem. A fénykép elkészítését követően visszanyerte szabadságát.

Süllőre már nagy volna… ;)

Domolykó

Az igazán „minden lében kanál”, azaz szinte minden módszerrel megfogható domik 2012-ben is szép számmal szerepeltették magukat a Fogási naplóban. Most egy komoly zsákmányhoz sok horgász szerint tán túl picinek tűnő vizecske nagy halára, Katona László (dragonfish) fogására lehet szavazni.

Fogás ideje: 2012. 04. 23.

Halfaj: domolykó

Tömeg: 2,4 kg

Hely: Tarnóca

Hely típusa: patak

Módszer: pergetés

Csali: wobbler

Időjárás: borult

Fogás körülményei: Feederel indult a peca, keszegezni akartam… Hazafelé pár helyen megálltam pergetni és olyan helyet találtam, ahol egy fa lógott a víz fölé, én alá dobtam be a Salmo Butchert. A víz olyan 1 m körüli lehetett. Bedobás után, a wobbler vízbe érkezésekor azonnal felnyúlt érte a domi, majd erőteljesen megragadta és elindult vele. 3-4 perces fárasztás után megláttam a halat és alig hittem a szememnek, hogy ilyen kis patakban ekkora domi létezik. Közelebb húztam magamhoz, majd kiemeltem a vízből. Fotózás és gyönyörködés után visszaengedtem! (Remélem azóta is boldogan úszkál a patakban :))

Kis patak nagy domolykója!

Ezüstkárász

A 2012. évi bejelentések közül Jávorka Dániel (jdcm333) példaértékű fotókkal bemutatott, tanulságos ezüstkárász-fogását jelöltük a listára.

Fogás ideje: 2012. 09. 03.

Halfaj: ezüstkárász

Tömeg: 2,1 kg

Hely: Széki-tó (Devecser)

Módszer: bojlis

Csali: bojli

Időjárás: felhős

Fogás körülményei: Egy négynapos horgászat érdekes fogásaként könyvelhettem el ezt a termetes ezüstkárászt, aminek megtetszett az általam gyártott 24 mm-es fokhagymás bojli. Bár nem őrá vártam elsősorban, mivel még sosem fogtam ebből a halfajból másfél kg feletti példányt, így értékes fogásnak bizonyult számomra.

Belefért a 24-es golyó a szájába :-)
Szép nagyra nőtt ez a példány

Jászkeszeg

Folyóink jellemző keszegfajáról kevés bejegyzés született. Ezúttal Csöndes István (vazzapi) jászkeszegére lehet szavazni.

Fogás ideje: 2012. 05. 06.

Halfaj: jászkeszeg

Tömeg: 0,98 kg

Hely: Győr Mosoni-Duna

Módszer: rakós

Csali: csonti + pinki

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Hajnalban érkeztem a helyszínre. Már többször voltam itt mostanában és elég szépen etettem! Végre megjött a folyó öregebbje is. Nagyon örültem! Szépen matracon feküdt a fotózás közben, és ment is vissza egyéb keszegtársaival együtt.

Nem hittem a szememnek!
Őt saját kézzel engedtem vissza

Leánykoncér

E keszegfaj védett természeti érték státusza ellenére kívánatos - ideiglenes - horgászzsákmánynak számít: a folyóvízi pecások szilaj védekezése és formás alakja miatt nagyra becsülik. A 2012-es bejegyzések közül H. Ferenc (fecsa44) szép dunai fogását jelöltük szavazásra.

Fogás ideje: 2012. 11. 20.

Halfaj: leánykoncér

Tömeg: 2,54 kg

Hely: Dunaalmás (Duna)

Csali: csontkukac + kukorica

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Hűvös, derült idő volt. Az élő csali önmagában nem eredményezett kapást, így 2 db csontit kiegészítettem 1 szem csemegekukoricával Bedobás után 5 perc elteltével vehemens kapásra lettem figyelmes. Három perc fárasztás után sikerült megszákolni ezt a gyönyörűséget. Mérlegelés után azonnal visszakerült a Duna habjaiba.

Zsinórom 20/16, a horog Gamakatsu 2270N - 16.

Egyedül voltam, ezért nincs olyan fotó, amin a kezeimben tartom. :(

Hatalmas leánykoncér a Dunából

Menyhal

Egyetlen tőkehalfélénk hiába csak a zord időszakban fogható jól, sok horgász próbálkozik eredménnyel. A 2012-es fogások közül Fábián Béla (fabibe) gyönyörű mintájú menyhalára lehet szavazni.

Fogás ideje: 2012. 12. 09.

Halfaj: menyhal

Tömeg: 0,85 kg

Módszer: rablóhalas fenekező

Csali: halszelet

Fogás időszaka: éjszaka

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Szép, derült idő volt, -6 fok.

Az eddigi legnagyobb menyusom :)

Paduc

A vésettajkúak közül a „nemes” kategória márnafogásánál (és az előző évek listáiból…) megismert Csór Gyula (friend) testes halát ajánljuk a folyóvizek szerelmeseinek figyelmébe.

Fogás ideje: 2012. 08. 21.

Halfaj: paduc

Tömeg: 1,54 kg

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Mivel ismét bennünk volt a zsizsik, újra a kövezést nyomtuk Ferivel. Lassan indult be a móka, de csak ránk találtak a halak. Nem volt dömping, de az átlagméretre nem volt panasz. A felhozatal elég változatos volt: dévérek, baglyosok, jászok, márnák, paducok, domi, szilvák és karikák. Persze voltak gébek is, szerencsére nem sok. Gyakorlatilag ugyanaz volt a menetrend, mint múlt héten, csak most 10-12 db dévér is befurakodott a „sokadalomba”. Örültünk nekik, mert ezen a helyen nem ők a dominánsak. A kisebb marcik simán kijöttek, de 1-1 jobb elment, Ferinek és nekem is. A 16-os előkét eltépték a köveken és az akadóban… Nem sokáig bánkódtunk, mert a szilaj, darabosabb halak kárpótoltak minket. A nap fénypontját számomra egy mohó kapást produkáló és keményen védekező paduc jelentette. Persze ő is amnesztiát kapott, mert csak így van esély, hogy újra ilyen élményekben legyen részünk. Késő délután elégedetten pakoltunk, mert újra szép emlékekkel ajándékozott meg a Duna. :-)

A falánk padró… :-)

Sügér

E csodaszép ragadozó hal gyakori vendég a horgon, 2012-ben is több bejegyzés született. A listába Makai Dániel György (gyuri995) jó fotókkal illusztrált fogás-sorozatát választottuk.

Fogás ideje: 2012. 10. 20.

Halfaj: sügér

Tömeg: 0,35 kg

Hely: Ráckevei-Soroksári Duna-ág

Módszer: pergetés

Csali: twister

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Elég jó nap volt. Sikerült fogni 4 db sügért a kis híd lába alól. A képeken látható 2 sügért zöld twisterrel fogtam, de sikerült még mártogatva is fogni.

Szép sügérek az RSD-ből

Szilvaorrú keszeg

Csór Gyula (friend) folyóvízi horgászatának eredményességét igazolja, hogy a szilvaorrú keszegek közül is „muszáj” volt az ő fogását jelölnünk. Csodaszép szilvája bőven másdél kiló feletti volt!

Fogás ideje: 2012. 10. 03.

Halfaj: szilaorrú keszeg

Tömeg: 1,64 kg

Időjárás: borult

Fogás körülményei: Reggel még esett az eső, de ez sem szegte a kedvünket. Hamarosan kiderült az ég és kitartásunkért fantasztikus élményekkel gazdagodtunk. Már a kezdet is másként alakult, nem az apróságok és a szörnyecskék voltak a kezdőhalak. Márnák és főleg szilvák jöttek, de az idő haladtával a marcik egyre kevesebb teret engedtek a keszegeknek. Volt, hogy kettesével fogtuk őket, annyira zabáltak. Külön öröm, hogy a szilvák között darabosak is voltak. A legnagyobb hossza 45 cm és 1,64 kg volt. Kapását nem lehetett elhibázni, mert el akarta vinni a botot. Ezért bevágnom sem kellett, csak megemeltem a botot és kezdődhetett a heves küzdelem. Szokásos procedúra után örömmel engedtem útjára a harcos szilvát.

A sikernek persze ára is volt, kb. 12-15 előkével és 4-5 komplett cuccal vámolt meg a Duna (nagyon akadós és köves-sziklás a meder). Most azonban a veszteség sem számított a feledhetetlen peca miatt! :D

Szilva a javából :)

Törpeharcsa

2012-ben ismét több bejelentés érkezett, így e halat is fel tudtuk venni a listára. Szavazni az aranykárásszal is szereplő Filó Roland (filo10) igazán kivételes méretű halára lehet.

Fogás ideje: 2012. 06. 12.

Halfaj: törpeharcsa

Tömeg: 0,89 kg

Hely: Bébi-tó

Módszer: fenekező

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Volt egy kis időm, egyet gondoltam és szóltam a papának, menjünk ki egy kicsit pecázni. Erős, húzós kapással jelentkezett. Beakasztottam egy akkorát, hogy leestem a székről, majd a vízbe. Kb. 2 perc fárasztás után tudtam kivenni a törpét a vízből, akkor megszákoltuk. Gyorsan átöltöztem és csak utána fényképeztünk. Vissza akartam engedni, de sajnos mélyre nyelte a horgot. Így hát hazavittük a halat, és most jelenleg a fagyasztóban kuksol.

Gyönyörű szép példány!

Vörösszárnyú keszeg

Végre ismét szerepelhet listánkon ez a csodaszép keszegféle! 2012-ben több bejegyzés is született, közülük a legnagyobb, ráadásul legyező módszerrel (ideiglenesen) kifogott példányt, B. Sanyi (nitron86) halát választottuk.

Fogás ideje: 2012. 08. 23.

Halfaj: vörösszárnyú keszeg

Tömeg: 1 kg

Hely: Fehér-Körös

Módszer: legyezés

Csali: műlégy

Időjárás: derült

Fogás körülményei: Saját készítésű polibogárra éhezett meg, fotózás után gyorsan vissza is engedtem. Azóta már sikerült még egyszer megfognom :)

Csodás vörösszárnyú keszeg

Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet ide kattintva adhat le: szavazás.

A szavazást 2013. január 9. (szerda) 24:00 órakor zárjuk le.