A 2015. év legszebb fogásai 2. rész - egyéb halak: Szavazz az év fogására!

Fogási naplónkból válogatott „egyéb” halak közül választani ezúttal sem lesz könnyű. Ma 10 „egyéb” halhoz tartozó, általunk legjobbnak ítélt fogást mutatunk be. Kérésünk ugyanaz, mint tegnap: nézzétek meg e halakat és kifogásuk körülményeit, majd válasszatok! Szavazzatok arra a horgászra és fogására, akinek szívesen átnyújtanátok a „2015. év fogása - egyéb hal kategóriában” díjat! Válasszuk ki az év fogását!

A szavazásra bocsátott „nemes” halak kiválogatása után az „egyéb” kategóriába sorolható halfajok bejelentéseit vizsgáltuk át, itt az ennek eredményeként kiemelt fogások szerepelnek.

Immár második éve vannak érvényben azok a szabályok, amelyek kissé átalakították a korábban sokáig változatlan „nemes-egyéb” felosztást, hiszen több korábban csak napi súlykorlátozással védett halfaj kapott egyedi méretkorlátozást és napi darabszám-kvótát. E változástól függetlenül, a hagyományosnak mondható felosztást megtartva kezeljük a „nemes” (mint elsőrendű haszonhal) és az „egyéb” (mint másodrendű haszonhal) kategóriát.

Célunk e szavazással - azon túl, hogy e kategóriában is megjutalmazzunk egy horgászt - továbbra is kifejezetten az, hogy népszerűsítsük az „egyéb” halak fogását, bemutatva ennek szépségét és elismerve ennek értékét, valamint hogy ezáltal e fogások bejelentését is szorgalmazzuk. A Fogási napló 2015-es bejegyzéseit átnézve sok szép, különleges fogásra akadtunk, bár voltak fajok, amikhez a szokottnál kevesebb bejegyzés érkezett. (Ezért is biztatunk mindenkit, töltse fel szép képekkel illusztrált fogásait az egyéb halakról is!)

Az itt bemutatott horgászok közül a győztes jutalma egy „2015. év Fogása - egyéb hal kategóriában” kupa, emellett 2016-ban lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. A listába sorolt horgászok (halak) bármelyike méltó lehet a díjra, ezért arra kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában.

Szavazni 2016. január 10. (vasárnap) 24:00 óráig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki már szavazott!

Íme, az általunk kiválasztott, szavazásra bocsátott „egyéb” halak ábécérendben:

Bodorka
2015-ben ismét kaptunk e gyakori halról is bejelentést, így most erre a fajra is lehet szavazni. A listánkba Zalavári Zoltán (zalavazo) fogását. választottuk
Fogás ideje: 2015. 03. 21.
Halfaj: bodorka
Tömeg: 0,14 kg
Hely: Mosoni-Duna
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Hosszú szünet után a tavasz első napján jutottam ki a Mosoni-Duna győri szakaszára. Sajnos a horgászat messze nem volt eredményesnek nevezhető, ettől független kellemes délutánt töltöttem a vízparton. Terítéket sok géb, néhány szilvaorrú és karikakeszeg, illetve egy bodorka képezte.

Felszerelésem:

Bot: SHIMANO Catana CX Heavy Feeder 3,96 m

Orsó: SHIMANO Catana 4000FB

Zsinór: Trabucco T-Force XPS Feeder Plus - 0,203 mm

Előke: Trabucco T-Force XPS Braided PE - 0,12 mm fonott dobóelőke, Trabucco T-Force Competition PRO - 0,16 mm horogelőke 65 cm hosszban

Horog: Gamakatsu LS-2270N - 14

Végszerelék: Haldorádó gyöngyös csúszó kapocs, illetve Haldorádó Hard River Feeder kosár 1 oz méretben.

Gyakori, de kedves halunk a bodorka

Compó
A 2015. évi compófogások közül szavazni Ungi Lajos (mindennevfoglaltezis) halára lehet majd.
Fogás ideje: 2015. 05. 25.
Halfaj: compó
Tömeg: 1 kg
Hely: Erőműi-tó
Csali: gumikukorica
Fogás időszaka: éjszaka
Időjárás: felhős
Fogás körülményei: Átlagos éjszakai horgászat során a sok ponty, keszeg és kárász mellett egy ritka és gyönyörű hal akadt a horgomra! Compó! A csali egy szem Haldorádó Mézes SpéciCorn volt. Gyors fotózás után ment is vissza azonnal a vízbe!

Szép compó érkezett éjszaki vendégként ”

Dévérkeszeg
A számos tavalyi dévér közül egy dunai példányt, Schmidt Bence (schmidtbence92) halát választottuk ki.
Fogás ideje: 2015. 07. 30.
Halfaj: dévérkeszeg
Tömeg: 2,7 kg
Csali: csontkukac + kukorica
Fogás időszaka: hajnal
Időjárás: borult
Fogás körülményei: Idén először jutottam ki hajnalban a Dunára. Hajnalban sikerült fogni egy bő kettes márnát, majd nem sokkal utána jött ez a gyönyörűség, életem eddigi legnagyobb dévérkeszege: 2,7 kilónál állt meg a mérleg nyelve. :)

Hatalmas dévér - a hajnali Duna ajándéka
„Alig érem be a tarkója felét”

Domolykó
A domolykók közül egy pergetve fogott halra, Kovács Szabolcs (avril) fogására lehet szavazni.
Fogás ideje: 2015. 02. 21.
Halfaj: domolykó
Tömeg: 2 kg
Hely: Berettyó
Módszer: pergetés
Csali: gumihal
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Hosszú „téli szünet” után, február második felére végre ideálissá váltak a körülmények egy folyóvízi horgászathoz. A mélyebb szakaszokat kerestük fel kedvenc kis folyócskámon, bízva abban, hogy a legtöbb hal még az ilyen részeken tartózkodik. Nemsoká sikerült is megfogni az év első halát egy kisebb domolykó személyében, majd nem sokkal később egy csendes, nyílt részen újabb, ezúttal elemi erejű kapásnak örülhettem. A bot karikába hajlott, a keményre állított fék pedig megállás nélkül kezdte adagolni a zsinórt. A hirtelen kirohanást a rövid bottal nem tudtam elég gyorsan lereagálni, így a zsinórom felakadt egy víz fölé nyúló gallyra. Szerencsére horgásztársam mellettem volt és gyorsan kiiktatta a fárasztást megnehezítő ágat. Ellenfelemet viselkedése miatt eleinte jobb csukának véltem, de hamarosan egy óriási domolykó jelent meg a víz alatt. Fülig érő szájjal szákoltam meg a nagy, öreg halat, amellyel jócskán sikerült megdöntenem egyéni rekordomat. A vékony akadásból kiindulva Marci barátom segítsége nélkül szinte biztos, hogy meglépett volna a hal - ezúttal is köszönöm a gyors közbelépést!

A felszerelést egy 1,8 m-es, 20 g dobósúlyú bot, 35-ös méretű orsó, 0,13 mm-es fonott főzsinór és 0,25 mm-es monofil előke alkotta. A csali egy barna színű, 6 cm-es gumihal volt.

2 kilogrammos domolykó a Berettyóból

Jászkeszeg
Sajnos 2015-ben sem kaptunk annyi bejelentést jászkeszeg fogásáról, amennyit a faj gyakorisága alapján várhatnánk. Ezúttal egy dunai halat választottunk, Balla Csaba (tmpgenc) jászkeszegére lehet szavazni.
Fogás ideje: 2015. 10. 09.
Halfaj: jászkeszeg
Tömeg: 2,5 kg
Időjárás: felhős
Fogás körülményei: Nehezen adta magát.

Csodás folyóvízi hal!
Mehetett vissza Dunába…

Leánykoncér
Hiába nem kifogható védettsége miatt, 2015-ben is sok szép egyed fogásáról számoltak be a horgászok. Listánkra Kenyeres László (dunken) fogása került fel.
Fogás ideje: 2015. 11. 14.
Halfaj: leánykoncér
Tömeg: 2,98 kg
Hely típusa:folyó
Időjárás: felhős
Fogás körülményei: Már azon tanakodtam, hogy összepakolok, amikor heves rángatózásba kezdett a horgászbotom spicce. Kezemben azonnal lendült a pálca, de nem éreztem nagyobb ellenállást. Viszonylag gyorsan sikerült a part mellé kormányoznom ellenfelemet, ahol erőre kapott és vad kitörésekkel válaszolt a számára kevésbé jámbor bánásmódra. 5 perces kardozás után mutatta meg először teste impozáns körvonalait. Ekkor tudatosult bennem, hogy egy kapitális leányhallal hozott össze a sors, ezért még jobban koncentráltam a fárasztás minden egyes mozzanatára. Végül győztesként kerültem ki az izgalmasnak mondható párharcból. Készítettünk pár közös fényképet, majd visszaadtam a folyónak, amivel megajándékozott. Néhány pillanat erejéig még imbolygott a parti sekélyesben, de megvártam, amíg újra magához tér és csak ezután hagytam kicsúszni kezem finom szorításából. Lassan szembefordult a sodrással, lesüllyedt a mélybe, végül eltűnt a folyó szürkeségében.

A Duna Királynője! Csodálatos folyóvízi hal, vigyázzunk rá!
Szinte végigéri a pontyos merítő fejet

Paduc
A bejelentett egyetlen paducot, Wetterhán Péter (peetee89) fogását ajánljuk figyelmetekbe.
Fogás ideje: 2015. 08. 10.
Halfaj: paduc
Tömeg: 1,6 kg
Csali: csontkukac + pufi
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Fél óra horgászat után elég vehemens kapással jelentkezett ez a szép hal, technopufi + csonti szendvicsre. A méreteit meglátva leesett az állam, ekkora paducot még sosem láttam élőben :) Később még két kisebb márnát sikerült a partra emelni, egy márna meg ellentmondást nem tűrve simán megtépett, szóval nem volt egy rossz horgászat!

1,6 kg-os paduc vette fel a csalit

Sügér
A 2015. évi bejegyzések közül Léport Ferenc (leportferi) egyik szép fogását választottuk.
Fogás ideje: 2015. 10. 28.
Halfaj: sügér
Tömeg: 0,35 kg
Hely: Hejő-patak
Hely típusa: patak
Módszer: pergetés
Csali: twister
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Fél óra dobálás után sikerült kifogni 2 cm-es twisterrel a nap egyetlen halát.

0,35 kg
Teljesen benyelte a kis twistert

Szilvaorrú keszeg
Szilvaorrú keszegből is csak egy bejelentést kaptunk, így Süveges András (flagellum_dei78) dunai hala került a szavazólistába.
Fogás ideje: 2015. 07. 03.
Halfaj: szilvaorrú keszeg
Tömeg: 1,18 kg
Fogás időszaka: hajnal
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Nagyot harcolt, biztos voltam benne, hogy egy szép márna lesz, az volt egyedül gyanús, hogy folyásnak lefele húzott (de úgy, hogy egyben kért vagy 6-8 méter zsinórt). Nagyon örültem neki. Aznap jött még 5 márna is, 1,2 - 2,0 kg közötti méretben.

1,18 kg-os szilvaorrú a hajnali Dunából

Vörösszárnyú keszeg
A 2015. évi fogások szavazólistáján ismét szerepeltetni tudjuk a vörösszárnyú keszeget: Tóth Márton (captm) fogását ajánljuk figyelmetekbe.
Fogás ideje: 2015. 04. 30.
Halfaj: vörösszárnyú keszeg
Tömeg: 0,5 kg
Hely: Csatorna
Hely típusa: csatorna
Módszer: legyezés
Csali: műlégy
Időjárás: derült
Fogás körülményei: Aznap hét jött ki 20-30 cm közt.

Hatalmas, gyönyörű színekben pompázó vörösszárnyú keszeg
A legsportszerűbb horgászmódszerhez illő befejezés…

Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet ide kattintva adhat le.

A szavazást 2016. január 10. (vasárnap) 24:00 órakor zárjuk le.