Pergető történetek – Akadós pályán I. – Cheburashka

Mivel a Tisza az idei nyáron meglehetősen rapszodikus arcát mutatta, Péter horgászbarátommal úgy döntöttünk, hogy a Bodrogot támadjuk be egy-két ragadozó megfogásának reményében…

A Bodrogot nagyon szeretem, mert egy kiválóan meghorgászható folyónak tartom. Ez leginkább a méretéből adódik, hiszen szerintem nincs olyan szakasza, ahol ne lehetne akár egy feederbottal keresztben átdobni. Az más kérdés, hogy az mennyire lenne eredményes, de a folyó mérete mindenképpen ideális arra, hogy a halakat keressük rajta. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy egy keskeny, alig 50 méter széles szakasz egyik oldalán, mondjuk homokos, sekély rész van, míg a túloldalon akadók, mély árokkal, akkor vajon hova bújik el a ragadozó??? Na, ugye…

Az egyik kedvenc folyóm a Bodrog, ami a szememben egy rövid, keskeny, meghorgászható víz

A terület, amit kinéztünk, az a Bodrog Sárospatak környéki szakasza. Itt már pár éve horgásztam Sanyi barátommal, akkor szép halakat fogtunk, de akkor már kőkemény tél volt és a halak összeálltak egy-egy területen. Na, most a víz annál jóval melegebb volt, mivel a naptári nyár utolsó napjaiban jártunk, így jóval keményebb fába vágtuk a fejszét ezzel, ugyanis nincsenek még (vagy csak nem tudtunk róla) olyan ragadozók által kedvelt területek, ahol szedhettük volna egy beállásból a halakat, mint a virágot.

Jaj de jó, kiváló a sólyapálya… gondoltam

Péter javaslatára az akadós területeket vettük célba aznap. Gyors sólyázással kezdtünk, már örültem, amikor megláttam a tiszta sólyapályát, mert legutóbb igencsak szívás volt a jeges területen a csónak lerakása, no meg a nap végi levétele. Örömöm hamar szertefoszlott, amikor az üres trailert se bírtam kihúzni a folyóból, mert a kocsi kereke nem tudott fogást találni a betonba öntött gránit köveken. Csak forgott a kerék előre, miközben csúszott befelé a Bodrogba.

Csónak a vízen, de amikor nem bírtam az üres trailert kihúzni, lehervadt a mosolyom

Nos… a Kia Sportage hagyományos 2 kerék meghajtású benzines változata tök alkalmatlan erre a feladatra, hiába van „városi terepjáró” kinézete, tilos vele az aszfaltról lemenni. Kettőből kétszer megszívni itt nem olyan vicces dolog, mivel a hibát első alkalommal a jeges területben gondoltam, na de hogy 30 fokban se működik, az már vicc… Mindegy is, csak ez úgy rányomta a napra a bélyeget, mert tudtam, hogy egyszer valahogy le kell majd venni a csónakot a vízről.

Már csak rendet kell rakni és indulhatunk
A sárospataki vár. Nos, már nem kell várnia, megjöttünk

Elsőnek közvetlenül a híd környéki területet kezdtük el vallatni, mert ott aztán van akadó bőven, és azt igencsak kedvelik a süllők, kövesek, sőt a csukák is. Hamar kiderült, hogy a hagyományos jigfej nem alkalmas ennek a meghorgászására, mert a horog pillanatok alatt beleakad a víz alatt rejtőzködő fákba, kövek közé, vagy épp ott korhadó csónakba. Alig hittünk a szemünknek, amikor a radarra pillantva két csónakot is találtunk, amik a mederben feküdtek.

A híd környékén kezdtünk el nézelődni
Hát itt aztán van minden, mint a búcsúban, akadt is rendesen a terület
Peti csípte meg az első kövest
Már az első halak kapásintenzitásából lehetett sejteni, hogy nehéz napnak nézünk elébe
El is indult a horgászat során a halszámláló, 1:0 Petinek
Majd én is fogtam egyet még sima jiggel, egy 1-es horoggal ellátott 8 grammos fejjel
Szép, sötét színű köves Peti immáron negyedik hala, 4:1-oda
Minden hal számított, de nem fotóztunk le mindent: igyekeztünk filmben is párat megörökíteni, így van, amiről fotó készült, van, amiről videó
Már 6-nál járt Peti barátom, amikor sikerült kicsit felzárkóznom. Ekkor 10 óra 41 perc volt

Mivel nagyon akadt a terület, kénytelenek voltunk átváltani cheburashka végszerelékre, illetve offset horogra, mert túl sok hagyományos jig maradt benn, ami sok bosszúsággal és újrakötéssel járt.

Kedvelem ezt a chebu fejet, csak műanyag dobozba nem szabad tenni, mert ahogy összeverődnek, lekopik róluk a festék
40 perccel később fogtam még egy szebb kövest, immáron cheburashka szerelékkel

Egy órányi további kísérletezés után úgy döntöttünk, hogy elindulunk a folyón keresgélni, nézelődni, mert nem ismertük még a várostól távolabbi szakaszokat. A terv annyi volt: keressünk természetes akadókat és azokat dobjuk meg védett horgos cheburashka szerelékkel.

Már a hajózás is új élményekkel járt, mert ismeretlen szakaszokat kerestünk fel
Munkára várnak a pergető botok
Na, ez egy bitang szép terület volt
Rengeteg természetes akadót találtunk a folyón, és bíztunk benne, hogy rejtenek ragadozókat is
Nemcsak a felszínt vizsgáltuk, mert sok helyen találtunk a víz alatt is ki nem látszódó akadót

A tapasztalat azt mutatta, hogy amint átálltunk egy újabb helyre, az első 2-3 dobás már megmutatta, van-e ott olyan ragadozó, ami érdeklődik a csalink iránt. Számomra meseszép területeket sikerült felfedeznünk, ráadásul volt olyan szakasz, ahol nem ért ki a vízfelszín fölé a fa, de a parton észre lehetett venni a törzsét, ahonnan beborult. A radar pedig igazolta is, hogy az a fa bizony ott van a mederben, így azok környékét is megvallattuk a csalikkal.

Ez a pár fa nagyon sok eseményt adott
Már az első dobásra vehemens kapás volt a vízből a válasz. A csalit kitekerve az alábbi letépett plasztik fogadott. Nos, ezt háromszor játszották el a halak zsinórban…

Hatalmas élmény, ahogy a fatörzsön áthúzva olyan erejű ütésekkel jelentkeznek a halak, hogy megijed a horgász. Ráadásul volt, hogy ezt zsinórban háromszor előadták. Ezt sikerült is megörökíteni a cikk alján látható videóban. Emellett volt pár csuka, amik lendületből támadták a csalit, melyből csak annyit lehetett érezni, hogy vehemens ütés, majd a következő pillanatban az üres, csali nélküli zsinórt tekerhettük ki. A csuka lelépett a csalival kompletten. Ahogy mondani szokás „az ellen nem véd”.

Hoppá, sikerült az akadóból megcsípni
Negyedszerre csak fennakadt rajta
Akadókat horgásztunk
Az ilyen területek ideálisak erre a fajta horgászatra
Madártávlatból
Nagyon szép, de ami a lényeg, hogy akadós területeket kerestünk fel
Újabb halfaj
Egy kicsi csuka harapta szét a csalit…
… majd ment vissza a folyóba
Én is elcsíptem egy ilyen fakó csapó sügért
Alsó kezes dobás à la Peti
Ahol nem akadt annyira, ott jöhetett a hagyományos jig
Szebbecske csuka, ami nem tudta elharapni a zsinórt szerencsére
11-es volt nekem a csuka, a 12-es záró halam egy kősüllő lett, de Peti barátomat nem tudtam utolérni
17:12-re elvesztettem a napi meccset Petivel szemben
Annyira bejött ez a horgászat, hogy másnap is inkább ide jöttem volna, de azért a strand se lett rossz választás :)

A nap a csónak és a trailer leküszködésével zárult, melyben egy horgászismerős segített, így a kuplung szétégetése nélkül sikerült hazajutni. Másnap szívem szerint jöttem volna vissza ide, de végül maradt a hajdúszoboszlói strand, és a GOFRI… :)