Balatontól Mórig egy csabaitól, avagy a Daiwa Bojlis szett teszt

Hosszú utat tettem meg, mire elkészült ez az írás. Kipróbáltam a Daiwa szettet 270 m-re behúzva és 110 m-re dobálva is. Ültem napokat hal nélkül és fárasztottam 10 kg-osat is. Célom nem az volt, hogy gyorsan fogjak pár nagy halat, inkább hogy megismerjem és megismertessem a Daiwa bot-orsó párosát. Arra törekedtem, hogy teljes képet tudjak adni a felszerelésről…

Békéscsabai lévén kedvenc vizeim a Körösök - valamint a Balaton -, de nyári időszakban az ország több pontján, és külföldön is megfordulok (pl. Pölöske, Merenye, Maconka, Harsány, Ohat, Hatvan, Sinkár-tó, Mór, Duna, Tisza, Duna-delta stb.).

Kezdjük az orsóval! Szerintem fontosabb része a horgászatnak, mint a bot. Egy jó, jól beállított orsóval, bármekkora hallal el tudunk boldogulni. Nézzük a száraz tényeket:

Pontos név: Daiwa Regal-Z 5000BR
Méret: 50
Zsinórkapacitás: 0,40 mm - 230 m (mért adat: 0,30 mm - kb. 280 m)
Csapágyak száma: 6
Orsóház anyaga: karbon
Fékrendszer: első fék + hátsó nyeletőfék
Áttétel: 4,6 : 1 (zsinórbehúzás: 97 cm; mért adat)
Tömeg: 750 g (mért adat: 719,5 g)
Dob: alumínium
Pótdob: 1 db, alumínium
Ár: 32.990 Ft

Üresen
Feltöltve

Néhány adat a botról:
Pontos név: Daiwa Black Widow
Hossz: 3,9 m
Tagok száma: 2
Orsótartó típusa: csavaros
Szállítási hossz: 201 cm
Tömeg: 400 g (mért adat:384,4 g)
Ár: 15.490 Ft

Gyári adatnál könnyebb

Balaton

Emelje fel a kezét, aki még nem horgászott a Balatonon! Az írás következő része kifejezetten nekik szól. Daiwa felszerelés tesztjéről kell beszámolnom, de emellett szóljon az írás a Balatonról, a Balatonért is! A fonyódi partot választottam első horgászatom helyszínéül, bár elmúlt több mint 30 évemet - ebből 8 évet horgászattal - a Balaton északi partján töltöttem. Azt, hogy mégis a fonyódi partszakaszon tettem próbát, leginkább Szári Zsoltnak köszönhetem (így, ismeretlenül is). Olyan szeretettel ír a déli partról, ami már régóta csábít ide. Tavasszal már horgásztam egy hétvégét. Akkor partról 5,35 kg-ig jutottam.

Más a parti horgászat és más a behúzós peca. Főleg a Balatonon. 250 m-re helyeztem el a bójámat. Egyik szereléket 230 m-re, a másikat 270 m-re húztam be. Bojlival, főtt kukoricával, erjesztett tigrismogyoróval és kenderrel etettem. 4 éjszakás horgászatot terveztem. Tervezéskor még nem gondoltam, hogy jelentős hidegfrontba szaladok bele. A Balaton vízhőmérséklete 18-19 °C-ra hűlt le, míg a léghőmérséklet 19-21 °C volt. Mindez július végén. Sok jóra nem számítottam, ám azt mégsem gondoltam, hogy egyetlen kapás nélkül úszom meg a négy napot.

Volt idő a naplementében gyönyörködni

Első nap sikertelensége után azzal kezdtem a következő estét, hogy bementem ellenőrizni a bóját. Sajnos a talpammal könnyen kitapintható volt az etetés. Fél órát szántam rá, hogy körbejárjam, és meg is találtam körben a szórás nyomait. Erre az estére már inkább csak felezett bojlit etettem.

Ameddig elláttam csak én fürdőztem

Harmadik nap a bóját sem találtam elsőre, mert kb. 100 m-rel arrébb vitték. Szerencsére a GPS-ben rögzített adatok alapján vissza tudtam állítani eredeti helyére. Az etetésen annyit változtattam, hogy 3 kg zacskós kaját is begyúrtam. Ez sem adott halat.

Pedig öcsém is „segített”. Főleg sört inni

Negyedik nap a parton kisodródva találtam meg azt, ami a bójából megmaradt. Valakinek nagyon kellett az alkonykapcsolós rész. Szabályosan kitörte. 3 garnitúra bójával indultam erre a túrára is, úgyhogy ez a szabotázs is el lett bénázva.

Ezért is érdemes a Balaton partján ébredni
Szél, hideg, eső

Barátságtalan volt az idő a túrám során szinte végig. Szerencsére olyanok is akadtak, akik mindenben segítettek. Ezúton is köszönöm nekik, szállásadóimnak: Cemónak, Zsuzsika néninek…

Köszönöm a régi balatoni horgászoknak…
… akik igazi balatoni keszeggel is megleptek

Sajnos a többség egy kicsit sem tiszteli a Balatont és élővilágát. A horgászok zöme itt egy másik szlogen szerint él: Catch and Eat. Maradéktalanul be is tartják. Kis túlzással mondhatom, hogy ami a horogra akad, az haltartóban végzi. Fogy a balatoni hal. Remélem, még időben teszünk ellene.

Jövőre is jövök. Remélem nagyobb sikerrel.

Harsányi Horgásztó

Fél napot töltöttem a tavon. Ismert szép halállománya és az is, hogy távolra kell horgászni a nagytestű kopoltyúsok reményében. Kifejezetten a dobálós horgászat miatt esett a választásom erre a vízre. Kb. 100-110 m-re horgásztam. Összesen két kapásom volt. Az első nem akadt meg. A második után a halat sikerült 8-10 perc alatt a partig kifárasztanom, de a szákolás előtt lelépett. 7-8 kg-osra saccoltuk. Utóbb derült ki, hogy az alacsony vízállás miatt 10-20 m-re be kellett volna gyalogolni és úgy meríteni a halat. A fárasztás élménye így is megmaradt. Ezért horgászunk (remélem, egyre többen).

Mór

Több éve figyelem a tó fejlődését. Most éreztem úgy, hogy ki kell próbálnom. Déltől másnap reggel 7-ig tudtam helyet foglalni a 32-es állásra. A szemközti nádfalat (kb. 60 m) etettem és oda is horgásztam.

Gyakori volt a halmozgás

Etetőrakétával könnyedén be tudtam juttatni a pelletes magmixet. Az első kapás hajnali háromkor volt, de nem lett meg. A következő 5 órakor. A bevágás után éreztem, hogy jó hal lesz. Gyorsan körbenéztem, segítséget keresve, de mindenki aludt a sátrában. Kb. 20 percig fárasztottam, kiélvezve annak minden pillanatát. A végén sikerült megszákoljam a nap egyetlen csodaszép halát.

10,12 kg

Tapasztalatok

Többféle módszerrel, különböző helyszíneken teszteltem a Daiwa szettet.

Nehéz lett volna távolabbi helyeket találni

Első meglepetés a Daiwa Regal-Z BR orsó főfék állítása közben ért. Nagyon finoman állítható, bármelyik tartományban tökéletesen adagolja a zsinórt. Ugyanez elmondható a nyeletőfékről is. Nyugodtan az állványon hagyhatjuk keményebbre állítva is, nem fogja berántani a meginduló hal.

Pontos eligazítással

Az orsó súlya átlagosnak mondható, de minden porcikáján érződik, hogy sokáig szolgálja majd a gazdáját. Robosztus felkapókar, kényelmes fogantyú, nagyméretű féklamellák. Szimpatikus és kényelmes a lehajtható hajtókar.

Könnyebb elpakolni
Így fest szemből

Az orsóban nem találtam hibát. Viszont behúzós horgászatra csak korlátozottan használható a dob kapacitása miatt (30 mm-es zsinórból kb. 280 m fér rá).

A Daiwa Black Widow botot 30 mm-es keverőgyűrűvel szerelték. Néhány botot használtam már, annak alapján az a véleményem, hogy sokkal fontosabb dobáskor a bot felépítése, karakterisztikája, mint az első gyűrű átmérője. Mind a 6 db gyűrű hibátlanul van ráépítve a botra, a toldás mindkét oldalon erősített.

Kifogástalan bandázsolás
Itt nem fog eltörni

A nyélrész kézközepek között mért távolsága 55 cm. Nekem ez ideális dobáskor (178 cm vagyok). 110 g volt az ideális dobósúly, amivel stabilan lehetett 110-115 m-t dobni.

Minden adat egy helyen

A távolság mellett az is fontos, hogy pontosan, jól irányíthatóan tudta a Daiwa szett mindezt.

A lényeg - remélem - látható
Szép és hasznos

A bot és az orsó jól összeillik. A két szebb hal fárasztásakor érezhetően jól dolgozta ki a bot a kirohanásokat. Különösen Harsányban volt ennek nagy jelentősége, amikor a sekély vizet megérezve többször visszatört a hal a mélyebb részek felé. A móri 10,12 kg-os halat pedig kisméretű (8-as) horoggal sikerült megfogni. Azonban ha ehhez a bothoz orsót választunk, először próbáljuk bele, mert egy vastagabb talpú nem fog beleférni. Végére maradt még egy teszt. Sokáig gondolkodtam, hogy meg csináljam-e. Mégiscsak a saját felszerelésemről van szó. Végül úgy döntöttem, 6 kg-ot megemelek a Daiwa bottal.

Mire jó a kerti grill

Azoknak ajánlom a Daiwa szettet, akik szeretik a precíz orsót, a kezes botot, akik tartós használatban gondolkodnak és már valamennyi gyakorlattal rendelkeznek. Így maximálisan ki tudják használni a szett minden előnyét. Én mindenesetre a legfelső polcra tettem, alig várom újabb bevetését.

Végezetül a legfontosabb: Köszönöm a Daiwa cégnek és a Haldorádónak a lehetőséget.

A folytatás Pölöskén következik. Kitudja, talán arról is beszámolok…