Shimano Exage 4000RCDH gyorsteszt

Shimano Exage 4000RCDH gyorsteszt

Az Exage modellel elérkeztünk a P4-es széria legtetejére, ez a Shimano beszálló orsóinak legjobban felszerelt változata. Valójában csak „rendszertanilag” tartozik a P4-es osztályba, hiszen szolgáltatásai és teljesítménye alapján már távolról sem kezdő orsó, inkább a Stradic-kal áll egy szinten.

Méret:4000
Méretsor1000, 2500, 3000, 4000
Tömeg:405 g (katalógus)
413 g (mért)
Áttétel:1 : 5,1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:hátsó fék + harcifék
Csapágyak:4 + 1
Dobperem átmérője:50 mm
Dob magassága19,2 mm
Zsinórkapacitás:180 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás:80 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:grafit-műanyag kompozit (XT7)
Dobok anyaga:alumínium
Tartozék:1 pótdob
Ár:21 990 Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

A Shimano P4-es osztályának legjobbja a full extrás Exage
Az Exage első és hátsó fékes kivitelben is létezik. Ezúttal a hátsó fékes verziót vesszük elő, mert az extrák ennél a változatnál tanulmányozhatók a maguk teljességében
A dupla hajtókar úgy működik, mint egy lendkerék - szinte a végtelenségig pörgeti az orsót, és tökéletesen kiegyensúlyozottá teszi annak futását

A harcifék lényegét a többség valószínűleg ismeri, de az újonnan érkezők kedvéért gyorsan átismételjük. Egy független fékrendszerről van szó, amelynek segítségével fárasztás közben egy mozdulattal tudjuk módosítani a fék alapbeállítását.

A beállítási taktikák többfélék lehetnek. Ha - tegyük fel - valaki szereti a bevágásnál megszólaló féket, vagy vigyáznia kell a finom előkére, akkor célszerű kiengedett harcifékkel indítani. A fárasztás vége felé lehet fokozni a fékerőt - az előke teherbírásának erejéig -, hogy ne ugorjon be a hal mellettünk a nádba vagy a szomszéd stég alá. De ennek a fordítottja is elképzelhető, amikor akadó mellett horgászva a bevágást követő pillanatokban kell bedobni az összes tartalékot, majd nyíltabb vízre kormányozva a halat engedhetünk neki lazább fékkel még 1-2 fordulót.

Természetesen ezek a manőverek hagyományos fékkel is megoldhatók, de a harciféknek megvan az a nagy előnye, hogy nem veszíthetjük el a halat a nagy izgalomban összevissza tekergetett fék miatt, ha jó volt az előre bekalibrált fékerő.

Szinte észre se lehet venni a harci kallantyút, amikor középállásban parkol
Balra tekerve fél kilót kiengedünk…
… míg jobbra húzva fél kilót rátehetünk a fék alapbeállítására
A P4-es „vezérgépnél” már némi szolid fényűzés is belefért a csomagba, a dobok eloxálása igazán elegánsra sikerült
A P4-es orsók - az Exage-dzsel az élen - mind ugyanilyen szépen rakják a zsinórt. Vegyük észre a csapott dobperemet, ez már a C-s Shimanók velejárója
Az Exage-nél a zsinórvezető görgő alatt is megjelenik a golyóscsapágy
A minőségi csapágy és a görgő foglalatának többi alkatrésze egyaránt fontos abban, hogy a görgő sokáig simán, hang nélkül forogjon, de időnként azért kenni is kell, jót tesz neki!

A hátsó fékes, és ezen belül különösen a harcifékes Shimanók szétszedése és összerakása nem kezdőknek való feladat. A fék tekerőgombjának lebontása hamar fel szokta adni a leckét, ehhez szeretnék egy kis segítséget nyújtani a teszt ürügyén.

Látszik, hogy a fék gombja két darabból áll (amiről hamarosan kiderül, hogy valójában három). A kupak alatt egy különálló gyűrű található, ezek menettel kapcsolódnak egymáshoz. A szétcsavarásukhoz előbb meg kell fognunk a gyűrűt, amihez szükségünk lesz egy célszerszámra
Az arany csík mögött látható két kis bemélyedés lehetővé teszi, hogy házi készítésű (bicikliküllőből hajlított) célszerszámmal rögzítsük a gyűrűt, és letekerhessük róla a kupakot
Ez lenne a korrekt, gyári célszerszám, ami boltban sajnos nem kapható
A kupak letekerése után megnyílik az út a mélyebb régiók felé
Azért 1-2 dolgot le kell még bontani ahhoz, hogy érdemben bele tudjunk nézni a szerkezetbe
A meghajtás szóról szóra ugyanolyan, mint a többi P4 modellnél, ezért az Exage-ről nem készítettem „pipere” fotókat, meghagytam az alkatrészeken a gyári zsírt. Kiváló anyag, és van is benne bőven, úgyhogy normál használat mellett 2-3 évig biztosan nem kell hozzányúlni
A Shimano görgős visszaforgásgátlója egy évtized alatt már szinte ipari szabvánnyá vált
Az ovális és négyszögletes fogaskerék adja a Shimano P4-esek trükkös dobemelő rendszerének lényegét, melynek működési elvéről a korábbi, kapcsolódó tesztekben bővebben is írtam
A dobemelést végző egyszerű, robusztus alkatrészek az idő próbáját is kiállják. A hasonló felépítésű P3-asokat már jó pár éve hajtják, és nem hallok rájuk panaszt az ismerőseimtől

A fék a teszt során kiválóan szerepelt. Az alap hátsó fék 3 kg-ot tud, és „tök hangerőn” is simán indul. Ehhez még hozzáadódik a harcifék a maga 1 kilójával, ami így összességében már 4 kg, szóval a „hátsó fékes orsó = finompeca” sztereotípiát nyugodtan el is felejthetjük. Ez egy igazi mindenevő, a match és feeder témákon túl bárhol, bármire bevethető, legalábbis a féken nem múlik semmi.

Itt még egyben van a fék-szendvics
Így kiterítve nehéz elképzelni, hogy ez a rengeteg alkatrész mind abból a kis lyukból jött ki :)
Összerakáskor fontos a harcifék beszabályozása. A fekete gyűrűt addig kell előre tekerni, amíg éppen rátámaszkodik a háromlábú alátétre, ilyenkor kell bal szélső (kiengedett) helyzetben visszatenni a harci kallantyút

Összegzés:

Ha csak a „felhasználói felületet” nézzük, akkor az Exage RCDH lényegében ugyanazt nyújtja, mint egy Stradic, csak kicsit lassúbb áttétellel (bár ez nem teljesen igaz, hiszen a „match méretű” 3000-es Exage 6,2-es áttételű) és némileg egyszerűbb belsőséggel (ezt meg csak mi tudjuk, ugye ;)). A P4-esek zsinórképe 3000-es méretig annyira tökéletes, hogy nincs az a csigás dobemelésű orsó, ami ennél szebben rakná a zsinórt, szóval matchezni szinte nincs miért Stradicot venni (4000-esnél a hozzáértő szem már észreveszi a különbséget, de a gyakorlatban ennek sincs sok jelentősége). Ha úgy tekintünk az Exage-re, hogy „majdnem Stradic”, akkor ez a gondolat talán az árával is segít megbarátkozni :)

Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter

Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: