Apró, de fontos örömök

Az utóbbi időben ennyire még nem vártam a reggelt, hogy horgászni induljunk. Jó sorsom úgy hozta, hogy gimnáziumi osztálytársam a szomszéd városba költözött. Ráadásul Bandi még horgászni is szeret, igaz, nem túl régen, de annál nagyobb lelkesedéssel kezdte el ezt a szép sportot. Tehát adott volt a lehetőség, hogy együtt horgásszunk.

A horgászatot megelőző napok a lelkes készülődés jegyében zajlottak Bandinál és nálam is. Itt, a horgászportál oldalain is elkötelezett híve vagyok a kezdőknek szánt cikkek írásának, de ezt természetesen a gyakorlatba is szeretném átültetni, vagyis kezdő horgászokkal (a tőlem telhető és legjobb tudásom szerinti módon) együtt horgászni. Bandi eddig inkább a feederezést gyakorolta, de saját bevallása szerint nagyon szeret úszózni is.

A sziget végéhez horgásztunk

Innen adódott az ötlet, hogy a szekrényem mélyén heverő Spro Put Over régi rakós botomat újra leporolom, és megismertetem barátomat ezzel a módszerrel. Hátha megszereti. Olyan helyet választottam, ahol tudtam, hogy sok tenyeres halat lehet fogni, és néha egy-egy ponty is beugorhat. Ha folyamatosan van kapás, akkor egy új módszert is könnyebben meg lehet kedveltetni.

A vízbe ezeket az összetevőket juttattuk be

A tavat egyikőnk sem ismerte, talán két alkalommal horgásztam itt jó néhány éve egy versenyen, Bandi pedig tavaly. Ott ültünk le, ahol zavartalanul lehetett rakózni. Az etetőanyag bekeverése után a partszéli sekélyesben megmostam a kezem. Azonnal apró küszök hada lepte el a vízbe mosott etetőanyag felhőt. Ebből láttuk, hogy a bedobni kívánt gombócokat igen keményre kell gyúrni, hogy minél kevesebb szemcse váljon le róluk a vízbe érés során.

Teljes hosszban horgásztam, hogy minél közelebb legyek a sziget csúcsához

Bármilyen óvatosak voltunk a gombócok csobbanása azonnal odacsalta a küszöket. Négy-öt betolásból egyszer sem tudtam a szereléket a kívánt helyre juttatni, már betolás közben rácsaptak a két csontira a küszök.

Az univerzális csali

A küszök kiküszöbölésére szúnyoglárvára váltottam. Ez sem bizonyult szelektív csalinak, ebben az esetben is csak kb. minden ötödik betolásra tudtam a szereléket odajuttatni, ahol a dévérek vagy kárászok kapására lehetett számítani. A próbálkozások nem szegték kedvem, meg akartam találni a megfelelő csali kombinációt. Ha sikerült a szereléket a kívánt helyre betenni, akkor kisvártatva meg is jelentek ott a keszegek. A küszökkel a gombócok bedobása után tíz percig viszont számolni kellett.

A szúnyogtól vártam a megváltást

Amíg én kísérletezgettem, Bandi a rakós botos készséggel ismerkedett. Igaz, nem volt ládája, így egy kicsit macerásabb volt a ki- és betolás, de nagyon élvezte a kezdeti lépéseket. Egészen ügyesen tolta a szereléket és a bevágásai is jók voltak. Határozottan úgy tűnt, hogy „érzi” a botot.

Szendvics csali és szakáll nélküli horog

Közben a nap is elkezdett sütni, ezzel egy időben szerelékünk táján megjelentek a felszínen mozgó pontyok is. A szerelékünk nem volt alkalmas pontyozásra, ezért egy fokozattal erősebb főzsinórra (0,14 mm), előkére (0,12 mm) és horogra (14) kellett váltani. Erősebb szakáll nélküli horogra váltottunk, hogy ne pukkantsa a szúnyogot, de kellő tartást adjon, ha egy kisebb ponty akad horogra.

A küszöknek nem jelentett akadályt a nagyobb horog felvétele

A küszök továbbra is érdeklődést mutattak minden egyes csobbanásra, pedig olyan óvatosan toltam be a szereléket, hogy a lehető legkisebb zajt és hullámzást keltsek. A szereléket a víz fölé emeltem és csak a kívánt helyen engedtem le, de még ekkor is voltak kóbor küszök a horgon.

A legjobb ólmozásnak ez bizonyult

Az összehúzott sörétólmok és az egy jelző helyett új ólmozást készítettem. A főólmot egy fix 0,75 g-os ólom adta, amely az úszó teherbírásának szinte 100%-át jelentette. Alá, közvetlenül az előkehurok fölé egy No. 8-as jelzőt csíptettem. Ez igazán jó döntésnek bizonyult, a szerelék a betolás után azonnal beállt abban a kapászónában, ahol a célhalaim tartózkodtak. Dévérek, karikák és kárászok szedegették fel felváltva a csalit. Nem voltak nagyok, de legalább folyamatos kapást biztosítottak.

Bandi első rakósbotos szebb hala

Bandi barátomnak is sikerült megfognia az első olyan halat, amely kihúzta az 1-es gumit a spiccből. Határtalanul boldog volt, hogy sikerült szákba terelnie a kárászt. Bandinál csak én voltam boldogabb, hiszen ezért a pillanatért jöttünk, hogy megszeresse a módszert és, hogy tapasztalatokat szerezzen. A szemüveg száráig ért a mosolya. Ennek hangot is adott. „Végre egy módszer, amivel tényleg lehet sok halat fogni. Nem a nagy hal a lényeg, csak legyen kapás.” Ezzel teljes mértékben egyet értek.

A pontykapás után ennyi maradt

Amíg azon örültünk, hogy jól alakul a nap, addig egy újabb kapást jelzett az úszóm. A bevágás után azonnal tudtam, hogy nem tenyeres kárász van a horgon. Ellentmondást nem tűrően három méter gumit szép lassan kihúzott és aztán pattanásig feszítette a gumit és az idegeimet. A bot spiccét még volt időm a vízbe dugni, hogy tompítsam a gumi visszacsapódását. A szerelék előke nélkül maradt és az úszóm sem teljesen úgy nézett ki, ahogyan azt Nagy Attila annak idején az Exner műhelyében megalkotta. Letört az antennám.

Ennyi halat fogtam
Fotó után szabadon
A legfontosabb kép, ezért a fotóért jöttünk ma horgászni

Cseppet sem voltam elkeseredve a megfékezhetetlen ponty miatt, ez a szerelék nem lett volna alkalmas a hal kifárasztására. A legfontosabb dolog ma az volt, hogy kellemesen eltöltsük az időt egy régi baráttal, és hogy megszeresse Bandi a rakós módszert. Mindkettő sikerült.

Pár nap múlva találkoztam vele, és a szívemnek oly melengető szavakat mondott: „Még most is a hétvégi emlékekből élek!” Ennél szebb zárszó nem is kell.