Az ólmozáson múlik?!

Április első napjaiban vagyunk, de sajnos csak a naptár mutatja, hogy elérkezett a tavasz. A hőmérő egy kicsit ellentmond az évszaknak elvárható hőmérsékletnek. Reggel 7 óra van, mikor kimegyek az autómhoz, s alig akarok hinni a szememnek. Az autó szélvédője deres. Hm… A hőmérő + 3 Celsius fokot mutat. Ez dermesztő. Szó szerint és átvitt értelemben is. De legyen akármilyen az idő, ma akkor is horgászni indulunk!

A nem túl biztató kezdet

Egész úton arról beszélgettünk Levente barátommal, aki nemrég vált horgásszá (erről majd később még szólok néhány szót), hogy vajon mikor fog a Tisza visszahúzódni, és mikor fog lehetővé válni a természetes vizeken való horgászat.

A gyönyörűen kialakított mesterséges tó

A harminc km-es út hamar eltelt a jóízű beszélgetéssel, s máris a négyhektáros rendezett környezetű tavacska partján találtuk magunkat. A tó egyik szegletében ültünk le, Levente feederezni, én pedig rakózni akartam.

Az etetőanyag-keverék élettelen összetevői

A horgászhely kialakítása után, ami a horgászláda felállításából és az összes többi létfontosságú elem karnyújtásnyi távolságba való elrendezéséből állt, elkezdtük bekeverni az etetőanyagot. A VDE Bream Basic anyagát Super Bremixel fokoztam, valamint élőanyagként csontival tettem tartalmasabbá. Amíg az etetőanyag „összeért”, kezdődhetett a szerelék kiválasztása.

A spiccbe 1 mm-es FOX gumi került

A lehűlt vízben a lehető legérzékenyebb szereléket szoktam összeállítani, természetesen az ésszerűség határán belül, hiszen ezen a vízen - legalábbis reményeim szerint - pontyok fogására is lehet számítani. A víz enyhén áramlik, és a szél is néha megélénkül, ezért egy nagyon vékony, ceruza formájú úszó használata nem igazán javasolt. Helyette inkább egy stabilabb, ám a körülményekhez képest teljesen finom Serie Katus 0,5 grammos modellt választok. Ez egy belső zsinórvezetésű úszó, így kicsi a sérülékenysége, sőt megvan az a további előnye is, hogy a változó fényviszonyok miatt, könnyedén cserélhető az úszó antennája (szárral együtt természetesen), és nem kell az antenna színezésével bajlódni.

A főzsinórom 13-as, az előke 9-es Fox Match. Az előkére pedig egy 18-as Fine Maggot horog került. Az úszó kisúlyozásához egy 0,25 grammos stoppert, öt darab apró sörétet és egy No. 12-es jelzőt szereltem.

Levente első feederes hala

Amíg én a görgő felállításával és az alapozó etetés helyének pontos meghatározásával bajlódtam, addig Levente egy gubancgátlós szereléken, 16-os előkével és 16-os horoggal szerelve megfogta a nap első halát, egy tenyeres kárászt. Az átlaghorgász legyintve mondaná: „semmiség”, de számunkra ez sokkal fontosabb volt az egyszerű fogásnál. Ahogy a bevezetőben említettem, Barátom most vált igazi horgásszá. Nemrég egy családi összejövetelen Levi apukája - aki egyébként lelkes horgász - azt kérdezte, hogy nem tudnám-e megfertőzni Leventét a horgászszenvedéllyel. Nem nagyon kellett erőlködnöm. A nálunk tett látogatásai során néhány horgászbotomat és szerelékemet megmutattam Levinek, akin nyomban úrrá lett a horgászvírus. A következő héten már ő hívott fel, hogy nem megyünk-e horgászni. Dehogynem - válaszoltam, és összehoztuk ezt a horgászatot.

A rakós első érdeklődője
Az én első halam is azonnal szabadult

De térjünk vissza a nap eseményinek krónikájához. A rakóstól én is valami hasonlót vártam, legalább egy tenyeres kárászt, de sajnos az sem jött. Kézbe vettem a csúzlit, hogy bejuttassak néhány csontit az úszó köré. Még meg sem töltöttem munícióval, amikor lassan oldalazva elindult az úszóm. Bevágás, majd a gumi enyhén megindult a víz irányába a tovaúszó hal felé. A fárasztás még a vajpuhára feszített gumival sem tartott tovább egy percnél. Egy kis ponty pihent a szákban. Horogszabadítás, fejsimogatás és mehet vissza.

Az első kárász és ponty után eléggé hosszú böjt következett. Talán mintha a halak is tudták volna, hogy két hét múlva Húsvét. Várakozásokkal teli, bár úszó és spiccmozdítás nélkül ballagott el a következő háromnegyed óra. Szó ami szó, kicsit jobb folytatásról álmodoztunk.

A hosszú várakozás eredménye, bár egyelőre még a felszín alatt…

A csontilövéstől vártam valamilyen kézzel-, illetve horoggal fogható eredményt. A halak számára ez ma nem volt vonzó, ezt mozdulatlanul álló úszómról tudtam. Próbáltam jobbra-balra lassan mozgatni a szereléket, de továbbra sem nyílt meg előttem a víz titka.

Elkezdtem az ólmozásomat átrendezni. A húszcentis előke tövéből felhúztam a jelzőólmomat kb. 35 cm-re, a fölötte lévő süllyesztő söréteket a horogtól 55, a főólmot pedig 75 cm-re. Ez egy viszonylag lassú csali süllyedést és nagyon finom felkínálást tesz lehetővé. A bot 10 centis emelésével fellibbenthetem a csalit, ami csak egészen lassan süllyedt vissza. Három csonti a horogra, és mehet is be a szerelék. A beállt szereléket jelezte az úszóm antennacsúcsra süllyedése… majd a süllyedés tovább folytatódott. Amikor bevágtam, éreztem, hogy egy ponttyal van dolgom. Nagyon szépen kivette a spiccből a gumit. A két-három perces tiszteletkörök után a partra segítettem. Diadal.

… és a parton. Az apró horog a húsos szájszélben

Mondanom sem kell, nagyon boldog voltam. A ponty után dévérek és kárászok jeleztek vissza, hogy tetszik nekik ez a csalifelkínálási mód. Leventétől is vártam a jó folytatást. Nem is kellett sokáig várni, miután egy szerelék felülvizsgálatra kitekertettem vele a készséget. Újra dobott.

Levi pontya a hálóban…

Alighogy a botvillába került a feeder és megfeszítette a damilt, a spicc erőteljesen a víz irányába kezdett indulni. A bevágással nem késlekedett a barátom, és amint érezte a jobb halat a szerelék végén, azonnal újra ellenőrizte a féket és lazított egy kicsit rajta.

… és kézben

A „biztonsági” fárasztást követően boldogan tartotta Levi a pontyot a fényképezőgépem elé. Az időjárás továbbra sem engedett a morcos hangulatából, néha még esőcseppek is háborgatták a víz felszínét.

A szél is egyre gyakrabban támadt fel, bár a végletekig kitartottam szeretett módszerem, a rakósbotozás mellett, de végül egy kis időre feederre kellett váltanom az erős szél miatt. Néhány dévér és kisebb kárász volt a jutalmam, ahogyan Leventének is ezen idő alatt.

Visszatérés a rakóshoz, egy újabb ponttyal

Alig vártam, hogy a szél annyira lecsendesedjen, hogy a rakóst be lehessen újra tolni. A szereléken és az ólmozáson nem változtattam, hiszen eddig átütő sikerűnek bizonyult. Emelős kapásba nyúltam bele, azonnal éreztem az ellenállást. A szűk másfeles ponty igen energikusan védekezett.

Ő is azonnal távozhatott

A hal visszabocsátása után apró esőcseppek kezdték el újra vízi táncukat. A legvégsőkig vártam, csak akkor húztam fel az ernyőt. Egy percet sem akartam elvesztegetni az értékes horgászidőmből, hiszen olyan kevésszer jutottam le az utóbbi időben a vízpartra.

Esőhozta tükrös

Az eső is adott halat, de még nem is akármilyen tálalásban. Kapásom van - szóltam oda Levinek, amire ő a „nekem is” mondattal válaszolt. Egyszerre fárasztottunk.

Az egyszerre fogott két tükrösünk, a nagyobbik 2 kilós, és Levente fogta

A szákolás után a két halat egy közös fotó erejéig a fűre fektettük. Pompás befejezés egy tanulságokkal teli napon. Két dolog miatt is értékes volt ez a nap, az egyik, hogy barátomból ízig-vérig horgász lett, a másik pedig az, hogy mennyit jelenthet a fogási mutatóban olyan apró fortély, mint például az ólmok átrendezése.

Levente azóta a horgászkór minden jelét magán viseli, szereléket készít, DVD-ket néz és horgászik, ha csak teheti. Egy horgásszal többen lettünk!