Pergető iskola 4. rész

Pergető iskola 4. rész

A jó pergetőorsóval támasztott kritériumok legalább annyira szigorúak, mint a szerelék másik nélkülözhetetlen darabjával a pergetőbottal. Az előző részben pontról pontra kielemeztük, mely feltételeknek kell megfelelnie egy megbízható és tartós pergetőorsónak. Három konkrét általam próbált típust szeretnék most bemutatni, amelyek az én szigorú elvárásaimnak is megfeleltek.

1. Mitchell 300 X

Szemre is tetszetős kialakítású, tűgörgős peremfutó orsó. Kiválóan illesztett, minden fontos és hasznos műszaki tulajdonsággal rendelkező elsőfékes orsó a Mitchell. Zsinór felrakása egyszerűen tökéletes, legalább olyan, mint a legjobb Shimano-ké.

A zsinórcsévélése egyszerűen tökéletes

A fékje pedig... hát az meseszerű. Hosszú utas, és garantáltan letapadás mentes. Az orsó szerkezeti elemei minden fontos ponton golyóscsapágyon támaszkodnak. Az orsóban összesen 5 darab van (4+1 a tűgörgővel együtt). A hajtókar két oldalán és a nyakban található belőlük egy-egy. A nyak így kettős csapágyazású, egy tűgörgő és egy golyóscsapágy biztosítja úgy a könnyű futást, mint a hosszú élettartamot. A nagyméretű zsinórvezető görgő alatt is helyet kapott egy csapágy, még inkább megkönnyítve annak futását, kímélve így zsinórunkat is.

Hosszú utas elsőfék

Az orsó zsinórkapacitását tekintve 40-es. Kézbe véve, arra is rájövünk, hogy miért. A dob relatíve mély, és a dobja hajszálnyival nagyobb, mint a Shimano 4000-es méretű orsóinak átmérője! A széles dob különösen előnyös távoli dobások során. Így már érthető, hogy miért dobok ezzel az orsóval lényegesen nagyobbat.

Az elsőfékes orsóknál probléma a dob cseréje, hiszen a fékrendszer tekerőgombját teljesen ki kell lazítani, és le kell tekerni ahhoz, hogy levehessük a dobot. A Mitchell világszabadalma révén, ez csupán egyetlen mozdulat. A zsinórt tároló dobperem letekerésével máris ráhelyezhető az újabb "pótdob". Ehhez a modellhez egy fém és egy grafit dob jár. Mindkettő zsinórtároló kapacitása más és más. A könnyűfém dob 0,30-as zsinórból 200 méter, míg a grafit 0,24-esből 200 métert nyel el.

Tartós konstrukció

Ha az orsóval szerzett tapasztalataimat szeretném összegezni, akkor csupa jót tudnék ismét csak mondani, ami az eddig leírtakból is egyértelműen kiderül. Talán a kezdő vagy vékonyabb pénztárcájú horgászoknak kicsit "drágának" tűnhet, de higgyék el megéri az árát. Nem akarok senkit egy olcsó, de talán egy szezont (sem) kibíró termék vásárlásába beleugratni. Ha kezembe akad olyan modell, amely kedvezőbb árú, de megfelel elvárásaimnak, nem fogok megfeledkezni a bemutatásáról!

Azoknak, akik egy valóban komoly, sok évre szóló műszer vásárlásán gondolkodnak, ajánlanám a már-már betegesen "sztárolt" Shimano Stradic orsót (orsómat). Akár az elsőfékest, akár a hátsó-harcifékest.

A PERGETŐORSÓ!

2. Shimano Stradic FG

Az elsőfékes Stardic igazi profi "nagyágyú". Minden fontos műszaki paramétert magának mondhat, amit egy ilyen orsótól joggal elvárhat az ember. 5 golyóscsapágy van benne (ebből 1 tűgörgős csapágy). A Shimano világszabadalma révén, az első modellek között volt, amelynek tengelye egy zárt olajteknőben fut. Garantálva a folyamatos kenést és tökéletesen sima akadálymentes futást. A Shimano orsókat általában egy rendkívül fontos, de "észrevétlen" jellemző is megkülönbözteti átlagos társaitól. Terhelés alatt - műcsali bevontatása közben vagy fárasztás során is - szinte két újjal tekerhetők. Olyan az áttételezése, amely az erőhatást szétosztja, így az nem kizárólag az orsó tengelyére vagy a tányérkerékre hat. Rendkívüli módon kíméli így az egész szerkezetet, és nagyon kellemes (erőlködésmentes) fárasztást tesz lehetővé.

Készül egészen kismérettől (1000-től indulva), a hatalmasnak számító 6000-es méretig, amelyet harcsahorgászok számára ajánlanak. Ennél a modellnél a dob és pótdob is könnyűfémből (dúralumíniumból) készül.

Az extra minőségű és letapadás menetes hosszú utas elsőfék, valamint a könnyűfém (nem grafit vagy műanyag!) ház, ennyi pénzért már szinte alapnak tekinthető.


3. Shimano Stradic X GTM

Az általam nagyon sokat használt hátsó fékes változat egyetlen egy hiányossága, hogy csak az 1000-es méretű daraboknak van, a hajtókar jobb oldalán is golyóscsapágya. Így 3000-es és 4000-es modellekben "csak" 4 csapágyat (3+1) találunk. Persze egy gyakorlott szervizes 2-3 ezer forintért pótolja ezt a hiányosságot. Nekem a harcifékes változata van, amely számtalanszor megmentett már egy hirtelen kirohanás nem várt következményeitől. Hiszen egyetlen mozdulat balra vagy jobbra és máris lazul vagy keményedik a fék.

A harcifékes változat már számtalanszor megmentett, egy nem várt kirohanás kellemetlen következményeitől

Ódákat zenghetnék róla, de nem teszem. Legyen elég annyi, hogy ha legközelebb pergetőorsót veszek, akkor ismét egy ilyenbe ruházok be.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.