Banax Elan LH gyorsteszt

Banax Elan LH gyorsteszt

A Banax ismét emelte a tétet. A néhány évvel ezelőtt futó, belépő kategóriás Tova és Zest modellek után most egy haladóknak szánt pergető multival jelent meg a piacon, ami a szemrevaló külsején túl a különleges, kettős dobófékjével és magas áttételével hívja fel magára az ínyenc pergető horgászok figyelmét.

Tömeg:231 g (mért)
Áttétel:1 : 7
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Dobófék:mágneses és centrifugális
Csapágyak:7 + 1
Dob átmérője:35 mm
Dob szélessége.22 mm
Zsinórkapacitás:Kb. 100 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás:72 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:műanyag
Dob anyaga:alumínium
Ár:26 900 Ft
A gyártó honlapja:http://www.banax.co.kr/english/asp/index.asp

Kicsi a multi, de erős!

A Banax Elan LH balkezes, tehát „európai” hajtású modell (LH = left hand). Kompakt felépítése és csekély tömege ne tévesszen meg senkit: ezzel az orsóval akár 30-50 g-os csalikat is kényelmesen lehet dobálni, és 20-as fonott zsinórral, több kilós halak fárasztásánál érzi igazán elemében magát.

A dupla hajtókar és a jellegzetes fékcsillag a multiorsók közös sajátossága
Préselt parafa fogantyúkkal általában csak a prémium kategóriás orsókon találkozunk
Nem csak szép és kellemes fogású, de jól is forog
A pergető multiknál újabban divatba jött a magas áttétel, ezzel a peremfutó orsókéhoz hasonló behúzási sebességet értek el

A gyors áttételtől egyáltalán nem lesz nehézkes a multi hajtása, mint ahogy ezt az extrém magas áttételi arányú (match) peremfutóknál tapasztalhatjuk. A peremfutók esetében jóval nagyobb tömeget forgatunk meg, amellett egy csomó „felesleges” dolgot (pl. dobemelés) is mozgásba kell hozni. Ezzel szemben a multiknál jóval kisebb a rendszer kezdeti tehetetlensége, és a dob átmérője (erőkar) is kicsi, ennek eredményeként könnyebb tekerni az 1:7-es áttételű ELAN-t, mint egy átlagos, 1:5-ös peremfutót.

Kell a hely a nagy meghajtó fogaskeréknek
A „sebváltó” felőli oldalon jóval nagyobb a szerkezet, ezért az orsó szinte körbeveszi a bot markolatát
A tengelyfék nagy, recézett gombja jó fogású és könnyen állítható
A felirat „N” betűje melletti kis váltó csapocska az úgynevezett „flipping switch”, ami a zsinórkioldó gomb kétféle üzemmódja közötti átváltást szolgálja

A multiorsóknál a dobó kezünk hüvelykujjával nyomjuk le azt a bizonyos gombot, amivel a dobot szabadon futó módba helyezzük a dobáshoz (lényegében ugyanaz a funkciója, mint a peremfutó orsóknál a felkapókar kinyitásának). A szokásos multiknál a dob egészen addig szabadon fut, amíg a hajtókarral el nem kezdjük a zsinór visszacsévélését. A „flipping switch” kapcsolóval felszerelt orsóknál is ez az egyik választható üzemmód. A kapcsoló másik állásában viszont csak addig fut szabadon a dob, amíg a hüvelyk-gombot lenyomva tartjuk. Amerikában elterjedt módszer „flipping and pitching” technika, amikor rövid távra alsó dobással ejtik be a csalit a vízi növényzet lyukaiba vagy behajló bokrok alá, ezt a horgászati stílust támogatja a „flipping switch”. Nem értem ugyan maradéktalanul a dolog lényegét, de abban látom a jelentőségét, hogy ha beeső csalira azonnali kapásunk van (ami az ilyen „lukászásnál” nem ritka eset), akkor a zsinórkioldó gombot elengedve rögtön akcióra kész az orsó, váratlan kapásnál nem kell a hajtókar után kapkodni.

A perforált dobnak kettős szerepe van. Egyrészt a lyukakba kötve biztonságosan, elfordulásmentesen lehet rögzíteni a zsinórt, másrészt a dob tömegét csökkenti. A kisebb tömeg, kisebb tehetetlenség pedig gyorsabb felpörgést, hatékonyabb dobást eredményez
A dob magja középen mélyebb, de zsinórral feltöltve éppen kiegyenlítődik ez a mélyedés
Az orsó burkolatának hátsó részén található a jobb oldali fedelet rögzítő gomb
A gomb lenyomásával egy időben jobbra kell fordítani a fedelet, ezután leemelhetjük, és hozzáférünk a dobhoz

A fedél külső részén található a mágnesfék szabályozó gombja, ami a korábbi Banax modelleknél is ugyanígy volt. Az ELAN újdonsága, hogy a mágnesfék mellett egy centrifugális elvű dobóféket is beépítettek az orsóba. A kétféle dobófék kombinálása a különböző műcsalikhoz és dobási szituációkhoz való jobb alkalmazkodást segíti.

A dobófékek hatására, beállítására, szabályozási lehetőségeire és a multis dobás alapjaira egy külön cikket és videót szeretnénk szentelni, most egyelőre maradjunk a szerkezet áttekintésénél.

A centrifugálfék szabályozó tárcsájához a fedél leemelése után férünk hozzá. A fedél belsejében találhatók az apró mágneskorongok, a perem belsején látható fényes fémgyűrű pedig a centrifugálfék fékdobjának szerepét játssza
A szabályozó tárcsa alatt elhelyezkedő kis röpsúlyok töltik be a fékpofák szerepét
A kiválasztott fokozattól függően több vagy kevesebb fékpofa válik szabaddá, amelyek dobás során a fékdobhoz súrlódva akadályozzák a dob túlpörgését
A hajtókart balmenetes anya rögzíti, a hajtómű szétszedése ezzel kezdődik
A görbületével egymás felé néző két hajlított acél alátét a fék rugójának szerepét tölti be
Hatalmas meghajtó és aprócska hajtott fogaskerék, mindkettő bronzból
A visszaforgásgátló ugyanolyan rendszerű, mint a peremfutóknál, de itt közvetlenül a hajtókar tengelyére hat
Egy darab, de jó nagy méretű klingerit féktárcsa tölti ki a meghajtó fogaskerék mélyedését. A névlegesen megadott maximális fékerő 5,5 kg. Ezt tudja is, de ugyancsak csutkára kell hozzá húzni a fékcsillagot. Én 2-3 kg-nál nem húznám szorosabbra, normál használatra ez bőven elegendő
A kilincskerék a dob szabadonfutó módjának oda-vissza váltását végzi. Amikor a hüvelyk-gomb lenyomásával kioldjuk a dobot, a kilincs beakad a fogak közé…
… majd a hajtókar első tekerésével a kilincskerék visszalöki a lenyomott gombot. Ebbe a mechanizmusba avatkozik be a fentebb részletezett flipping switch
A zsinórfektetést végző „worm shaft” eredendően a multiorsók alkatrésze volt, innen került át a peremfutókba
A kettős spirál mintázatú tengely nem kap nagy terhelést, hiszen csak a zsinórvezető kerámia csövet magában foglaló, könnyű kis alkatrészt tologatja ide-oda, viszont ki van téve az elszennyeződésnek, ezért néha érdemes megtisztogatni

Összegzés

A mágnesfék és a centrifugálfék kombinálása nem számít gyakorinak a multiorsóknál. Az Elan ezzel a kombinációval komoly pluszt nyújt a korábbi Banax modellekhez és más hasonló orsókhoz képest is. Aki ismeri a régebbi Banax multikat, az nagyra fogja értékelni ezt a fejlesztést, aki pedig első multiorsóként dönt a Banax Elan mellett, az is biztos lehet benne, hogy nem csak egy polcdísznek való jópofa kütyüt, hanem egy sokoldalúan használható, erős és precíz szerkezetet vásárol, ami megéri az árát.

Dióhéjban ennyit az orsóról, akit jobban érdekel, az megnézheti videón a szószátyár, bő lére engedett verziót is :-)

Kép és szöveg: Benyhe János
Video: Takács Péter