Banax GT 5000 Xtreme gyorsteszt

Banax GT 5000 Xtreme gyorsteszt

A Banax orsókat aligha kell bemutatni az eltökélt harcsahorgászoknak, hiszen a Banax Si orsók régi szériája és az újabb, Koós Ferenc nevével fémjelzett remeke egyaránt nagy népszerűségre tett szert a harcsázók körében az elmúlt évtized során. A dél-koreai cég most ismét egy csupa fém erőgéppel rukkolt elő, amelynek nevében az „extrém” szó nem csak üres frázispufogtatás, hanem valóban megalapozott jelző, amint ez hamarosan ki fog derülni.

Méret:5000
Tömeg:646 g (mért)
Áttétel:4,7 : 1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:6 + 1
Dobperem átmérője:67,8 mm
Dob magassága:24,4 mm
Zsinórkapacitás:320 m / 0,40 mm
Zsinórbehúzás:99 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:fém
Dobok anyaga:alumínium
Tartozék:1 pótdob
Ár:39.990 Ft
A gyártó honlapja:http://www.banax.co.kr/english/shop/list.asp?catecode=1281917547&PT=1_02

Banax GT 5000 Xtreme, a harcsák méltó ellenfele

Az 5000-es Xtreme viszonylag emberszabású szerkezet, nem olyan óriási „mákdaráló”, mint a Koós-féle Si 7000-es, és lényegesen könnyebb is annál. Első ránézésre nincs is rajta semmi extrém látnivaló: egy vaskos, mokány orsó, a szolidabban designolt fajtából. A feliratok böngészése közben egy apró betűs sor - Drag power 25 kg - árulkodik csak róla, hogy nem akármilyen géppel van dolgunk. 25 kilós fékerő? Ejha! Nem biztos, hogy talpon marad a pecás a csónakban vagy a parton, ha ilyen erővel húzza valami a bot másik végét!

Apró betűs felirat jelzi, hogy ezt az orsót különösen nagy terhelésre méretezték

Sokat próbált „harcsapecérek” beszámolói szerint az 5 kilós emelés már szélsőségesen nagy terhelésnek számít. Talán elegendő, ha a témában mérvadónak mondható Lukácsi-Kovács páros idevágó véleményét felelevenítjük. Ennek tudatában vajon van-e arra szükség, hogy ennek az ötszörösét bírja egy orsó?!

Nos, azt hiszem, több okból is figyelemre méltó ez a 25 kg-os felirat.

Először is azért, hogy egyáltalán rá merték írni. Lehet, hogy korábban is létezett olyan orsó, ami elbírt ekkora terhet, de ezt mindenki a saját rizikójára próbálhatta ki. Ha valami eltört, szétment a szerkezetben, akkor senkihez nem lehetett panaszra menni, „így jártunk”.

A másik, hogy ez a 25 kg nem csupán a fék erejét, hanem az orsó többi részének terhelhetőségét is jellemzi, hiszen a fék mögé oda kell pakolni még némi további hardvert. A felkapókartól kezdve a dobtengelyen és visszaforgásgátlón át az orsótalpig minden alkatrésznek el kell bírnia azt a terhet, amire a féket kalibrálták, ami persze nem jelenti azt, hogy kötelező is ilyen igénybevétel mellett járatni. A műszaki életben jól ismert a biztonsági túlméretezés fogalma. Egy darut vagy kazánt sem a törés, robbanás határán működtetnek, hanem annál jóval alacsonyabb üzemi terhelésen. Tehát ha az orsónkra rá van írva a 25 kg, akkor 5-10 kilóval - ami még mindig elképzelhetetlenül brutális, de csak a 20-40%-a a felső határnak - bátran feszegethetjük a cuccot, nem kell azon aggódni, hogy mikor esünk hanyatt a csónakban, mert letört az orsó talpa.

Még egy előnyét lehet említeni a 25 kilós max. fékerőnek. Egy szerkezet - így az orsó fékje is - általában nem a maximális terhelésnél, hanem közepes tartományban működik optimálisan. Egy átlagos orsón az 5 kg már „csutka” fék, könnyen letapadhat, ez meg 5 kilónál még vígan ketyeg, mint a Doxa óra, ez a kényelmes „utazósebessége”.

A zsinórprofil kifogástalan annak ellenére, hogy nem csigás, hanem egyszerűbb szerkezetű, kulisszás megoldású a dobemelés (itt már van alatta alátétzsinór is, a filmen csak piff-puff rátekertük a 35-ös Power Braidet)
A dobtengelyen lévő műanyag alátét könnyen lejár, hajlamos ráragadni a dob aljára. Vigyázzunk rá, nehogy leessen és elhagyjon minket egy óvatlan pillanatban!
A féklamellákat…
… egy rápattintható gumi szoknya zárja el a külvilágtól, és védi víztől, kosztól, homoktól
A szokásos 3 filcbetéttel ellentétben itt 5 féklamellát találunk a dobban, ettől (is) olyan kemény a fék!
A lamellák anyaga nem filc, hanem egy merev, préselt, texturált felületű lapból van kialakítva

A fék tesztjét érdemes lesz inkább „élőben” megnézni. Itt csak annyit, hogy nem jártunk messze a maximumtól, de ilyen szélsőséges erő alatt már bevágódik, beszorul az erős fonott zsinór az alatta lévő - akármilyen szorosan felcsévélt - tekercsbe, ezért nem könnyű tisztán megmérni a fékerőt. Lehetne éppen egy tömör betétet fabrikálni a teszt kedvéért, ami kitölti a dob mélyedését, és csak vékony rétegben feltekerni rá egy pár méternyi zsinórt, de egyrészt nem sok értelme lenne laboratóriumi körülmények között méregetni, amikor a valóságban nem így használjuk az orsót, másrészt nem akartam hazavágni a rugós mérlegemet se, ami 20 kilóig mér.

A belső oldalon a kis festési hiányosság jóvoltából szabad szemmel is látszik, hogy a rotor is fémből van
A felkapókar váltását továbbfejlesztették, ez már nyomórugós (az Si-nek ezen a ponton még ollórugója volt)
A zsinórvezető görgő golyóscsapágya valószínűleg nem örül az egy oldalról ránehezedő 25 kg-nak, de a valóságban nem is gyakran kap ekkora terhelést
Igazi csemege a gépházban! A mai orsókban ritkán látunk forgácsolt bronz tányérkereket!
A tányérkerék acél tengelyéhez holtjáték nélkül, menettel kapcsolódik a hajtókar
A jó fogású, kemény, szivacsos fogantyú is golyóscsapágyazott
Ügyeltek az apró részletekre: a tengelyvég túloldali zárókupakja is fémből van, és a kidolgozásnak is megadták a módját
A visszaforgásgátló nem éppen óriási, viszont jó vastag a külső gyűrűje, és átment a terhelési teszten is, tehát megbízhatunk benne
A bronz csiga hátsó vége a házba préselt műanyag perselyen támaszkodik
Meglehetősen egyszerű a dobemelés, de a zsinórprofil minőségét nézve kár is lett volna jobban bonyolítani
A hajtómű minden illesztése kifogástalan, a csapágyak pontosan passzolnak a házban és a tengelyen is, ezért egy cseppet sem kotyog a szerkezet

Összegzés:

A Banax GT 5000 Xtreme egyszerű, bevált szerkezeti alapokra épülő, kiváló anyagokból, precízen összerakott orsó. Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy megsejtsük: a nagyhalas horgászokat nem fogja hidegen hagyni a Banax név, a fém váz, a bronz fogaskerekek és az extrém fékerő elegáns, vörössel díszített feketébe bújtatott együttese.

Akit érdekel a szétszedés, folyamata és az erődemonstráció, az nézze meg a következő videót!

Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter