Bevezetés az orsó tesztekhez

Bevezetés az orsó tesztekhez

A sarokban egy kupac doboz, bennük orsók. Közülük a soros darab a műtőasztalon, apróra szétszedve. Csavarozás, nézegetés, fényképezés, jegyzetelés - ezzel telnek az estéim az utóbbi napokban. Messze még a tavasz, így addig jónéhány orsót alkalmam lesz közelebbről megismerni, és bemutatni a Haldorádó olvasóinak is.

Mielőtt az egyes orsók részletezésére sor kerülne, célszerűnek tartottam összefoglalni a vizsgálati szempontokat és módszereket, hogy az egyes értékelésekben ezekre már ne kelljen kitérni.

Bevezetésül sorra vesszük az orsó adatait, ahogyan azokat a gyár megadja. Ezt követi egy külső leírás, ház és dobok anyaga, hajtókar, felkapókar, általános benyomások. Tulajdonképpen ennyi információhoz egy bolti szemrevételezés során is hozzájutunk, innentől kezd majd érdekesebbé válni a dolog.

A következő lépésben zsinórt csévélünk az orsóra, és értékeljük a dob feltöltésének jóságát-szépségét, természetesen mindennemű alátöltés, korrekció, és egyéb "alantas manipulációk" mellőzésével.

A fékpróba során figyelembe vesszük az elérhető fékerőt, az állító csavar szabályozási tartományát, és a fékhatás egyenletességét is. A számszerű összehasonlíthatóság kedvéért minden egyes orsónál az alábbi módszert fogjuk követni:

A zsinór végére kötött hurokba egy rugós mérleget akasztunk.

A féket addig nyitjuk, amíg fél kg terhelésre éppen elkezdi engedni a zsinórt. Ezt a helyzetet önkényesen kinevezzük a hasznos fékerő tartomány alsó határának. Utána fokozatosan szorítjuk a féket, közben ellenőrizzük a fékerőt, és annak egyenletességét is (mennyire ugrál a zsinór lefutása közben a mutató).

Lássuk, mit mutat a mérleg

A szorítás felső határa a majdnem "csontig" húzott helyzet. Ilyenkor a szorítócsavarban elhelyezkedő erős spirálrugó már teljesen összenyomódik. Nincs értelme, és nem is lehet tovább tekerni - eddig a pontig kontrollálható a fékerő.

Jellemzésül a szélső helyzetekben mért terhelést, és a beállító csavar megszorításhoz szükséges fordulatok számát adjuk meg.

Ezek után jön az igazi orgia! Belenézünk a hajtóműbe, ismerkedünk a dobemelő szerkezettel, megszámoljuk a csapágyakat, kiderítjük a felkapókar körüli rejtelmeket, tanulmányozzuk a visszaforgásgátlót, belülről is szemügyre vesszük a féket, véleményezzük az illesztések pontosságát, és közben rácsodálkozunk az újszerű megoldásokra.

Még néhány bekezdés erejéig szeretnék visszakanyarodni a teszt sorozat "nulladik" részéhez, a Banax Si 700 gyorsteszthez. Mivel a tesztelésre kapott új orsók között szerepelt egy Banax Si 1600 is, egy kis dilemmát okozott számomra, hogy van-e értelme ugyanabból a sorozatból két orsót is bemutatni. A szerkezetük közötti minimális eltérés alapvetően nem indokolná a párhuzamos bemutatást. Mellette szól viszont, hogy a fék jellemzésére leírt módszert a "kis Banax"-nál még nem alkalmaztam. Ráadásul az sem felelne meg a fair play szabályainak, hogy ugyanazon a cikksorozaton belül egy használt orsót az újak mezőnyében vonultatunk fel.

Úgy vélem tehát, hogy tartozom a "nagyobbik testvérnek" is a következő rövid összefoglalóval, amelyben az előző tesztből kimaradt mozzanatokra, és az Si 700-tól való eltérések ismertetésére fogok szorítkozni.

Banax Si 1600 - rövid bemutatás

Pergetőhorgászok becses darabja

Csapágyszám:

5+1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Áttétel:

4,6:1

Súly:

485 gr

Zsinórkapacitás:

260 m / 0,35 mm

Dob anyaga:

könnyűfém (alumínium ötvözet)

Ház anyaga:

fém

Tartozék:

grafit pótdob

Ár:

19.900 Ft

Gyártó honlapja:

www.banax.co.kr

Az orsó a kisöccséhez hasonlóan fém házas, fém dobos, erőteljes felépítésű és tetszetősen puritán külsejű szerkezet. A hajtókarja egy mozdulattal lehajtható.

Az illesztési pontosság tekintetében az Si 1600 kiemelkedik az átlagos orsók közül. A rotor és a hajtókar kotyogása mind oldalra, mind pedig tengelyirányban elenyésző, alig érzékelhető.

A zsinórcsévélése jó, a dobot a szélső helyzetekben is kitölti. Monofil és fonott zsinórokhoz egyaránt ajánlható.

A zsinórcsévélése tökéletes

A fékerő maximális értéke 5 kg. A szorítócsavar szabályozási tartománya 0,5 és 5 kg között 2,5 fordulat. A fékhatás a felső határ közelében is egyenletes.

A fék belső szerkezete kissé eltér attól, amit az Si700-nál megismerhettünk.

A fékrendszer elemei

A négy fém lamella között elhelyezett 3 darab olajozott filcbetét ad magyarázatot a fék erőteljes, és egyenletes működésére.

A hajtómű és a dobemelés szóról szóra azonos az Si700-éval.

Hosszú életű hajtómű

A ház elegendő kenőanyagot tartalmaz ugyan, de egy kis pótlás jót tesz neki, figyelembe véve a fém siklócsapágyak fokozott kenésigényét.

Végül egy általános megjegyzés, ami az előző tesztből kimaradt. A fém házas orsók tulajdonosainak jó odafigyelni arra, hogy a fémtestben lévő csavarok hajlamosabbak a kilazulásra, mint a műanyag orsók csavarjai, ugyanis az utóbbiaknál a műanyag rugalmassága bizonyos mértékig "fogja" a csavart. Különösen a rotort rögzítő anyát, és ennek biztosító csavarját célszerű időnként ellenőrizni.

Összegzés

A Banax Si 1600 a közepes és nehezebb horgászmódszerek univerzális orsója.

Ár-érték arányát tekintve mindenképpen figyelemre méltó.

A pergetőknek különösen érdemes megszívlelni az előző teszt tanulságait, tehát gondot fordítani a megfelelő kenésre, és gyakori karbantartásra.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.